Se indlæg|
Problemer med for højt CO tal.
|
|
| Rasmus |
Lagt på d. 06/03-2012 17:57
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 772 |
Jeg er én rimelig lykkelig ejer af en VW Sharan 1,8 Turbo Comfortline årgang 2004 - her i Sverige. (motoren er en AUDI 1,8 Turbo - benzin, som har kørt 124.00 km.) Men i de sidste 2 år har jeg ved syn haft det selv samme problem med at CO tallet i tomgang er for højt – ca. 3,5. (grænseværdien er max 0,8) Ved 2500 omdrejninger er CO tallet 0,01 og nærmest ikke målbart (grænseværdien er max 0,50 if. svensk standard) Så på en eller anden måde stiger CO tallet ved tomgang! Da jeg havde samme problem sidste år med et for højt CO tal i tomgang ved syn, var bilen en tur på VW værksted dengang. Her blev der skiftet olie, oliefilter, luftfilter, tændrør og en ”luft gennemstrøms måler” (?) Samtidigt blev bilens computer ”O” stillet til dengang bilen var ny. Resultatet var ikke til at tage fejl af, bilen blev synet nu med CO tal som lå langt under grænseværdierne. Så for ikke at komme i samme situation som sidste år, kørte jeg bilen til VW. Her fik jeg inden syn i år skiftet olie, oliefilter, luftfilter samt kørt et diagnoseprogram hos VW. Alt var i sin skønneste orden if. VW. Men nu er den altså galt igen ved syn – CO tallet er for højt ved tomgang! Så snart ”bilinspektøren” rører ved gaspedalen faldt CO tallet ned under grænseværdierne og udviser et CO tal på 0,01. Men så snart motoren vender tilbage til tomgangs niveau stiger CO tallet igen. Den svenske bilinspektør var noget uforstående - og gennemførte samme CO test på et andet måleudstyr. Resultatet var det samme som før - CO tallet var for højt ved tomgang…! Måske er der her på DTW én kyndig VW /Audi mekaniker, som kan give et godt bud på hvad fanden der er galt, når CO tallet stiger ved tomgang – og ikke ved højre omdrejninger? PS: jeg har noteret mig, at motoren har lidt svært ved at finde tilbage til tomgangs niveau efter en længere køretur. (Læs: at falde til ro) Først efter ca. 10 - 15 sekunder er omdrejningerne nede på ca. 900. Hilsen Rasmus |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 06/03-2012 18:04
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
Undskyld Rasmus, Men tror du ikke at dit spørgsmål ville "fange mere", hvis den var stillet her : www vw-klub dk ? ![]() Uden at være "sagkyndig" ville jeg sige til det her: Her fik jeg inden syn i år skiftet olie, oliefilter, luftfilter samt kørt et diagnoseprogram hos VW. Alt var i sin skønneste orden if. VW. Har I checket om katalisatoren er måske kollapset eller Lambdasonden? M.h.t. udsagn fra VW , ville jeg umidelbart sige at :<< Ja, regningen har nok været i "skønneste orden". >> . Redigeret af Lung Yao d. 06/03-2012 18:12 Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| Larsen73 |
Lagt på d. 06/03-2012 18:09
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 49 |
Min første indskydelse ville være at checke lambdasonden ?
Once you go Asian, you won't go Caucasian
|
|
|
|
| Rasmus |
Lagt på d. 06/03-2012 18:50
|
|
Hej Lung Yao Naturligvis har du nok ret i at jeg sikkert vil kunne finde behørigt svar andet sted på Internettet! Men efter min erfaring med DTW, så rummer DTW et stort udbud af mange rare mennesker som gerne vil være andre behjælpelig med deres viden – og ikke nødvindigvis en viden som hidrører Thai-relateret forhold! Rasmus |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 06/03-2012 19:24
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
Rasmus skrev: Hej Lung Yao Naturligvis har du nok ret i at jeg sikkert vil kunne finde behørigt svar andet sted på Internettet! Men efter min erfaring med DTW, så rummer DTW et stort udbud af mange rare mennesker som gerne vil være andre behjælpelig med deres viden – og ikke nødvindigvis en viden som hidrører Thai-relateret forhold! Rasmus Mit svar var ikke baseret på det sidste, men udelukkende af egne erfaringer m.h.t. auto-kluber i DK. Det er rigtigt at der findes mange flinke folk her på DTW, men dem på auto-kluberne er også flinke og måske mere kompetente, uden at man behøver at være medlem af kluben. Jeg er med på Honda-klub.dk og vi får tit spørgsmål fra "webbrugere" vedr. IKKE Honda biler, og de bliver også hjulpet, hvis nogle har svaret. Hermed ikke sagde at du ikke kunne være heldig med at finde en flink mekanikker her på som kunne hjælpe dig. Så pøj-pøj. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| Rasmus |
Lagt på d. 06/03-2012 20:34
|
|
Hej Larsen 73 Lambdasonden er på ingen måde problemet, da den angiver de korrekte værdier til bilens computer, og i øvrigt ikke viser nogen afvigelser i forhold til de målinger som synsmyndigheders ”bilinspektionen” kunne måle jf. synsrapporten. (den ligger inde for de grænser som målingerne viste) Der i mod her jeg her til aften talt med en ven som er mekaniker ved Volvo! Han er nu af den opfattelse, at mine 4 indsprøjtningsdysser til motoren ”snøfter” lidt pga. af slitage gennem 124.000 km. Og derned har lidt svært ved at lukke ned for trykket når motoren går i tomgang - der passere simpelthen for meget brændstof gennem dysserne indtil motoren finder sit tomgangsleje - og dermed et højre CO tal til følge i tomgang. 4 nye indsprøjtningsdysser kan købes ca. 1.200 sv. kr. og kan skiftes af et hvilket som helst 12årige Mongolbarn. Så selv jeg - skulle have en chance for det lykkes! ![]() Rasmus |
|
|
|
| ingolf |
Lagt på d. 06/03-2012 21:46
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1068 |
Hej Rasmus. Jeg har haft samme problem med en Mercedes diesel, og fik at vide, at det var fordi jeg körte for "pänt". Moteren skulle luftes ud. Så för syn--jeg bor også i sverige--körte jeg tanken ned til 10-20 liter, i med en flaske tretment, ud med luftfilteret, bestille tid i Ängelholm istedet for Helsingborg, og så köre på 4:an på höje omdrejninger de ca 20 km til Ängelholm. Sådan fik jeg den igennem syn de sidste 4 år jeg havde bilen. Ved ikke om det kan overföres på en benziner, men noget tyder på det, for det VW gör, er jo at bytte alt som kan forurene. Lykke til! Mvh Ingolf
Svenske ord, stavelser og vendinger kan forekomme! |
|
|
|
| Rasmus |
Lagt på d. 06/03-2012 23:04
|
|
Hej Ingolf Du har helt sikkert ret – noget lign. sagde min ven og Volvo mekaniker også som et alternativ! Gi den én over ”nakken” på motorvejen en halv times tid uden luftfilter, og kør bilen direkte til syn igen derefter. Uden luftfilter har bilen det noget letter ved at ”trække vejeret” og CO tallet falder mærkbart. Mine forrige biler - en Ford Mondeo og en Volvo 764 - led af samme CO symptomer ved det årlige bilsyn. Her afleverede jeg bare bilerne til en Serbisk mekaniker her i Malmö, som synet bilerne mod behørigt betaling. (ca. 1.000 sv. kr. - alt inklusiv og uden regning) Så mon ikke, jeg atter igen skulle benytte mig af samme fremgangsmåde med min VW? ![]() Rasmus Redigeret af Rasmus d. 06/03-2012 23:10 |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.