Se indlæg
 Udskriv debat
Visa til min kones søster
Til at starte med vil jeg gerne komme folk der henviser til nyidanmark.dk i forkøbet:

Jeg har prøvet at læse mig frem til det, men syntes det virker vildt uoverskueligt!

Vi vil meget gerne have min kone's 17 årige søster på besøg, men jeg er dybt i tvivl om hvilke regler der gælder.

Vi er familiesammenført efter EU reglerne, vi boede 6 måneder i kolde nordsverige og kom så tilbage. Dejligt nemt og 5 års ophold med det samme.

Men hvilke regler gælder når hendes søster skal søge visum? Skal hun vise bankbog? koster visum ansøgningen noget? og skal ansøgningen behandles på 15 dage, eller gælder det kun når det er familie af danske statsborgere der søger?

Nogle der har erfaring med det?

uan
http://www.ambban...ices/Visa/

Det står på engelsk.

Hun skal ringe til ambassadens nye VISA hjælpecenter og fremsende ansøgning med de nødvendige dokumenter.

1. Skriftlig invitation fra digsendes til hende på dansk og engelsk vedrørende besøget.
2. Kopi af rejseforsikring

Med fordel kan dog vedlægges følgende:

A. Skriftlig bekræftelse for at du dækker alle udgifter under opholdet, samt sørger for at hun forlader landet igen, evt fordi hun skal tilbage i skole eller tilbage på arbejde.
B. Kopi af bankbog / formue
C. evt kopi af ansættelseskontrakt i Thailand eller erklæring fra evt skole.

Start med at ringe til deres kontor for at få de rigtige anvisninger hvortil ansøgningen skal sendes.

første gangs visa er sværest herefter blir 2-3 gang nemmere.... når UM ser at hun rejser hjem igen...

Mandag - fredag: 8.00 - 12.00 og 13.00 - 15.00 på denne adresse:

Danish Visa Application Centre
Unit 4, 8th Floor
Amarin Tower, no. 496-502
Ploenchit Road
Lumpini, Pathumwan
Bangkok 10330

VFS Helpline nummer: +66 (0) 2 2525490

http://www.ambban...Kontaktos/
Please note:

I will now be charging a $20.00 service fee for stupidity. There will also be a $40.00 surcharge if the stupidity is accompanied by whining

fra nyidanmark.dk:

Familiemedlemmer til en EU/EØS-statsborger eller til en statsborger fra Schweiz, som benytter retten til fri bevægelighed i Danmark, har ret til at få en visumansøgning behandlet efter EU-reglerne.

Visumansøgningen behandles af en repræsentation (ambassade eller generalkonsulat) uden opkrævning af gebyr og efter en hasteprocedure, der kun undtagelsesvis må vare længere end 15 dage. Desuden stilles der ikke krav om dokumentation for rejsesygeforsikring i forbindelse med indgivelse af en sådan visumansøgning, ligesom udstedelsen af visum ikke vil blive betinget af, at visumansøgeren er i besiddelse af de nødvendige midler til opholdet her i landet. Læs mere om, hvordan man ansøger.

Der gives som udgangspunkt visum til ansøgeren, medmindre den pågældende udgør en trussel for den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed.

Endvidere har familiemedlemmer til en dansk statsborger, der udnytter eller som har udnyttet retten til fri bevægelighed i et andet EU/EØS-land eller Schweiz, og som i den forbindelse har etableret et reelt og faktisk ophold i landet, ret til at få visumansøgningen behandlet efter EU-reglerne.

Det betyder, at visumansøgningen behandles uden opkrævning af gebyr og efter en hasteprocedure, jf. beskrivelsen ovenfor.

---

Og eftersom min kone jo er familiesammenført efter EU reglerne burde hun vel høre under det???? Jeg må nok ringe til dem på tirsdag og høre..

uan
Visa to parents, other relatives or friends
■1 application form duly filled in and signed by the applicant. Please complete the form in capital letters using blue or black ink.
■1 new colour photo (3.5 x 4.5 cm, the face must be 70 to 80 % of the photo, NO dark background).
■Passport, valid at least 3 months beyond the applicant’s return to Thailand
■Copy of passport data page and copies of previous Schengenvisa.
■Invitation letter from the reference (i.e. friend, relative) in Denmark. If the reference pays for accomodation, meals etc., this should be stated in the invitation letter.
■Documentation of the applicant's own financial means must be shown.
■If applicable, a letter of employment from the applicant’s employer stating how long the applicant has been employed with the company, period of absence from work, and monthly salary.
■If applicable, house registration paper to confirm the family relationship between the applicant and the reference in Denmark

http://www.ambban...Relatives/
Please note:

I will now be charging a $20.00 service fee for stupidity. There will also be a $40.00 surcharge if the stupidity is accompanied by whining

uan tak for oplysningerne, der står bare ikke rigtigt noget når vi snakker EU regler.

Men jeg sætter absolut pris på du prøver at hjælpe, mange tak for det.

uan
Visum ansøgning(alle typer) 2400 THB
Please note:

uan
Selv tak, jeg tror bare hun bliver misinformeret hos deres hjælpecenter dernede såfremt hun ikke kommer med alle oplysningerne.
Derfor mener jeg det kunne være en fordel at vedlægge disse oplysninger for at fremskynde behandlingen...

Men hun kan jo prøve at ringe til dem, selvom hun sikkert bliver mere forvirret....
Please note:

Det er ikke pengene det handler om, bare hvilke rettigheder hun har som familiemedlem til en EU borger som min kone jo er i og med vi er kommet til danmark fra sverige..

Tror ikke engang de har helt styr på det i ministeriet, har prøvet at ringe til dem med et spørgsmål om sygepenge da min kone fik en blodprop. De henviste til kommunen som henviste til statsforvaltningen som henviste til udlændingeservice som henviste til kommunen. Smile

sudsakhon
Kære Ezal
Jeg tror godt jeg kan se hvad din egentlige forvirring er.

De regler, du er løbet lidt sur i, handler ikke om det familiemedlem, I ønsker at invitere.

De forvirrende regler omhandler retsstilling ved din oprindelige ret til at udøve din fri bevægelighed efter EU reglerne.

Familiemedlemmet i disse regler er således din kone.

Nu gik dit spørgsmål imidlertid på hvilke regler, der gælder for din kones 17 årige søster.

For hende gælder de almindelige regler. Og det er dem Uan har beskrevet.

Myndighederne kan være (er) meget strikse med dokumentationen. Specielt den 1. gang der ansøges.

Men I ansøger altså efter de helt almindelige bestemmelser.

Har du ydereligere spørgsmål eller er i tvivl om noget, så er du velkommen til at sende en PM eller spørg i det åbne forum.
(Det er meget muligt, at jeg for at svare, skal kende nogle detaljer, som ej er egnet til åbent forum)

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Mit umiddelbare svar er, søg og vedlæg de nødvendige papirer.

DA hun kun er 17 år har hun måske ingen ansættelseskontrakt- går måske i skolen endnu.

Da hun er under 24 år, kan hun jo under ingen omstændighed blive i DK (altså blive gift).

Så fat pennen og følg opskriften!

Spring til debat: