Se indlæg
 Udskriv debat
Dansk test
energy
Jeg er ny her paa siden men har fulgt med paa sidelinien i flere aar men nu har jeg brug for lidt hjaelp eller raad.

Det drejer sig om at jeg har ringet og skrevet til udlændingstyrelsen og kan ikke få dem til at sende mig et skriftligt svar på nedenstående. Desuden svarer de afhængig af hvem jeg taler med, både det ene og det andet.
(I det hele taget saa faar man generelt en skidt behandling naar man kontakter dem men det er en helt anden sag)

Min kone besøgte mig i november, hvor vi blev gift og fik sin opholdstilladelse i december 2012 men var inden da taget tilbage til Thailand pga sit arbejde.
Jeg modtager et brev fra udlændingstyrelsen i marts om at hun skal bestå dansk prøven inden d 1 september 2013, da hun har fået opholdstiladelsen inden 1 marts 2013.

Der står på deres side, at prøven som udgangspunkt skal bestås senest 6 mdr efter man er tilmeldt folkeregistret.
Da hun først er kommet til Danmark d 6 april og tilmeldt folkeregistret den dag, står vi helt uforstående over det ?.

Hvad er den rigtige dato.. Er det 6 mdr fra hun blev tilmeldt folkeregistret eller kan de virkelig forlange at hun skal gå op inden d 1 september ?.
Normalt ville 5 mdr være mere end rigeligt, tror jeg men pga skolen konstant holder lukket og snart lukker i sommerferien, så kommer jeg i tvivl.

Håber i kan give mig et svar

Mvh
Energy

Robert Kronberg
Hej,

Den fulde tekst på Nyidanmark er:

"Prøven i dansk på A1-niveau eller højere niveau skal som udgangspunkt bestås senest 6 måneder efter, at man er tilmeldt folkeregistret i Danmark, eller senest 6 måneder efter, at man har fået opholdstilladelse som familiesammenført ægtefælle, hvis man allerede har opholdstilladelse i Danmark på et andet grundlag."

Hvis I har søgt, mens hun var i Danmark og har angivet dansk opholdsadresse, så har hun modtaget "processuelt ophold", hvilket jeg tolker som "opholdstilladelse i Danmark på et andet grundlag".

Jeg kan godt forstå, at Udlændingeservice svarer i øst og vest, når det pludseligt er uklart, hvor hun reelt opholder sig.

Udover ovenstående citat, så kan jeg ikke give et svar - eller rettere, så undlader jeg mig at gætte et eller andet.

Det er hammernemt at være bagklog, men hvis jeg skal bagkloge-Åge, så skulle I nok have afleveret ansøgningen i Thailand.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
JesperK
Dansk prøven A1, skal beståes 6 måneder efter man har tilmeldt jeg folkeregisteret.

Når man modtager opholdstilladelse har man 5 dage til at register sig folkereigsteret, i brug tag sin opholdstilladelse. Hvis ansøgeren opholder sig i udlandet, ansøgningen indleveret i udlandet, har man 6 måneder til indrejse og derefter 5 dag til få sig registeret i folkeregisteret.

Hvis I har indgivet jeres ansøgning imens hun var her i landet og har fået tildelt "processuelt ophold". Hvis hun er rejser tilbage før I har modtaget opholdstilladelsen så, skulle i ha informere US om hendes nye opholdsted, eller søgt tilbage rejsetilladelse.

I de opholdstilladelse papir min kone modtog fra US, var det beskrevet meget klar og tydlige. 5 dage + 6 måneder til at består A1 prøven.

Dansk prøven A1, 1 september.
For ægtefællesammenførte udlændinge, som har fået opholdstilladelse i perioden fra den 15. maj 2012 til og med den 1. marts 2013, er fristen for at opfylde kravet om en bestået prøve i dansk på A1-niveau eller højere niveau den 1. september 2013.

phom
Hvis hun er begyndt på dansk nu, så burde hun også kunne klare prøven, det er naturligvis mange penge for en prøve, men i må jo forsøge, og skulle hun værre så uheldig at dumpe så bliver hun ikke hjemsendt, men får en ny periode for at bestå prøven.

energy
JesperK og Robert
US vidste godt min kone var taget tilbage til Thailand.
Hendes opholdstilladelse blev givet til hende via den danske ambassade i BKK.

Jeg syntes i bund og grund, det er noget rod US ikke kan give mig et klart svar på hvornår hun skal bestå prøven. Vi kan ikke være de eneste som er løbet ind i det problem.
Det virker som om man har lavet en lov hvor man ikke har tænkt over at nogen tager tilbage til deres hjemland for at passe deres gode arbejde imens sagen kører.
Vi ville ikke risikere hun fik nej og så stod uden et arbejde.

Nu har jeg rykket for et skriftligt svar igen og så venter jeg et par uger og får jeg ikke noget svar, så vil jeg møde op derinde..
Redigeret af energy d. 26/05-2013 07:52

JesperK
Jeg tror at I har modtaget brevet fordi I har indgivet jeres ansøgning i Denmark, US har registeret indgivelse land som Denmark og har glemt at ændre det, da hun rejst hjem.

Men som US selv skriver, 6 måneder til indrejse og 5 dage til at tilmelde sig folkeregistret. Gælder for hende. Men vil nok være en gode ide at få det rettet/checket, så hun ikke popper up i et eller andet system den 1 sept.

sudsakhon
@Energi

Jeg bliver tit kontaktet for at hjælpe med at udrede forløb, som ligner det du beskriver. Borgeren føler sig ikke behandlet korrekt, og får ikke svar på sine henvendelser.

Forvaltningen kan være lidt tung at danse med.

Men meget ofte oplever jeg, at henvendelserne ikke er konkrete og nærmest kan læses som et partsindlæg, hvor man harcelerer over lovene, hvordan de burde være og frustrationerne over hvorledes lovene forvaltes.
Desuden lægges vægt på hvad forvaltningen "burde" vide, eller hvilke oplysninger der allerede er indsendt.

Jeg skal ligeledes undlade, som med den ret rammende beskrivelse Robert skrev: at bagkloge-Åge., men hvis du har formuleret dine henvendelser som her på siden, er der en grund til de manglende svar.

Jeg dømmer dig ikke, korrekser dig ikke, men giver dig en sandsynlig forklaring på det manglende svar.

At forvaltningen så burde svare alligevel, ved at udbede sig en konkretisering af hvad man egentligt ønsker, er en helt anden sag.
Det er der desværre kutyme for ikke at gøre.

Det er altid en god ide, ved henvendelse til enhver forvaltning, at starte med en kort beskrivelse af sagens objektive fakta eller omstændigheder. Og derefter at stille et KONKRET objektivt spørgsmål, som henholder sig til de beskrevne fakta eller omstændigheder. Har man desuden behov for at ansøge om et eller andet, formuleres det let efterfølgende som et KONKRET objektivt spørgsmål, forvaltningen herefter kan tage stilling til.

Som sagt, ved jeg ikke om du har fulgt denne fremgangsmåde ved dine henvendelser. Men har du ikke det, kan det være svært at rykke for svar, idet der ikke er noget konkret (i forvaltningens forståelse) at svare på.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
energy
Her er hvad jeg skrev til US. Syntes ikke jeg kunne skrive det mere tydeligt..

Sagsnr XXXXX

Vi har modtaget et brev vedr prøve i dansk, hvor der står xxxx skal bestå en prøve i dansk senest 1 september 2013.
Da hun fik opholdstilladelsen stod der hun skulle bestå senest 6 mdr efter hun er tilmeldt folkeregistreret.
Da hun først kommer til Danmark d 6 april, så bliver det kun knap 5 mdr ?.
Så hvad skal vi rette os efter ? Nu er vi forvirret ?

sudsakhon
@energy
Det er det også ;-)

Mit gæt er, at din opfattelse om hvornår fristen løber fra ikke stemmer overens med Udlændingestyrelsens.

Men der jo ikke så meget at tage fejl af.
Udlændingestyrelsen burde dog have svaret, at de ikke forstår dit spørgsmål

Hun havde jo allerede har opholdstilladelse i Danmark på et andet grundlag da opholdstilladelse i Danmark på grundlag af ægteskab med dig blev meddelt. Hvor hun fysisk befandt sig ændrer jo ikke på hendes oprindelige opholdsgrundlag.

Det er derfor, at fristen regnes indenfor den tidsramme, der er beskrevet, gældende fra og med den 15. maj 2012.

At hun vælger at tage til Thailand ændrer som udgangspunkt ikke ved den tidsfrist medmindre der konkret ansøges herom.

Selvfølgelig er det kort tid, inden september i år. men der er 2 ting, der hjælper lidt på det hele.

1: Niveau A1 er meget nemt. Det er et niveau, som er beregnet på analfabeter, og forudsætter ikke kendskab til latinske bogstaver.

2:
Består hun ikke, kan hun få forlænget fristen med 3 måneder.

Webmaster
sudsakhon skrev:
Selvfølgelig er det kort tid, inden september i år. men der er 2 ting, der hjælper lidt på det hele.

1: Niveau A1 er meget nemt. Det er et niveau, som er beregnet på analfabeter, og forudsætter ikke kendskab til latinske bogstaver.

Findes der eksempler, evt. på nettet, af hvad prøven går ud på, hvad der spørges om og hvordan den foregår ?
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
sudsakhon
Hej Webbie

Ja, det gør der.

Prøven er hjemlet i denne bekendtgørelse:

https://www.retsi...?id=145602

Og der er lidt eksempler her:

http://www.uvm.dk...rl404=true

Og info på engelsk, hvis man hellere vil det:

http://www.uvm.dk...d-A2-level

Når den familiesammenførte starter på den ORDINÆRE danskuddannelse, er formålet at forbede til arbejdsmarkedet og livet i Danmark.

Her er målene for de efterfølgende kurser ((har udelukkende sakset DU1)

Danskuddannelse 1 er tilrettelagt for kursister, som ikke kan læse og skrive på deres modersmål, samt latinske analfabeter, som ikke behersker et europæisk skriftsystem. Målet for undervisningen er grundlæggende færdigheder i mundtlig dansk og læse- skrivefærdigheder med henblik på at kunne klare sig på det danske arbejdsmarked og som borger i det danske samfund.

Læs yderligere her:

http://www.uvm.dk...dlaendinge

sudsakhon
Jeg oversatte brochurematerialet til thai for nogle år tilbage for ministeriet.
Materialet blev udleveret til kursisterne på sprogskolerne, men min fornemmelse er, at det mere og mere er op til den enkelte selv at gøre sig bekendt med materialet på dansk eller engelsk.

Til de kursister, der begynder danskuddannelsen, og som ikke kan engelsk eller dansk nok er der tolk til visitationssamtalen.

Jeg har lærervejledningen (en af dem) til kurserne her:

http://www.alfabe...dning.ashx

Og en meget grundig analyse af kursisternes færdigheder på DU1 niveauet her:

http://www.staff....apport.pdf

Ovenstående er nok kun for de, som søger indgående indsigt. Ellers læs bare forrige indlæg:
Det er i bund og grund sagens kerne

energy
Hun havde jo allerede har opholdstilladelse i Danmark på et andet grundlag da opholdstilladelse i Danmark på grundlag af ægteskab med dig blev meddelt. Hvor hun fysisk befandt sig ændrer jo ikke på hendes oprindelige opholdsgrundlag.

Det er derfor, at fristen regnes indenfor den tidsramme, der er beskrevet, gældende fra og med den 15. maj 2012.

At hun vælger at tage til Thailand ændrer som udgangspunkt ikke ved den tidsfrist medmindre der konkret ansøges herom.

Hun var her på et turistvisum, hvis det er det du mener med opholdstilladelse ?.
US vidste alt om vores situation og som de sagde, da vi indleverede ansøgningen i KBH...Det er ikke så tit nogen tager hjem for at arbejde mens sagen kører men ikke noget problem for jer.
I får bare svaret igennem den danske ambassade i BKK i stedet for US.

Jeg har talt i telefon med US 2 gange vedr. testen.
Den første gang fik jeg at vide, det gjaldt fra 1 marts men hun var meget i tvivl kunne jeg høre og vævede rundt i det.
Skrev så en mail samme dag (27 februar) og bad om et skriftlig svar men da jeg ikke fik noget, ringede jeg så igen midt i april.
Nu havde jeg ret og fik at vide de 6 mdr. gjaldt fra d 6 april, da hun blev tilmeldt folkeregistret. Jeg bad hende om, at de venligst besvarede min mail men de har stadig ikke besvaret min mail og nu har jeg så rykket per mail igen i fredags.

Men lad os stoppe her.
Jeg takker for jeres hjælp/svar og skal nok fortælle jer, hvad der kommer ud af det.Shock

Ha en fortsat god dag/aften

Mvh energy

sudsakhon
Hvis du allerede har fået et svar, forstår jeg ikke dit spørgsmål her på siden.

Grunden til det "vævende svar" du fik af sagsbehandleren hæger nok sammen med, at din kones situation falder mellem to stole

Som her på siden kan de, der gav dig svar heller ikke være fuldt oplyst om sagens fakta.

Det er i dette tilfælde nogle datoer, der kun kan udledes ved at have alle sagens akter og at have gennemgået disse.

Oplysningen du først kom med i sidste indlæg om at opholdstilladelsen på baggrund af ægtefællesammenføring var givet mens hun ikke opholdt sig i landet er ret væsentligt for svaret.

For havde hun været i landet samme dag som opholdsgrundlaget blev ændret, havde situationen været anderledes.
Selvom hun fik svaret på vej ud til lufthavnen.

Det kan hverken vi her på siden, eller sagsbehandleren i telefonen umiddelbart vide.

Jeg ville nok have givet dig et svar som her på siden, hvis jeg havde været sagsbehandler i denne sag. Med de forbehold der er i det.

Men jeg havde nok også oplyst dig om grundlaget: ligesom jeg gjorde her.

Svaret fik du jo også efter at du henvendte dig igen, og så er der skrevet en note i sagen.

Til gengæld er det ret kritisabelt, at Udlændingestyrelsen ikke har svaret dig skriftligt. Eller i al fald din kone. De er formelt set ikke forpligtet at svare dig. Men det ville være næsvist at undlade.

Robert Kronberg
Jeg antager, at hun ikke var i Danmark på et turistvisum, men på et besøgsvisum.

Idet hun indgiver ansøgning om opholdstilladelse pba. familiesammenføring og under ophold i Danmark, så tildeles hun automatisk processionel opholdstilladelse, hvilket er en opholdstilladelse på et andet grundlag.

I har så ikke søgt om udrejsetilladelse.

Det er der, hvor forviringen eller problemet opstår.

Teknisk set burde det være tilladt at rejse hjem, uden man bliver straffet for det, men vi ser da frem til udfaldet af sagen.

Hilsen, Robert

energy skrev:

Hun var her på et turistvisum, hvis det er det du mener med opholdstilladelse ?.
US vidste alt om vores situation og som de sagde, da vi indleverede ansøgningen i KBH...Det er ikke så tit nogen tager hjem for at arbejde mens sagen kører men ikke noget problem for jer.
I får bare svaret igennem den danske ambassade i BKK i stedet for US.

Jeg har talt i telefon med US 2 gange vedr. testen.
Den første gang fik jeg at vide, det gjaldt fra 1 marts men hun var meget i tvivl kunne jeg høre og vævede rundt i det.
Skrev så en mail samme dag (27 februar) og bad om et skriftlig svar men da jeg ikke fik noget, ringede jeg så igen midt i april.
Nu havde jeg ret og fik at vide de 6 mdr. gjaldt fra d 6 april, da hun blev tilmeldt folkeregistret. Jeg bad hende om, at de venligst besvarede min mail men de har stadig ikke besvaret min mail og nu har jeg så rykket per mail igen i fredags.

Men lad os stoppe her.
Jeg takker for jeres hjælp/svar og skal nok fortælle jer, hvad der kommer ud af det.Shock

Ha en fortsat god dag/aften

Mvh energy

http://www.danishschool.dk/thailand/
energy
Har stadig ikke fået noget skriftligt svar fra US men jeg har fundet det her interesante indlæg fra Information omkring danskprøven A1 . Godt nok fra sidste år men stadig meget aktuelt.
Håber ikke hun får/har ret...

Regeringen har fremlagt et forslag til nye familiesammenføringsregler, som vil betyde, at 10-20 procent af de nye familiesammenførte bliver udvist igen. Hvis man ikke har bestået en danskprøve på A1 niveau inden for ni måneder, mister man opholdstilladelsen.

Jeg arbejder med familiesammenførte i Hillerød, og kan konstatere, at en stor gruppe er over et år om at nå dette niveau, selv om de får danskundervisning 15 timer om ugen.

Det drejer sig om personer der kommer med et sprog der ligger langt fra dansk, eksempelvis thailændere, samt folk der har rundet 50 år når de kommer hertil. Selv om de har en god uddannelse, forringes indlæringsevnen med alderen.

Derudover satser en del på, at have job, samtidig med at de går på sprogskole. De får typisk mindre undervisning og bruger længere tid på at lære dansk, men i sidste ende klarer de sig godt.

Det er udmærket, at der lægges vægt på at lære dansk. At kunne tale dansk er på mange måder en forudsætning for at klare sig godt i det danske samfund, både i forbindelse med en uddannelse, jobmuligheder, kontakt til offentlige myndigheder og for at skabe et socialt netværk.

Urimelig krav
De kommende krav til at lære dansk, er fuldstændig unødvendige. Langt de fleste kan sagtens selv se nytten i at lære sproget i det land de bor i. Jeg har henvist hundredvis af familiesammenførte til danskundervisning, og kun mødt én, som ikke var interesseret i tilbuddet.

Samtidig er der allerede et kraftigt incitament til at lære dansk i lovgivningen, fordi man skal bestå en danskprøve, for at få permanent opholdstilladelse. Til gengæld følger en masse ubehagelige konsekvenser. En del udvisningssager, når ellers velfungerende mennesker ikke lærer dansk hurtigt nok.

De nye krav giver et højt stressniveau, i den første tid i Danmark, hvor man burde bruge energien på at etablere sig som menneske og familie. Skaber det en stemning af, at udlændinge ikke er velkomne, fordi der lige bag sprogkravet ligger en trussel om udvisning.

Alt dette modvirker helt grundlæggende en god integration, og det er vel ikke meningen?

http://www.inform....dk/292755

sudsakhon
Interessant link

Det mest interessante er, at læse kommentarerne til artiklen nedenunder.

Det er jo tydeligvis en ren politisk afgørelse, om hvorvidt man går ind for denne prøve eller ej.
Argumenterne er i al fald, uanset hvor godt formulerede de er, partsindlæg uden nogen form for konkret substans.

Argumenterne baserer sig på en slags naturretlig forestilling om hvad "man" har ret til og hvad "man" ikke kan stille af krav.

Mig bekendt, kom Moses ikke ned fra bjerget med 3 stentavler, hvor der på den sidste var indprentet en universel ret til ikke at få stillet krav.

Til sidst kan jeg nævne, at hele præmissen for Tanja Rørdam Nielsens indlæg er, at hun ikke har sat sig grundigt nok ind i loven.

Eller rettere, det har hun. Men vælger at nævne det faktum, at udvisninger næppe kommer til at ske.
Det er et forhold, jeg allerede andet sted sidste år har kommenteret som direkte besked til hende.

Årsagen er jo indlysende.
Man har et politisk ærinde, og ønsker at fremføre sine argumenter til støtte for dette.

At man så ikke inddrager argumenter, der evt. underminerer ens grundholdning kan man jo se hver dag, ved at høre på enhver politiker.

clydehaumann
Der er ikke noget at sige til at en thailænder der uden nogen forberedelse af nogen art placeres på en dansk skolebænk vil skulle bruge nogen tid til at falde til. Måderne at undervise på i Danmark og her er vidt forskellige og læreren i Danmark har oftest ingen eller meget begrænset viden om elevens sprog. Det sidste er meget vigtigt når grammatikken skal forklares.
Derfor vil jeg anbefale alle som skal have en ægtefælle til Danmark at give vedkommende et forspring gennem kvalificeret undervisning her i Thailand.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.
http://thaidanishservice.com

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

http://thaidanishservice.com
sudsakhon
kan kun være enig med clydehaumann i at et forspring altid vil være en fordel.

Men det er vigtigt lige at præcisere, at grammatik og sætningskonstruktion ikke er et prioriteret element i A1 prøven.

Den består af såre simple spørgsmål/svar kombinationer, eksempelvis: Hvad hedder du? Hvor gammel er du, hvor kommer du fra.
Jeg anerkender altså ikke problematikken, der er beskrevet i artiklen. Andet end, at forfatteren er ude i et rent værdipolitisk ærinde

For udover, at prøven er meget simpel, kan de elever med vanskeligheder få dispensation.

Med det sagt, så er det faktisk de færreste, der får omtalte problem.

Og så er forberedelsen fra Thailand så vigtig alligevel.

Ikke for den prøve, men en simpel "akklimatisering" til livet i Danmark og danske forhold.
Det starter jo mentalt set allerede i Thailand.

Jeg kan i al fald se meget stor forskel på de thailændere her i Danmark, der er forberedte, og på de som så at sige "er dumpet ned".

Jeg ville i al fald sende min kone på en skole inden hun kom til Danmark, hvis hun stod til at skulle rejse til DK.

Da vi i sin tid besluttede os for at flytte fra Thailand og til Danmark, kunne jeg jo selv forberede hende.
Men det er ofte, at en "udenforstående" vil kunne gøre arbejdet mere effektivt.

Min kone har fortalt mig, at hun da lyttede til mig og nød hvad jeg fortalte og hørte på mine udlægninger om Danmark og danskere.
Men det var med det store forbehold, at hun selv ville danne sine indtryk og meninger, når hun kom.

Det har hun så gjort lige siden. Hun er ikke enig i alt, men i store træk kan hun godt genkende min udlægning.

zapper
Det kan godt være prøven er simpel, men hvorfor skal man til København for at tage den test ? Uanset hvor man bor i landet er det kun i København. Det er jo forrykt, at en computerprøve ikke kan fortages andre steder end i København.

Spring til debat: