Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Ny skatteregel for danskere der arbejder i udlandet
|
|
| patirak |
Lagt på d. 22/08-2012 17:39
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 739 |
http://www.dr.dk/...073056.htm Er personligt rystet over at man i Danmark, kan finde på at lave så enormt dumme regler. Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan man kommer helt ud af det Danske system. Altså får andet statsborgerskab, pas m.v. Nogle der har erfaringer eller kendskab til det? For jeg kan virkelig ikke se hvorfor jeg skal betale skat til et land, hvori jeg ingen goder bruger, eller har og aldrig har ønske om at vende tilbage til. Især ikke med en regering, der laver så hjernedøde beslutninger i forhold til udenlandsdanskere og erhvervslivet generelt. Nogen der kan hjælpe her. Er i princippet ligeglad hvilket land jeg skal være statborger af, blot jeg har et pas og kan rejse. |
|
|
|
| patirak |
Lagt på d. 22/08-2012 18:05
|
|
Personligt tror jeg ikke jeg bliver ramt at den nye regel, da jeg ikke ejer en bolig i Danmark og står som udrejst. Men hvis man kan finde på at lave så enormt dumme regler, der direkte skader erhvervslivet, hvad kan man mon så ikke finde på næste gang? |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 22/08-2012 18:16
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 994 |
patirak skrev: http://www.dr.dk/...073056.htm Er personligt rystet over at man i Danmark, kan finde på at lave så enormt dumme regler. Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan man kommer helt ud af det Danske system. Altså får andet statsborgerskab, pas m.v. Nogle der har erfaringer eller kendskab til det? For jeg kan virkelig ikke se hvorfor jeg skal betale skat til et land, hvori jeg ingen goder bruger, eller har og aldrig har ønske om at vende tilbage til. Især ikke med en regering, der laver så hjernedøde beslutninger i forhold til udenlandsdanskere og erhvervslivet generelt. Nogen der kan hjælpe her. Er i princippet ligeglad hvilket land jeg skal være statborger af, blot jeg har et pas og kan rejse. Du skal ikke betale skat til Danmark af din udenlandske indkomst hvis du er begraenset skattepligtig. De som bliver ramt af ophaevelsen af paragraf 33A er de som har folkeregisteradresse i Danmark, men arbejder og opholder sig mere end 180 dage om aaret i udlandet. Det er altsaa ikke farven pa passet eller dit statsborgerskab som afgoer om du skal betale skat til Danmark - hvis du raader over en bolig i Danmark med bopaelspligt kan du leje den ud paa en kontrakt som er uopsigelig i 3 aar. Lejeindtaegten vil saa vaere skattepligtig i Danmark.
One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 22/08-2012 18:20
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
Hvis du står som udrejst, tror jeg ikke du får problemer. Men om reglerne er gode eller dårlige afhænger vist af øjnene som ser. Hvis man arbejder i udlandet i flere år, uden at betale dansk skat, men samtidig bruger det danske sundhedsvæsen, når man er hjemme, er det så ikke okay at man betaler skat til Danmark? Senere skal man måske også have hjemmehjæp eller på plejehjem. Jeg kan simpelthen ikke få ondt i r.... af de nye regler, specielt ikke når man samtidig tænker på at danske pensionister skal betale dansk skat, hvis de bosætter sig i feks. Thailand. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| patirak |
Lagt på d. 22/08-2012 18:34
|
|
natty skrev: Hvis du står som udrejst, tror jeg ikke du får problemer. Men om reglerne er gode eller dårlige afhænger vist af øjnene som ser. Hvis man arbejder i udlandet i flere år, uden at betale dansk skat, men samtidig bruger det danske sundhedsvæsen, når man er hjemme, er det så ikke okay at man betaler skat til Danmark? Senere skal man måske også have hjemmehjæp eller på plejehjem. Jeg kan simpelthen ikke få ondt i r.... af de nye regler, specielt ikke når man samtidig tænker på at danske pensionister skal betale dansk skat, hvis de bosætter sig i feks. Thailand. Jeg har tidligere haft Danskere udstationeret og ansat i min virksomhed. Det er med den nye regel slut nu, da jeg skal betale en langt højere løn, før folk i Danmark finder en udstationering fordelagtig. Hvordan det gavner danske arbejdspladser og Danmark, har jeg meget svært ved at se. Arbejder man i f.eks. Asien, så skal man tegne en privat sygdomsforsikring og man er ikke dækket af det danske system. Men man skal åbenbart betale skat til Danmark, som man ikke bor i og dermed ikke belaster. Jeg kan ikke se, at det er fair. Men OK, pengene til dem der ikke gider lave noget i Danmark, skal jo komme et sted fra og den nye regel er jo en effektiv måde at få aktive folk til at blive i Danmark. De kan så i stedet for at arbejde, gå og tære på det danske "velfærdssystem", så alle andre med jobs må arbejde endnu mere. i det hele taget opfatter jeg Danmark som et land, hvor det mere og mere gælder om at kvæle alt initiativ og vækst. For mig ser det ud som om man konstant forsøger at skovle midler ind, til det man kalder "velfærdsystemet" - Et system, der efter min mening kun skaber dovenskab og forkælethed blandt den store gruppe af danskere, som ser staten og kommunekontoret som deres "mor og far". En gruppe der konstant vokser og som med tiden totalt vil kvæle alt initiativ og vækst i Danmark. Hvem gider bidrage, når alle får det samme og du kun bliver straffet for at ville lave noget? (får flash-backs til sovjet-tiden) Selvfølgelig skal danske pensionister betale dansk skat, selvom de bor i Thailand. Den danske statskasse skal jo have så mange penge ind som muligt, for at kunne drive et samfund baseret på, at alle skal være lige - uanset arbejdsindsats og fortjeneste. Redigeret af patirak d. 22/08-2012 18:47 |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 22/08-2012 18:49
|
Jeg tror ikke kun at det er den udbetalte løn som gør det fordelagtigt at blive udstationeret. Det er vel også dygtiggørelse, udfordringen og oplevelsen. Det ser under alle omstændigheder godt ud på et CV. Selvfølgelig tegner man at sygesikring når man opholder sig i udlandet, denne betales oftes af det danske firma eller organisation. Hvis man har en dansk adresse og ikke har meldt adresseændring hos Folkeregisteret, eller er meldt som udrejst, er du stadig dækket af det danske sundhedsvæsen, forstået på den måde, at man kan gå til check/kontrol for en eksisterende lidelse og i visse tilfælde få udleveret sin gratis medicin når man alligevel er i DK. Fuldstændigt som min mor som er til kontrol på hospitalet 2 gange om året, og der får udlevereret medicin, som er så dyrt, at hun slet ikke ville kunne betale for det. Redigeret af natty d. 22/08-2012 19:01 Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| patirak |
Lagt på d. 22/08-2012 18:59
|
|
natty skrev: Jeg tror ikke kun at det er den udbetalte løn som gør det fordelagtigt at blive udstationeret. Det er vel også dygtiggørelse, udfordringen og oplevelsen. Selvfølgelig tegner man at sygesikring når man opholder sig i udlandet, denne betales oftes af det danske firma eller organisation. Hvis man har en dansk adresse og ikke har meldt adresseændring hos Folkeregisteret, eller er meldt som udrejst, er du stadig dækket af det danske sundhedsvæsen, forstået på den måde, at man kan gå til check for en eksisterende lidelse og få udleveret sin medicin når man alligevel er i DK. Du glemmer, at der findes en del lande som er usikre at opholde sig i - samt lande, hvor det faktisk er dyrt at bo og leve, hvis man skal bo i et sikkert område. Dertil kommer betaling for skole til børn m.v., hvis man har dem med også. Folk der er udstationeret ser den lavere skat som deres "kompensation" for enten at være væk fra familien i længere tid af gangen, eller måske bo og leve et halv-barsk sted i en tid eller tage andre økonomiske og familiemæssige risici, mens de er væk. Et ophold i udlandet kan nemt være barsk for en almindelig dansk familie. Det er ikke lutter "lagkage" det hele... Ja, der er selvfølgelig oplevelsen, men man kan også få oplevelser bare ved at rejse på ferie. Jeg kender meget få danskere som arbejder i udlandet, der ville finde sig i at gå betydeligt ned i løn. Så sjovt er det heller ikke, for de fleste familier der tager afsted. Ofte ser man at konen kender sig halvt ihjel og ungerne måske har problemer i deres nye skoler. Der er mange faktorer der spiller ind og økonomien er for dem jeg kender en meget vigtig faktor. Man tjener pengene, sparer op og tager hjem efter en periode - eller når børnene er blevet store. Nu snupper staten så i stedet bare opsparingen. Den nye regel dræber jo folks lyst til at tage udenlands og arbejde - samt virksomhedernes mulighed for at ansætte danskere. Vi bliver dermed et endnu mere lukket land eller risikerer at folk helt afskærer sig fra Danmark, når de rejser ud for at arbejde. Hvordan Danmark som land kan vinde ved det, forstår jeg ikke??? Når jeg nogle gange mødes med danske embedsmænd og politikere, som er på besøg her, så taler de alle som vigtigheden af at vi danskere er repræsenteret globalt. Men de er jo i bund og grund fulde af løgn. Redigeret af patirak d. 22/08-2012 19:12 |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 22/08-2012 19:08
|
Jamen jeg kan selvfølgelig kun tage udgangspunkt i hvad jeg kender til. Der har bolig, sygeforsikring og evt. skole for børnene, været en del af den samlede pakke. Selvfølgelig er der lande og steder på kloden som er bedre end andre. Men jeg ved da også at det ofte kompenseres på lønnen og diverse tillæg. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| patirak |
Lagt på d. 22/08-2012 19:18
|
|
natty skrev: Jamen jeg kan selvfølgelig kun tage udgangspunkt i hvad jeg kender til. Der har bolig, sygeforsikring og evt. skole for børnene, været en del af den samlede pakke. Selvfølgelig er der lande og steder på kloden som er bedre end andre. Men jeg ved da også at det ofte kompenseres på lønnen og diverse tillæg. Natty, du mangler at se det fra virksomhedens synspunkt og ikke fra lønmodtagerens. Hvis det p.g.a. dansk skat koster kr. 20.000 mere om måneden at have en dansker udstationeret, så er der rigtig mange virksomhedsejere som ville vælge andre løsninger. Vi lever midt i en økonomiskkrise, hvor virksomheder ikke har ubegrænsede midler og ikke har råd til sådanne nye prisstigninger. Jeg tænker ikke på de offentligstøttede projekter og programmer, hvor pengene bare smides ud af vinduet og som stort set alle er (mere eller mindre) gennemsyret af korruption. De er ligeglade med om det koster mere, for budgetterne bliver jo bare hævet derefter og pengene skal jo bare brændes af.... |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 22/08-2012 19:40
|
patirak skrev: Natty, du mangler at se det fra virksomhedens synspunkt og ikke fra lønmodtagerens. Hvis det p.g.a. dansk skat koster kr. 20.000 mere om måneden at have en dansker udstationeret, så er der rigtig mange virksomhedsejere som ville vælge andre løsninger. Vi lever midt i en økonomiskkrise, hvor virksomheder ikke har ubegrænsede midler og ikke har råd til sådanne nye prisstigninger. Jeg tænker ikke på de offentligstøttede projekter og programmer, hvor pengene bare smides ud af vinduet og som stort set alle er (mere eller mindre) gennemsyret af korruption. De er ligeglade med om det koster mere, for budgetterne bliver jo bare hævet derefter og pengene skal jo bare brændes af.... Lad os nu se hvordan det kommer til at gå, jeg tror ikke at det kommer til at slå igennem på den måde. For dem som er i ordningen, ændres den først ved udløb af 2013. Det er jo også aftalt, at man vil følge hvad ændringerne kommer til at betyde, bla. hvad det kommer til at betyde for virksomhedernes omkostninger. Jeg tænker heller ikke på offentlige projekter. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 22/08-2012 23:36
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
patirak skrev: natty skrev: Jamen jeg kan selvfølgelig kun tage udgangspunkt i hvad jeg kender til. Der har bolig, sygeforsikring og evt. skole for børnene, været en del af den samlede pakke. Selvfølgelig er der lande og steder på kloden som er bedre end andre. Men jeg ved da også at det ofte kompenseres på lønnen og diverse tillæg. Natty, du mangler at se det fra virksomhedens synspunkt og ikke fra lønmodtagerens. Hvis det p.g.a. dansk skat koster kr. 20.000 mere om måneden at have en dansker udstationeret, så er der rigtig mange virksomhedsejere som ville vælge andre løsninger. Vi lever midt i en økonomiskkrise, hvor virksomheder ikke har ubegrænsede midler og ikke har råd til sådanne nye prisstigninger. Jeg tænker ikke på de offentligstøttede projekter og programmer, hvor pengene bare smides ud af vinduet og som stort set alle er (mere eller mindre) gennemsyret af korruption. De er ligeglade med om det koster mere, for budgetterne bliver jo bare hævet derefter og pengene skal jo bare brændes af.... Man kunne selvfølgelig også vende den om og se det sådan, at virksomhederne skal være glade for, at de i mange år har kunnet betale en lavere løn end de burde for deres arbejdskraft, finansieret af de øvrige skatteydere. |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 23/08-2012 03:07
|
|
Der er ingen tvivl om at det bliver et problem for virksomheder som har behov for at udstationere medarbejdere i kortere perioder af 6 - 12 maaneder. Jeg er selv fraflyttet Danmark permanent, og bliver derfor ikke paavirket - men jeg har kollegaer som har benyttet ordningen i aarevis.
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 23/08-2012 05:27
|
|
Man kunne selvfølgelig også vende den om og se det sådan, at virksomhederne skal være glade for, at de i mange år har kunnet betale en lavere løn end de burde for deres arbejdskraft, finansieret af de øvrige skatteydere. Nu er der jo som oftest tale om ret velloennede jobs, dertil kommer en masse ekstraudgifter til virksomheden i form af forsikringer, bolig, evt skoleudgifter til boern og flytteudgifter. Der har aldrig vaeret penge at spare for virksomhederne ved at udstationere folk - tvaertimod. Problemet er at mange medarbejdere fremover vil fravaelge en udstationering hvis der ikke er en eller anden form for kompensation for alt det boevl og de afsavn som der ogsaa er ved at blive udstationeret .... og Danmark bliver paa alle maader lidt fattigere. Bevares, folk som arbejder ude for Danida skal nok blive kompenseret paa en eller anden maade - bare vent og se, men der har man jo ogsaa snablen nede i faelleskassen, og ingen smaalige hensyn til bundlinjen der skal tages
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 23/08-2012 07:54
|
Frank skrev: Man kunne selvfølgelig også vende den om og se det sådan, at virksomhederne skal være glade for, at de i mange år har kunnet betale en lavere løn end de burde for deres arbejdskraft, finansieret af de øvrige skatteydere. Netop, det har været en malkemaskine, men derudover er der for det meste tale om ganske vellønnede job, som Fido også skriver. Glem alt om den "stakkels" frivilige udsendte, som det har været oppe i medierne, fra Læger uden grænser, som får et beløb på 6000 kr, om måneden. Det er en undtagelse. Ellers er der ofte tale om beløb på mellem 40000-70000 kr+frynsegoder som fri bolig. skole til børnene, forsikringer, maid og eventuelle sikkerhedsvagter. Jeg har selv en god løn, så er absolut ikke misundelig, men de bruger altså også de danske velfærdsgoder, både før, under og efter udsendelsen. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 23/08-2012 09:25
|
|
Hvad de goer foer og efter udsendelsen er irelevant hvis de bor i Danmark og betaler skat der. Hvilke goder er det de bruger under udsendelsen ? Du bryder dig maaske bare ikke om at der er nogen som tjener mere end dig ? One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
| Dalton |
Lagt på d. 23/08-2012 10:26
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 326 |
Der er en artikel om emnet her på DR http://www.dr.dk/...073056.htm Dalton |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 23/08-2012 10:27
|
|
Fido skrev: Man kunne selvfølgelig også vende den om og se det sådan, at virksomhederne skal være glade for, at de i mange år har kunnet betale en lavere løn end de burde for deres arbejdskraft, finansieret af de øvrige skatteydere. Nu er der jo som oftest tale om ret velloennede jobs, dertil kommer en masse ekstraudgifter til virksomheden i form af forsikringer, bolig, evt skoleudgifter til boern og flytteudgifter. Der har aldrig vaeret penge at spare for virksomhederne ved at udstationere folk - tvaertimod. Problemet er at mange medarbejdere fremover vil fravaelge en udstationering hvis der ikke er en eller anden form for kompensation for alt det boevl og de afsavn som der ogsaa er ved at blive udstationeret .... og Danmark bliver paa alle maader lidt fattigere. Bevares, folk som arbejder ude for Danida skal nok blive kompenseret paa en eller anden maade - bare vent og se, men der har man jo ogsaa snablen nede i faelleskassen, og ingen smaalige hensyn til bundlinjen der skal tages ![]() Om det er en god idé for Danmark at have en lavere skat på området og i øvrigt alle andre områder skal jeg lade stå usagt. Meeeeen, hvis det ikke kan betale sig for en virksomhed at aflønne medarbejderne som de kræver ved udstationering (og alle andre tilfælde), så er det i virkeligheden er en dårlig forretning, som kun bliver god når øvrige skatteydere finansierer virksomhedens rabat i form af fradrag. |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 23/08-2012 10:47
|
|
Det er vel ikke urimeligt at man ikke betaler skat i DK i en periode hvor man bor, arbejder og betaler skat i udlandet ?
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 23/08-2012 11:19
|
|
Fido skrev: Det er vel ikke urimeligt at man ikke betaler skat i DK i en periode hvor man bor, arbejder og betaler skat i udlandet ? Den diskussion er vendt til hudløshed i forhold til pensionister bosat i Thailand. Med mindre Danmark har indgået en aftale med det aktuelle land om beskatning der i stedet, så synes jeg det er rimeligt, at man betaler skat til Danmark. Personen i eksemplet har bl.a. nydt godt af det danske uddannelsessytem med hele to uddannelser, og vender formentligt tilbage for nyde godt af pension, sundhedsvæsen mm. Han vil sikkert også sætte pris på, at infrastrukturen bliver vedligeholdt mens han er væk. Etc. Generelt set tror jeg ikke på, at statsstøtte til virksomheder er en god idé. Det værste eksempel er landbrugsstøtten. |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 23/08-2012 12:04
|
Fido skrev: 1. Hvilke goder er det de bruger under udsendelsen ? 2. Du bryder dig maaske bare ikke om at der er nogen som tjener mere end dig ? Hvis du nu ville læse mine tidligere indlæg, istedet for at sætte automatpiloten til. 1. "Hvis man har en dansk adresse og ikke er meldt som udrejst, er du stadig dækket af det danske sundhedsvæsen, forstået på den måde, at man kan gå til check/kontrol for en eksisterende lidelse og i visse tilfælde få udleveret sin gratis medicin når man alligevel er i DK. Fuldstændigt som min mor som er til kontrol på hospitalet 2 gange om året, og der får udlevereret medicin, som er så dyrt, at hun slet ikke ville kunne betale for det." Tilføjer lige, at hvis kone og børn er i DK, gør de vel også brug at skole fritidshjem osv. 2. "Jeg har selv en god løn, så er absolut ikke misundelig, men de bruger altså også de danske velfærdsgoder, både før, under og efter udsendelsen." Iøvrigt kan jeg godt li' Franks begreb: Statsstøtte til virksomheder. Redigeret af natty d. 23/08-2012 12:10 Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.