Se indlæg
 Udskriv debat
Jordnødder.
birkedhoj
Hvordan er jeres holdning til jeres medpassagere som lider af allergi ? Grunden til mit spørgsmål er en debat på "thailandforum.se" Hvor jordnødallergikere åbenbart har det svært, hvis der er jordnødder/lugt af, i flyet. Hvis jeg som passagere ikke hører en evt. opfordring om ikke at spise jordnødder, hvis jeg skulle have medbragt sådanne, er jeg teoretisk skyld i en anden persons lidelser og det er ikke rart. (læs : kan allergikere forlange den hensyntagen på en flyrejse, hvor det måske involverer 300-400 andre rejsende.) Der kunne jo være børn og/eller andre personer der ikke ville kunne forstå en besked om ikke at indtage jordnødder.

Er heldigvis ikke allergiker selv, så jeg kender ikke til de lidelser, men de kan vist være temmelig slemme.

God week-end

Ole

Jeppe C
Hvis allergikere har et problem med nødder, må de tage den med pågældende flyselskab. Det kan ikke være os andre passageres ansvar!

TG950
har nu aldrig hørt at nogen er allergisk over for duften / lugten af f.eks jordnødder, det eneste jeg er allergisk overfor er af duften > lugten af andres svedige armhule / kropslugte og her taler jeg ikke om Channel No. 5 o.s.v. Smile
Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først.

Bvdrrr både store & små stavefejl kan forekomme BVDr

livet forståes forlæns, leves baglæns.

Brug ikke dagen på at se dig tilbage,
Du skal alligevel ikke den vej.....
Lev med de beslutninger du tager,
også selv om andre ikke acceptere det

Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel..

handy
TG950 skrev:

har nu aldrig hørt at nogen er allergisk over for duften / lugten af f.eks jordnødder, det eneste jeg er allergisk overfor er af duften > lugten af andres svedige armhule / kropslugte og her taler jeg ikke om Channel No. 5 o.s.v. Smile
der lugter vel også kun a mug på på tg 50 gamle mænd i nye biler.....dufter lidt af nyt undertøj....

handy
TG950 skrev:

...tag bussen eller bliv hjemme....

Webmaster
birkedhoj skrev:

Hvordan er jeres holdning til jeres medpassagere som lider af allergi ? Grunden til mit spørgsmål er en debat på "thailandforum.se" Hvor jordnødallergikere åbenbart har det svært, hvis der er jordnødder/lugt af, i flyet. Hvis jeg som passagere ikke hører en evt. opfordring om ikke at spise jordnødder, hvis jeg skulle have medbragt sådanne, er jeg teoretisk skyld i en anden persons lidelser og det er ikke rart. (læs : kan allergikere forlange den hensyntagen på en flyrejse, hvor det måske involverer 300-400 andre rejsende.) Der kunne jo være børn og/eller andre personer der ikke ville kunne forstå en besked om ikke at indtage jordnødder.

Er heldigvis ikke allergiker selv, så jeg kender ikke til de lidelser, men de kan vist være temmelig slemme.

God week-end

Ole

Jeg prøvede lige at søge lidt på det og fandt følgende hos Astma-Allergi Danmark:

På flyrejse

Hør flyselskabet om muligheden for at få diætmad undervejs, hvis du skal på flyrejse. Det kan koste ekstra og skal bestilles i forvejen. Det kan dog være en god idé at have en lille nødforsyning i tasken, hvis det glipper. Sørg også for at have evt. medicin med i kabinen.

Hvis du har allergi over for peanuts/jordnødder, bør du inden flyrejsen kontakte flyselskabet og gøre opmærksom på din allergi. Husk at fortælle dem, om det er tilstrækkeligt, at de giver dig flymad uden peanuts, eller om du er så følsom, at der slet ikke bør være peanuts ombord på flyet.

Linket er : http://allergi.as...i/goderaad

Så det kan åbenbart være ret slemt siden man nærmest kan forlange at der slet ikke er jordnødder med ombord på flyet.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
natty
Det er trist at der er så meget allergi, men vi kan da ikke være ligeglade.

Sidste gang jeg var på Samet med mine thaivenner, kom der en svensk pige hen til os og spurgte om de ikke kunne skrive en seddel på thai som fortalte om hendes allergi. Selvfølgelig var svaret.
Fik bagefter at vide det havde hjulpet hendes ferie, med eller uden jordnødder på ferien Grin
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

Webmaster
natty skrev:

Sidste gang jeg var på Samet med mine thaivenner, kom der en svensk pige hen til os og spurgte om de ikke kunne skrive en seddel på thai som fortalte om hendes allergi. Selvfølgelig var svaret.
Fik bagefter at vide det havde hjulpet hendes ferie, med eller uden jordnødder på ferien Grin

Måske en god idé med en lignede seddel her på DTW som kan hentes og udskrives, hvis vi kan få nogle at de thai-kyndige til at hjælpe med at udforme en sådan tekst på thai.
Med venlig hilsen

Webmaster

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

natty
Webmaster skrev:

natty skrev:

Måske en god idé med en lignede seddel her på DTW som kan hentes og udskrives, hvis vi kan få nogle at de thai-kyndige til at hjælpe med at udforme en sådan tekst på thai.

God ide Smile hvad jeg skrev var kun min reelle oplevelse Wink men hvis vi kan hjælpe hinanden, skal vi da gøre det.
Redigeret af natty d. 17/03-2012 00:13
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

Webmaster
I følge google translate hedder det nok โรคภูมิแพ้ ถั่วลิสง på thai, og det giver da også en del resultater ved en søgning på google.

Men foruden at få forklaret at en person har jordnøddeallergi, så er det måske også en god idé at få evt. nødbehandling med på sådan en seddel i tilfælde af at en person opholder langt væk fra et behandlingssted. Men forhåbenligt ved de personer som får de voldsomme reaktioner og deres pårørende allerede hvad der skal gøres hvis de ved et uheld får noget indenbords med jordnødder. Det må man da håbe at de gør.

Kan på [url]www.peanutallergi.dk[/url] se at der er noget som hedder en EpiPen som er en adrenalin-opløsning til injektion i låret (minder mig lidt om de atropinsprøjter vi havde som soldat). Kan næsten ikke forestille mig at man rejser uden sådan en fætter hvis man får de livstruende reaktioner.
Med venlig hilsen

Webmaster

hugoboerge
Mange luftfartsselskaber er holdt op med at servere jordnoedder som snacks, da de er bekendt med problemet. I stedet for serveres en anden form for snacks.

Spring til debat: