Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Ambassadøren på besøg hos formanden for "Privy Council" i Thailand
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 04/06-2013 06:50
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
![]() Den 28 maj 2013, aflagde den danske ambassadør Mikael H. Winter et høflighedsbesøg hos formanden for ”Privy Council” i Thailand og tidligere premierminister General Prem Tinsulanonda. De drøftede forholdet mellem Thailand og Danmark, herunder de kongelige familier og den generelle politiske situation i Thailand. Læs og se nærmere på: http://thailand.u...4439AFEB3B Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 04/06-2013 19:30
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Det danske ord for ”Privy Council" er Gehejmeråd. Det undrer mig, at ambassaden ikke benytter det danske ord? Danmark har tidl. haft et Gehejmeråd. Hilsen, Robert |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 04/06-2013 19:40
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
Robert Kronberg skrev: Det danske ord for ”Privy Council" er Gehejmeråd. Det undrer mig, at ambassaden ikke benytter det danske ord? Danmark har tidl. haft et Gehejmeråd. Hilsen, Robert Ja indtil omkring år 1800. Fordi Privy Council i "oversættelse" er Gehejmeråd, kan man nok ikke bare sammenligne to forskellige institutioner, i to forskellige lande og kulturer og i forskellige tidsaldre. Nok derfor man har holdt fast i begrebet "Privy Council". Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 04/06-2013 19:45
|
Hej natty, Nej, det er, som du siger, to forskellige lande, to forskellige tidsaldre og to forskellige situationer. Men hvorfor ikke bruge et dansk ord. Kongen af Saudi Arabien kaldes også konge på dansk, selvom der er en vis forskel i forhold til de skandinaviske monarker. Hilsen, Robert natty skrev: Robert Kronberg skrev: Det danske ord for ”Privy Council" er Gehejmeråd. Det undrer mig, at ambassaden ikke benytter det danske ord? Danmark har tidl. haft et Gehejmeråd. Hilsen, Robert Ja indtil omkring år 1800. Fordi Privy Council i "oversættelse" er Gehejmeråd, kan man nok ikke bare sammenligne to forskellige institutioner, i to forskellige lande og kulturer og i forskellige tidsaldre. Nok derfor man har holdt fast i begrebet "Privy Council". |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 04/06-2013 20:09
|
Robert Kronberg skrev: Hej natty, Nej, det er, som du siger, to forskellige lande, to forskellige tidsaldre og to forskellige situationer. Men hvorfor ikke bruge et dansk ord. Kongen af Saudi Arabien kaldes også konge på dansk, selvom der er en vis forskel i forhold til de skandinaviske monarker. Hilsen, Robert Måske fordi der simpelthen ikke er et dansk ord som rettelig fortæller hvilken funktion "Privy Council" har i Thailand. Hvorfor skal det så oversættes, hvis det dermed bliver misvisende, måske "det rådgivende råd" ville være passende? Vel egentlig ikke, da de nok har større magt, end bare at være "rådgivende". Om ordet konge tja, det er lidt nemmere at gå til, og alle ved at de har forskellig magt, som den øverste på strå. Kaiser, konge, emir osv, vel altid den øverste? http://en.wikiped...vy_council herunder "Functioning privy councils" Danmark: http://en.wikiped...l_of_State Thailand: http://en.wikiped...f_Thailand Redigeret af natty d. 04/06-2013 20:21 Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 04/06-2013 20:22
|
Nja, Kong Konstantin er vist ikke så meget øverst. Der er også masser af andre begreber, som betyder noget forskelligt, men oversættes ens til dansk. Dertil kommer, at en konge kan være under en kejser, ligesom en fyrste kan være under en konge, om end statsoverhovedet kaldes fyrste i visse lande i Europa. Jeg synes bare, at de danske myndigheder bør tale dansk, når der findes danske ord. Hilsen, Robert natty skrev: Robert Kronberg skrev: Hej natty, Nej, det er, som du siger, to forskellige lande, to forskellige tidsaldre og to forskellige situationer. Men hvorfor ikke bruge et dansk ord. Kongen af Saudi Arabien kaldes også konge på dansk, selvom der er en vis forskel i forhold til de skandinaviske monarker. Hilsen, Robert Måske fordi der simpelthen ikke er et dansk ord som rettelig fortæller hvilken funktion "Privy Council" har i Thailand. Hvorfor skal det så oversættes, hvis det dermed bliver misvisende, måske "det rådgivende råd" ville være passende? Vel egentlig ikke da de nok har større magt. Om ordet konge tja, det er lidt nemmere at gå til, og alle ved at de har forskellig magt, som den øverste på strå. Kaiser, konge, emir osv, vel altid den øverste? http://en.wikiped...vy_council herunder "Functioning privy councils" Danmark: http://en.wikiped...l_of_State Thailand: http://en.wikiped...f_Thailand |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 04/06-2013 20:32
|
Lad os bare være enige om, at vi er uenige over, om der findes et dansk ord som tydeligt beskriver hvilken rolle "Privy Council" har i Thailand ![]() Og lad Kong Konstantin hvile i fred i den forbindelse, det er vist almindeligt kendt, at mange i hans situation "beholder" deres titel, selvom der vel egentlig ikke er noget retsgrundlag for det. ![]() På den måde har du ret, der findes Storfyrster af....og Konger af både Rumænien og Bulgarien, men det er vist kun noget som har betydning internt i diverse fyrstedømmer og kongehuse. Hilsen natty Redigeret af natty d. 04/06-2013 20:38 Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 04/06-2013 20:43
|
Vi er ikke uenige om, at der ikke findes et dansk ord, som tydeligt beskriver, hvilken rolle "Privy Council" har i Thailand; og derved beskriver forskellen mellem et gehejmeråd i Danmark og i Thailand. Men så kan man spørge sig selv om, hvor mange danskere der ved, hvad et gehejmeråd er, eftersom vi ikke har haft sådan et i et par hundrede år. Hilsen, Robert natty skrev: Lad os bare være enige om, at vi er uenige over, om der findes et dansk ord som tydeligt beskriver hvilken rolle "Privy Council" har i Thailand ![]() Og lad Kong Konstantin hvile i fred i den forbindelse, det er vist almindeligt kendt, at mange i hans situation "beholder" deres titel, selvom der vel egentlig ikke er noget retsgrundlag for det. ![]() Hilsen natty |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 04/06-2013 20:53
|
Robert Kronberg skrev: Vi er ikke uenige om, at der ikke findes et dansk ord, som tydeligt beskriver, hvilken rolle "Privy Council" har i Thailand; og derved beskriver forskellen mellem et gehejmeråd i Danmark og i Thailand. Men så kan man spørge sig selv om, hvor mange danskere der ved, hvad et gehejmeråd er, eftersom vi ikke har haft sådan et i et par hundrede år. Hilsen, Robert Uden at gå for meget i "flueknepperi", men det var dig som ville oversætte "Privy Council" med Gehejmeråd. Et begreb som ville være totalt uforståeligt for de fleste danskere, da vi netop som du skriver, ikke har haft et sådan i flere århundrede. Ville i øvrigt være interessant hvordan vores norske brødre oversætter Thailands "Privy Council", hvis de da oversætter det? God aften og god hilsen natty Redigeret af natty d. 04/06-2013 20:56 Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 04/06-2013 20:55
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Mit bud ville være "Kabinetssekretariatet", selvom dette ikke dækker samme struktur som det thailandske ”Privy Council”. Gehejmeråd er det nærmeste, det er rigtigt, men det er også et uddødt organ. Grunden til mit bud det er er, at Kabinetssekretariatets opgave at rådgive regenten i pligterne som politisk statsoverhoved. Det thailandske ”Privy Council” har desuden opgaver, der varetages af Hofmarskallatet i DK, og andre opgaver der ikke er under hoffets organisation. Mon ikke ”Privy Council” alligevel er det nemmeste? |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 04/06-2013 21:04
|
Hej natty og sudsakhon, I har ret i, at gehejmeråd nok er et uforståeligt begreb; men det er ikke vigtigt for mig og heller ikke for jer, udover vi alle går meget op i ord og detaljer. Godnat, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 04/06-2013 21:09
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Bortset fra det, er Gehejmeråd et fedt ord....sku' ha' igen ![]() |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 04/06-2013 21:15
|
Ja enig, Gehejmeråd er et fantastisk ord, godt det blev "genopfundet"
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 05/06-2013 10:14
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 641 |
Robert Kronberg skrev: Det danske ord for ”Privy Council" er Gehejmeråd. Det undrer mig, at ambassaden ikke benytter det danske ord? Danmark har tidl. haft et Gehejmeråd. Hilsen, Robert Måske fordi det er et uddødt ord som ikke bruges. Jeg har I mine 39 år aldrig stødt på det, så det er muligt at forfatteren heller aldrig har hørt om det. Derudover er det jo for at være ærlig et tysk ord med fordansket stavemåde. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 05/06-2013 16:06
|
Jo, ordet kommer fra tysk, men er dansk; og tysk har jo også tidligere været det sprog, som man talte i kancellierne, så det er ikke mærkeligt. Jeg mener, at jeg tidligere har læst artikler om Thailand, hvor der blev skrevet Gehejmeråd. Dog skal jeg ikke udelukke, at jeg husker forkert og selv har gravet ordet frem fra glemslerne. Jeg er godt klar over, at ordet ikke er noteret i Nudansk Ordbog, men det er stadig det danske ord for ”Privy Council". En del af konflikten mellem røde og gule i Thailand har i øvrigt "et eller andet" at gøre med Gehejmerådet, og derfor er netop denne institution lidt interessant, uagtet vi kalder den for Gehejmeråd eller ”Privy Council". Hilsen, Robert TomDK skrev: Robert Kronberg skrev: Det danske ord for ”Privy Council" er Gehejmeråd. Det undrer mig, at ambassaden ikke benytter det danske ord? Danmark har tidl. haft et Gehejmeråd. Hilsen, Robert Måske fordi det er et uddødt ord som ikke bruges. Jeg har I mine 39 år aldrig stødt på det, så det er muligt at forfatteren heller aldrig har hørt om det. Derudover er det jo for at være ærlig et tysk ord med fordansket stavemåde. |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 05/06-2013 16:50
|
![]() Antal indlæg: 1145 |
Man kunne jo også bare kalde det สมาชิกสภาองคมนตรี som er det thailandske ord.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 05/06-2013 17:36
|
Hvis man alligevel skal bruge udenlandsk, så må สมาชิกสภาองคมนตรี være lige så dækkende og endda mere dækkende og præcist. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| maprao |
Lagt på d. 05/06-2013 18:21
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 60 |
Robert har ret. En stemme på 'gehejmeråd' herfra :-). Findes da heldigvis stadig på netudgaven af "Den danske Ordbog. Moderne dansk sprog." http://ordnet.dk/...mer%C3%A5d Mvh. Klavs |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 05/06-2013 19:51
|
Hej Klavs, Sjov drejning af tråden, at gehejmeråd faktisk er moderne dansk sprog, om end ikke meget brugt. Hilsen, Robert maprao skrev:
Robert har ret. En stemme på 'gehejmeråd' herfra :-). Findes da heldigvis stadig på netudgaven af "Den danske Ordbog. Moderne dansk sprog." http://ordnet.dk/...mer%C3%A5d Mvh. Klavs Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 05/06-2013 20:38
|
Jeg tror ikke man skal ligge for meget i undertitlen på siden "moderne" Man kan også finde ord som gemalinde og gengasbil, vel ikke moderne ord, men ellers dejligt "opslagsværk"
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.