Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Er du førtidspensionist efter 2003, og vil bo i Thailand ?
|
|
| OleH |
Lagt på d. 24/10-2012 18:34
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 458 |
I disse dage er et lovforslag undervejs fra Beskæftigelsesministeriet, der kan have betydning for førtidspensionister, der har fået tildelt pension efter 2003. I hvert fald hvis pensionisten ønsker at flytte til Thailand. For lovforslaget vil betyde, at hvis en sådan førtidspensionist flytter til Thailand 1. Januar 2013 eller senere, vil vedkommendes pension blive nedsat med dkk 57.000 før skat per år. (sats for en enlig) Så, - Det er på høje tid at komme afsted, hvis i vil undgå nedsættelsen af pensionen. Her er lidt af teksten i forslaget: "2.4.2.2. Den foreslåede ordning Det foreslås, at førtidspensionister efter lov om social pension (ny ordning), der fremadrettet tager fast bopæl i lande uden for EU/EØS og Schweiz eller tilkendes førtidspension under fast bopæl i et sådan land, alene vil have ret til at medtage en del af førtidspensionen. Efter forslaget vil en del af førtidspensionsbeløbet udgøres af et pensionstillæg, hvis størrelse er fastsat til 57.000 kr. årligt for enlige og 49.000 kr. årligt for gifte og samlevende. Det foreslås, at der ikke er ret til at modtage førtidspensionens pensionstillæg under fast bopæl i lande uden for EU/EØS og Schweiz. Opdelingen af førtidspensionen, således af en del heraf udgøres af et pensionstillæg, vil kun blive relevant i tilfælde, hvor en førtidspensionist tager fast bopæl i et land uden for EU/EØS og Schweiz eller en person får tilkendt førtidspension, mens personen har fast bopæl uden for EU/EØS og Schweiz." Læs mere her: https://bdkv2.bor...2146003796 |
|
|
|
| Peder1968 |
Lagt på d. 25/10-2012 08:22
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 852 |
Ja, de vil kun kan få 151.176 kr. årlig hvis de er enlig og hvis samlevende vil de kunne få 127.952 kr. årlig efter den nye ordning (hvis den vedtages). ![]() Personligt synes jeg det er mange penge hvis man er bosat i Thailand. Som reglerne er nu, kan en folkepensionist kun få 68.556 kr. pr. år når man har fast bopæl i Thailand. ![]() |
|
|
|
| hiks |
Lagt på d. 25/10-2012 21:31
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 209 |
kun 151.000, uden ejendomskatter, afgifter, lav moms, og en husleje paa hoojst 200kr, elpriser paa 1/3 del, vand som nasten er gratis, biler til 1/3 del, billig forsikring, benzin halv pris. saa forgylder denmmark, og der er nok penge til at forkaale en hel thai familie. Mens de stakkels paa a-kasse i denmark ikke for en kr efter 2 aar. Redigeret af hiks d. 25/10-2012 21:37 |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 26/10-2012 05:05
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
hiks skrev: kun 151.000, uden ejendomskatter, afgifter, lav moms, og en husleje paa hoojst 200kr, elpriser paa 1/3 del, vand som nasten er gratis, biler til 1/3 del, billig forsikring, benzin halv pris. saa forgylder denmmark, og der er nok penge til at forkaale en hel thai familie. Mens de stakkels paa a-kasse i denmark ikke for en kr efter 2 aar. Hvad er kriteriet for at blive foertidspensionist ? |
|
|
|
| buffalo |
Lagt på d. 26/10-2012 05:35
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 148 |
nu om dage skal man vist være afgået ved døden før førtidspension kan blive mugligt folk der er totalt slidt op og intet kan bliver de ved at sende i arbejdsprøvning gang på gang selv om der er mere døde end levene den luksus er vist slut
Stol aldrig på en prut
] |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 26/10-2012 07:09
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 230 |
[b]hiks skrev: [/b]kun 151.000, uden ejendomskatter, afgifter, lav moms, og en husleje paa hoojst 200kr, elpriser paa 1/3 del, vand som nasten er gratis, biler til 1/3 del, billig forsikring, benzin halv pris. saa forgylder denmmark, og der er nok penge til at forkaale en hel thai familie. Mens de stakkels paa a-kasse i denmark ikke for en kr efter 2 aar. Ved ikke hvor du finde de steder til 200 kr pr måned i husleje, kunne være en god tips til andre hvis du kan oplyse dem... Så enten er det en skrivefejl eller et klodset forsøg på noget andet... Og dit samlet budget er jo manglefuldt... Husleje først, hvor vil personen bo ?? I storbyen, provinsen, oppe i bjergene, ved havet, i hjerte af en turist by osv. Han denne person behov for special ting ved/i lejligheden.. Kan personen ikke/gider ikke selv klare at holde lejligheden, skal den jo være med service, eller ekstra penge til rengøring hjælpen... Skal det være tæt på sygehus/lægehus pga FTP helbred. Tæt på Immigration kontoret, nemt til Visa runs, igen pga FTP helbred kan personen havde behov for at kunne klare disse Visa Runs med flyveren, da personen ikke kan holde til bus/mini van runs.. Der er så meget man skal vide før man kan smide en pris på en husleje... Jeg selv vil TRO at de fleste nok kan finde det de søger 6.000-15.000 baht i ren husleje, men igen, det er et gæt.... EL, er også noget man skal vide om, hvor man kan beregn det. Jeg kender flere her i Thailand der bruger mere på EL, end jeg brugte hjemme i DK.. Jeg betale selv til EL-Selskabet 3.8 baht pr unite sidste gang jeg tjekket det, men har set flere lejlighed i området her og i Bangkok hvor de kræve 8-10-12 baht pr unite, og det har stor betydning på en EL-Regning. Samt dem der bo et sted med gammel Air Con, kølefryserskab, ikke mange steder at Air Con bliver set efter hvert år, og alt bliver renset.. Og sker det ikke kan det ses på EL-Regning... Jeg betale ca 850 baht pr måned, men har kendskab til folk der giver 4.000-5.000 baht Vand kan jeg ikke skrive om, men har hørt det er billiget, da vand her jeg bo er gratise. Så kommer mad posten oven i, ikke alle kan leve af Thai mad 24/7, 365 dage, en hel del her nede kan ikke leve uden Westen Food, så beløbet til mad, tør jeg slet ikke gætte på, da jeg ikke ved det, da jeg lever på Thai food, og ikke savner Westen food... En FTP der kommer til Thailand har som regel nogle sygdomme med sig, samt en medicin forbrug... Kender til flere der bruger 5.000-10.000 baht pr måned på medicin post alene... Mange FTP kan slet ikke få en helbredforsikring her i Thailand, og kan de få en, dækker den intet af deres sygdomme, følgesygdomme der af osv osv, så mange af den de prøve at sælge, er ikke det papir værd der er skrevet på, og på samme tid koste de kassen... Så er der muligheden for at lave opsparing til sygdom, og der hjælpe det ikke at smide 5.000 baht ind hver måned, før man er over en hvis strøelse , så der SKAL der en pæn sjat ind hvert måned også... Der kommer en udgift til visa, visa runs hvis personen ikke er gift/over de 50 år... Så vil mange gerne kunne se tv de forstår, så en tv pakke, mange vil gerne kunne snakke med der hjemme over nettet, så kommer der en udgift der.. Der er sikkeret en del udgifter jeg har glemt i min udregning.. Men jeg synes ikke at 151.000 før skat er mange penge at leve godt, trykt og sikkeret for i Thailand... Tager man for samlevende de 127.952 kr. årlig, er det jo endnu mindre, men for mange bliver deres udgifter så meget støre... Så personlige synes jeg det er synd for fremtiden FTP der ønsker at bosætte sig uden for EU (Thailand) Forsat en god dag til jer alle sammen... Nu vil jeg ned til min lokal suppe dame og spise en stor potion god suppe... |
|
|
|
| handy |
Lagt på d. 26/10-2012 07:12
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1057 |
[quote]hiks skrev: kun 151.000, uden ejendomskatter, afgifter, lav moms, og en husleje paa hoojst 200kr, elpriser paa 1/3 del, vand som nasten er gratis, biler til 1/3 del, billig forsikring, benzin halv pris. saa forgylder denmmark, og der er nok penge til at forkaale en hel thai familie. Mens de stakkels paa a-kasse i denmark ikke for en kr efter 2 aar.[/quote hvor fanden fil du bo til 200....måske kun i den lokele lerhytte ] |
|
|
|
| taxidriver990 |
Lagt på d. 26/10-2012 07:33
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
Hov hov, ikke kaste med sten naar jeg bor i den lokale lerhytte...![]() Jeg som troede huset var bygget af mursten og saa er det bare sammenpresset ler... ( Har et lille billede i min profil ) El udgifterne er : 4.800 Baht pr maaned ( ligger rimelig fast ) Vand : 200 Baht ( !!!!???? ) vildt billigt med det forbrug vi har, daekker ogsaa plantagerne Mad : 150 - 250 Baht ( daglig og kun thai food ) 6 pers Har ingen ide om husleje priser. FTP er det foer eller efter skat de 151.176 d.kr ? Det svarer til ca 62.000 Bath om maaneden, jeg siger bare ja tak Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 26/10-2012 08:24
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
taxidriver990 skrev:FTP er det foer eller efter skat de 151.176 d.kr ? Det svarer til ca 62.000 Bath om maaneden, jeg siger bare ja tak Det er før skat. Vil du også sige "Ja tak", hvis der medfølger en eller flere sygdomme/helbredstilstande, der betyder, at det koster dyrt at blive forsikret og at der vil være ting som ikke er omfattet af forsikringen? Hvad gør I folkepensionister i Thailand egentlig med hensyn til sygeforsikring? |
|
|
|
| taxidriver990 |
Lagt på d. 26/10-2012 08:36
|
|
Skulle maaske have udtrykt mig mere klart ! Jeg sagde ja tak til 62.000 Baht om maaneden, udfra mine nuvaerende leveomkostninger, beklager fejlen. Kender ikke til kriterierne for at faa bevilget FTP, men ved fra min afdoede fader, RIP, der var IP, at han ikke var paa nogen medicin. Tror han skulle have nydt thai og varmen, men igen jeg ved ikke om man noedvendigvis skal vaere paa medicin for at faa tilkendt FTP. Jeg er ikke Folkepensionist og betaler inkl opsparing til pension 8.900 baht om aaret ( Forsikringspolicen er saa ny at den ikke engang er faerdig trykt ) Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 26/10-2012 09:41
|
|
taxidriver990 skrev: Kender ikke til kriterierne for at faa bevilget FTP, men ved fra min afdoede fader, RIP, der var IP, at han ikke var paa nogen medicin. Tror han skulle have nydt thai og varmen, men igen jeg ved ikke om man noedvendigvis skal vaere paa medicin for at faa tilkendt FTP. Som buffalo skrev, er det meget svært at få førtidspension i vore dage. Og det bliver endnu sværere i fremtiden, hvor de fx kun vil bevillige en midlertidig pension til de yngre. Man behøver naturligvis ikke at være på medicin for at få førtidspension, men det er ofte noget, som følger med. Man kan selvfølgelig også have medicinbehov uden en førtidspension. Jeg er fx diabetiker, hvilket kræver medicin, og som også vil betyde, at en sygeforsikring for Thailand ikke vil dække behandling for diabetes samt for følgesygdomme, som kan være både alvorlige og dyre. taxidriver990 skrev:Jeg er ikke Folkepensionist og betaler inkl opsparing til pension 8.900 baht om aaret ( Forsikringspolicen er saa ny at den ikke engang er faerdig trykt ) Hvad er det for en forsikring? Og er du sikker på, at den inkluderer sygeforsikring? William Russel, som anbefales af Danskerklubben, tager over 1.200 kroner om måneden hvis jeg skulle have en forsikring der, og så er der ikke dækning for pre existing conditions. |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 26/10-2012 11:15
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
Angående sygeforsikring så er det vigtigt at I opgiver Jeres alder, da præmien afhænger meget af alderen. Jeg er 66 år og havde i flere år en helbredsforsikring, som ikke dækkede klinikbesøg, kun indlæggelser. Forsikringen kunne fornyes så længe man betalte præmien i modsætning til mange andre helbredsforsikringer, som kun kan bevares til man er 70 eller 75 år. Ved sidste fornyelse i marts i år var præmien steget til baht 153.000 årligt og da det var en gruppe forsikring, var der oversigt over hvad de andre i gruppen skulle betale ![]() En var 70 år og skulle betale baht 303.000 , så jeg fornyede ikke forsikringen og er nu selvforsikret. Har reserveret et pænt beløb til evt. hospitalsudgifter og forøger beløbet hver måned med baht 10.000. Hvert år tager jeg så et gennemgribende helbredscheck for at komme evt. sygdomme lidt i forkøbet. Jeg synes ikke at de evt. nye førtidspensions satser efter skat er gode at leve for i Thailand, men nu bor jeg også på Phuket og her ville det være svært at mætte 6 personer for baht 150-250 hvis føden skulle være meget andet end den billige ris. Heldigvis har jeg lidt mere end folkepensionens grundbeløb at gøre godt med. Mindre havenisse biler i Thailand er ikke meget billigere end i DK og brugte biler er dyre. Nu er det noget siden at jeg har været i DK, men sidst jeg var der kostede benzinen ikke over kr 16, pr liter (thai pris pt baht 43) Conrad |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 26/10-2012 15:49
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 86 |
Alene det med sygeforsikring er årsagen til at jeg aldrig vil blive fastboende i Thailand ....vil gerne være der fra 1/10 til 1/4 når det engang bliver aktuelt ... Er slet ikke i tvivl om at jeg vil kunne komme til DK hvis jeg fik alvorlig kræft diagnose eller lignende. At ligge på den anden side af jordkloden uden familien og være dødsyg ville bare ikke være mig. |
|
|
|
| Peder1968 |
Lagt på d. 26/10-2012 16:15
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 852 |
Kim Ludvigsen skrev: ...... Vil du også sige "Ja tak", hvis der medfølger en eller flere sygdomme/helbredstilstande, der betyder, at det koster dyrt at blive forsikret og at der vil være ting som ikke er omfattet af forsikringen? Hvad gør I folkepensionister i Thailand egentlig med hensyn til sygeforsikring? Hvis du kigger i en anden tråd her på siden er (måske) konklusionen at en del / nogle har adresse i et andet EU land eller fiktiv adresse i DK......... ![]() |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 26/10-2012 16:41
|
|
Ja, men jeg tænkte på dem, som følger loven. Personligt har jeg det som Gedebukkemanden, jeg vil aldrig flytte til Thailand, så længe reglerne er, som de er. Maks. 6 måneder om året, så jeg kan beholde min danske adresse. Jeg ville simpelthen ikke have råd (pengemæssigt og helbredsmæssigt) til at bo i Thailand og så blive alvorligt syg. |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 26/10-2012 18:14
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
Måske er jeg en kylling, men jeg har det lidt som Gedebukken og Kim. Så længe reglerner er som de er, også hvis de er de samme når jeg har mulighed for det, tror jeg ikke jeg cutter forbindelsen til Danmark, Jeg ville heller ikke have råd til kun at opholde mig i Thailand (heller ikke helbredsmæssigt). Derfor vil jeg også beholde min danske adresse og følge 6 måneders reglen. Sådan har jeg det ihvertfald lige nu. Jeg ville selvfølgelig have ekstra udgifter til at have en lejlighed stående i Københavnstrup og er ganske klar over at min stilling måske ville se anderledes ud, hvis jeg havde en thai ægteviv. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 26/10-2012 19:20
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 86 |
natty skrev: Måske er jeg en kylling, men jeg har det lidt som Gedebukken og Kim. Så længe reglerner er som de er, også hvis de er de samme når jeg har mulighed for det, tror jeg ikke jeg cutter forbindelsen til Danmark, Jeg ville heller ikke have råd til kun at opholde mig i Thailand (heller ikke helbredsmæssigt). Derfor vil jeg også beholde min danske adresse og følge 6 måneders reglen. Sådan har jeg det ihvertfald lige nu. Jeg ville selvfølgelig have ekstra udgifter til at have en lejlighed stående i Københavnstrup og er ganske klar over at min stilling måske ville se anderledes ud, hvis jeg havde en thai ægteviv. Natty der er intet kylling i at gerne vil være (eller hurtig kunne blive transporteret) til Danmark hvis man skulle blive alvorligt syg. Da min fætter i en forholdsvis tidlig alder fik kræft fik han simpelt hen en 5 stjernet behandling på rigshospitalet. Han havde familien 24 timer i døgnet + venner der besøgte ham hver dag. Kræftens bekæmpelse sørgede for alt mulig hjælp til ham. Jeg kan lige forestille mig ham ligge på et eller andet hospital i Thailand (hvor godt det end måtte være) ....så siger jeg nej tak sådan som reglerne er skruet sammen. Er bange for at mange lægers valg på privathospitaler i Thailand er styret af økonomiske hensyn(den holdning står for min egen regning) Redigeret af Anonym Bruger d. 26/10-2012 19:29 |
|
|
|
| Skeptikeren |
Lagt på d. 27/10-2012 04:22
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 330 |
Man bør nok gøre sig klart at uanset forsikringsform og beløb, så vil ethvert hospital før de foretager sig noget have et depositum. Når behandlingen er slut får man det refunderet af Selskabet. Jeg var så heldig at jeg fik oplysninger lige inden jeg fyldte 66 så jeg fik i hast tegnet en forsikring, men den dækker meget lidt da tidligere hjerteproblemer ikke blev dækket, den skulle give dækning resten af mit liv men desværre stiger den år for år. Og når du bliver behandlet for en skavank så bliver den strøget af listen som dækkes. Det er jo nok det samme over hele verden? Nu betaler jeg omkring 55.000 Baht årligt, og det er sku hårdt som pensionist. Men heldigvis har jeg en hjælpsom familie. Skeptikeren Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012) Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2 Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej! |
|
|
|
| taxidriver990 |
Lagt på d. 27/10-2012 07:12
|
|
Kim Ludvugsen skrev :Hvad er det for en forsikring? Og er du sikker på, at den inkluderer sygeforsikring? Vil gerne have lov til at vende tilbage til den naar blaekket er blevet toert. Men klart er det at jeg har dels en pensionsopsparing og dels en sygeforsikring Men som altid naar det drejer som om forsikringer er det indviklet Begge betaler jeg 8.500 Baht om aaret for ( en korrigering fra sidst skrevne indlaeg, beklager ) I Pension forsikringen er der daekning for ulykker og akut indlaeggelser, hjerteanfald o. lign. Endvidere betal for 4 aar og et aar gratis Navnet paa selskabet kan jeg ikke udtale og slet ikke stave til derfor vender jeg tilbage naar jeg faar dokumenterne tilbage Paa det privathospital hvor vi. om ikke har vores daglige gang men dog kommer engang imellem, virker forsikringen, er selvfoelgelig tjekket ud inden paategning af police. Forsikringen daekker eget rum og plads til hustru, " lommepenge " 500 Baht om dagen, og andet... Desvaerre er dette min hustrus omraade saa derfor er jeg lidt blank paa dette omraade, men vil a.s.p saette mig ind i hele forsikringen, da dette aabenbart ogsaa er et vigtigt emne for flere Haaber dog at debatten kan koere sagligt for engangs skyld. Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 27/10-2012 07:20
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
Man skal leve livet mens man er her og derfor flyttede jeg adresse til Thailand, gigtsmerterne forsvandt også. Min helbredsforsikring var rimelig dyr, da den dækkede for et rimeligt stort beløb hvert år og i modsætning til Skeptikerens forsikring, så blev min "nulstillet" hvert år, så jeg kunne blive behandlet for den samme skavank år efter år. Før jeg tegnede forsikringen undersøgte jeg markedet grundigt og de forsikringer med mange forhold blev strøget af listen. Desværre steg præmien på den jeg valgte meget mere end prognosen da jeg tegnede. Nu har jeg så kun en ulykkes forsikring, der også dækker ved MC uheld. Den koster ca. baht 8.000 årligt og dækker baht 200.000 årligt til hospitals- og klinikudgifter ved uheld og så er der et par mill. til enken hvis det helt store uheld skulle indtræffe. Det e farligt at køre MC og jeg har overvejet at stoppe med det, men vovsen vil helst køre Click når vi skal over ved søen og have den daglige motion. Det er jo vigtigt at motionere også når man kommer op i alderen, for at holde helbredet godt og mindske risikoen for hospitals indlæggelser. Conrad |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

folk der er totalt slidt op og intet kan bliver de ved at sende i arbejdsprøvning gang på gang selv om der er mere døde end levene
den luksus er vist slut