Se indlæg|
En lille søndagsopgave: / wîng sû: fát /
|
|
| maprao |
Lagt på d. 05/05-2013 11:11
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 60 |
Hej En lille, kuriøs opgave til de, der er interesserede i thai sprog. Min thailandske kone brugte forleden udtrykket วิ่งสู้ฟัด / wîng sû: fát /. Er der nogen, der har en idé om, hvad det betyder, hvordan det kan oversættes til dansk? Jeg har selv en idé - ud fra sammenhængen, det blev sagt i - men jeg er ikke sikker og vil gerne høre andre bud eller få mit eget bud bekræftet uafhængigt. Bemærk: วิ่งสู้ฟัด / wîng sû: fát / er den thailandske titel på en serie af hongkong-film med Jackie Chan, og referencer til disse film er således det umiddelbare resultat, hvis man googler udtrykket. I den forbindelse er der muligvis tale om et ordspil til kinesisk, det kunne lyde sådan, uden at jeg kender kinesisk :-). Men hvad betyder วิ่งสู้ฟัด / wîng sû: fát / oversat fra thai til dansk? Jeg spørger både Thailand Portalens eksperter og almindelig brugere med adgang til en thailænder. Prøv at spørge og lad os høre, hvilken fornemmelse af betydningen, du får. Det er mig bekendt ikke en vending, der kan slås op i ordbogen. Med venlig hilsen Klavs Redigeret af maprao d. 05/05-2013 11:23 |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 05/05-2013 11:32
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Det er lidt individuelt hvordan man ville sætte det op...især hvis det bruges som filmtitel. Sådan er det også med Hollywood film med danske titler fx "The Cannonball Run" = Ud og køre med de skøre. men: วิ่ง-สู้-ฟัด วิ่ง = wîng = løbe. สู้ = sôo = kæmpe (fighte). Bliver gerne brugt 2 gange således "soo soo", underforstået "go go (fight fight)" ฟัด = fát = kæmpe (nærkamp). Fx ryste, trække, rykke rundt, bryde. Hvordan man så laver oversættelsen til dansk har jeg ikke mange bud på....titlen kunne være noget i retning af "ud og rive dem rundt", "løb ud og spark røv", "Run and Hit" el. lign. Men jeg tror også at det bliver brugt som samlet begreb i Thailand fx ved konkurrencer, วิ่ง สู้ ฟัด....løb fight slås. Endelig ved jeg ikke om "wîng sôo" er en thailandsk udtale af "Wing Tsun" (kampsport art) som Jackie Chan også har lavet film med. Men dette er blot en tanke, idet thailandsk sprog har masser af låne ord fra engelsk og kinesisk. Redigeret af Anonym Bruger d. 05/05-2013 12:01 |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 05/05-2013 12:10
|
har også set det oversat som "ninja run" altså noget med at løbe uset rundt og kæmpe... men nu er jeg blevet nysgerrig...hvad siger din kone? og i hvilken sammenhæng sagde hun det? |
|
|
|
| maprao |
Lagt på d. 06/05-2013 06:24
|
|
Hej JS Mange tak for input, der i høj grad bragte mig nærmere en forståelse af det spøjse udtryk. Det var synet af et 2-årigt barn i fuldt løb hen over en græsplæne, som fik min kone til at bruge udtrykket. Hovedet forrest, skuldre og arme løftet, og blikket rettet mod jorden, i fuld acceleration, tilsyneladende uden tanke på eventuelle forhindringer, som nu kun et lille barn (og måske Jackie Chan) kan løbe. Sammenhængen fik mig til at oversætte udtrykket med noget i retning af "at kaste sig ind i kampen" eller "at løbe hovedkuls ind i kampen". Men efter at have læst dit indlæg, tror jeg nok mere på "วิ่ง สู้ ฟัด .... løb fight slås". Det giver også en bedre filmtitel ;-). Med venlig hilsen Klavs |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 06/05-2013 08:05
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Hej maprao Jeg kender udtrykket สู้ฟัด fra mine dage som bokser. Det betyder noget i retning af at gå amok, altså den situation hvor du kæmper "med næb og klør". Vi brugte udtrykket når vi boksede mod en langt bedre modstander, men ville give ham kamp til stregen. (uden den store effekt...men med meget "larm og effekt " )Ved at tilføje verbet วิ่ง kunne det betyde at man "render rundt" og "สู้ฟัด".. Men det sidste er således bare et gæt. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 06/05-2013 10:05
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Jeg kan huske jeg havde en del problemer med at forstå denne reklame. ![]() สงสัยหัวเทียนบอด. Jeg kendte kun บอด i een betydning. Og den var mildest talt noget misvisende. ![]() |
|
|
|
| maprao |
Lagt på d. 06/05-2013 17:55
|
|
Hej Sudsakhon Mange tak, jeg må indrømme, at jeg havde håbet lidt på at få dig på banen også :-). Meget interessant med boksereferencen - en reference som sikkert indgår i thai daglig- og avissprog mere end os ikke-boksekyndige aner. Jeg læser dine oplysninger som en yderligere underbygning af den fornemmelse for betydningen som også JS udtrykker. ... og hej Rinpoche Morsom reklame :-). Jeg synes generelt, at thailænderne har nogle sjove reklamer, mange af dem meget fantasifulde, og tv-reklamerne er gode at lære thai fra og få fornemmelse for thailændernes brug af sproget - f.eks. i ordspil o.l. Du har styr på betydningen, men i fald andre skulle være interesserede kommer den lige her: สงสัย / sŏngsăi / ~ at have på fornemmelsen, at have mistanke om, หัวเทียน / hŭa thian / ~ tændrør, บอด / bòr:t / ~ tilstoppet, (i sammensætninger) blind. Så rumvæsenet i reklamen siger: สงสัยหัวเทียนบอด / sŏngsăi hŭa thian bòr:t / ~ Jeg tror, at tændrøret er tilsodet. Hvis det var andre betydninger af บอด / bòr:t /, du havde i tankerne, vil jeg meget gerne høre, man skulle jo nødigt gå glip af noget :-). Med venlig hilsen maprao |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 06/05-2013 18:58
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Jeg tror ikke du går glip af ret meget, maprao ![]() Jeg kendte dengang kun betydningen af / bòr:t / som i ตาบอด, dtaa bård/blind. (beklager, jeg er ikke velbevandret ud i din transliterations-metode.) ![]() Sangtitler kan være kryptiske, hvad siger i til omkvædet til een af Sek Loso`s sange: อมพระมาพูดก็ไม่เชื่อ årm phra maa phuut går mai cheua. Selvom ordene er enkle og få, så måtte jeg tygge noget på den for at fange betydningen. mvh rinpoche |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 06/05-2013 19:22
|
ja, den er tricky Rin, jeg kender dog svaret så jeg venter lige lidt hvis andre vil have muligheden... men iøvrigt min totale favorit sang du lige nævnte der... |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 06/05-2013 21:53
|
|
Yep, kan tilslutte mig sangen som en af mine absolut favoritter. Og hvor har man haft lyst til at brøle det ind i hoveret på et par ex'er. Jeg kom iøvrigt i tanke om et udtryk, som er i samme stil som det vi snakker om. Hvor ฟัด også indgår "หัวฟัดหัวเหวี่ยง" หมายถึง/ความหมาย หัวฟัดหัวเหวี่ยง : ว. อาการที่โกรธจัด เช่น เขาโกรธจัดเดินหัวฟัดหัวเหวี่ยงออกไป. Hua faat hua wiang.. En talemåde, der beskrives som den tilstand, hvor man er skummer over af raseri. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 06/05-2013 22:04
|
|
Iøvrigt Rin... Hvis du går død i an talemåde, er der ofte vej hjælp at finde i thai-thai dicts. Nøglen er at forstå ordet "อมพระ"..Resten er jo let nok. ไทย-ไทย: พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. ๒๕๔๒ [เชื่อมโยงจาก royin.go.th แบบอัตโนมัติและผ่านการปรับแก้] อมพระมาพูด ใช้ในการพูดโดยอ้างพระหรือสิ่งศักดิ์สิทธิ์มา ประกอบเป็นพยาน มักใช้ในความปฏิเสธ เช่น ต่อให้อมพระมาพูด ก็ไม่เชื่อ. Har iøvrigt introduceret ordet ก็ på thai2 i ballerup. |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 07/05-2013 16:23
|
![]() Antal indlæg: 1145 |
Udtrykket henviser til noget ustoppeligt som møllevinger eller en turbine,
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
|
| CHINGCHOK |
Lagt på d. 31/05-2013 14:54
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 110 |
Tråden døde og JS kom ikke videre med en oversættelse nummeret fra bird og sek kender mange. Har selv været til concert med loso et par gange. Men kom nu med en oversættelse af om pra ma poot
จิ้งจก
|
|
|
|
| maprao |
Lagt på d. 01/06-2013 08:03
|
|
Hej จิ้งจก Det var nok, fordi Sudsakhon giver betydningen i indlæg #11 herover. ![]() Springer man mellemregningerne over, kunne en dansk oversættelse måske være: อมพระมาพูด / om phrá' ma: phû:t / ~ at sværge [ved en buddhafigur eller noget andet helligt], og vi får så, at Bird/Sek Loso synger: อมพระมาพูดก็ไม่เชื่อ / om phrá' ma: phû:t, kôr: mâi chûea / ~ om du så sværger, så tror jeg dig ikke. Sudsakhons citat fra Det kgl. thailandske Instituts thai-thai ordbog indikerer, at det er en fast vending og ikke noget Bird/Sek Loso selv har fundet på. Et forsøg på, at få den vigtigste mellemregning med: Grundbetydningen af อม / om / er 'at holde noget i munden', så อมพระ / om phrá' / bliver noget med at tage en buddhafigur ( พระ /phrá'/ ) i sin mund i samme overførte betydning som vi på dansk taler om at tage Guds navn i sin mund, dvs. sværge ved Gud, påkalde sig Gud (som vidne) osv., jf. Det andet Bud, "Du skal ikke tage Herrens din Guds navn forfængeligen...". Hører gerne, hvis den ikke holder hjem. ![]() Sluttelig: Tak til alle for bidragene til mit oprindelige spørgsmål i indlæg #1. Mvh. Klavs. |
|
|
|
| CHINGCHOK |
Lagt på d. 06/06-2013 10:26
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 110 |
Tak for den grundige forklaring maprao. Sang tekster kan være utroligt svære at forstå, det gælder vel nok begge veje. Tag for eksempel denne, her skal man virkeligt kunne sproget for at forstå. http://www.youtub...ata_player Mvh chingchok จิ้งจก
|
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

)