Se indlæg
 Udskriv debat
Thai undervisning i Pattaya
sputnik
Skal til Thailand i oktober,vil høre om thai sprog kursus,er det i Bangkok der er de bedste muligheder for et kursus hvis det det kun er en ugens tid jeg ønsker at terpe i min ferie,eller kan det evt også lade sig gøre i Jomtien eller Pattaya.

Er der nogle med viden erfaring på det område,firma navn ?
Cool

Skeptikeren
De første år prøvede jeg forskellige "skoler" men uden større udbytte. De steder jeg var på underviste de ved at man lærte en helvedes masse ord, som man så skulle kunne uden ad. Da jeg blev præsenteret for Prince of Wales på Sai Sam på 3.Road (lige efter brandstationen) var min thaisproglykke gjort. Her lærer man som thaibørn gør det fra 1. klasse.

De underviser på den måde at du først skal kunne bogstaverne perfekt i skrift og tale og så begynde at hæfte dem sammen til ord og så til sætninger, en masse hjemme arbejde men det er pengene værd. Så vidt jeg husker kostede det små 20.000 for 30 timer.

Du kan sagtens bruge deres materiale til studere videre hjemme i DK og så evt. supplér når du kommer igen.

Skeptikeren

PS! Og så er ejeren så absolut en thai-skønhed der er taler et perfekt engelsk

http://www.jumplink.dk/somrak
sputnik
Ok det er en meget grundig undervisning,kan den også anbefales hvis man som jeg kun er i Thailand en gang om året.

Ja du har jo næsten givet svaret,ved at man kan bruge materialet i DK også.

Her hvor jeg bor i udkanten af det mørke Jylland,er der ingen aftenkursus uden at køre meget langt efter det.
Derfor vil jeg gerne bruge lidt af min ferie på at lære thai i sprogets hjemland.Er thaigift så kan dog snakke lidt thai,men slet ikke nok syntes jeg selv,konen mener ikke at jeg skal lære mere hmm Grin

Måske er der også udvidet turist thaikursus i turistområerne,det vil jeg tro.

Tak for info til Skeptikeren

Skeptikeren
Ja desværre er thai jo ikke så nemt at lære p.g.a. de stigende og faldende toner - men.... Du er thaigift skriver du, så kan du via materialet fra skolen når du har lært grundbegreberne, sagtens studere videre med hjælp fra fruen.

Hvis ikke min printer/scanner/fax havde rejst til de evige PCmarker så ville jeg havde sendt dig kopier for selvsyn. Men kommer du til Pattaya så send mig en PB så kan vi mødes og jeg vil vise dig materialet.

Jeg er sikker på at skolen vil hjælpe dig hvis du fortæller dem om dine planer for selvstudium så du får bøger/hefter med til DK.

Vi gjorde det samme modsat da fruen skulle tilbage til Thailand, sprogskolen på Frederiksberg gav hende/os danske lærebøger så hun kunne fortsætte studiet her. Så i dag forstår hun dansk/norsk/svensk/engelsk og det med en 4 årig skolegang som baggrund for mange år siden, Er sku stolt af hende.

Kan som et kuriosum fortælle at jeg efter 2 omgange på skolen skulle til thai/norsk bryllup her og holdt en selvskreven tale på thai som læreren forinden havde godkendt med 3 flag, så jeg var ret så stolt

Jeg bruger stadig, når jeg er i tvivl om noget, mine bøger fra den gang, samt andre jeg købte i DK. Når der er ting/ord jeg eller fruen eller familien ikke kan kan forklare på enten thai, engelsk eller dansk så frem med en bog, slå ordet op og vupti....

F.eks. bogen fra Special-pædagogisk forlag: Dansk-thailandsk ordbog af Donald Shaw/Suphat Sukmolson - ISBN 877399 473 1. Den har desværre ingen lydbog men jeg gør det at jeg finder ordet på dansk og så læser familen det på thai, på den måde får jeg også lyden med.

Skeptikeren

http://www.jumplink.dk/somrak
thomasksmed
Hm det er da fint med at lære Thai alfabetet som man gør i første klasse men kender i nogle børn der kan alfabetet inden de kan tale ? jeg gør ikke
og lige meget hvor meget man lære alfabetet så gavner det ikke hvis man ikke kan gøre sig forstålig og der er bare nogle der ikke har sprogøre som det hedder
hvis man lever sammen med en Thai snak så meget så muligt hver dag og så kan man lære alfabetet ved siden af det syntes jeg er godt men det kræver jo ens
kone vil hjælpe en det er jo ikke alle der vil have vi fatter for meget.

mvh og en god dag

sputnik
Tak for det,sender en PB når tiden nærmer sig Smile

rinpoche
Der er mange fremragende kurser til selvstudium, nogle af disse kan du tilmed låne på biblioteket.

Jeg vil anbefale Linquaphone, Matthew Courage Interactive Thai, Rosetta Stone eller Benjawan Poonsam Becker.

De kommer på CD med en lang række lydfiler. De er særdeles vel gennemarbejdede og omfattende.

Jeg ved at mange hælder til den opfattelse, at den bedste måde at tilgå thai på, er ved at tilegne sig skriftsproget først.
Det er sikkert også rigtigt, men det er en hård nyser hvor der er langt mellem snapsene om jeg så må sige.

Forstået på den måde, at det tager lang tid inden belønningen melder sig.
Hvis man derimod kaster sig over det talte først, melder belønningen sig umiddelbart, når man hurtigt bliver i stand til at meddele sig i dagligdags situationer. Dette fremmer motivationen betragteligt.

Jeg har 3-4 kammerater, der alle taler særdeles godt thai. Den ene i en grad, at hvis man hører ham i telefonen, tror de fleste thailændere at han kommer fra Chiang Mai.
Fælles for dem er, at de ikke kunne læse og skrive på thai. Det har de aldrig kastet sig over, da de ikke bor i Thailand og derfor ikke har følt behovet.

Min "Chiang Mai" kammerat har dog nu lært det. Det var blot et hobby projekt/intellektuel udfordring for ham, da han i og for sig ikke har noget at bruge det til.

sputnik
Ok rinpoche,det vil jeg lige undesøge nærmere.

Kan godt forestille mig at det må være en hård nyser at starte med skriftsproget først.

Dine forslag er noteret,tak for det. Smile

rinpoche
Det kunne være interessant at høre Sudsakons indspark hertil.

Udover at han er den fremmeste thai speaker her på dette forum, er jeg ikke i tvivl om at han har en masse erfaringer omkring tilegnelsen af thai og den bedste tilgang qva sit virke.

Spring til debat: