Se indlæg
 Udskriv debat
BESØGS VISA FRA DK, ELLER THAILAND.?
Anonym Bruger
Jeg er helt blank i dette emne om visa for besøgs visa af kæreste i Danmark.
Har dog skimmet en del af de indlæg som optræder her på Dansk Thai Website.

Sagen er, at jeg meget gerne vil have min kæreste gennem snart 2 år på besøg, så vi
sammen kan rejse rundt og holde sommer ferie i Europa.

Min kæreste har job, eget hus, og bil i Thailand. Men ingen børn.

Nu har en venlig sjæl, på en pæn måde spurgt mig, om jeg har tænkt på aldersforskellen...!

Ups, det har jeg ikke, da det i det daglige (bor halvdelen af året i Thailand) ikke, er noget
scenarie. Min kæreste er 42 år. (Og til den morsomme det er mig som er ældst) Wink

Vi ønsker på sigt at bo i Danmark i sommermånederne og da vi ikke har lyst til at fryse,
vil de kolde måneder blive tilbragt i Thailand.

Nu mine spørgsmål:

Hvis vi i første omgang ønsker 3 måneders besøgs visa for min kæreste, er det så nemmest
at søge i DK, eller som jeg forstår at de fleste gør, søge det fra Thailand.?

Vil det være nemmere, hvis et af mine familiemedlemmer, inviterer.? Eller en opfunden veninde.?

Eller, skal hun søge om turistvisum, som hvis hun skulle på ferie, eller forretningsrejse i Europa.?

Kan der søges om længere end 3 måneders visa.?

Hvilken af disse modeller, vil "glide" mest smertefrit igennem.? Eller findes en helt anden og for mig
ukendt model.?

Nævner for god orden skyld, at en evt. garantistillelse fra min side, ikke vil være noget problem.

SteenJ
Hvis vi i første omgang ønsker 3 måneders besøgs visa for min kæreste, er det så nemmest
at søge i DK, eller som jeg forstår at de fleste gør, søge det fra Thailand.?

Du skal søge i Thailand, langt det nemmeste og så tager det pr. ikke lang tid ´ca. 2-4 uger.
Der skal ikke stilles garanti.

Du kan ikke bare få tilladelse til mere end 90 dage ad gangen.

Hilsen
SteenJ
HUSK..Du SKAL redde dig selv, før du kan redde andre.

bannok
Du kan ikke søge om et visa til Danmark i Danmark, fordi der er ingen dansk anbassade i Danmark.

De første par gange er det lidt bøvlet at søge, men hvis pappirarbejdet er er gjort korrekt og alle dokumenter er til stede, ja så får din kœreste vise til Danmark og resten af Schengen landene, min Thailandske kone har søgt om visa (og fået det hver gang) 6 gange og sidste gang sagde de at jeg ikke behøvede at få et familiemedlem til at invitere hende til Danmark, jeg kunne bare selv invitere hende til Danmark.

Normalt får du et visa der er gyldigt i 6 måneder og du må kun vœre i danmark og de andre Schengen landene i 3 månder af gangen, indenfor de 6 måneder, og så lige et godt råd, lad vœre at rejse på udløbsdagen af visaet, du kan få en rigtig omgang ballade med myndighederne og din kœreste kan få problemer med at komme tilbage til danmark, hvis hun overskrider de 3 måneder som et visa gœlder.

Sidste gang min kone søgte om visa, snakkede jeg med en af damerne på ambassaden, og hun sagde at vi ikke behøvede at producere så meget pappir arbejde mere, og hun tilbød min kone et 1 års visa, så var jeg hurtig på aftrœkkeren og spurgte, om hun kan få 1 års visa, så kan hun vel også få 5 års vise, meeen det kunne hun ikke, men hun kunne få 2 års visa til Danmark og resten af Schengen landene, og det er rigtig dejligt, for vi rejser mindst en gang om året til Danmark og Europa, det er en lettelse at slippe fra det visa søgning, nu skal min kone kun have en gyldig rejseforsikring og det tager 15 min til en halv time.

Vores erfaring er helt klart, at efter de første to gange går det meget lettere, og folkene på andassaden er meget flinkere end de var for 6 til 7 år siden, det kan vœre at det ikke er et krav lœngere at man skal vœre knotten dagen lang hvis man skal arbejde på amdassaden.

Anonym Bruger
Tak for tips Bannok,

Jeg kan forstå at du går uden om det private firma (kan ikke lige huske navnet) som normalt
håndterer visa for de Skandinaviske lande...?

Altså direkte ansøgning, til ambassaden i Bangkok. Er det rigtigt forstået.?

Robert Kronberg
Der er ingen private firmaer, som håndterer visa for de danske myndigheder, men der er firmaer, som modtager ansøgninger for de danske ambassader.

Lov og praksis er stadig ens.

Desuden bør du holde dig til sandheden, når I søger visum, og sandheden er ret simpel, nemlig I er kærester, så tag den derfra.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Anonym Bruger
Robert Kronberg skrev:

Der er ingen private firmaer, som håndterer visa for de danske myndigheder, men der er firmaer, som modtager ansøgninger for de danske ambassader.

Lov og praksis er stadig ens.

Desuden bør du holde dig til sandheden, når I søger visum, og sandheden er ret simpel, nemlig I er kærester, så tag den derfra.

Hilsen, Robert

Kender du VFS...?

Et privat Schweizisk firma, som håndterer visa ansøgninger for Skandinaviske ansøgere.

De indstiller til godkendelse eller afslag for ambassaden, betalt af den enkelte ansøger.

Altså et PRIVAT KOMMERCIELT FORETAGENDE...!

Betalt af ansøger, i modsætning til en direkte henvendelse og møde med ambassadens ansatte,
efter aftale. Det er helt gratis. Dog med en noget længere ventetid.

Så stop dit vrøvl, om at der ikke findes firmaer, som håndterer visa for de danske myndigheder.

http://www.vfsglo.../thailand/

Du behøver heller ikke undervise mig i, at jeg skal holde mig til sandheden.

Jeg var kun interesseret i, at høre om hvilke muligheder, eller alternative løsninger, som kunne
lette processen.

Men den form for oplysninger, kan jeg forstå at du ikke kan bidrage med.

sudsakhon
@DK

Inden du bliver alt for kobberrød af arrigskab, vil jeg lige rette din misforståelse.

VFS yder ikke de services, som du hævder.

Det kan du overbevise dig selv om, bare ved at læse på deres hjemmeside:

The company manages visa and passport issuance-related administrative and non-judgemental tasks for its client governments.

Jeg kunne give dig et længere foredrag om de juridiske komplikationer jf. bl.a forvaltningsloven, det i øvrigt ville give i lige dette tilfælde, men det formoder jeg du ikke ønsker.

I oplysningen om at du bør holde dig til "sandheden" ligger faktisk at Hr. Kronberg kender loven og sagsbehandlingen, beskrevet i det såkaldte praksisnotat.

Det kan jeg både på dit spørgsmål og dit svar se, at du ikke selv gør.

"Sandheden", er ikke et alternativ til at "lyve" i disse tilfælde med visumansøgning.
Men man kan have nogle valg ved prioritering af de hensyn, man ønsker myndighederne medtager i sagsbehandlingen.

(Måske lige med undtagelse af den "til lejligheden opfundne veninde", der nok er nærmere ville være en svigagtig oplysning, end et spørgsmål om prioritering.
Nok ikke den mest heldige oplysning du gav.)

Samme hensyn, som du, bortset fra den lille smutter, i øvrigt indledningsvis spørger om.

Det faktum, at du kan dokumentere at have en kæreste, som du iøvrigt har kendt længe, gør at det er det mest indlysende at anføre i hendes visumansøgning.

Men held og lykke med ansøgningen, og spørg endelig hvis der er noget, som driller.
Redigeret af sudsakhon d. 26/01-2013 00:44

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Anonym Bruger
sudsakhon skrev:

@DK

Inden du bliver alt for kobberrød af arrigskab, vil jeg lige rette din misforståelse.

VFS yder ikke de services, som du hævder.

Det kan du overbevise dig selv om, bare ved at læse på deres hjemmeside:

The company manages visa and passport issuance-related administrative and non-judgemental tasks for its client governments.

Jeg kunne give dig et længere foredrag om de juridiske komplikationer jf. bl.a forvaltningsloven, det i øvrigt ville give i lige dette tilfælde, men det formoder jeg du ikke ønsker.

I oplysningen om at du bør holde dig til "sandheden" ligger faktisk at Hr. Kronberg kender loven og sagsbehandlingen, beskrevet i det såkaldte praksisnotat.

Det kan jeg både på dit spørgsmål og dit svar se, at du ikke selv gør.

"Sandheden", er ikke et alternativ til at "lyve" i disse tilfælde med visumansøgning.
Men man kan have nogle valg ved prioritering af de hensyn, man ønsker myndighederne medtager i sagsbehandlingen.

(Måske lige med undtagelse af den "til lejligheden opfundne veninde", der nok er nærmere ville være en svigagtig oplysning, end et spørgsmål om prioritering.
Nok ikke den mest heldige oplysning du gav.)

