Se indlæg
 Udskriv debat
ændring af billet
lung
er der nogen der ved hvordan man sikrer sig at en billet der er købt på nettet kan ændres på, her tænker jeg på når man pludselig efter et par mdr. skal hjem...

sidst rejste jeg på en billet fra SAS som ikke kunne ændres og måtte købe en ny da jeg SKULLE hjem.

kan man sikre sig at en billet kan ændres senere...

lung

natty
Som altid handler det om bookingklassen.
Tidligere kunne man ændre en hjemrejse på Q-klasse, uden afgifter med Thai på deres internationale ruter. Jeg ændrede engang min billet 2 eller 3 gange.
De har desværre lagt et gebyr på ved ændring på vist 750 kroner pr. gang, du kan dog ikke være sikker på at kunne nøjes med det, da du måske ikke kan være sikker på at der er billetter i q-klasse, og derfor også skal betale differencen op til den højere bookingklasse.

SAS har også forskellige regler, ikke refunderbar, refunderbar mod gebyr og gratis ændringer, alt efter bookingklasse og dermed prisen på billetten.

Da alle flyselskaber har forskellige regler mht. ændring af hjemrejse, ville jeg nok i dit tilfælde kontakte et seriøst rejsebureau, som burde have styr på det du har brug for. Men vær sikker på at billetten er dyrere end den hvor du ikke kan ændre hjemrejsen.

Problemet med mange/de fleste netrejsebureauer er at man nærmest skal have bestilt og betalt inden man opdager hvilken bookingklasse og hvilke regler der gælder for den pågældende billet.
Der er flyselskabernes sider generelt bedre, hvor du får oplyst bookingklassen og betingelserne inden det endelige køb.
På SAS er der bla. en 24 timers fortrydelsesret på deres egen side, derfor er der mulighed for at finde ud af billetreglerne, og pengene kommer tilbage indenfor et par dage.

Det er jo så noget andet hvis man skal hjem pga. sygdom i familien, der tage rejseforsikringen jo over, og skaffer dig en billet.
Redigeret af natty d. 01/10-2012 01:11
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

sudsakhon
Problemet med mange/de fleste netrejsebureauer er at man nærmest skal have bestilt og betalt inden man opdager hvilken bookingklasse og hvilke regler der gælder for den pågældende billet.

Dette er faktisk et ret stort problem, idet mange køber billetter på internettet efter at have søgt f.eks. i Momondo.

Det er selv efter køb ikke altid muligt at se hvilke rettigheder man fraskrives ved den bookingklasse billetten er købt med.

Man får i bedste fald en klasse oplyst, men hvilke begrænsninger det medfører kan være svært at gennemskue.

Måske i "småtingsafdelingen" er, at man ved internetkøb kan komme ud for at sædevalget er begrænset eller ikke frit.
Der optjenes ikke bonuspoint og at dere r begrænsede muligheder for ændringer eller aflysning.
Selv ved alvorlig sygdom.

De vil i salgsbetingelserne henvise til, at der ved køb forelå mulighed for tilvalg af ekstra forsikring.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
natty
Jeg havde faktisk for lang tid siden planer om at kontakte Forbrugerombudsmanden, for at høre om det er lovligt at sælge et produkt, hvor køberen ikke ved hvad de har købt, før det er for sent. Der er jo ingen fortrydelsesret på disse køb.
Burde man som køber, som det mindste ikke få oplyst booking-klasse og betingelser for afbestilling og ændring af billetten, inden man køber den?

De fleste er måske skråt ligeglade med bookingklasse og point.
Andre har måske den holdning: Jeg ved en billig billet ikke kan ændres, og det har jeg ikke brug for. Hvis jeg eller nærmeste bliver syge har jeg en rejseforsikring til at få pengene tilbage eller sørge for hjemtransport.

Der er dog små smutveje.
F.eks. hvis man hos Travellink.dk, vælger Erhvervsrejser, kommer man frem til et søgefelt, husk der at vælg "prissøgning", mener der by default er valgt "tidssøgning". Udfyld søgefelterne og søg. Resustalerne kommer frem, og du "vælger denne pris". På næste billeder er der en knap hvor der står billetregler. Der kommer så et pop-up billede med bookingklasse og billetregler. Man skal nok være lidt øvet, for at forstå hvad der står, da det er skrevet i luftfarts engelsk. Feks læste jeg lige på en billet på Thai, den var i V-klasse CPH-BKK, men i W-klasse BKK-CPH. og så gjaldt reglerne for den laveste og regelstrenge w-klasse for hele billetten.

Priserne er lidt dyrere end hvis du køber "privatrejser". Til gengæld mener jeg at man slipper for at betale gebyr for kreditkort og man slipper ihvertfald for at købe deres smarte tillægspakker, man kan nemlig selv vælge sæder der hvor flyselskaberne tillader det.

sudsakhon
Ombudsmanden har næppe mulighed for at tage stilling til lige netop dette spørgsmål.

Fortrydelsesretten, der ved fjernkøb (f.eks. internettet) gælder ikke på transportområdet f.eks. ved køb af flybillettter, men det følger af loven.
Og er således ikke et privat firmas salgsbetingelser.

Bonuspoint er et anliggende mellem luftfartsselskabet og køberen. Alså ikke sælgeren.

Der er muligvis en udvej, hvis man vil fortryde et køb. Men det er ikke sikkert, og kræver nok at man har is i maven.

Køber man billetter på nettet og det senere bliver klart, at der er restriktioner ved brugen, kan der være tale om en "mangel ved produktet". Man kan så jf. købeloven træde tilbage fra aftalen (købet).
Men det kræver nok, at man vejer sine ord på en guldvægt, når man kontakter sælger.

Iøvrigt mener jeg, at W-klassen på Thai ikke giver mulighed for opsparing af "miles".
Jeg har skam haft masse af glæde med dette bonusprogram, så jeg ville være ked af ikke at kunne opspare.

Har "gratis fløjet Asien tynd på "award" og boet på fine hoteller.

Folk, der flyver ofte kan jo også få guldstatus, og det er ret attraktivt. Den mulighed mister man, hvis man køber W-klasse billetter.

Kim Ludvigsen
Man skal også lige være opmærksom på, at hvis man køber som firma, fraskriver man sig nogle rettigheder som forbruger. Det kan fx være, at man ikke får mulighed for at påberåbe sig en mangel ved produktet som i sudsakhons eksempel.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
sudsakhon
Kim, det du nævner er et såkaldt handelskøb.

Uden at skulle komme ind å alle detaljerne afskæres man ikke fra at gøre mangelsbeføjelser gældne. man skal bare gøre det uden unødig ophold.

Sammenlignet med rettighederne som forbruger (privat), hvor man som forbruger har 2 år til at påklage en mangel.

Det er iøvrigt en udbredt misforståelse, at man har garanti på en købt vare i Danmark. Dethar man kun hvis det er aftalt, men ikke automatisk.

Der man kan løbe ind i en masse snavs, er som Kim skriver. hvis man benytter et CVR-nr til at bestille en rejse.
Det kan der være gode grunde til, men man skal bare lige tænke sig om.

Men bare fordi man køber noget i et firmanavn, betyder det langt fra, at det automatisk bliver et handelskøb.

Det er iøvrigt derfor, at private ikke kan handle i INCO og Metro. Alle køb her er automatisk handelskøb.

Værd at tænke på, hvis man køber ind der..

natty
sudsakhon skrev:
.......Fortrydelsesretten, der ved fjernkøb (f.eks. internettet) gælder ikke på transportområdet f.eks. ved køb af flybillettter, men det følger af loven.
Og er således ikke et privat firmas salgsbetingelser.

Bonuspoint er et anliggende mellem luftfartsselskabet og køberen. Alså ikke sælgeren.....
.

Alt det er jeg med på, men selvom fortrydelsesretten ikke gælder ved køb af bla. flybilletter, mener jeg man køber i blinde, når man ikke ved hvilke betingelser der knytter sig til købet.
Er det i købelovens ånd?
Så er der nogle rejsebureauer som henviser til at man skal krydse "læst betingelserne" af, inden man går videre.
Men det er jo netop kun rejsebureauets almindelige betingelser og ikke de betingelser som er knyttet til lige den vare man vil købe.

Det kan lade sige gøre, før i tiden blev det nævt på travelmarket før køb hvad booking-klassen var, det samme med Billetkontorets tidligere søgemaskine, ticket2travel.dk hed den vist og indtil sidste år havde CarlsonWagon en leisure rejseportal, hvor det også blev nævnt ud fra hvert resultat.
At nævne booking-klassen er selvfølgelig ikke en hel beskrivelse af reglerne, men for os som rejser en del, vil vi vide at bookingklasse dit eller dat på SAS, Thai eller Lufthansa, betyder det og det mht. point og regler for ændringer osv.

De fleste virksomheder som er knyttet op til et erhvervsrejsebureaus bestillingsside, får iøvrigt også bookingklasserne smidt i hovedet inden køb, men næh nej det har vi almindelige rejsende, som alligevel flyver en del da ingen interesse i.
Redigeret af natty d. 01/10-2012 14:31

Kim Ludvigsen
sudsakhon skrev:

Kim, det du nævner er et såkaldt handelskøb.

Uden at skulle komme ind å alle detaljerne afskæres man ikke fra at gøre mangelsbeføjelser gældne. man skal bare gøre det uden unødig ophold.

Jeg har ikke specielt tjek på det juridiske ved flyrejser, men er du sikker på, at man kan påberåbe sig en mangel, hvis der er købt som firma?

Umiddelbart vil jeg sige, at varen ikke har en mangel. Det er en vare med bestemte egenskaber, og ville køber have andre egenskaber, skulle han købe en anden vare, som den professionelle indkøber han er (som firma).
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

sudsakhon
Jeg er heller ikke tilfreds med, at man ikke får alle betingelserne oplyst inden købet.
Jeg er ikke klar over, hvor mange der ønsker at træde tilbage fra et køb af den grund. Der er ingen (eller jeg har i al fald ikke kunne finde nogle) domme der støtter dette.

Det er næppe i købelovens ånd, men tvivlsomt om det åbner for generel adgang til mangelspåråbelse.

Jeg var ved at gøre det her i sommer, men pga. tidspres og risikoen for ikke at kunne skaffe billetter til de ønskede datoer valgte jeg ikke at gøre det.
havde dog en sjov diskussion med en (svensk) kundecentermedarbejder, der (valgte?) ikke kunne forstå ret godt dansk.

Den der med, at man klikker på at man har forstået handelsbetingelserne er en smart lile finte. Dog kan man i an tilspidset situation godt smyge sig udenom alligevel. ment på den måde, at firmaet ikke "bare fordi" de henviser til standardbetingelser, kunne tromle henover en.
Alt dette kun i privatkøb. handelskøb er (kan være) meget mere restriktive, ider forbrugerbeskyttelsen ikke gælder her.

jeg er også glad foe "miles" på Thais program, og selvvalg af sæder et must. Min kone ville slå mig ihjel (mindst) hvis jeg ikke havde været opmærksom på at vi blev sat i hver sin ende af flyet. Lille ting måske (andre ville måske være glade??), men lillemor ville ikke tilgive mig den bummert.

sudsakhon
@Kim
Jeg har ikke specielt tjek på det juridiske ved flyrejser, men er du sikker på, at man kan påberåbe sig en mangel, hvis der er købt som firma?

