Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Septitank..... eller....?
|
|
| flyer |
Lagt på d. 18/02-2012 16:18
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 688 |
Vi har problemer med vores toilet, bygmesteren har bare lavet en tank bestående af 2x3 brøndringe i beton, mit gæt er at tanken kan rumme 600-800 l, så når vi har været der omkring to uger er tanken fuld og så skal man have fat i en slamsuger og den kommer ikke bare så´n lige når man ringer, så........ Jeg har tænkt på en slags septitank, som kan sortere tykt og tyndt hver for sig, sådan at man kun skal have "suget" en gang eller to om året når vi skal bo der fast.... Nu kommer spørgsmåler så! Kan man lave en faskine til det "tynde"? Havde tænkt mig at få gravet et hul 3x3m i areal og 2m i dybden, fylde hullet halvt op med sten i x-størrelse med et lag fibertex på og derefter fylde 1m jord oven på stenen! Der er ikke noget kloak i området, familien har ikke samme problem da de kun har de der lokummer hvor man sidder på hug, når de har klaret "leveringen" skyller de kun med en skål vand og ikke som vi farranger gør 6 l af gangen, så deres tanke bliver jo ikke fyldt nær så hurtigt da de er færre og et lokum, samt mindre vandforbrug og jeg tror også, at der sker en meget langsom udsivning fra deres tanke (tilsigtet utæthed) I samme forbindelse kunne jeg tænke mig at vide om jeg skal fører vores øvrige spildevand til enten overnævnte faskine eller skal man lave en anden til det? Håber der er nogen af jer der bor på "landet" har nogle gode input til dette.
Redigeret af flyer d. 18/02-2012 16:35 Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว Watching You |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 18/02-2012 17:15
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Hej flyer Ved ikke om det er lovligt i det område hvor i har hus, men alle husene i vores landsby har septitank med overløb. Du er inde på det rigtige, få en slamsuger til at tømme og spule tanken ren. Lav et hul til en rørgennemføring modsat og under tilløbet til tanken, led røret ud i den faskine du har tænkt dig at lave, og du har en septitank som kun sjældent skal tømmes. Hold god afstand til brønde :-) Vær dog opmærksom på hvis din tank ligger i et område der bliver oversvømmet ved kraftig regn, kan du få problemer indtil vandspejlet sænker sig. Men de bliver ikke så store som de problemer du har nu. Du kan læse mere om septitanke her: http://www.altomh...septiktank http://www.kloakv...ktanke.htm Redigeret af John d. 18/02-2012 17:22 john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| kylling |
Lagt på d. 18/02-2012 17:30
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 789 |
Hej Flyver V i har de samme 2 brønde som du skriver om. Men vi er der kun når vi har ferie så det er derfor vi nok aldrig har samme problem. Men det kan måske hjælpe hvis du købte en spand til hvert toilet (med låg) således der ikke kommer papir i brønden. Samt dit køkkenafløb, tænk på for meget fedt du kommer i brønden Det er jo sivbrønde som har været forbudt i danmark i 30 år!!! Kylling ![]() |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 18/02-2012 17:39
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
kylling skrev: Hej Flyver V i har de samme 2 brønde som du skriver om. Men vi er der kun når vi har ferie så det er derfor vi nok aldrig har samme problem. Men det kan måske hjælpe hvis du købte en spand til hvert toilet (med låg) således der ikke kommer papir i brønden. Samt dit køkkenafløb, tænk på for meget fedt du kommer i brønden Det er jo sivbrønde som har været forbudt i danmark i 30 år!!! Kylling ![]() Papir? En af de største glæder ved at være i kolonihaven er da bagdelsspuleren - især nær maven har fået mere chili end den kan klare. ![]() |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 18/02-2012 17:49
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
kylling skrev: Hej Flyver V i har de samme 2 brønde som du skriver om. Men vi er der kun når vi har ferie så det er derfor vi nok aldrig har samme problem. Men det kan måske hjælpe hvis du købte en spand til hvert toilet (med låg) således der ikke kommer papir i brønden. Samt dit køkkenafløb, tænk på for meget fedt du kommer i brønden Det er jo sivbrønde som har været forbudt i danmark i 30 år!!! Kylling ![]() En sivbrønd (faskine) er bestemt ikke forbudt i Danmark. Men der er såvidt jeg ved tilslutningspligt til kloarknettet hvis der er et. Nogle kommuner har et forbud mod at lave septitanke og kræver en tæt tank, men andre kommuner skal man blot søge for at få tilladelsen. Rigtig mange steder i Danmark bruges der faskine til bortledning af regnvand fra hustage. Nogle kommuner har separat regnvandskloark og kan have tilslutningspligt til denne. john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| kylling |