Samme hensyn, som du, bortset fra den lille smutter, i øvrigt indledningsvis spørger om.

Det faktum, at du kan dokumentere at have en kæreste, som du iøvrigt har kendt længe, gør at det er det mest indlysende at anføre i hendes visumansøgning.

Men held og lykke med ansøgningen, og spørg endelig hvis der er noget, som driller.

Tak for dit indlæg og forsvar af Hr. Kronberg.

Som jeg indledningsvis tilkendegav i mit første indlæg, er jeg spejlblank i disse ting og søgte derfor råd her.
Så du behøver ikke at "trampe" rundt i det med:

Det kan jeg både på dit spørgsmål og dit svar se, at du ikke selv gør..
Altså kender loven.

Jeg er dog skuffet over, at du til trods for min oplysning om den store alders forskel, mellem min kæreste og mig, ikke har gennemskuet at det var der, min nervøsitet for et nej til visa ligger.

Jeg har fuld respekt for din viden og indsigt i juraen...men som du sikkert selv er bekendt med, kan jura "vrides",
også i Thailand.

Så non judgement frasen fra VFS's side, den køber jeg ikke.

Vi har faktisk været på VFS's kontor. Modtaget papirerne, men af flere årsager, endnu ikke ansøgt.
Bla. fordi der endnu ikke var en afrejse dato, men også fordi vi ville være på sikker grund inden, en
endelig ansøgning.

Det vi fra VFS medarbejderen hørte, lød som om, at de, (VFS) kanaliserede deres indstilling til ambassaden.
Som jeg så går ud fra, bliver fulgt af ambassaden.

Gennem mine spørgsmål her, ville jeg derfor øve mig i, at VFS afgørelse/ indstilling,
skulle falde ud til vores fordel i første hug, da det sikkert ikke bliver nemmere næste gang, hvis man allerede
har fået et afslag.

Men jeg kan jo tage fejl...eller.?

Jeg har iøvrigt på intet tidspunkt, haft til hensigt at lyve, blot været nervøs, for eet nej pga. aldersforskellen.

Veninde scenariet, glem det. Kommer ikke på tale, i vores tilfælde, men er sikker på at det forekommer i flere
tilfælde og nævnede det derfor, som en del af sammenhængen.

Jeg betragter derimod ikke mine spørgsmål om et besøgs visa, baseret på en invitation fra min familie,
alternativt et turist visa, som en løgn i denne sammenhæng. Blot en mulighed.

Undrer mig iøvrigt over dette (sidste afsnit) ikke er blevet kommenteret.

Og....min ansigt farve er faldet tilbage, til den normale kulør.!

God weekend og tak for manuduktionen i jura.!
Redigeret af Anonym Bruger d. 26/01-2013 07:50

sudsakhon
Hej DK

Grunden til at jeg skrev, var at dine spørgsmål har generel interesse.
Der er mange, som enten er, eller kommer i din situation.

Og så ville jeg naturligvis gerne give dig en hånd med ved spekulationerne om de hensyn der bedst anfæres i den visumansøgning

Det er, som du også selv skriver, helt legalt at overveje hvilke fakta man vil fremføre, der tjener til opnåelse at det man nu ansøger om.

Grunden til at jeg ikke nævnte alder, er pga. de andre forhold, og en evt. aldesforskel ikke indgår med særlig megen vægt i en besøgsvisumansøgning.

Det kunne jeg måske have skrevet tydeligere, og det beklager jeg så hermed.

Alderskriteriet indgår til gengæld som en af de mange forhold, der skal indgå i den samlede vurdering, når der ansøges om ægtefællesammenføring.

Men det var ikke det, dom jeg forstod at var Jeres planer.

PS: Der er iøvrigt intet odiøst, at private har fået delegeret opgaver.

Men selve sagsbehandlingen og afgørelsen kan ikke uden udtrykkelig lovhjemmel foretage saf andre en den relevante myndighed.

At VFS evt. kommer med en indstilling, dvs. forslag til afgørelse, er helt normal sagsgang.
Ligesom at det er i 1000 vis af sager i andre forvaltningssager.

Anonym Bruger
Men så, er vi jo 100% enige...

Tak for dialogen og forsat god weekend.

Her i DK, koldt og klamt på denne lørdag, mange mennesker i butikkerne, men du er måske selv her
og oplever det.
Redigeret af Anonym Bruger d. 26/01-2013 15:30

sudsakhon
Yep, DK.

fryser og savner at vippe med tæerne i det lunkne saltvand i strandkanten.

Jeg har dog een ting, som er positivt. Har holdt mig væk fra butikkerne.
Det er godt for mit humør. Smile

Spring til debat: