Se indlæg|
Thailandsk sang
|
|
| John |
Lagt på d. 07/12-2012 13:37
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
I forbindelse med kongens fødselsdag er der adskillige gange sunget en sang hvor de synger noget i stil med: Sa du di mahalata Er der nogen af jer der kender historien bag den, og evt. et link til en engelsk oversættelse. Redigeret af John d. 07/12-2012 13:43 john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 07/12-2012 14:33
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Hej John Jeg kan kun hjælpe med den første del, da jeg ikke kender sangen. Men phonetisk kan jeg oversætte lige den sætning, du beskriver: Sadhu Maharaja.. = Priset være kongen Sadhu (buddhistisk pali ord) bruges nogenlunde som "amen" i kirken. Maha= stor raja= racha=konge (eller rex på latin, romere og oldindere havde jo masser af kontakt): "storkonge", eller som de indiske maharaja'er. ikke i spørgsmål, men lidt bonus vitaya=viden lay= sted vitayalay=sted med viden=college (maha)vitayalay= sted med (stor)viden=universitet Hima=sne Himalay: Himalaya=stedet med sne Pali kommer jo fra oldindisk, så der er mening i galskaben. |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 08/12-2012 10:51
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Fandt lige et youtube klip med sangen, desværre er lydkvaliteten ikke særlig god. john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| maprao |
Lagt på d. 08/12-2012 12:14
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 60 |
Dejligt spørgsmål. Sangen hedder netop สดุดีมหาราชา / sàdù' di: máhă: ra:cha: / ~ Sadudi Maharacha [som Sudsakhon allerede har oversat for os som 'Priset være kongen']. Den kan vel nærmest betegnes som kongens og dronningens fødselsdagssang (bliver sunget ved begge lejligheder). Må ikke forveksles med hverken nationalsang eller kongesang. Blev vist oprindeligt skrevet som musik til en film i midten af 60'erne. Jeg kender ikke til en engelsk oversættelse, men en karaokeversion findes også på youtube :-) http://www.youtub...5RQPY1tUjY Mvh. Klavs |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.