Se indlæg|
Optagelse fra en straffesag
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 03/12-2012 15:27
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Hvis man ikke har fået set denne dokumentar, er det en unik mulighed for at følge med i hvordan juraen bruges fra begge sider af bænken. Udover filmens tema naturligvis er sørgeligt for alle parter, har sagen for Ronnie en ekstra drejning. Han har med sin ven været i Thailand over 70 gange, og er gift med en kvinde fra Thailand. Det tog hende ikke mere end 3-4 måneder efter varetægtsfængslingen at kassere ham, og lade ham sejle i egen sø. Idet denne films tema kunne ske for os alle, måske under andre omstændigheder end at der var brugt et sværd, rejser der sig vel en tanke. Ville min egen familie støtte mig, eller havde jeg udelukkende det at samle klemmer som dagens lyspunkt? Se filmen her: (findes vist også online på bibliotek.dk, men det kræver at man først registrer sig som bruger) |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 04/12-2012 01:48
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 776 |
[url=http://www.dansk-thai.dk/forum/viewthread.php?thread_id=15047&pid=195478#post_195478]sudsakhon skrev: Hvis man ikke har fået set denne dokumentar, er det en unik mulighed for at følge med i hvordan juraen bruges fra begge sider af bænken. Udover filmens tema naturligvis er sørgeligt for alle parter, har sagen for Ronnie en ekstra drejning. Han har med sin ven været i Thailand over 70 gange, og er gift med en kvinde fra Thailand. Det tog hende ikke mere end 3-4 måneder efter varetægtsfængslingen at kassere ham, og lade ham sejle i egen sø. Idet denne films tema kunne ske for os alle, måske under andre omstændigheder end at der var brugt et sværd, rejser der sig vel en tanke. Ville min egen familie støtte mig, eller havde jeg udelukkende det at samle klemmer som dagens lyspunkt? Så fik jeg set hele sagen, spændende og tankevækkende. Syntes dog at det er underligt, så tit "sager i retten rammer" en "midt i mellem" afgørelse, som er spiselig for både anklager og forsvarer. Vi hørte, at al tvivl skal komme tiltalte til gode. Og med al respekt for retten, mener jeg ikke, at anklager i denne sag, løfter beviset for, at drabet var med forsæt. Havde forsvaret kunne føre dette bevis (evt. gennem vidner), taler vi om en betydelig kortere straf, jvf. det oplæste eksempel, fra en tidl. højesterets afgørelse. FREM MED KLEMME KASSEN.! Om du/man kan forvente sin kones støtte, i en lignende situation, eller det som tilfældet her, blev "Palle alene i verden"...AV, den er svær. Tænker du i almindelighed, eller specifikt på konen og hendes familie, hvis man er Thai gift .? Redigeret af Anonym Bruger d. 04/12-2012 01:57 |
|
|
|
| esanboy |
Lagt på d. 04/12-2012 05:09
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 74 |
2 år og 3 mdr for at slagte et menneske er godt nok billigt sluppet. Mener at hvis man står med et våben i hånden, så har man også til hensigt at bruge det. Bange for Dan, sagde han. Den store ex. biker skulle være bange. ![]() |
|
|
|
| flyer |
Lagt på d. 04/12-2012 06:44
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 688 |
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal mene om dommen, Ronnie er jo som sagt en sympatisk fyr eller rettere han optræder som en sympatisk fyr, med god grund (1år 0r 8 mdr.) Hans fortid er nok ikke så pæn, men det er jo ikke det vi skal vurdere her. Jeg selv tror heller ikke at han på noget tidspunkt havde til hensigt at slå sin kammerat ihjeld, det er jeg temmelig sikker på, men det ændre jo ikke den kendsgerning at han havde sværdet i sin hånd da Dan blev dødelig ramt! Hvade det ligget oppe i vindueskarmen, havde Dan levet idag!!! Hvorfor have alle de våben hvis man ikke kan håndtere det??? Det er svært at være 100% objektiv, jeg kan i al fald ikke være det, blander for mange følelser ind i det, på den ene side syntes jeg han har fået sin straf, både fængsel og har midstet en livsven, men havde jeg fx. været Dan´s bror eller ligende, havde jeg nok se anderledse på det. Det med konen, tjae... Ved sgu ikke rigtig. Det har jo nok været et forhold hvor følelserne har været sat på konstant prøve, men al den druk, trusler og måske et par flade i luften, men tre-fire mdr. er nu ikke lang tid at give det en chance, så måske det var sket alligevel. At Ronnie så nok ikke lige havde brug for at midste mere på daværende tidspunkt, er en anden sag, for det er jo i de svære stunder man har brug for lidt rygdækning og støtte. Personligt er jeg ikke i tvivl om at både min asiatiske og kaukasiske backing-group vil være der, men nu regner jeg ikke med at få så alvorlig brug for den, som i filmen. Det er under alle omstændigheder en trist sag, men viser samtidig at sprugt er i farlig blanding, når det blandes med andet end en sofa. Redigeret af flyer d. 04/12-2012 06:49 Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว Watching You |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 04/12-2012 11:03
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Anklageren løftede netop ikke bevisbyrden for forsæt. Man skal lige holde sig for øje, at hele ”kampen” i retten drejer sig om ansvarslæren. Sanktionen, dvs. strafudmålingen følger så når ansvaret er klarlagt. Anklageren forsøgte at løfte den vold, der ubestridt var begået op i den skærpende ende. (§245/§246 i stedet for ”bare” §241). Forskellen er strafferamme på hhv. 4 måneders fængsel eller bøde og 10 års fængsel. Lidt nørdet ligger selve kampen om der er tale om laveste form for forsæt (dolus eventualis) og højeste form for uagtsomhed Hvis han rent faktisk dræber en anden, men har fortrængt risikoen fordi han har sagt til sig selv, at det ikke vil ske har han alene handlet uagtsomt i forhold til drabet. Det var også sagens udfald. Hvis han derimod har indvilliget i, eller anset det for overvejende sandsynligt at der ville være en risiko for drab, og måske sagt til sig selv, at det er der ikke noget at gøre ved, har han ifølge teorien dræbt med forsæt i form af dolus eventualis. Det var det sidste, at anklageren forsøgte at løfte bevisbyrden for. At han ved at tage og vifte med det sværd må have accepteret, at der kunne ske hvad der skete. De 10 år der så var strafferammen, hvis anklageren kom igennem med sin påstand, skal nedsættes, idet der jo er formildende omstændigheder. Derfor var strafpåstanden 3 år og 11 måneder. (som er også er i den høje ende, såfremt at retten kommer frem til at der ikke tale om skærpende omstændigheder, dvs. vold efter §245) Anklageren løftede ikke denne bevisbyrde, så der er strafferammen for det uagtsomt manddrab og ikke vold med døden til følge, der skal anvendes. At han fik 2 år og 3 måneder skal ses på baggrund af at der stadig er formildende omstændigheder, men der lægges en straf i den høje ende i strafferammen fordi der ikke er lagt så meget vægt på de formildende omstændigheder som anklageren gjorde. Anklageren har altså lagt mere vægt på de formildende omstændigheder en retten gjorde, men det kommer af at han er forpligtet til at gå efter den strengeste strafbestemmelse. Det følger af Retsplejeloven. Skal lige nævne, at russisk roulette dommen ligner lidt, men her var det klart, at ham der overlod en ladt pistol ikke kunne have forsæt til konsekvensen. Det klarede kammeraten selv ved at lege med og skyde sig. Anklageren forsøgte dengang at påstå bl.a. uagtsomt manddrab. Det blev han dømt for i både By og Landsret, men frikendt for det forhold i Højesteret. De 6 måneders fængsel fil han for ikke at tilkalde hjælp. Jeg er enig i, at der nok i Ronnie og konens forhold må have været nogle op og nedture. Bare med den druk der tilsyneladende er en del af deres liv. Jeg var gået i dørken bare efter de der Underberg, men listen over hvad de havde indtaget fortsatte og fortsatte. 3-4 måneder er dog ikke meget før Ronnies kone fandt nye græsgange. Jeg stoler også på support fra begge dele af min familie, men det er et spørgsmål som man helst ikke vil tvivle på. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 04/12-2012 14:29
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Det var nok ikke det liv som Thai damen havde forventet sig vil jeg tro da hun kom til Danmark. Med mandens kammerater haengende omkring paa daglig basis. Jeg kan godt forstaa at hun smutter. Det var en imponerende "drukliste" utroligt at de kunne holde sig oprejst. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 04/12-2012 15:34
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
samurai sværd og thaikone... come on... |
|
|
|
| flyer |
Lagt på d. 04/12-2012 20:45
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 688 |
Ja, det kan være en farlig cocktail!! Ikke fordi jeg frygter det, men de er jo temmelig varmblodige, de damer
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว Watching You |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Den store ex. biker skulle være bange.