Se indlæg|
Malariamedicin: Mefloquin/Lariam
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 26/03-2012 23:48
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Hmm, faldt lige over en "detalje" i en grim nyhed om massakren i Afghanistan: Mefloquin, også kaldet Lariam, har alvorlige psykiatriske bivirkninger, skriver Huffington Post. Medicinens bivirkninger inkluderer psykotisk adfærd, paranoia og hallucinationer. Link: USA mistænker malariamedicin for at have påvirket massakre-soldatOg åbenbart også en type malariamedicin som bruges af danske læger til personer som bla. rejser i Thailand. Så pas lige på hvilken malariamedicin i modtager og indtager. Til forebyggelse findes en række midler: klorokin (malarex), proguanil (paludrine), meflokin (lariam), tetracyklin (doxycyklin) og atovaquon/proguanil (Malarone). Ingen forebyggelse er 100% effektiv, og intet malariamiddel er fri for bivirkninger. Det er derfor vigtigt, at valg af midler til forebyggelse afpasses efter rejsemål og rejsens længde, således at risiko for infektion og risiko for bivirkningen afvejes mod hinanden. Link: Statens Serum InstitutFlemming Jay har i retten afgivet en sammenhængende og detaljeret forklaring om sit sygdomsforløb. Han har bl.a. fortalt, hvordan de første symptomer i form af hovedpine, træthed og talebesvær opstod allerede den 28. december 1998. Inden afrejsen den 4. januar 1999 kontaktede han Euro-Alarm, læge Ralph Kempinski, der rådede sagsøgerne til at stoppe indtagelse af Lariam omgående. I Thailand blev hans symptomer værre. Det meste af tiden lå han i sengen, græd og krummede sig sammen som en hund. Han var ude af stand til at træffe beslutninger om selv de mest simple ting. Han var angst og i perioder aggressiv. Han sov 12 - 14 timer i døgnet. Når han sov, havde han voldsomme mareridt, hvor han så slanger og aber på værelset. Den 10. januar 1999 kontaktede hans samlever og medrejsende, Trine Lund, Euro-Alarm, speciallægekonsulent i psykiatri Thomas Brinck. Der var herefter daglige telefoniske kontakter mellem Flemming Jay og Thomas Brinck. Efter hjemkomsten den 19. januar 1999 var Flemming Jay sygemeldt til den 12. februar 1999 og igen i perioden fra den 2. marts til den 26. marts 1999. Link: Uddrag af dom afsagt den 9. februar 2004 i sag nr. BS 678/1999
Efter bevisførelsen lægger retten til grund, at Flemming Jays symptombeskrivelse stemmer overens med mulige kendte bivirkninger ved Lariam. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| handy |
Lagt på d. 27/03-2012 04:58
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1057 |
Har prøvet det for mange år siden tror man skulle tage et par piller om ugen....havde så lige glemt at spise dem og skulle så på rundttur så tænkte du tager bare dobbelt.....uha var helt væk fra vinduet i 2-3 dage og troede jeg havde fået piller i en drink...var klar til at rejse hjem.....men slog mig først langt senere da jeg læste om nogle andre der havde oplevet lignene......så jeg skal ikke ha de piller igen....![]() |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 27/03-2012 08:26
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Lariam har fra starten været problematisk . Problemet var, at der var udviklet resistens for de ældre malariaprofylakser. Det ses også for lariam nu. jeg ved, at på baggrund af bl.a. bivirkningerne fra Lariam, ændrede vi klinikforsøgene, fordi det jeg arbejde med dengang (sidst i 90'erne) også havde potentiale til at virke personlighedsændrende. Der var meget stor fokus på den problemstilling fra myndighedernes side, men grunden til at f.eks. Lariam (mefloquine) så stadig bruges er at det er det eneste virksomme i visse områder. Men der der udviklet resistens for selv mefloquine, så kamken er ikke slut |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.