Se indlæg
 Udskriv debat
Danish Crown storsælger so-yvere til Thailand
TG950
klippet fra DR.dk Nyheder

[img]http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/F5B35279-7068-498A-B38D-E895CA449357/4794405/20130125133213A_net_DanishCrownfinder_1000.jpg[/img] is not a valid Image.
Den danske slagterikæde Danish Crown har fundet en lukrativ forretning i at eksportere so-yvere med mælk til Thailand.Foto: Ernst Van Norde © Scanpix.

Den danske slagterikæde Danish Crown har fundet en lukrativ forretning i at eksportere so-yvere med mælk til Thailand.

Det skriver landbrugsavisen.dk fredag.

I Thailand regnes yverne for en delikatesse, og det har nu ført til en større eksportordre for den danske slagterikoncern.

Danish Crowns underdirektør i eksportafdelingen, Søren Tinggaard, betegner so-yver-eksporten som et nyt specialmarked.

Attraktivt

- Tidligere var so-yvere et lavprisprodukt for os. Men nu er det gået hen og blevet et attraktivt produkt, siger Søren Tinggaard til landbrugsavisen.dk.

Hidtil er so-yverne blevet solgt til lave priser og brugt til dyrefoder til blandt andet mink.

Men den nye eksportordre, der blev startet for få måneder siden, har forvandlet so-yverne til en guldgrube.

- Vi har fået en markant prisstigning, en mangedobling af prisen, oplyser Søren Tinggaard, der dog af konkurrenceårsager ikke vil ud med nøjagtige priser.

Koges og grilles

I Thailand koges yveret, hvorefter det skæres i skiver og grilles, før det serveres som en delikatesse. Det afgørende for thailænderne er, at der er mælk i kirtlerne, for at smagen er i orden.

- Mælken må ikke være sur, og det kan den hurtigt blive. Derfor kræver det, at vi fryser yveret ned straks efter slagtning, fortæller underdirektøren.

Han ønsker ikke at oplyse præcist, hvor store mængder so-yvere, men han understreger over for landbrugsavisen.dk, at der er tale om en pæn del.

Tæer og knyster

Aftalen med importøren fra Thailand er forhandlet hjem af Danish Crowns afdeling for biprodukter, der arbejder for at afsætte lavprisprodukter på nye og mere lukrative måder rundt om i verden.

Tidligere har afdelingen skabt store succeser ved blandt andet at eksportere grisetæer og knyster til Kina.

/ritzau/

godt nok elsker jeg asiatisk mad, men her sætter jeg godt nok grænsen, men ønsker Danisk Crown tilykke med deres nye foretnings niche Smile
Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først.

Bvdrrr både store & små stavefejl kan forekomme BVDr

livet forståes forlæns, leves baglæns.

Brug ikke dagen på at se dig tilbage,
Du skal alligevel ikke den vej.....
Lev med de beslutninger du tager,
også selv om andre ikke acceptere det

Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel..

taxidriver990
TG950 har du aldrig smagt Fish Pooh ? Eller Rats ... Kom en tur ud paa landet Pibe

Kalvebryst er da ogsaa godt

LOL LOL
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

hugoboerge
Der er noget der hedder vekselvirkning, hvor bl.a. Danmark eksporterer til Thailand f.eks. det danskerne ikke bryder sig om heriblandt kyllingefoedder. Den person jeg kender som eksporterer kyllingefoedder han importerer saa kyllingebryster fra Thailand til Danmark og hvorfor thaierne ikke synes om det, forstaar jeg saa ikke. Er der nogen der kan forklare dette faenomen ?

TG950
taxidriver990 skrev:

TG950 har du aldrig smagt Fish Pooh ? Eller Rats ... Kom en tur ud paa landet Pibe

Kalvebryst er da ogsaa godt

LOL LOL

Jo, jo jeg har skam smagt mange forskelige ting i mit usle liv, rotter > hund > slange > abe hjerne > osv. selv råden skidt fisk ( balare, tror jeg nok det staves )
men som skrevet ved grise patter der sætter jeg grænsen, måske jeg er blevt lidt sart på mine gammle dage Rolll
Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først.

Bvdrrr både store & små stavefejl kan forekomme BVDr

livet forståes forlæns, leves baglæns.

Brug ikke dagen på at se dig tilbage,
Du skal alligevel ikke den vej.....
Lev med de beslutninger du tager,
også selv om andre ikke acceptere det

Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel..

taxidriver990
TG950 : Saa du er ikke en af den slags maend som falder til patten ?

Tror nu ikke du kan se at de er grisepatter.
Ioevrigt skulle man vel vaere et svin om man ikke synes om et par p.....

Tror sgu jeg keder mig idag ... undskyld hvis jeg har traadt ved siden af.

HugoBoerge :
Vil thaier ikke kun have kyllingedele med ben i ?
Jeg synes altid jeg faar et ben i munden lige meget hvordan kyllingen er tilberedt og k.b faar jeg aldrig, altid
noget der er hakket med en stor kniv pa tvaers af benene...

Ioevrigt indenfor rigets graense er Faarehjerne en delikatese, Faeroerne
Og andre steder er det kuglerne, jeg synes bare det er godt at dansk slagteri branche kan faa mere ud af grisen, der kunne thaierne laere noget istedet for bare at hakke loes
Redigeret af taxidriver990 d. 26/01-2013 13:30
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

Webmaster
So-yver til Thailand var tidligere oppe i denne tråd og i nyheden "I Thailand spiser de danske so-yvere" her på siden.

Det ser ud som om at salget af so-yver til Thailand stadig går godt. I hvert fald skriver dagens medier følgende:

Det afgørende for thailænderne er, at der er mælk i kirtlerne, og at mælken ikke er sur – hvilken kræver nøje fokus på opbevaringen af yveret.

Det fokus har man hos Danish Crown, hvor so-yvere sammen med grisetæer, -ører, -tarme og lignende i gennemsnit bliver transporteret 5.623 kilometer i fugleflugtslinje fra Danmark til Fjernøsten.

Danskernes kræsenhed har således affødt et eksporteventyr, hvor den danske svineindustri kan tjene penge på at sælge biprodukter fra grisen frem for at betale for bortskaffelse.

Læs nærmere på:
- Danske so-yvere hitter stort i Asien (Avisen.dk)
- Foodculture.dk
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Conrad
Grillede griseyvere har jeg aldrig faaet og da jeg spurgte hustruen om hvorfor hun aldrig serverede det, sagde hun: very expensive, but taste really good.

Forkogte grillede griseoerer har jeg faaet mange gange som snacks til solnedgangsoellen, de smager OK. Cheers

Var i Isaan under Songkran og her var det mest div. friterede insekter der var snacks til drinken. Eating Fast

cesse
50 Km udenfor Chiang Mai er det det eneste BBQ vi kan få ved vejen om aftenen
Det smager meget lidt af lever og samme konsistens koster 400 b for et kilo

Spring til debat: