Se indlæg|
Ny kraftig advarsel!!
|
|
| ingolf |
Lagt på d. 28/04-2012 14:13
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1068 |
Noget at tänke over en lördag eftermiddag!! ECB, EURON, EMU, EUROLANDET, EUROZONEN: De lägre räntorna som de perifiera länderna fick så fort de gick med, skulle de aldrig annars ha fått. Dessa ledde till massor av felinvesteringar. Grekiska staten byggde en statlig äventyrspark. Italien senarelade privatiseringar. Den spanska staten gjorde sig själv större och byggde en husbubbla. Irland ökade ytterligare på sin hus- och finansbubbla. Tyskland fick något högre räntor. Oansvariga regeringar tjänade tillfälligt på bekostnad av mer ansvariga. En ökning av statens storlek, ledde till fallande produktivitet och således lägre reallöner än vad annars hade varit fallet. Genom detta har Eurozonen blivit mycket benägen att skapa inflation. Alla som använder Euro, förlorar på detta. Sedan 2008 tillför ECB obegränsad likviditet till banker. ECB har tunnat ut säkerheten hos Eurozonens kreditbetyg. De har köpt statsobligationer för 220 miljarder Euro. ECB håller räntorna artificiellt lågt för att hålla ihop Europrojektet. Deras inflation 3% ligger över ”målet” på 2% och ändå sänkte de räntan både i november och december. Prisnivån är därför högre inom Euroområdet än vad den annars skulle varit. Hela grejen leder naturligtvis till mindre frihet och mer centralisering. Mindre konkurrens mellan länderna och ökade kostnader för att ”rösta med fötterna” inom EU-området. Således risk för den individuella friheten, traditionellt har denna haft ett högt värde i Europa. EMU skapar konflikter mellan fredligt sammarbetande nationer. Pereferin ”skyller på” tyskarna att de måste spara, tex. Man kan konstatera med ”understatement” att priset för Eurosystemet är högt. Det inkluderar ett inflationärt självförstörande system, en stimulans till förstorad stat, fallande konkurrenskraft, bailouts, subsidier, transfereringar, ”moral hazard”, konflikter, centralisering, frihetsförlust. Europrojektet är helt enkelt inte värt att hålla kvar. Mvh Ingolf
Svenske ord, stavelser og vendinger kan forekomme! |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 28/04-2012 15:32
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
Hvad bliver det næste sprog vi skal læse på? |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 28/04-2012 15:34
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Det er da ikke svaert at forstaa vel. Men det ser ikke godt ud for fremtiden. |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 28/04-2012 15:43
|
Jeg er jyde, og har ikke haft svensk i skolen. Derfor er det så kringlet at jeg opgiver. ![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 28/04-2012 16:21
|
AL 48 skrev: Jeg er jyde, og har ikke haft svensk i skolen. Derfor er det så kringlet at jeg opgiver. ![]() Saa du naaede ikke at faa en real eksamen for der laerer man svensk (undskyld). Svensk er nu ikke saa svaert at forstaa. Paa den anden side saa forstaar jeg hvad du mener for i mine unge dage blev jeg sendt paa ferie til Jylland og jeg forstod meget lidt af hvad der blev sagt. Efter 14 dage gik det lidt bedre. ![]() |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 28/04-2012 16:41
|
hugoboerge skrev: AL 48 skrev: Jeg er jyde, og har ikke haft svensk i skolen. Derfor er det så kringlet at jeg opgiver. ![]() Saa du naaede ikke at faa en real eksamen for der laerer man svensk (undskyld). Svensk er nu ikke saa svaert at forstaa. Paa den anden side saa forstaar jeg hvad du mener for i mine unge dage blev jeg sendt paa ferie til Jylland og jeg forstod meget lidt af hvad der blev sagt. Efter 14 dage gik det lidt bedre. ![]() Du behøver ikke at undskylde - Og jo, jeg opnåede realeksamen uden at lære svensk. Vi kunne vælge mellem svensk og fransk,- og nu kan jeg alt på fransk, undtagen sproget![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 28/04-2012 16:44
|
AL 48 skrev: hugoboerge skrev: AL 48 skrev: Jeg er jyde, og har ikke haft svensk i skolen. Derfor er det så kringlet at jeg opgiver. ![]() Saa du naaede ikke at faa en real eksamen for der laerer man svensk (undskyld). Svensk er nu ikke saa svaert at forstaa. Paa den anden side saa forstaar jeg hvad du mener for i mine unge dage blev jeg sendt paa ferie til Jylland og jeg forstod meget lidt af hvad der blev sagt. Efter 14 dage gik det lidt bedre. ![]() Du behøver ikke at undskylde - Og jo, jeg opnåede realeksamen uden at lære svensk. Vi kunne vælge mellem svensk og fransk,- og nu kan jeg alt på fransk, undtagen sproget![]() AL48 - fantastisk godt svar. God weekend. ![]() |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

- Og jo, jeg opnåede realeksamen uden at lære svensk. Vi kunne vælge mellem svensk og fransk,- og nu kan jeg alt på fransk, undtagen sproget