Se indlæg|
Ingen overskrift
|
|
| HD |
Lagt på d. 27/05-2012 09:19
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 73 |
Jeg har en trøje med nogle bogstaver på, men har fået to forskellige oplysninger på hvad der menes. Kan nogle sige havd de står for. En anden ting som jeg har er en gammel budda figur, men ved ikke hvad der står og om det er thai. Da jeg ikke ved hvordan man sætter billeder ind er de under mine photo |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 27/05-2012 10:33
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
ท . บ . ๑ ท = tho thahan (soldier). บ = bo baimai (leaf). ๑ = neung (one). det er en slags forkortelse med 2 konsonanter og ét tal...men jeg kender ikke betydningen af forkortelsen. Redigeret af Anonym Bruger d. 27/05-2012 11:02 |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 27/05-2012 10:36
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 230 |
Den gule trøje står der. Army 1 |
|
|
|
| bannok |
Lagt på d. 27/05-2012 18:22
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 364 |
ท.บ. står for Thai Army ท.ท.บ. står for Roya Thai Army ![]() |
|
|
|
| HD |
Lagt på d. 28/05-2012 07:46
|
|
Tak for info hvad angår trøjen, så mangler jeg bare at vide hvad der står på min gamle budda firgur og om skriften er thai |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 28/05-2012 16:57
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
HD skrev: Tak for info hvad angår trøjen, så mangler jeg bare at vide hvad der står på min gamle budda firgur og om skriften er thai JA, det er Thai eller rettet sig PALI , som du kan i grove træk sammenligne med Latin for de Europæiske sprog. http://en.wikiped.../wiki/Pali Lige nu er munkene travlt optaget med den kommende ceremoni i Wat Pa i aften og pakningen inden afrejsen i morgen. Men jeg skal nok få oversat skriften på Buddhaen, hvis du er stadigt interesseret. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 28/05-2012 17:09
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Hej HD Teksten på Buddhaen er pali, hvilket sammen med sanskrit er grundlaget for religiøse og ældre administrative skrifter. Pali er således munkestandens sprog, både mundligt og skriftligt. Når munke messer, er det på pali. Jeg lærte lidt pali i sin tid, men må desværre give op ved oversættelse. Det er ikke lige der jeg er stærkest. En veluddannet munk ville kunne oversætte for dig ท.บ. ๑. er en forkortelse af tahan bok 1, og refererer til "first army area", der den enhed, der dækker Central + Vestthailailand og Bangkok. |
|
|
|
| HD |
Lagt på d. 29/05-2012 09:20
|
|
Tak til Lungyao og Sudsakhon. Jeg vil meget gerne vide hvad der står og om ma kan sige hvor gammel den ca er. Næsten lige kommet hjem, Har været til Songkran i Roi Et |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 03/06-2012 11:31
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
HD skrev: Tak til Lungyao og Sudsakhon. Jeg vil meget gerne vide hvad der står og om ma kan sige hvor gammel den ca er. Næsten lige kommet hjem, Har været til Songkran i Roi Et HD, Jeg er bange for at både Sudsakhon og undertegnede har været for hurtigt med "opklaringen" af tegnene. Een af munkene i Wat Pa forklarede mig at det IKKE var Pali, men noget der her "Thai Noi", en dialekt som tales i Chiang Mai området. Google giver også lidt forklaring dog skulle det være fra Isan. (ja, måske også fra "Loi Et" ) http://www.ling.h...ages/isan/ http://www.thai-l...ting/t5558 Så "mysteriet" forsætter, men vi skal nok knække den nød. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 03/06-2012 12:13
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Super interessant. Hvis teksten er thai noi, kommer selv veluddannede thailændere til kort. Thai Noi er som runer i DK en gammen skriftform, der har udviklet sig. Thai Noi er dog yngre end pali, "kun" 200-600 år siden. Godt du fok spurgt i templet, Lung. Jeg glæder mig også til at se hvad der egentligt står Jeg ved, at mange steder på sten osv. rundt omkring i Thailand er der skrevet på thai noi. Men det er sort for mig. |
|
|
|
| HD |
Lagt på d. 03/06-2012 14:34
|
|
Tak fordi i ikke giver op. Har lige været på sejle tur alene. jeg glæder mig til at høre nyt og var bange for at i havde glemt mig, men lykkelig at høre at i ikke havde. Efter 14 dage hjemme se jeg frem til at komme tilbage til thailand igen i november. I sidste måned var jeg i Roi Et. jeg vil ligge nye billeder ind og håber i kan finde ud af det TAK Hilsen Henning |
|
|
|
| roald |
Lagt på d. 03/06-2012 19:23
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 873 |
![]() |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.