Lagt på d. 18/02-2012 17:55
|
|
Ja Frank! Nu har vi jo ikke en kolonihavehus Ja det er lige det vi mangler??? Men vi har en r-v spuler på toilletter i TH. og iøvrigt spiser jeg ikke chili ,Så ger er kun en r-v der skal pules her. Du må have en god aften Kylling |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 18/02-2012 18:10
|
|
kylling skrev: Ja Frank! Nu har vi jo ikke en kolonihavehus Ja det er lige det vi mangler??? Men vi har en r-v spuler på toilletter i TH. og iøvrigt spiser jeg ikke chili ,Så ger er kun en r-v der skal pules her. Du må have en god aften Kylling Lige over ![]() |
|
|
|
| kylling |
Lagt på d. 18/02-2012 18:27
|
|
John skrev: kylling skrev: Hej Flyver V i har de samme 2 brønde som du skriver om. Men vi er der kun når vi har ferie så det er derfor vi nok aldrig har samme problem. Men det kan måske hjælpe hvis du købte en spand til hvert toilet (med låg) således der ikke kommer papir i brønden. Samt dit køkkenafløb, tænk på for meget fedt du kommer i brønden Det er jo sivbrønde som har været forbudt i danmark i 30 år!!! Hej John Vi taler jo ikke om det samme spildevand,Jeg taler om køkken spildvand samt urin og afføring. Er det lovligt at udlede med en sivbrønd??? Jeg ved jo godt at regnvand er lovligt ![]() Kylling ![]() En sivbrønd (faskine) er bestemt ikke forbudt i Danmark. Men der er såvidt jeg ved tilslutningspligt til kloarknettet hvis der er et. Nogle kommuner har et forbud mod at lave septitanke og kræver en tæt tank, men andre kommuner skal man blot søge for at få tilladelsen. Rigtig mange steder i Danmark bruges der faskine til bortledning af regnvand fra hustage. Nogle kommuner har separat regnvandskloark og kan have tilslutningspligt til denne. |
|
|
|
| kylling |
Lagt på d. 18/02-2012 18:30
|
|
Vi taler jo ikke om det samme spildevand,Jeg taler om køkken spildvand samt urin og afføring. Er det lovligt at udlede med en sivbrønd??? Jeg ved jo godt at regnvand er lovligt Kylling |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 18/02-2012 18:31
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
flyer skrev: Vi har problemer med vores toilet, bygmesteren har bare lavet en tank bestående af 2x3 brøndringe i beton, mit gæt er at tanken kan rumme 600-800 l, så når vi har været der omkring to uger er tanken fuld og så skal man have fat i en slamsuger og den kommer ikke bare så´n lige når man ringer, så........ Jeg har tænkt på en slags septitank, som kan sortere tykt og tyndt hver for sig, sådan at man kun skal have "suget" en gang eller to om året når vi skal bo der fast.... Nu kommer spørgsmåler så! Kan man lave en faskine til det "tynde"? Havde tænkt mig at få gravet et hul 3x3m i areal og 2m i dybden, fylde hullet halvt op med sten i x-størrelse med et lag fibertex på og derefter fylde 1m jord oven på stenen! Der er ikke noget kloak i området, familien har ikke samme problem da de kun har de der lokummer hvor man sidder på hug, når de har klaret "leveringen" skyller de kun med en skål vand og ikke som vi farranger gør 6 l af gangen, så deres tanke bliver jo ikke fyldt nær så hurtigt da de er færre og et lokum, samt mindre vandforbrug og jeg tror også, at der sker en meget langsom udsivning fra deres tanke (tilsigtet utæthed) I samme forbindelse kunne jeg tænke mig at vide om jeg skal fører vores øvrige spildevand til enten overnævnte faskine eller skal man lave en anden til det? Håber der er nogen af jer der bor på "landet" har nogle gode input til dette. ![]() Ja, langt ude på landet kan du sagtens lave en "faskine", husk at lave udløb til "faskine " i toppen, så "det tykke samt papir" bliver i første brønd (bundfældes). Jeg ville ikke sammenføre de to slags spildevand, men holde dem hver for sig. Hvis du er træt af ikke at vide hvornår det er tid til at ringe efter slamsugeren til "lortebrønden", så lav et 10-12mm. hul i dækslet. Fjern dækslet og læg en flamingoplade med en måler på derned, og før måleren gennem hullet i dækslet. Så kan du altid se i god tid hvornår slamsugeren skal komme. Eller også kan du pejle gennem hullet. At slamsugeren kan være ustabil, skyldes også at der ikke er vejnavne og husnumre som i DK. Har selv prøvet det. |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 18/02-2012 18:49
|
|
I vores kolonihave ringer man ikke efter slamsugeren. Man vinker ham ind til siden, når han kører forbi.
Redigeret af Frank d. 18/02-2012 18:59 |
|
|
|
| kylling |
Lagt på d. 18/02-2012 19:01
|
|
Frank skrev: I vores kolonihave ringer man ikke efter slamsugeren. Man vinker han ind til siden, når han kører forbi. ![]() Vil det sige at du spilder en hel dag for at glo edter en slamsuger Ja jeg var engang gift med en ![]() ![]() |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 18/02-2012 19:18
|
|
kylling skrev: Frank skrev: I vores kolonihave ringer man ikke efter slamsugeren. Man vinker han ind til siden, når han kører forbi. ![]() Vil det sige at du spilder en hel dag for at glo edter en slamsuger Ja jeg var engang gift med en ![]() ![]() Jeg er sikker på at du har været gift med en. Men nej, jeg er normalt placeret på bagsiden af kolonihaven. ![]() |
|
|
|
| kylling |
Lagt på d. 18/02-2012 19:40
|
|
Men nej, jeg er normalt placeret på bagsiden af kolonihaven Om det er forside eller bagside det må være trist alligevel ![]() |
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 18/02-2012 20:37
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1899 |
er det smart at lave en faskine til sit spildevand ? jeg ville aldrig lave en på min egen grund.. der ville jeg helst kun have regnvand til at sive ned.. der er så mange vand problemer i thailand og vis du har en faskine som du leder dit spildevand ned i, så siver dit spildevand langsomt ned i jorden.. (LANGSOMT) og når du så får et ordenligt skyld oppe fra er jorden som regel mættet allerede så det nye vand der kommer får svære ved at sive ned.. det er meget normalt at have overløb på en faskine, når så regnen vælter ned ledes det over i kloakken og faskinen får ingen problemer..
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
| flyer |
Lagt på d. 19/02-2012 16:40
|
|
Jeg tænker jo, at hvis man graver den faskine godt ned i jorden, skulle der vel ikke være nogen gener ved det!? Jeg har aldrig lavet så´n noget før, jeg er bekymret for om faskinen vil stoppe til i løbet af nogle år, men som jeg forstår John link er det vist rimeligt rent vand der kommer ud af septitanken, altså fysisk, uden "klumper" der vil kunne give faskinen "forstoppelse" for det er jo ikke noget man ligefrem har lyst til at rode med, når først det har været brugt.
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 19/02-2012 16:55
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
flyer skrev: Jeg tænker jo, at hvis man graver den faskine godt ned i jorden, skulle der vel ikke være nogen gener ved det!? Jeg har aldrig lavet så´n noget før, jeg er bekymret for om faskinen vil stoppe til i løbet af nogle år, men som jeg forstår John link er det vist rimeligt rent vand der kommer ud af septitanken, altså fysisk, uden "klumper" der vil kunne give faskinen "forstoppelse" for det er jo ikke noget man ligefrem har lyst til at rode med, når først det har været brugt.Det største problem bliver nok toiletpapir etc., men kan du få fat i noget "kemi" som de bruger til toiletter i turistbusser-campingvogne osv. skulle du kunne undgå det værste. I gamle dage hældte man f.eks. kærnemælk i septiktanken for at fremskynde gæringen. |
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 19/02-2012 17:06
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1899 |
det kommer vel også an på hvordan du vil lave den faskine.. bliver det bare et stort hul med en masse sten og noget fibertex, eller køber du regnvands kassetter, som er beregnet til væsker og ikke klumper... for mange klumper i kassetterne og den falder sammen, også står du med lorten igen ![]() kemi ? er det nu også smart.. så ville jeg hellere have lort i undergrunden fremfor kemi ![]() lav du bare en septiktank, det er en rigtig god løsning.. og så længe den ikke bliver overbelastet vil der ikke løbe klumper ned i din faskine og du vil ingen problemer have.. det er kun vis din tank bliver fyldt for meget eller for hurtigt (meget regn) at det kan løber over og ned i din faskine.. ![]() i dit tilfælde vil septiktanken være brønden der står foran faskinen [img]http://www.bolius.dk/typo3temp/pics/1ceeb938c6.jpg[/img] is not a valid Image. Redigeret af b_j3ns3n d. 19/02-2012 17:13 Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
| cesse |
Lagt på d. 20/02-2012 11:57
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 408 |
De to bøjninger mellem brønd og faskinen er meget vigtig da fedt flyder og på den måde ikke kommer ned i faskinen Hilsen Cesse |
|
|
|
| flyer |
Lagt på d. 20/02-2012 12:31
|
|
Jeg sad på job hele dagen igår, der var masser af tid.... Der fandt jeg nogle danske plastik septitanke og jeg tro faktisk at jeg har set noget ligende i Thailand hos nogen byggefirmaer, men er ikke sikker, dem fra Thailand ser noget højere ud! Men ellers ser formen rigtig nok ud... Er der nogen der kender til dem og evt pris!? Hvis de er til at betale, er man jo fri for selv at "fumle" med det, og så er det lavet rigtigt fra starten og kan holde i mange år
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.