Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Spørgsmål til dagens mirakel!
|
|
| patirak |
Lagt på d. 29/05-2013 19:44
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 739 |
Fik mig noget af en overraskelse i dag, da min kæreste kom hjem fra lægen og meddelte at hun var gravid... Selve overraskelsen skyldes ikke mindst, at vi for ca. 1,5 år siden fik at vide på sygehuset, at min kærestes mulighed for at blive gravid (efter en underlivsoperation) ville være usandsynlig lav. Faktisk sagde lægen direkte senere til os på et efterfølgende møde, at lige så godt kunne afskrive muligheden. Her var altså tale om en udtagelse fra en speciallæge på Bumrungrad sygehus og ikke en eller anden kvaksalver fra gadehjørnet. En besked som dengang gjorde os ret skuffede, men vi måtte jo acceptere situationen som den var. Så hjem fra sygehuset og bare indfinde os med, at vi aldrig ville kunne få børn sammen. Altså lige indtil i dag, hvor kæreste kommer hjem med et meget mærkeligt udtryk i ansigtet og fortæller mig, at hun hendes læge har sagt at hun er gravid. Nå, men der sidder vi så og glor på hinanden og fatter ikke rigtigt hvad der er sket. Det tog mig vel kun ca. 10 min. at samle min underkæbe op fra gulvet, før jeg kom ud af min akutte choktilstand. For jeg skulle lige først fatte beskeden og jeg kunne se at min kæreste stadig var røstet efter besøget hos lægen. Hun fattede det heller ikke og blev ved med at sige… ”Men lægen sagde jo dengang til os, at vi godt kunne opgive det”… I løbet af dagen er selve overraskelsen, så forvandlet til ren glæde og spænding i forhold til nyheden. Det er jo helt vildt at tænke på, at vi skal have et barn sammen og vi er begge super glade. Det er jo bare kanon fedt! Nå, men nu har jeg så en masse spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med. - Hvilket pas får barnet? Vi bor jo i Thailand og det bliver vi ved med. Kan barnet få et dansk pas? - Er det en fordel, ved vi er gift i dette tilfælde? - Får jeg som fader til barnet nogle specielle rettigheder i forhold til visa og ophold i Thailand? - Er der ellers noget, vi skal forholde os til? Har sikkert en masse andre spørgsmål, men de må så komme senere – da jeg stadig er lidt overrumplet og ved siden af mig selv ![]() |
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 29/05-2013 19:49
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 811 |
jeg kan ikke svare på dine spørgsmål............men et stort TILLYKKE.....![]() |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 29/05-2013 19:54
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
Med risiko for at afspore tråden med ligegyldige indlæg: også tillykke herfra!
|
|
|
|
| John |
Lagt på d. 29/05-2013 19:54
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Tillykke til jer begge :-) Jeg har en kammerat der bor i Thailand med sin Thai kæreste. De fik for nogle år tilbage en datter. Han plejer at have styr på tingene og ifølge ham kan hans datter umiddelbart ikke få dansk pas. Havde de derimod været gift da datteren blev født ville det ikke have været noget problem. Som sagt så har jeg ikke undersøgt det, men er dog sikker på at ambassaden kan svare på dit spørgsmål. john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| flyer |
Lagt på d. 29/05-2013 20:14
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 688 |
Jeg kan desværre heller ikke bidrage med noget til pas ol. men jeg kan da sige: STORT TILLYKKE
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว Watching You |
|
|
|
| savasava |
Lagt på d. 29/05-2013 22:45
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 114 |
Tillykke. Vores yngste datter blev for 5 år siden født i Thailand, hun har thai og danskt pas, men som 18 eller 20 årig skal hun fravælge det ene. De eneste visa rettigheder bliver noget lignende "visit daugther". |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 30/05-2013 05:39
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Dansk pas til barnet kommer vidst nok an på om I er gift el. bliver gift. Hvornår præcis man kan ansøge om pas ved jeg ikke. Og ja, senere i livet skal barnet vælge med mindre reglerne bliver lavet om inden. Så ja, det er en kæmpe fordel om I er gift. Som sædvanligt (for danskere udenfor EU) ingen særlige rettigheder el. økonomiske fordele. Børnechecks o.lign. fra DK kan du skyde en pil efter. mht. VISA så kan det vidst bruges til at søge NON IMMIGRATION O visa, men det er samme som hvis I er gift dvs. er I gift har det ingen fordel. Ellers er der ikke noget at forholde sig til, andet end alle forhindringerne der kan komme i et forhold når en ny kommer til verden. Mindre opmærksomhed, mindre søvn, mindre penge, mindre alene tid osv. Der er pludselig en som er vigtigere end jer begge og det er ikke altid let for et forhold, men til gengæld en fantastisk oplevelse. Nyd det. |
|
|
|
| patirak |
Lagt på d. 31/05-2013 13:52
|
|
savasava skrev: Tillykke. Vores yngste datter blev for 5 år siden født i Thailand, hun har thai og danskt pas, men som 18 eller 20 årig skal hun fravælge det ene. De eneste visa rettigheder bliver noget lignende "visit daugther". Tak for lykkeønskningerne. Var I gift, da jeres datter blev født? Jeg tænker på, om det i forhold til at få to pas er en fordel at allerede være gift når barnet fødes, eller det reelt er ligegyldig? Jeg er såmænd ikke i tvivl om, at vi altid vil bo i Thailand men vil helst sikre barnet bedst muligt. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 31/05-2013 14:11
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
patirak skrev: savasava skrev: Tillykke. Vores yngste datter blev for 5 år siden født i Thailand, hun har thai og danskt pas, men som 18 eller 20 årig skal hun fravælge det ene. De eneste visa rettigheder bliver noget lignende "visit daugther". Tak for lykkeønskningerne. Var I gift, da jeres datter blev født? Jeg tænker på, om det i forhold til at få to pas er en fordel at allerede være gift når barnet fødes, eller det reelt er ligegyldig? Jeg er såmænd ikke i tvivl om, at vi altid vil bo i Thailand men vil helst sikre barnet bedst muligt. Jeg vil ogsaa oenske tillyke. Jeg er maaske lidt gammeldags indstillet, men hvorfor ikke blive gift ? Det burde maaske goere livet lettere overfor diverse myndigheder mht pas, opholdstilladelse etc etc. Mvh og god weekend. |
|
|
|
| savasava |
Lagt på d. 31/05-2013 15:02
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 114 |
patirak skrev: savasava skrev: Tillykke. Vores yngste datter blev for 5 år siden født i Thailand, hun har thai og danskt pas, men som 18 eller 20 årig skal hun fravælge det ene. De eneste visa rettigheder bliver noget lignende "visit daugther". Tak for lykkeønskningerne. Var I gift, da jeres datter blev født? Jeg tænker på, om det i forhold til at få to pas er en fordel at allerede være gift når barnet fødes, eller det reelt er ligegyldig? Jeg er såmænd ikke i tvivl om, at vi altid vil bo i Thailand men vil helst sikre barnet bedst muligt. Vi var gift, din datter kan kun have enten thai eller dansk pas som voksen, hun kan sikker vælge dansk statsborgerskab, men tvivler på at det er en fordel om hun altid skal bo i Thailand. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 31/05-2013 16:24
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Det er det samme om i var/er gift før barnet fødes el. om I gifter jer efter barnet er født. Barnet opnår samme rettigheder i forhold til pas. |
|
|
|
| prasat |
Lagt på d. 01/06-2013 09:39
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 660 |
stort tillykke. i skal være gift for at barnet kan få dansk pas, jeg tror ikke helt på det JS siger. i kan søge det danske pas til barnet når fødselsattest er lavet og oversat. husk det er vildt vigtigt at du står anført som faren. min første søn blev født på Bumrumgrad og var 30 dage senere i danmark med dansk pas. prasat |
|
|
|
| prasat |
Lagt på d. 01/06-2013 09:41
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 660 |
JS du har ret. Læs om dansk statsborgerskab Fold alle ud Om at få dansk statsborgerskab Statsborgerskab ved fødsel Hvis forældrene er gift, og enten moderen eller faderen er dansk, får barnet automatisk dansk statsborgerskab ved fødslen, lige meget hvor barnet bliver født. Er forældrene ikke gift, får barnet automatisk dansk statsborgerskab, hvis moren er dansk. Hvis kun faren er dansk, får barnet kun automatisk dansk statsborgerskab, hvis det er født i Danmark den 1. februar 1999 eller senere. •Sådan får du dansk statsborgerskab (nyt vindue) Statsborgerskab ved ægteskab efter fødslen Et barn, der ikke har dansk statsborgerskab fra fødslen, kan efterfølgende opnå statsborgerskab. Er barnet fx født i udlandet, og kun faren er dansk, kan barnet opnå dansk statsborgerskab, hvis forældrene gifter sig, inden barnet fylder 18 år. |
|
|
|
| phom |
Lagt på d. 01/06-2013 15:46
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 282 |
I Danmark bliver der fortiden snakket om at man vil indføre dobbelt statsborgerskab, så måske behøver man ikke i fremtiden at vælge imellem to lande når man fylder 22 år. Som reglerne er nu skal man havde boet et år, i Danmark for at kunne beholde statsborgerskabet, hvilket nogle gør ved at send deres børn på et års efterskole ophold i Danmark. Der kan værre mange grunde til at du ikke vil værre gift, men du bør overvejede om du ikke bør blive gift et par måneder før fødslen og så kan i blive skilt igen, efter at i har fået det danske pas, snak med en advokat om mulighederne for at få særeje. |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 01/06-2013 18:51
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Kæmpe tillykke herfra. ![]() |
|
|
|
| patirak |
Lagt på d. 04/06-2013 05:27
|
|
Hej alle, Tak for alle svarene og lykkeønskningerne. Så blev jeg så meget klogere :-) Påtænker at gifte os engang, men kan se at det ikke er noget der haster i dette tilfælde - så den må vi tage på et senere tidspunkt. |
|
|
|
| taxidriver990 |
Lagt på d. 04/06-2013 05:47
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
Tillykke herfra ogsaa .... Hvilke fordele / ulemper er der ved at barnets faar dansk o thai pas ( forudsaetter parret er gift ) ? Letter det hvis ideen om at flytte familien til DK ? Evt skolegang i DK ? Og hvad med manden, farangen, gaetter paa at det absolut ikke goer det lettere at faa visa herude, bare status quo Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
|
| patirak |
Lagt på d. 04/06-2013 06:22
|
|
taxidriver990 skrev: Tillykke herfra ogsaa .... Hvilke fordele / ulemper er der ved at barnets faar dansk o thai pas ( forudsaetter parret er gift ) ? Letter det hvis ideen om at flytte familien til DK ? Evt skolegang i DK ? Og hvad med manden, farangen, gaetter paa at det absolut ikke goer det lettere at faa visa herude, bare status quo Ja, i forhold til faderen så er det bare status quo - så ingen ændring der. Det betyder selvfølgelig også at man er på røven, hvis man pludselig en dag står uden visum eller reglerne ændres negativt på det område. Som jeg ser det, så er det en fordel for os, når vi besøger Danmark med barnet - og selvfølgelig også hvis barnet engang vil til Danmark for at studere der. Ellers tror jeg ikke, der er nogle fordele udover det. Men man kan jo ligeså godt sikre barnet bedst muligt og det har vi så tænkt os at gøre, ved at blive gift på et tidspunkt. |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 05/06-2013 12:27
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
Hvis faderen ikke er 50 aar og kan faa retirement extension, saa er det da en fordel at vaere gift, da man kan faa et extension med baggrund i at man er gift. Conrad |
|
|
|
| taxidriver990 |
Lagt på d. 05/06-2013 12:56
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
Hej Conrad, Kan du uddybe den.... Mit visa gaar ud 1 lille maaned foer jeg bliver 50 og jeg er gift ... Dog ikke far endnu ... Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

STORT TILLYKKE