Både ja og nej. man kan altid påberåbe sig en væsentlig mangel. Om denne så er væsentlig kan kun en evt. retsag afgøre.

men der kan i handelskøb være aftalt andre betingelser.
Det kan man ikke aftale sig ud af som (privat) forbruger, idet købeloven gælder.

Det er ikke tilfældet for handelskøb.

Som så meget andet..kommer det an på....osv osv.
F.eks. hvis man handler "udenfor sit erhverv", kan man måske alligevel.....osv osv.

Men generelt: Handelskøb er altid lidt mere risikable..

Kim Ludvigsen
sudsakhon skrev:

Men generelt: Handelskøb er altid lidt mere risikable..

Det kan vi kun være enige om. Jeg har flere gange oplevet firmaejere - især de nyslåede som er stolte af at være blevet firmaejere - købe computerting i firmaets navn. Indtil jeg fik forklaret dem, at de fik ingen fordele, ud over at de kunne sole sig i navnet på fakturaen, men at de til gengæld var meget ringere stillet, hvis der skulle opstå problemer.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

fckguld
lung skrev:

er der nogen der ved hvordan man sikrer sig at en billet der er købt på nettet kan ændres på, her tænker jeg på når man pludselig efter et par mdr. skal hjem...

sidst rejste jeg på en billet fra SAS som ikke kunne ændres og måtte købe en ny da jeg SKULLE hjem.

kan man sikre sig at en billet kan ændres senere...

lung
svært på nettet , du skal sikre dig det en åben billet,
DU FÅR HVAD DU GIVER Cool GRIB LIVETWink I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI

natty
Jeg har en gang været så tosset over at jeg ikke kunne få oplyst bookingklasse og betingelser før køb, at jeg konsekvent ringede til rejsebureauerne. Jeg har set den og den billet på jeres side til den og den pris, men vil gerne vide hvilken bookingklasse den er i inden jeg køber den. Vil I egentlig have mig som kunde?
Der har reaktionerne godt nok været forskellige. Lige fra "det kan jeg da godt nok forstår", til så skal du købe en servicepakke, som det jo er umuligt at tilkøbe, når man ikke har købt billetten.
De værste, må jeg desværrer sige er rejsefeber.dk. Jeg føler at de direkte løj mig op i hovedet, da de svarede mig at de ikke kunne se bookingklasse og betingelser, før billetten var udskrevet og betalt. Selvfølgeling kan de gå om bag i systement og se reglerne.
Kuoni var tilgengælt på deres rutefly side, parat til at oplyse mig at koden var i Q inden bestillingen.

Jeg køber næsten nu kun idag gennem flyselskaberbes egne hjemmesider, de er generlet ikke dyrere og servicen er generelt bedre.

lung
Tak for svarene, fostår at det ikke er så let...så jeg vil gå til selskabernes hjemmeside og handle denne gang, ser at SAS har en rimelig billig med flexible hjemrejse

lung

Lung Yao
lung skrev:

Tak for svarene, fostår at det ikke er så let...[b]så jeg vil gå til selskabernes hjemmeside og handle denne gang[/b], ser at SAS har en rimelig billig med flexible hjemrejse. lung

Eller til de små rejsebureauer som mod en beskeden beløb ville gøre Alt arbejde for dig og Du også får at vide hvilken Class billet du køber. Samt at de kan også kombinere billeterne, hvis der fx. ikke findes ledige pladser i en given billig Class, der ville måske være en smule dyrere men du kan sikkert få de rejsedatoer du ønsker. Noget som du ikke kan få på Online søgemaskiner. Vær opmærksom på at ikke alle selskaber har billige billetter på deres hjemmeside.(fx. Thai Airways).

..............................ser at SAS har en rimelig billig med flexible hjemrejse.

Tjah, hvis de flyver til den tid (sæson billet) og ikke ombooker dig med et andet selskab med mellemlanding og andre restriktioner. Angel

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Spring til debat: