Se indlæg
 Udskriv debat
Kommentar om danskere i Thailand
natty
Håber, du kom godt hjem fra grisefesten i Patong ...

Vi har skiftet Mallorca ud med Phuket. Men charterignorancen er intakt. Vi tager ikke til Thailand, men til det, vi tror er Thailand. Så længe vi får fodmassage, billig mad og ditto damer, har vi det herligt. Og kniber det med stemningen, kan Bubber og Suzanne Bjerrehus heldigvis bygge videre på vores lumre fordomme

Europæiske turister slentrer på den fluepapirpakkede strand i Patong i Thailand. De seneste 10 år er det blevet så billigt at flyve på chartertur oversøisk, at Thailand har overtaget det, som Mallorca var for 40-50 år siden; danskernes favoritferiested. Foto: Yongyot Pruksarak

Af: Finn Edvard
12. august 2012 | Om denne artikel

Thailand har udviklet sig til at være en af danskernes mest populære feriedestinationer. Det er ikke helt forkert, når mange omtaler Thailand som nutidens Mallorca – ferieøen, hvor alle danskere med respekt for sig selv engang tog på ferie – mindst en gang om året.

Især feriebyen Cala Mayor i Palmas vestlige del var eftertragtet. Her gik det lystigt til i mange år – samlingsstedet var Pepes Bar, der snart fik selskab af en lang række danske restaurationer, der serverede bjerge af danske frikadeller med sovs og kartofler, for tapas var stadig noget fremmedartet og mystisk.

Senere forfaldt bydelen, og det blev næsten pinligt at bestille en ferierejse dertil, så flyvemaskinerne fik større vinger, og danskerne foretrak i stigende grad den thailandske ferieø Phuket som rejsemål. Snart var Pepes Bar og Cala Mayor glemt.

I dag er Mallorca-folket rykket til Phuket, hvor gækken rigtigt slås løs bl. a. i feriebyen Patong.

Her drikkes danske Carlsberg – eller til nød thailandske Chang – og spises frikadeller eller stegt flæsk med persillesovs på lokale cafeer. Mange danske turister afviser at spise fisk- og skaldyr her på stedet – af frygt for, at hummere og krabber ikke er friske … og det i en fiskerby, der ligger ud til havet!

Det er fandme billigt, du

Uvidenheden og fordommene trives i bedste velgående, langt de fleste af danske turister er blinde for kulturen og endnu færre forsøger faktisk at tale – ikke snakke – med thaierne.

Alligevel føler de sig fuldt klædt på til at informere om Thailand og thaiere ved hjemkomsten til Danmark: Det generelle indtryk er, at de er søde og smilende, strandene er gode – og så er det billigt. BILLIGT!

Alt fra ludere til falske Rolex-ure fås til halv pris – det samme gør en gang fodmassage. I dette Turistthailand, som naturligvis absolut intet har at gøre med Thailand, har man indtrykket af, at det halve Nordeuropa får fodmassage hver eneste dag. Enkelte af de mere modige indtager et måltid på et af de små gadekøkkener, hvor de med jubel noterer sig, at de har spist sig mætte for 12 kroner. De husker ikke, hvad de har fået at spise … men det var billigt.Man oplever konstant, hvordan en halvfuld dansk turist iført T-shirt med smalle stropper og en stor ølreklame på maven trykker en gadehandler helt ned i pris for en udskåret elefant eller nogle cd-kopier. De praler ofte af deres evne til at få alting så billigt som muligt – uvidende om, at thailandske gadehandlere altid går ud af en handel som suveræne vindere.

De tingende turister er som oftest dem, der ved hjemkomsten til Danmark hovedrystende og med alvorlig mine fortæller, at der ’stadig er stor fattigdom i Thailand’. Det er ikke fra dem, hjælpen kommer, forstår man.

Bubber som sandhedsvidne

Danske medier er med til at forstærke det helt forkerte indtryk, mange danskere har af Thailand. Senest sendte en tv-station showmanden Bubber til Pattaya. Han koncentrerede sig udelukkende om prostitutionen i byen som – indrømmet – er ganske omfattende. Faktisk er den på niveau med prostitutionen i Danmark, selv om vor egen hovedstad skjuler vore handlede kvinder i kælderbutikker i ly af respekterede ejendomme.

At Pattaya også er en meget stor by med eksklusive restaurationer, fremragende golfbaner, luksushoteller og masser af succeshistorier i erhvervslivet – en kongresby i den helt store stil og med masser af fornuftige planer for fremtiden – det skal vi naturligvis ikke høre noget om.

Vi skal altid præsenteres for en eller anden bondekarl fra Bøvlinge, der via nettet har fået forbindelse med en fattig bondepige fra Nordthailand. Aldrig med en af de mange succesfyldte danskere, der har fundet en thailandsk partner uden for turistbyerne – og i øvrigt lever i et velfungerende ægteskab.

Senere tog det lidt tragikomiske makkerpar Suzanne Bjerrehuus og Karen Thisted til samme by for at jokke rundt i den samme suppedas.

Ja, der er prostitution i Pattaya. Ja, der er mange unge kvinder, som prostituerer sig på grund af fattigdom. Ja, vi ved det godt. Og ja, det skal bekæmpes – men hvor meget er der at forarges over i vort lille land, hvor prostitution er fuldt lovligt?

Og hvad ved vi om prostitution i Indien, Pakistan, Cambodja, Brasilien – Aalborg? Ikke en skid, for der er hr. og fru Jensen ikke på ferie, og i øvrigt er det halvfarligt at lave reportager om prostitution i de lande. Så er det nemmere og ganske ufarligt at lave en ’afslørende’ reportage fra det gæstfrie Thailand.

Tv-stationerne – og de fleste trykte medier – giver næring til de mange fordomme om Thailand. Ludere og lommetyve.

Men hvad ved danskerne egentligt om Thailand? Det land de valfarter til, så snart klokken ringer ferie. Hvad hedder premierministeren? De politiske partier? Forfattere? Største sport? Største eksport? Buddhisme? Nul, nothing, nada! Selv turister, der ligefrem praler af at have holdt ferie 117 gange i Thailand, kender ikke svaret på disse spørgsmål, men prøv at spørg om prisen på en bajer eller et falsk Rolex-ur – de svar falder prompte.

Thailektion på hovedpuden

Og så er der de ældre danske mænd, der opsøger barerne med prostituerede. De får bekendtskaber i barmiljøet, som fortrinsvis beskæftiger kvinder uden nogen form for uddannelse og med prostitution som hovederhverv. Det er fra disse kvinder, denne gruppe mænd får deres basisviden om det thailandske samfund.

Problemet er, at de hjemme i Danmark sidder og fortæller vidt og bredt om forholdene i Thailand. På arbejdspladser, ved familiefester, på gader og stræder.

Og de forbliver uimodsagte, for danske medier interesserer sig ikke for Thailand – kun hvis en tåbelig dansk turist bliver snuppet med narkotika i lufthavnen, eller en ældre mand bliver snydt af en 40 år yngre kvinde. Hvor i verden ville en 60-årig mand i øvrigt ikke blive det af en 20-årig kæreste?

Problemet er, at de fleste danske turister ikke vil til Thailand. Det vil til det, som de tror er Thailand. Der er jo ingen, der gider tage på trekking til nationalparken Khao Yai, der er ingen, der vil besøge en almindelig by som Sa Kaeo, der er ingen, der vil bo i en almindelig by med almindelige mennesker. Dem er der jo ellers mere end 60 millioner af.

Men nej; de danske turister vil ned til frikadellerne, kopi-urene, de falske smil, fodmassagen og – for en særlig gruppes vedkommende – luderne. Men også ned til armoden, fornedrelsen, drukkenskaben, forstillelsen – og falskheden. Det tager de nu i stiv arm, hvis stranden er god, tjenerne høflige og hotellet billigt.

Vi er med andre ord ikke blevet meget klogere end dengang, hvor danskerne gladelig holdt ferie i Francos Spanien og juntaens Grækenland.

Thailand er heldigvis hverken et diktatur eller et juntastyre. Ja, der er korruption. Ja, der er kongedyrkelse. Ja, der er fattigdom. Men der er også demokrati, økonomisk vækst, livsglæde – og kultur.

Finn Edvard er journalist

http://www.inform....dk/308004
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

clydehaumann
Rigtigt set.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.
http://thaidanishservice.com

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

http://thaidanishservice.com
Kim Ludvigsen
clydehaumann skrev:
Rigtigt set.

Tja, han tager fejl med hensyn til prostitutionen. Prostitutionen i Pattaya er ikke på niveau med prostitutionen i Danmark. Forskellen er så stor, så man skulle tro, at han enten ikke har været i Pattaya eller i Danmark.

Også i resten af Thailand er der mere prostitution end i Danmark, men den er mere skjult - ligesom i Danmark. Man får opfattelsen af, at han kun kender til den synlige prostitution i Thailand.

Jeg er uenig med hans syn på turismen. Han brokker sig over, at danske turister ikke vil til Thailand, men til det som de tror er Thailand. Og hvad så? Hvis en dansker vil have sol og frikadeller, hvorfor skulle han så tvinges til Sa Kaeo, hvor han sikkert ville kede sig til døde, hvis han ikke dør af sult først?

Personligt er jeg ikke til "grisefester", barer eller til at bage i solen ved poolen eller stranden. Og jeg opsøger ikke spisesteder med dansk mad eller andre danskere. Men dem, der har lyst, skal da have lov. Og thaierne har så rigeligt brug for deres penge. Så kan han og andre med samme lyster tage til Sa Kaeo og glæde sig over, at de fleste andre holder sig væk, så han stadig har mulighed for at opleve "det rigtige Thailand".
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
natty
Han er måske lige lovlig hellig,
Dog synes jeg han rammer rigtigt på mange måder.
Han kunne have skrevet om danske turister i mange andre lande, men jeg ser det også i Thailand, ignoranter, som tror at fordi man er turist, kan de ikke forstå at tingene fungerer anderledes.
Min holdninger er måske også fordi og præget af at jeg oplevede Thailand inden masseturismen satte ind.
Jeg ser faktisk hans artikel som et forsvar for Thailand, imod det som altid kommer i medierne.

patirak
Jeg forstår ikke rigtigt journalistens pointe med artiklen. Ja, de danske turister er rykket fra Spanien til Thailand i stedet - og det er også rigtigt at meget af mentaliteten er fuldstændig den samme.

MEN, der er tale om "turisme" og mennesker, der gerne vil afsted på en badeferie og bare nyde solen. Jeg bor i et område i Bangkok, hvor jeg stort set aldrig ser turister og det er jeg rigtig glad for. Hvis turisterne pludselig skulle dukke op her i mit område, så ville jeg naturligvis straks flytte et andet sted hen.

Min pointe er at turismen i Thailand er en ting og behøver ikke at have noget som helst med Thai-kulturen at gøre. Når man lever i Thailand, så lever man som hovedregel helt isoleret af Turismen og det er alle (både udlændinge og Thailændere) glade for. Det synes jeg generelt gælder for alle populære turistdestinationer i verden.

Som Turist i Thailand, så mener jeg ikke man bør være forpligtet til at sætte sig ind i Thai-kultur. Herregud, vi er mennesker det har boet her i lang tid og som stadig opdager nye ting. Det er klart man skal udvise respekt for lokal-befolkningen, når man er på ferie - men det mener jeg kommer helt af sig selv og det er Thailænderne faktisk gode til selv at håndtere. Prøv f.eks. at gå ind på en GO-GO bar og knald en af pigerne en lussing - så skal du bare se løjer... Smile

Thailand tjener penge på turismen og tilpasser sig naturligt til det turisterne efterspørger. Det er sgu da ligegyldigt hvad turisterne spiser, bare de betaler når de er her. Fordommene - ja, de eksisterer desværre og de skyldes naturligvis prostitutionen i Thailand. Men hvad ville der ske, hvis man satte en stopper for prostitutionen? Fordommene ville måske over tid forsvinde, men det samme ville en stor del af Thailands turist-industri. Alternativt ville prostitutionen blot foregå i det skjulte til fare for de turister, der ikke kunne undvære den del på deres ferie. Det ville hverken gavne turisterne eller Thailænderne.

Hvis det er journalistens mål at sige at turister nogle gange skaber sig åndsvagt i Thailand, så har han da helt ret. Men grundlæggende, så synes jeg folk skaber sig mere åndsvagt, når de f.eks. går i byen i Danmark. Jeg ser ihvertfald langt flere slagsmål der, end jeg ser når jeg er i byen i Bangkok. Og der er trods alt noget mere "gang i festen" her.

Jeg synes det er godt, at han forsøger at forsvare Thailand, men synes egentlig ikke han behøver give Turisterne skylden for fordommene og Thailand's ry rundt om i verden. Det dårlige ry og fordommene, har Thailand og Thailænderne selv skabt, ved bl.a. at tillade den så åbenlyse prostitution.

Det Thailand dog har formået - og som jeg synes er ret "genialt" er, at trods fordomme og et dårligt ry (i forhold til prostitutionen), så strømmer alle typer af turister stadig hertil.

Det er sgu da meget godt klaret!

Anonym Bruger
Jeg har en idé om at journalistens pointe er at der sidder så mange mainstream turist danskere der tror de ved en masse om Thailand fordi de har været 3 gange på Phuket og set Bubber i Pattaya..og at han er ved at være træt af at høre al denne 'viden' hvorend han befinder sig...

Folk slår op i et katalog og ser der står Thailand og tænker, "..ihh faster Inge siger at hendes kollega har været på Phuket og det er så dejligt og billigt, var det ikke noget for os Kjeld??.."

Så er ferien i hus..som om der ikke er andre logiske steder at tage hen...

med andre ord...hvis grisefesterne på Mallorca var kikset og måske idag er yt, så er det Thailand der står for skud næste gang...for det kører i samme spor...

efter min mening nogle gode pointer journalisten har...lidt i sammen stil som jeg tidl. har beskrevet via min paranoia vedr. hvor mainstream Thailand er blevet...

Selv 'opdagede' jeg Thailand ved en ren tilfældighed...og idag ville jeg ønske at jeg var den eneste der kendte til landet..som en usleben diamant, klar til at udforske...men Thailand er nærmere en slidt 20 baht seddel der bare skal udnyttes inden den bliver værdiløs...

af samme grund har jeg flere gange overvejet nye græsgange..men Thailand er blevet en for stor del af mit liv at at skifte nu...idag er det en livstil og en interesse...men det kunne sikkert ligeså godt være et andet dejligt land på denne Planet...
Redigeret af Anonym Bruger d. 14/08-2012 20:01

natty
JS jeg er nogen gange uenig med dig, men her er jeg 100% enig.

"Mit" Thailand blev første gang oplevet 17-20 år siden. Min kærlighed til landet er på trods af de negative sider lige stor.

Det gør mig jo hverken til en bedre eller værre turist end alle andre, men vil alligevel mene at jeg kender mere til landet end 14 dages Star Tour/Spies Phuket turister som bliver belært af "små tøser" som ikke engang kan finde ud af forskellen mellem krap og kah.

Ja landet har ændret sig, og tænker stadig i mit stille sind på den gang jeg var på Koh Chang første gang. Anden gang mødte jeg flere danskere da Apollo startede destinationen
Jeg glemmer ikke en total stiv dansker som brokkede sig over at "her var der sgu ikke meget gang i den". Han stillede krav til rejsebureauet om at han skulle til Patty eller Bangkok.
De var gudskelov ligeglade.

Skal man finde andre lande at rejse i? måske, men elsker stadig landet.
Elsker når jeg lander i Bangkok og hører Isan musik i taxaen på vej til det guesthouse som er et lille Nirvana.

Jeg synes stadig artiklen er riimelig god. Smile
Redigeret af natty d. 14/08-2012 23:44

Chase
Der er vel intet nyt under solen, og vores gode gamle CV Jørgensen opdagede det egenligt for ca 30 år siden

http://www.youtub...re=related

Anonym Bruger
Ja nogle ting passer godt, andre synes jeg ikke, sådan er det jo nu engang, kan jo ikke passe 100% på alle..

Ang skaldyr, hvad er jeg erfaring omkring det ??

Stort alle jeg har mødt har altid anbefalet MIG at spise på en af de mange Sea Food steder der findes...
Og ja, JEG elsker Sea Food, og altid nydt det de steder jeg har prøvet det rundt omkring...

Jeg er selv stor fortaler for de små gade-køkkener, og elsker at spise der, er spændt på hvad søster siger (Hun kommer Fredag), når jeg hiver hende med ind på dem, de små, "beskidte" steder, langt væk fra de store vej, der hvor det ikke er tit de ser en Fa-Rang spise / måske første gang en har fundet vejen der ind, hold da op mand jeg elsker disse steder, for mig slå de til en hver tid, de dyre Restaurant, og Søster har sagt hun vil se hvordan jeg leve i hverdagen, så hun SKAL med !!!

Synes også rigtige mange er lidt ensporet når de skal fortælle om landet med mere...
Det er som om det KUN kan lade sig gøre, hvis man gøre det 100% som dem..
Prøve man at fortælle det ikke er rigtige, ja så skal man ned med nakken, man er fuldt med løgn osv osv
Det er lidt en skam, da Thailand har så meget at byde på...

Forsat en dejlig dag til jer alle sammen..

Mvh Badedyret...

Skeptikeren
Badedyr! Jeg glæder mig enormt til at læse om Søsters opfattelse af liver her. Som Novice må hun jo kunne se det hele med friske øjne.

Håber I må få nogle gode dage.

JS! Tak for et godt indspark! Helt enig!

Skeptikeren

http://www.jumplink.dk/somrak
Anonym Bruger
JS skrev:

Jeg har en idé om at journalistens pointe er at der sidder så mange mainstream turist danskere der tror de ved en masse om Thailand fordi de har været 3 gange på Phuket og set Bubber i Pattaya..og at han er ved at være træt af at høre al denne 'viden' hvorend han befinder sig...

Folk slår op i et katalog og ser der står Thailand og tænker, "..ihh faster Inge siger at hendes kollega har været på Phuket og det er så dejligt og billigt, var det ikke noget for os Kjeld??.."

Så er ferien i hus..som om der ikke er andre logiske steder at tage hen...

med andre ord...hvis grisefesterne på Mallorca var kikset og måske idag er yt, så er det Thailand der står for skud næste gang...for det kører i samme spor...

efter min mening nogle gode pointer journalisten har...lidt i sammen stil som jeg tidl. har beskrevet via min paranoia vedr. hvor mainstream Thailand er blevet...

Selv 'opdagede' jeg Thailand ved en ren tilfældighed...og idag ville jeg ønske at jeg var den eneste der kendte til landet..som en usleben diamant, klar til at udforske...men Thailand er nærmere en slidt 20 baht seddel der bare skal udnyttes inden den bliver værdiløs...

af samme grund har jeg flere gange overvejet nye græsgange..men Thailand er blevet en for stor del af mit liv at at skifte nu...idag er det en livstil og en interesse...men det kunne sikkert ligeså godt være et andet dejligt land på denne Planet...

Netop,

Kjeld og Yvonne ta'r til Thailand efter at have set utallige TV-udsendelser om landet.

Hjemme igen, føler de sig virkelig "klædt på" til at undervise venner og resten af familien, om den Thailandske kultur og
det smilende folk.

patirak
Jeg synes det er interessant at Thailand trods sit ry (prostitutionen) rundt om i verden, stadig formår at være et sted hvor alle typer af mennesker tager hen på ferie. Det er da ret godt klaret taget i betragting af at hovedparten af jordens befolkning tænker "prostitution" bare man f.eks. nævner ordet "Bangkok".

Når det så drejer sig om fordommene overfor os som f.eks. lever sammen med Thai-kvinder, så er holdningen anderledes... Det er tilladt og velset at tage på ferie og nyde Thailand, men åbenbart ikke velset at komme "for tæt på" - ved f.eks. at bosætte sig her med en Thai-kvinde. Gør man det, så er man straks genstand for fordommene om, at man har købt den stakkels undertrykte kvinde.

Jeg opdagede fornyligt at min datter i Danmark var blevet drillet i skolen, fordi jeg bor i Thailand med en Thai-kvinde. Hvor mon de drillerier kommer fra? - selvfølgelig fra forældrene, som aldrig selv har været ude at rejse... udover på TV sammen med Bubber i Pattaya.

Folk må tro hvad de vil om mig, men jeg bliver ked af det når disse totalt tåbelige og snæversynede fordomme går udover uskyldige, som min datter. Det kan folk sgu ikke være bekendt og jeg synes det klart viser at Thailand er et godt ferieland for mange - men også land, hvor der følger mange uforudsete udfordringer med, hvis man f.eks. finder kærligheden her.

Jeg ville ønske man i medierne kunne lægge et andet fokus på landet, så folk også kunne se at prostitutionen kun fylder et meget lille del af dette land. Men det er jo desværre nok ikke noget folk gider se på i den bedste sendetid.

patirak
Det skal lige nævnes at min stedsøn her i Thailand faktisk også har oplevet drillerier i skolen, fordi hans stedfar er Farang. Så fordommene lever også i bedste velgående her. Heldigvis har min stedsøn et stort og godt netværk af venner, som tit kommer på besøg hos os. Det har gjort at både vennerne og forældrene har lært mig at kende og med tiden har det skabt forståelse og accept.

Uvidenhed skaber fordomme, som jeg sagtens personligt kan leve med - sålænge de bare ikke går udover mine børn.

Jeg synes det er godt at folk besøger Thailand som turister. For selvom de måske ikke fatter ret meget, når de er her - så får de dog også et billede af Thailand, som et land der har andet at byde på. Forhåbentlig får de også en smule mere respekt for Thailænderne og ender med at se landet som andet end et horehus.

Conrad
Jeg tror nu ikke den journalist har været på Phuket, for det er ikke let at opdrive en Carlsberg her. Bare det var, man kan godt savne en hjemlig pils. De Carlsberg øl man sommetider kan få er fremstillet i Vietnam og de smager ikke som Carlsberg i DK. Men livet er heldigvis mere end øl.

Phuket er heller ikke så negativt som han beskriver det, det er ikke Patong det hele og de fleste danske turister bor også andre steder. (iflg. min erfaring)

Og den med at turisterne vælger frikadeller frem for thai food og seafood, den holder heller ikke.

Conrad

Spring til debat: