Se indlæg
 Udskriv debat
Dansk i Danmark ( returrejse )
taxidriver990
Hej

Har taenkt paa at rejse til DK paa kombineret ferie / arbejds tur.
For at goere dette lovligt kraever det jo at jeg er tilmeldt folkeregistreret og dermed kan betale skat.
MEN, min gamle kommune skriver til mig at jeg foerst kan blive registreret i DK efter 3 maaneders ophold

Kan dette virkelig vaere rigtigt ?
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

THansen
taxidriver990 skrev:

Hej

Har taenkt paa at rejse til DK paa kombineret ferie / arbejds tur.
For at goere dette lovligt kraever det jo at jeg er tilmeldt folkeregistreret og dermed kan betale skat.
MEN, min gamle kommune skriver til mig at jeg foerst kan blive registreret i DK efter 3 maaneders ophold

Kan dette virkelig vaere rigtigt ?

Kommunen har ret i din situation. Men du kan godt blive registreret fra dag 1, men det kræver at dit ophold i landet vil vare mere end 3 måneder og at du kan dokumentere dette.

Bekendtgørelse af lov om Det Centrale Personregister

Kapitel 5

Tilflytning fra udlandet

§ 16. Registrering i CPR af tilflytning fra udlandet kan kun ske, hvis opholdet her i landet skal vare over 3 måneder.
Stk. 2. Personer, der tilflytter fra et nordisk land, har kun pligt til at anmelde tilflytning, hvis opholdet her i landet skal vare over 6 måneder. Det samme gælder personer, der er statsborgere i et EU/EØS-land eller Schweiz samt disse personers familiemedlemmer, der er omfattet af Det Europæiske Fællesskabs regler om fri bevægelighed, etablering og udveksling af tjenesteydelser m.v., men som ikke er statsborgere i et EU/EØS-land eller Schweiz (tredjelandsstatsborgere). Øvrige personer, som tilflytter, har pligt til at anmelde tilflytning, hvis opholdet skal vare over 3 måneder. Den flyttende skal anmelde tilflytningen til tilflytningskommunen senest 5 dage efter, at betingelserne i stk. 5 og § 17 er opfyldt. Anmeldelsen kan også omfatte de medlemmer af husstanden, som samtidig tilflytter og også opfylder betingelserne for tilmelding, således at disse fritages for selv at anmelde tilflytningen.

Stk. 3. Korte besøg i udlandet indebærer ikke en afbrydelse af fristerne i stk. 1 og 2 for ophold her i landet, så længe vedkommende i det anførte tidsrum sover flest gange her i landet. Ophold i udlandet for personer omfattet af § 24, stk. 7-9, indebærer ikke en afbrydelse af fristerne i stk. 1 og 2.

Stk. 4. Hvis kommunalbestyrelsen har en særlig grund til at tvivle på, at opholdet her i landet vil vare over 3 måneder, kan kommunalbestyrelsen vente med at registrere tilflytningen, medmindre vedkommende kan forevise en dokumentation, der efter kommunalbestyrelsens opfattelse sandsynliggør, at opholdet vil have den nødvendige længde. Personer, som indrejser første gang med en opholdstilladelse udstedt med henblik på varigt ophold, skal altid anses for at opfylde den tidsmæssige betingelse for registrering.

taxidriver990
Problemmet er at jeg skal have fornyet mit koerekort og det kraever at jeg er registreret i DK
Men med registrering mener kommunen vel at jeg ikke faar sygesikringskort og tilgang til goder foer efter 3 maaneder ?
Og jeg behoever hverken gode eller sygesikring, jeg behoever kun mit koerekort

Paa den anden side kunne jeg jo bare vaere asocial og arbejde sort ......

Ioevrigt finder jeg kommunens regler totalt modstridende med denne link

https://www.nyida...ophold.htm

........... " Nordiske statsborgere behøver ikke opholdstilladelse men kan frit indrejse, bo og arbejde i Danmark " ..........

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

THansen
taxidriver990 skrev:

Problemmet er at jeg skal have fornyet mit koerekort og det kraever at jeg er registreret i DK
Men med registrering mener kommunen vel at jeg ikke faar sygesikringskort og tilgang til goder foer efter 3 maaneder ?

........... " Nordiske statsborgere behøver ikke opholdstilladelse men kan frit indrejse, bo og arbejde i Danmark " ..........

Fornyelse af kørekort kræver ikke at du er bosat i Danmark, og kan ligeså godt ske ved henvendelse til ambassaden i Bangkok. Jeg ved så ikke om der er specielle regler for fornyelse af dit erhvervskort.

Bekendtgørelse om kørekort

Kapitel 1

Erhvervelse af kørekort

§ 1. Ingen person må være indehaver af mere end ét kørekort.

§ 2. Kørekort kan udstedes til en person, der ved en prøve godtgør at have tilstrækkelig kørefærdighed og fornødent kendskab til køretøjet og dets behandling samt til færdselsreglerne, jf. bestemmelserne i kapitel 5 og 6.

Stk. 2. Kørekort kan kun udstedes til personer, der har sædvanlig bopæl i Danmark, jf. § 6, eller personer, der fremlægger bevis for at have opholdt sig i Danmark i mindst 6 måneder som studerende. Første punktum finder dog ikke anvendelse ved udstedelse af internationale kørekort efter § 88 og ved udstedelse af turistkørekort efter § 116. Udstedelse af duplikatkørekort efter § 85, stk. 1-3, og fornyelse af kørekort efter bestemmelserne i kapitel 9 kan endvidere ske til personer, der har erhvervet dansk kørekort, og som hverken har sædvanlig bopæl i Danmark eller i et andet EU- eller EØS-land.

THansen
taxidriver990 skrev:

Kørekort (Danmarks Ambassade i Bangkok)

taxidriver990
Undskyld skulle maaske have skrevet at det er mit erhvervskort der er udloebet og ikke selve koerekort...
Jeg er jo ung endnu og ikke i naerheden af de 70
Reglerne for fornyelse siger kommunen kraever at jeg er reg i DK

THansen
taxidriver990 skrev:

Undskyld skulle maaske have skrevet at det er mit erhvervskort der er udloebet og ikke selve koerekort...
Jeg er jo ung endnu og ikke i naerheden af de 70
Reglerne for fornyelse siger kommunen kraever at jeg er reg i DK

Og med erhvervskort mener du det kort som skal fornyes hvert 5. år, og ikke det kommunale kørebevis?

taxidriver990
Ja jeg mener det kort som skal fornyes hvert 5 aar.

Ved ikke hvad et kommunalt koerebevis er....

waree
http://www.xn--kr...-fra-2013/

waree
https://www.polit...171212.htm

THansen
taxidriver990 skrev:

Ja jeg mener det kort som skal fornyes hvert 5 aar.

Ved ikke hvad et kommunalt koerebevis er....

Kørebevis eller førerkort som det vist også kaldes udstedes af kommunen, og viser at du har ret til at køre hyrevogn i den pågældende kommune - om det findes/bruges i alle kommuner ved jeg ikke.

basse50
http://www.taxina...-forerkort

TG950

Fornyelse af førerkort

For at forny førerkort skal du medbringe:

- det gamle førerkort,

- gyldigt erhvervskørekort og

- straffeattest (maks. 14 dage gammel)

Hvis dit erhvervskørekort er udløbet skal du forny det før du henvender dig i Taxinævnet. Et erhvervskørekort kan fornyes 3 måneder før det udløber, så det kan være en god idé at starte i god tid, fordi taxinævnets førerkort altid skal have samme gyldighedsperiode som dit erhvervskørekort.

Du skal henvende dig hos din læge (medbringe et foto af dig selv) og få udstedt en helbredsattest, som du tager med i Borgerservice i din kommune. Borgerservice udsteder et midlertidigt erhvervskørekort, som du kan benytte medens de behandler sagen. Husk at, sikre dig, at der bliver påført erhverv på dit kørekort.

Hvis du henvender dig i Taxinævnet med et midlertidigt erhvervskørekort, så får du også kun et midlertidigt førerkort med samme udløbsdato. Du skal så henvende dig på ny i Taxinævnet, når du har fået det varige kørekort. Du skal dog kun betale for førerkortet første gang.

En straffeattest får du hos politiet, og hvis den er ren får du den udstedt med det samme. Husk at medbringe billed-id.

Hvis din straffeattest ikke er ren, så skal du godkendes i Taxinævnet før du kan få fornyet dit førerkort. Du skal derfor indlevere straffeattest, samt kopi af de domme der er påført straffeattesten. Hvis dommen har været anket behøver du normalt kun at aflevere den første dom der er afsagt i sagen, og hvis du kun har fået en bødestraf, så kan du efter aftale med os slippe for at aflevere dommen.

Hvis du indenfor de sidste 5 år har boet i et andet land, skal du også medbringe straffeattest fra det pågældende land.

det er værd at kigge lidt på sidste linie. ( så kan man jo lige give et lille bidrag til den lokale kaffe kasse på lokal stationen Smile )
Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først.

Bvdrrr både store & små stavefejl kan forekomme BVDr

livet forståes forlæns, leves baglæns.

Brug ikke dagen på at se dig tilbage,
Du skal alligevel ikke den vej.....
Lev med de beslutninger du tager,
også selv om andre ikke acceptere det

Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel..

taxidriver990
He he TG950 du kom mig i forkoebet.
Er begyndt at jagte en straffeattest og det er ikke nemt.
troppede paent op med min gule adresse bog paa vores lokale police station men de anede ikke hvad det var og hvad jeg skulle jeg med en saadan attest, hvis jeg var taget i krim boede jeg jo ikke her men bag tremmer og sikkert ude af landet...
Saa jagten gaar videre, tror nok jeg skal til en stoerre station hvor de ved at der er andre lande end Thailand...

Ioevrigt har min gamle kommune nu indvilget i at lave et nyt erhvervskoerekort, hvis ellers jeg kan faa en helbredsattest. Har jo ikke sygesikringskort, men heldigvis har jeg aabenbart charmet min gamle laege for hun vil hellere end gerne lave en, jeg skal bare kigge ind... Godt jeg har koert laegevagt i mange aar :-)
Og Taxanaevnet er ligeglad med det gamle kort, har spurgt, dog vil de gerne have en straffe attest fra thai men paa engelsk...

Tak for alle svar

vandango
Tænkte lige at jeg ville søge det samme på engelsk, kiggede kun på ét google-hit, så den får du lige:

http://www.ajarnf...ation.html

Kig evt. videre på google med disse fraser:

criminal certificate Thailand.

Thai "no criminal convictions" certification

Fotofreak
På ambassadens hjemmeside står der flg. om indhentelse af dansk/thailandsk straffeattest:

http://thailand.u...ffeattest/

taxidriver990
Det var kedelig laesning....

" Det er kun udenlandske statsborgere, der har eller har haft en thailandsk arbejdstilladelse, der kan få udstedt en straffeattest i Thailand. "

Jeg har aldrig haft en work-permit i Thailand

Ser ud til jeg maa have fat i Taxanaevnet igen ...

Fotofreak
taxidriver990 skrev:

Det var kedelig laesning....

" Det er kun udenlandske statsborgere, der har eller har haft en thailandsk arbejdstilladelse, der kan få udstedt en straffeattest i Thailand. "

Jeg har aldrig haft en work-permit i Thailand

Ser ud til jeg maa have fat i Taxanaevnet igen ...

Jeg tror det er bedst at kontakte 'Police Clearance Service Center'

Jeg kan se, at andre lande skriver noget andet på deres ambassaders hjemmesider.

F.eks bruger US ambassaden en anden vending:

"Document(s) certify that the applicant is working, used to work or residing in Thailand"
"Thai Working permit (if available) with one photocopy"

http://bangkok.us...eapr09.pdf

Spring til debat: