Se indlæg
 Udskriv debat
dk arbejde 3månder thailand 3månder-hele året
Korat
hej jeg er ny bruger på dette dejlige forum,så jeg er ikke sikker hvor jeg skal placere mit indlæg.

min plan er at arbejde 3 månder i danmark og så rejse til thailand 3 månder,der efter retur til danmark 3 månder og tilbage til thailand igen.

vil jeg få problemer med skatten og hvad med min pension senere,jeg er kun 34 år og ved at jeg skal arbejde 30 år i danmark for at bevare min pensions ret.

er der nogle der har efaring med det? eller kan henvise til en advokat eller ligende?

jeg har en drøm om at bo på landet sammen med min thai kone hjemme i landsbyen,men er ikke sikker på jeg kan klare at bo der 12 månder om året,så derfor går jeg efter 3 månder dk,3månder thailand og har så mulighed for at se min famile ofte i dk og samtidig være sammen med min kone og hendes familie sammenlagt 6 månder om året.
på forhånd tak for hjælpen og et godt forum.

mvh Korat

Ki Nuk
Hej Korat...
Med hensyn til skatten skal du ikke være nervøs; Danmark skal nok få din del af kagen også. DK har en beskatningsaftale med Thailand; der betales skat der hvor arbejdet udføres; dvs. arbejde i DK = skat i DK, og arbejde i Thailand = skat i Thailand.

Med hensyn til din pension; jeg går ud fra, at det er folkepensionen vi snakker om ? Prøv at kigge på dette link:

http://danmark.dk...ema=PORTAL

Der står en masse om de krav der skal være opfyldt.
Ellers har fagforeningen nok en ekspert på området !
Bortset fra det, så lyder det som en god plan du har...Grin

mvh
LarsCool

ben
Reglen er at man skal have boet (ikke noedvendigvis arbejdet) I DK i 40 aar for at faa fuld folkepension. Det er folkeregisteradressen der gaelder. Som Loejberg naevner er der forskellige regler/undtagelser - feks taeller aar hvor man arbejder for Dansk firma i udlandet ogsaa med i de 40 aar.

Hvis du ikke naar de 40 aar for du dog stadig den forholdsmaessige del (altsaa: 36 aar i DK giver 90% af den fulde pension osv.).

Bemaerk at flytter du folkeregisteradresse til Thailand faar du kun pensions grundbelob som er ca. 4500kr foer skat.

Jeg syntes ogsaa du har en fin plan saa laenge pengene er der saefoeli Wink Skaal!

xxxx
Hejsa

Man skal have boet 40 aar i DK fra det fyldte 15. aar for at faa fuld pension.. Altsaa 55 aar gammel foer man flytter.
Ellers faar man 1/40 pr aar man har boet i DK.
34 aar gammel det vil kun give 19/40 af grund beloebet paa knap 5.000.... altsaa ca 2.300,- dkr pr mdr.

Le-si

Korat
hej tak for de mange gode svar Smile,nu skal jeg bare lige tygge lidt på den info i har givet mig,jeg har nu en ide om hvordan det kan gøres,men vender tilbage senere.

mvh korat

Mads_T
le-si skrev:
Hejsa

Man skal have boet 40 aar i DK fra det fyldte 15. aar for at faa fuld pension.. Altsaa 55 aar gammel foer man flytter.
Ellers faar man 1/40 pr aar man har boet i DK.
34 aar gammel det vil kun give 19/40 af grund beloebet paa knap 5.000.... altsaa ca 2.300,- dkr pr mdr.

Le-si

Husk lige, at man skal have haft fast bopæl her i riget i minimum 30 år efter det fyldte 15. år for overhovedet at kunne få udbetalt folkepension i Thailand.

Mvh. Mads

nicefarang
Handlede artiklen i Urban ikke om at man ikke kan få folkepension når man bor i Thailand ?

Ki Nuk
Så vidt jeg kan huske, kan man få sin pension udbetalt hvis man har bopæl i Thailand, i max. 3 mdr. Sjovt nok er der ikke den samme tidsbegrænsning indbygget i skatte aftalen imellem Danmark og Thailand !

til Korat:
Nu ved jeg ikke hvad dit fag er, men jeg har kolleger, der arbejder på en 2-3 ordning; 2 uger på arbejde, og 3 uger fri, hvor de så rejser hjem til famillien i Thailand. De har tilknytning til arbejdsmarkedet og opfylder kravene i.fbm. pensionen. Skatten betales i DK. Deres årsløn er på ca. 400.000,-kr. så der er nok plads i budgettet, til at leje et værelse i nærheden af Kastrup, samt leve rigigt godt i konens landsby. Grin Så hvis du kan holde til alt det rejseri, samt at du skal arbejde 12 timer pr. dag når du er på Nordsøen, var det måske en mulighed ? Send mig en PB, hvis du vil vide mere om det.

mvh
LarsCool
Redigeret af Ki Nuk d. 17/12-2005 20:34

Spring til debat: