Se indlæg|
SSD disk woaw!
|
|
| vandango |
Lagt på d. 14/03-2013 11:31
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Har en Acer computer ude i Thailand. Grundet varmen står harddisken af med nogle klik, og computeren går i sort. Købte denne SSD disk: http://www.altomd...a-kingston bare i en 120 GB aftapning. Er du sindsyg hvor er computeren bare blevet hurtig. Bare ved opstart af windows 7 efter bios start - når jeg lige at tage en smøg fra pakken, tænde den og ligge ligther og pakke på bordet igen, så er computeren startet op. Alt foregår herefter i lyntempo. Syntes godt nok at man presser prisen lidt. http://www.edbpri...47771.aspx |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 14/03-2013 11:39
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 819 |
Ja Solid state drive disc's er meget hurtigere end den traditionelle spin disc. Istedet for en skive der drejer med 7200rpm, for at hente data, henter den dataen elektronisk. Genial investering, men også lidt dyr ja :-) |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 14/03-2013 11:54
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
Vent nu og se, hvor længe I er glade. Der kan være problemer med levetiden. Jeg havde problemer med min stort set fra starten - der opstod dårlige områder eller lignende, så jeg måtte geninstallere styresystem tre eller fire gange (havde kun styresystem på disken), inden den stod helt af. Hvilket skete efter mindre end et halvt års brug. Samme dag ringede min søster, fordi hun hendes computer ikke kunne finde SSD-disk'en. Den var også stået af. Jeg er i syv sind, om jeg vil bruge SSD igen, selvom jeg gerne skulle få en ny på reklamationsretten. |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 14/03-2013 12:04
|
|
Der har været mange børnesygdomme og dårlige valg. Denne disk understøtter en teknologi der hedder TRIM. Dette betyder, at når du sletter noget på disken, bliver cellerne nulstillet, derfor falder diskens hastighed overhovedet ikke. Ved 8 års solid daglig brug af disken, begynder cellerne at stoppe med at blive genprogrammeret. De låser med data, således at disken fremover kun bliver en read-data, dvs. at du kun kan læse på den, og du mister ikke data. Du kan tweeke windows til ikke at bruge disken mere end højst nødvendigt. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 14/03-2013 12:55
|
|
Jeg oplevede ikke fald i hastigheden - undtagen de gange, den ikke ville virke ;-) Jeg er absolut ikke ekspert med hensyn til hardware, men mit gæt er, at det er de færre gange, den kan overskrives, der er et problem - sikkert koblet sammen med børnesygdomme, som du nævner. Jeg kan forestille mig, at når der ofte slettes og oprettes filer, så nås grænsen for overskrivninger hurtigt. Og netop styresystemet opretter og sletter konstant filer. Hvis disken blev brugt op, før der blev overskrevet på tidligere benyttet plads, ville det sikkert være bedre. Men igen, det er gæt fra min side. Jeg kan kun sige, hvad der skete i mit tilfælde og hos min søster. Egentlig sjovt, at jeg havde siddet hele natten og kæmpet med en disk, der ikke ville virke. Og om morgenen ringede min søster så med præcis samme problem. |
|
|
|
| OleH |
Lagt på d. 14/03-2013 13:36
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 458 |
Jeg udskifter nok min harddisk til SSD disk snart, men jeg bryder mig ikke om Kingston, fordi jeg har haft et par Kingston USB hukommelser, der har svigtet. Så jeg vil købe en Intel med 5 års garanti, den får rigtig gode anmeldelser: http://ark.intel....s-25nm-MLC Men den er dyr ! |
|
|
|
| BentBP |
Lagt på d. 14/03-2013 15:56
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 213 |
Hej Kim. Prøv at læse her : http://www.comput...gtige-data Der står også lidt om problemerne med SSD harddiske. Forsat god dag/aften. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 14/03-2013 16:12
|
|
Interessant læsning. Hos både mig og min søster, blev disken slet ikke registreret som eksisterende, som artiklen nævner, at det skete i nogle af tilfældene. I mit tilfælde kan det dog ikke skyldes strømafbrydelse, da jeg har en UPS. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 14/03-2013 16:20
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 86 |
SSD diske er bare svine hurtige .... Jeg købte en ny Dell laptop med SSD drev og for dælen da ...det var jo en computer på speed Jeg skulle så bruge min gamle computer en dag da jeg skulle se nogle mails jeg havde i Outlook ...da jeg startede den op var den så langsom at jeg troede at der var noget galt....det var der ikke... jeg havde bare vænnet mig til SSD drev ![]() Helt umuligt at gå tilbage til almindelig harddisk igen ![]() |
|
|
|
| Chase |
Lagt på d. 14/03-2013 17:49
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 116 |
Jeg købte også en SSD disk, mest fordi jeg laver en del video redigering, og skulle flytte store data, det var så lige en af de ting den ikke er så god til , har dog læst at man kan opgradere den, men har ikke testet det endnu En anden fordel er også at de ikke skal diskframenteres Men opstart hastigheden er dejlig ![]() |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 14/03-2013 21:11
|
|
OleH skrev: Jeg udskifter nok min harddisk til SSD disk snart, men jeg bryder mig ikke om Kingston, fordi jeg har haft et par Kingston USB hukommelser, der har svigtet. Så jeg vil købe en Intel med 5 års garanti, den får rigtig gode anmeldelser: http://ark.intel....s-25nm-MLC Men den er dyr ! Kingston disken er faktisk en kopi af Intel, indmaden er den samme. |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 14/03-2013 21:13
|
|
BentBP skrev: Hej Kim. Prøv at læse her : http://www.comput...gtige-data Der står også lidt om problemerne med SSD harddiske. Forsat god dag/aften. Ok - men da jeg bruger den i min bærbare, oplever jeg ikke strømafbrydelser. |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 26/09-2014 14:08
|
|
Har lige smækket en tilsvarende disk i min kammesjuks bærbare, samt opgraderet hukommelsen med flere og hurtige ram. Vi har samme bærbare. Fra når han trykker på tænd knappen, går der 25 sekunder til computeren er arbejdsklar. Alt foregår i forrygende tempo, han er rigtig glad for opgraderingen. Hmmmm jeg checkede kun at TRIM funktionen var sat til. Har ikke engang optimeret hans windows 7 i forhold til at presse alt ud af SSD disken. Min egen står i Thailand, skal da lige checke opstartstiden når jeg kommer derud. Denne er dog optimeret i alle ender og kanter. ![]() |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 26/09-2014 17:00
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 776 |
Kører kun med SSD-Diske. Og har aldrig haft problemer. Een (ældre version) er fra Intel, resten af mine SSD'er er fra Samsung. Super tynde og lette at installere. Og det bedste, du får en lynhurtig og mærkbar bedre computer. Specielt hvis du som Vandango skriver, kombinerer med lidt X-tra ram. Du kan også se forbedringen på tryk, Hvis du kører win 7. Windows expierence index, har en klassifikation og karaktergivning, som viser din computers evner. 7,9 er højeste karakter og den karakter får mine primære harddiske, der som nævnt er SSD. Grundscoren, er altid lavere, fordi scoren er et gennemsnit. Og det er som regel grafikken, som trækker grund scoren ned. Men prøv selv. Højre klik på ikonet computer. Klik på egenskaber og siden med Index, kommer frem. Tryk opdater, eller kør min opgørelse igen og du får karaktergivning af dine forskellige installationer og hardware, samt en samlet score af din computer. Hvis du har laptop, vil den kun køre opdateringen med opladeren sat til. I mine win 8 computere, er det ikke lykkedes mig at finde ovennævnte facilitet. God fornøjelse. |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 26/09-2014 19:23
|
|
Det hele bygger på en vurdering af, om man skal købe ny eller opgradere den lidt trætte gamle computer. En ny 17 tommer koster billigst 3200 kr, og det er med en fesen processor og grafikkort. Min gamle har en Intel Core 2 duo processor med 2 gb ram og et ATI grafikkort med egen 512 mb. hukommelse/ram. Med 4 gb hurtige ram og SSD disken kostede det 11-1200 kr. Som bonus kan den gamle disk så køre som nr. 2 disk inde i computeren, eller som ekstern USB disk. Dette kan lade sig gøre, fordi jeg købte SSD disken som et bundle kit. I dette bundle kit medfulgte der også værktøj samt plade hvis den skal installeres i en stationær computer, samt en box med USB kabel, der forvandler din gamle harddisk til en ekstern USB harddisk. Samt installations CD der bla. indeholder et program der nemt flytter din Windows over på den nye SSD disk. Så nu har jeg klonings CD og værktøj til brug fremover. DK mener min score på disken var 7.7. Tror at jeg skal prise mig lykkelig for, at jeg i sin tid valgte en computer med Intel Core 2 duo, det kører hammer godt stadigvæk. Test før og test efter opgraderingen viste også, at der kom mere fart på grafikkortet??? Alt i alt en billig og god løsning, hvis din gamle bærbare fungerer upåklageligt. ![]() |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 26/09-2014 20:09
|
|
Åh ja - glemte at skrive, at det er vigtigt at opdatere computerens bios til nyeste, hvis du oplever problemer med din SSD disk, ligeledes kan bios også opdateres på din SSD disk. Mange andre enheder har også en opdaterbar BIOS. Det er så producenten efterfølgende kan rette fejl - mangler og tilføjelser. --------------------------------- BIOS er i computerterminologi en forkortelse for Basic Input Output System. BIOS er det program som en pc kører for at få kontakt med diskenheder og tastatur, når den starter. BIOS'en indeholder alle de oplysninger computeren skal bruge for at anvende den tilsluttede hardware. Før i tiden skulle man selv definere ny hardware i BIOS; nu er det blevet noget nemmere, da den selv finder ud af det meste. Dog er der stadig nogle situationer, hvor man skal hjælpe BIOS lidt på vej. BIOS er også det du kommer ind i, når du trykker på F2 under opstart. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 27/09-2014 03:51
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 776 |
vandango skrev: Åh ja - glemte at skrive, at det er vigtigt at opdatere computerens bios til nyeste, hvis du oplever problemer med din SSD disk, ligeledes kan bios også opdateres på din SSD disk. Mange andre enheder har også en opdaterbar BIOS. Det er så producenten efterfølgende kan rette fejl - mangler og tilføjelser. --------------------------------- BIOS er i computerterminologi en forkortelse for Basic Input Output System. BIOS er det program som en pc kører for at få kontakt med diskenheder og tastatur, når den starter. BIOS'en indeholder alle de oplysninger computeren skal bruge for at anvende den tilsluttede hardware. Før i tiden skulle man selv definere ny hardware i BIOS; nu er det blevet noget nemmere, da den selv finder ud af det meste. Dog er der stadig nogle situationer, hvor man skal hjælpe BIOS lidt på vej. BIOS er også det du kommer ind i, når du trykker på F2 under opstart. Har din computer Intel processor, kør denne en gang i mellem: http://www.intel....ort/detect Finder selv de sidste Intel opdateringer til din computer og du har altid en veltrimmet pc. Redigeret af Anonym Bruger d. 27/09-2014 03:59 |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 19/02-2017 11:12
|
|
Genopliver lige denne gamle tråd. Årsagen er at jeg skulle bruge en computer til at skrive på herhjemme, have pt. kun Android enheder, det er i mange situationer både mangelfuldt og næsten umuligt at bruge til noget seriøst. Min egen i Thailand er stået af pga. varmeproblemer. Så jeg besluttede mig til at kigge mig om efter en ny bærbar på 17 tommer. Via android app (prisagent) kiggede jeg på mange tilbudsaviser, men fandt kun billige med en ringe indmad/konfiguration. Kiggede i Den Blå Avis, men her vil folk simpelthen have overpriser for deres gamle bærbare. Fandt dog én men min søn syntes den var for dyr. Han henviste til en hjemmeside der hedder refurb.dk for vejledende brugt priser. Disse bærbare er efterset og renset og der gives et års garanti. Gik ind og søgte på pris for den billigste, her kom denne frem som jeg købte: HP EliteBook 8730w P8600, 2.4 GHz, Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU P8600 @ 2.40GHz, 4GB, 250GB 7200rpm, 17.1", 1440 x 900 pixel, DVD±RW, Bluetooth, Windows 10 Home 64Bit, Dansk, Dansk keyboard layout, 12 Måneder, Fingerprint reader. Pris leveret til døren med posten kr. 989. Den minder meget om min gamle i Thailand, og når jeg får sat min SSD disk fra denne over i den nyindkøbte, kommer der fart i computeren. Alt i alt en billig brugbar løsning. ![]() |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 19/02-2017 14:04
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Min søn går i 3. G og der er krav om en bærbar til at gennemføre den store SRP-opgave, terminsprøver og d eksamensopgaverne.. Han har haft 2 monsterbærbare, som der spilles også på, men de overlever simpelthen ikke et teenageliv.. Jeg købte netop samme bærbare fra Refurb.dk som du her nævner og vi er begge superglade for den. -Jeg mest for prisen, han for at få en Windowscomputer, han ikke behøver at hælde 7-8000 K i for at se den dø efter 1 år.. Og den klarer behovet, som primært er tekstbehandling og kildesøgning på Google.. Kan kun anbefales |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

, har dog læst at man kan opgradere den, men har ikke testet det endnu