Se indlæg|
Rejsebureauer frygter, at Myanmar bliver et nyt Thailand
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 17/06-2013 17:36
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Af Poul Husted Antallet af turister i Myanmar, det tidligere Burma, skal syvdobles til 7,5 millioner i 2020. En turismeplan til en værdi af 2,8 milliarder kroner skal sikre, at Myanmar bliver en turistmagnet. Planen består af 38 projekter og er udarbejdet af Myanmarks regering, Den Asiatiske Udviklingsbank (AsD og den norske bistandsorganisation Norad. Ifølge planen skal turismen i 2020 have skabt 14 millioner nye job og indtægter på 56,65 milliarder kroner. Turismen i Myanmar er endnu i sin vorden, men Star Tour har allerede annonceret, at bureauet i år begynder på charterferier til det tidligere så lukkede land. Salgsdirektør Stig Elling oplyser, at man kun vil sende 25 gæster af sted ugentlig til at begynde med, og at de indkvarteres på private hoteller i badebyen Ngapali og ikke på juntastyrede etablissementer. »De første gæster skal være indstillet på, at det bliver lidt pioneragtigt. Landet mangler meget, når det gælder infrastruktur som hospitalsvæsen, lufthavne og mobilnet«, siger Elling. Burma er uspoleret Stig Elling har tidligere udtalt, at »Burma er som Thailand for 25 år siden«, men han tror dog ikke, at der går 25 år, før Myanmar er som Thailand, hvis landet da overhovedet bliver som den asiatiske turistmagnet. »Thailand er fortsat populært, og det vil landet blive ved med at være, men der kommer flere og flere turister ikke mindst fra Kina, Japan og Rusland. Derfor er vi nødsaget til at finde nogle nye lande og nye senge, og der er ikke noget så skønt som at komme til et uspoleret sted, som er ved at blive dyrket op«. »Med den udvikling og de investeringer, som foretages, tror jeg, at Burma for alvor er parat til at modtage charterturister om en tre år. Jeg spår en stor fremtid for Burma, men Thailand er danskernes number one, og det, tror jeg også, at landet vil være om 10 år«, siger Stig Elling. Tiltrækker kulturrejsende Horisont Rejsers kunder tilbringer ikke ferien på en strandbred, men er interesseret i kultur, historie og i at møde den lokale befolkning. Siden 2007 har selskabet arrangeret rejser til Myanmar, men Horisonts direktør, Peter Frederiksen, advarer om, at Burma skal passe på ikke at udvande sit brand eller sin identitet. Det har Thailand gjort, og Vietnam har været tæt på at gøre det samme, mener Horisontdirektøren. »Thailand virker ikke længere tiltrækkende på kulturrejsende. Når ikke alene naboen, men også naboens børn har besøgt en destination, mister den lidt af sin tiltrækningskraft og er derfor ikke længere så attraktiv for dem, der gerne vil opleve mere«. Mister Myanmar lidt af det autentiske? »Som rejsebureau og rejsende skal man passe lidt på med det autentiske, for man skal jo ikke fastholde det autentiske bare for at bevare en slags frilandsmuseum. Et land udvikler sig, og i den sammenhæng synes jeg, at turismeplanen, som nordmændene har bidraget til, er fornuftig. Det er vigtigt at vide, hvad man vil i de kommende år«. Sexturisme og fattigdom Frederiksen har ikke noget imod badeferier, men advarer imod, at man bygger resorter a la Thailand, så man ikke gentager de dårlige elementer. »Mange spår, at Burma bliver det nye Thailand, og det er der også meget, som tyder på med en syv- eller tidobling af turismen. Men man skal passe på den dårlige del af turismen som sexturisme, fattigdom og andre dårligdomme, der desværre også ofte følger med en masseturisme«. »Bortset fra det aner charterbureauerne ikke, hvad de går ind til. Måske bliver Burma det nye Thailand, men der er long way to go. Eksempelvis er priserne skyhøje på grund af efterspørgslen, og serviceniveauet kan slet ikke følge med«, siger Frederiksen. Det oprindelige østen Frem for at sammenligne Myanmar med Thailand vil han hellere sammenligne med Vietnam for 20 år siden. I starten af 1990’erne begyndte turismen så småt i Vietnam og tog så for alvor fart. Vietnameserne havde imidlertid som thaierne et serviceniveau, men det har burmeserne ifølge Frederiksen ikke, og de er heller ikke så omstillingsparate som vietnameserne. Under alle omstændigheder tror Peter Frederiksen, at der stadig er plads til at opleve det gamle Østen: »Man kan også stadig opleve det gamle Østen i Thailand, og de fleste Burmarejsende tager fra Yangoon til Bagan, Mandalay og Inlesøen og tilbage igen. Vi bevæger os nord for Mandalay, og der er der ikke ret mange turister, og der kan man sagtens opleve det oprindelige Østen«, siger Peter Frederiksen. http://politiken....-thailand/ se også: Myanmar er klar, men turisterne kommer ikke (Christina Lund): http://politiken....mmer-ikke/ Turister vil ind i lukket asiatisk land (Anne Leth): http://politiken....tisk-land/ Forsker: Turister ødelægger den autenticitet, som de selv efterspørger (Poul Husted): http://politiken....rspoerger/ Oplev Sydøstasien, som det var for 30 år siden (Christina Lund): http://politiken....aar-siden/ Redigeret af Anonym Bruger d. 17/06-2013 17:44 |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 17/06-2013 19:28
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Det er meget muligt at rejsebureauer frygter, at Myanmar bliver et "nyt Thailand". Og at Myanmar "står i fare for at miste sin autentitet". Men mon ikke den jævne mand på gaden vil skrupskide på autentitet - pardon my french - og i langt højere grad vil se sin levestandard for sig selv og sine børn blive forbedret? Dette er ikke rejsebureauernes "autentiske" playground, det er et folk der ønsker at forbedre deres levevilkår, hvilket de i al for lang tid er blevet fornægtet. Sexturisme og fattigdom Frederiksen har ikke noget imod badeferier, men advarer imod, at man bygger resorter a la Thailand, så man ikke gentager de dårlige elementer. »Mange spår, at Burma bliver det nye Thailand, og det er der også meget, som tyder på med en syv- eller tidobling af turismen. Men man skal passe på den dårlige del af turismen som sexturisme, fattigdom og andre dårligdomme, der desværre også ofte følger med en masseturisme«. Massiv turisme kan utvivlsomt medføre nogle "dårligdomme", men jeg har nu svært ved at se hvor fattigdom kommer ind i dette billede. Sex turisme? Ja, det lyder ikke så rart, men måske bordeller for lokale med handlede kvinder fra Karen stammer er at foretrække? Men dette kunne Peter Frederiksen fra Horisont Rejser måske uddybe? Magen til lille selvisk og elitært ****** skal man da lede længe efter. |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 20/06-2013 13:53
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
JS skrev: Tiltrækker kulturrejsende Horisont Rejsers kunder tilbringer ikke ferien på en strandbred, men er interesseret i kultur, historie og i at møde den lokale befolkning. Siden 2007 har selskabet arrangeret rejser til Myanmar, men Horisonts direktør, Peter Frederiksen, advarer om, at Burma skal passe på ikke at udvande sit brand eller sin identitet. Det har Thailand gjort, og Vietnam har været tæt på at gøre det samme, mener Horisontdirektøren. »Thailand virker ikke længere tiltrækkende på kulturrejsende. Når ikke alene naboen, men også naboens børn har besøgt en destination, mister den lidt af sin tiltrækningskraft og er derfor ikke længere så attraktiv for dem, der gerne vil opleve mere«. Mister Myanmar lidt af det autentiske? »Som rejsebureau og rejsende skal man passe lidt på med det autentiske, for man skal jo ikke fastholde det autentiske bare for at bevare en slags frilandsmuseum. Et land udvikler sig, og i den sammenhæng synes jeg, at turismeplanen, som nordmændene har bidraget til, er fornuftig. Det er vigtigt at vide, hvad man vil i de kommende år«. Ja Peters rejsende er jo ikke rigtige turister. De påvirker ikke det autentiske. Nej da. Og jeg kan godt se det forfærdelige i, at naboens søn også har besøgt landet. Uhadada nej det går da ikke. Og Peters rejsende er jo dem, som oplever mere på deres rejser end den almindelige pøbel. Der er seks virtuelle klaphatte til Peter fra mig. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 20/06-2013 14:41
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Man hører ofte om "autentitet", som fx det ægte Thailand, men hvad er det ægte Danmark? Er det Den Sorte Firkant eller er det Morten Korch, men Den Sorte Firkant var nok mere ægte end Morten Korch. Jeg tror ikke på, at det såkaldte ægte Thailand, Burma eller Danmark eksisterer eller nogensinde har eksisteret; eller rettere det ægte Thailand findes fx i McDonald's, i 7-Eleven og i rismarken. Det er da også hyggeligt at sidde i en rismark. Jeg boede i Thailand i 5 år, før jeg kom (midlertidigt) ind i en risbondefamilie, og det blev da også en stor oplevelse at sidde midt i en rismark og at besøge templet. Men de helt store autentiske, altså lokale, oplevelser kan bare ikke planlægges, som fx at deltage i en familiefest i Danmark, at deltage i et bryllup eller begravelse i Thailand og så videre. Det ægte Thailand, det ægte Burma og det ægte Sydøstasien er, som det er i dag, og de ægte hilltribes i Thailand er blot skuespil og teater for turisterne. Og som rinpoche flot skriver, så gider en dansker da ikke blive boende i Den Sorte Firkant blot for at underholde japanske og tyske turister med det ægte Danmark. Det er i øvrigt nærmeste en form for kommunistisk ideologi at idylisere arbejderne og bønders liv, som det mest autentiske liv i denne verden. Jo, det er autentisk, men virkeligheden er knapt så idylisk. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 20/06-2013 15:16
|
En rejser virker trods alt mere autentisk og spændende når du kommer steder hvor du nærmest har en hel strand for dig selv og hvor du er eneste hvide/turist i området.....hvor du har følelsen af at være et sted ingen kender el. har hørt om, et sted hvor der ikke er iPhones, tablets, mobilmaster og internet, eller hvor du ikke kan gå 10 meter til den næste 7 Eleven og købe en kold sodavand.....et sted hvor folk ikke kører rundt i store Toyota Hilux men kvægtrukne ladvogne...et sted hvor lokalbefolkningen rent faktisk hilser på dig og viser oprigtigt interesse fordi de aldrig har set sådan en som dig.. og den slags oplevelser bliver der bare færre og færre af i Thailand....selv min kones landsby i isaan på ca. 5-6000 personer bor der fast 2 udlændinge og 3 andre (udover undertegnede) kommer jævnligt på ferie...det svarer til én falang pr. 1000 thaier. Da vi skulle indskrives på det lille lokale amphur på lars tyndskids marker, sagde damen bag skranken at der bor en dansker 300 meter derfra..tænk at han kan rejse så mange kilometer væk i verden og stadig ikke blive fri for danskere...autentisk? Snakker man om Thailand med en dansker i DK, så kender de jo hvert en flække el. kender én som har været der samt et par stykker som er thaigift... Steder som Nana Plaza og Soi Cowboy er de nye Khao San road...Pattaya er blevet en familie destination som Phuket har været længe.. Du kan sige hvad du vil, men Thailand er mindre autentisk og mere kommercielt end tidligere...hvor meget ens egen stigende erfaring har med denne følelse at gøre kan vi så diskutere, men meget har ændret sig... Alt i alt er Myanmar noget mere "autentisk" og "fremmed" end Thailand...personligt synes jeg da at det er fedt at mainstream turisterne søger nye græsgange....."Costa Del Sol" klinger jo heller ikke så eksotisk længere...Caribien viser tænder og Myanmar har potentiale...de Sydafrikanske lande (øst/vest) med kyster har også potentiale i fremtiden...men det afhænger også af mange andre faktorer.. måske i fremtiden vi ser flere "Burma" restauranter poppe op i gadebilledet....Dansk-Myanmar website kører med de samme gamle diskussioner og burmesiske massageklinikker åbner på Vesterbro...igen bugner de danske værtshuse med røverhistorier fra Myanmar om billige øl og villige damer.. Redigeret af Anonym Bruger d. 20/06-2013 15:21 |
|
|
|
| maik |
Lagt på d. 20/06-2013 15:19
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 582 |
Det ægte, autentiske Danmark må da vis være det man finder i 'Den gamle By' i Aarhus. ![]() Tænk sig der kan man nu opleve, hvordan vores liv var i 1974. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 20/06-2013 16:01
|
|
JS skrev: En rejser virker trods alt mere autentisk og spændende når du kommer steder hvor du nærmest har en hel strand for dig selv og hvor du er eneste hvide/turist i området.....hvor du har følelsen af at være et sted ingen kender el. har hørt om, et sted hvor der ikke er iPhones, tablets, mobilmaster og internet, eller hvor du ikke kan gå 10 meter til den næste 7 Eleven og købe en kold sodavand.....et sted hvor folk ikke kører rundt i store Toyota Hilux men kvægtrukne ladvogne...et sted hvor lokalbefolkningen rent faktisk hilser på dig og viser oprigtigt interesse fordi de aldrig har set sådan en som dig.. Nogle gange skal man være forsigtig mht. hvad man ønsker sig. Det har jeg og min dengang danske og særdeles lyshårede/blåøjede kæreste oplevet et par gange. Hos en berber-stamme i Rif bjergene i Marokko og i Kunta Kintes (Alex Haley - Roots) fødeby, en lille landsby et godt stykke op ad Gambia floden. Der stod begge steder en massiv kødrand af lokale rundt om os i en cirkel, mens de gloede ugenert på os, ragede på kærestens hår og sagde en hel masse på hhv. berber-sprog og swahili som vi ikke fattede en brik af. Det var ikke til at tage 2 skridt uden at have en lang hale efter sig. Og vi fik konstant stukket alskens habengut op i ansigtet, som vi skulle købe. Det var så absolut os, der var attraktionen og ikke de lokale ![]() "Det kan jeg godt sige dig, rinpoche, hvis du nogen sinde fremadrettet påtænker at besøge mere autentiske steder end Mallorca, så bliver det uden mig" ![]() Det blev så uden hende ![]() Beklager.. off topic.. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 20/06-2013 20:00
|
Hej JS, Tror ikke, der er mange turister, som synes, at det er ret fedt med en hel strand for sig selv, udover at kunne fortælle om det på Facebook. Ej eller at skulle bevæge sig rundt i et "lokalt" område, hvor der ikke er noget, som fokuserer en turist. Min erfaring er, at de begynder at kede sig inden for en dag eller to, hvorpå de ringer og vil væk. Burma har dog fine turistdestinationer, men at kalde det for det ægte eller autentiske Sydøstasien. Hvad er autentisk? Hilsen, Robert |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 20/06-2013 20:31
|
At have en hel stand for sig selv...fedt el. ej, det er 'autentisk'...ægte og originalt...ville se sådan ud uanset om man var der el. ej....noget som mange turister søger når tingene bliver det modsatte....uægte, uoriginalt, mainstream, kedeligt og forudsigeligt... ja, det jo svært at definere, og hvad rejsebranchen bruger af fine ord for at sælge rejser er vel underordnet... Men mit bud i denne forbindelse er at begrebet 'autentisk' er noget som ikke er skabt af turismen el. til for at behage den... Danmark er ganske autentisk, for vi har ikke særlig mange turister og tivoli vil være tivoli, uanset turister el. ej....folk der oplever Danmark, oplever det samme som danskerne...på godt og ondt...hvorimod mange turister i Thailand ikke oplever samme perspektiv og virkelighed som thaierne og mange steder i Thailand er direkte skabt og styret af turismen...hvilken derfor gør disse steder mindre 'autentiske'. 'os' thaigifte får en dybere virkelighed og en dermed mere "autentisk" oplevelse af Thailand, men selv denne er ved at forsvinde...Thailand er blevet en illusion for de fleste... Redigeret af Anonym Bruger d. 20/06-2013 20:37 |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 20/06-2013 20:32
|
hehe Rinpoche, du har sgu mange guldkorn i posen...fedt at have dig tilbage på dtw i god form... |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 20/06-2013 20:49
|
Jeg ved ikke, om Danmark ikke har mange turister. Knap en halv million, hvilket skal sættes i forhold til befolkningens lille størrelse. Dertil kommer, at fx Thailand tæller turister på anden vis. I Danmark tæller en svensker vist ikke, hvis han lige smutter på en dagtur i København. Danmark har heller ikke visa-runners ... Jo, hvis man har en thailandsk kæreste eller kone, så oplever man i større grad det autentiske Thailand, men den vare kan et rejsebureau jo ikke levere til hr og fru Danmark. I øvrigt var min pointe, at McDonalds i Thailand også er det autentiske Thailand, hvis man som før omtalt, ikke ønsker at besøge et frilandsmuseum. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| Philo |
Lagt på d. 21/06-2013 08:18
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 124 |
Arh, en halv million turister i Danmark er vist lige i underkanten, ifgl. http://www.visitd...sme-i-2012 var der sidste år knap 22 mio. udenlandske overnatninger. Mvh. Philo |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 21/06-2013 08:29
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Autentisk, ægte, rigtig mm. Tillægsord som der ofte anvendes til at beskrive områder af et land. Ofte beskrives fx. Pattaya og Patong som om det ikke er det ægte, ikke er det rigtige Thailand. Der må således menes det forkerte Thailand. Ofte i negativ eller frelst betydning. Jeg har altid studset over valget af de ord. Pattatya og Patong er en del af Thailand. Strand og sand, barer og restauranter, hoteller og bordeller, platugler og politibetjente osv. De er alle fuldstændig virkelige, rigtige, ægte. Det er forskel på Patong og Phitsanulok. Men der er meningsløst at betegne det ene område for det virkelige Thailand og det andet for uægte Thailand. Jeg tror egentlig folk ofte mener upåvirket af turister. De frelste synes at være hævet over dem, som bor eller holder ferie i turistområderne. Det bor upcountry i det rigtige Thailand og opfatter sig ikke som turister. I virkeligheden er de i den grad turister - pionerer i området måske, men turister er de. Og deres påvirkning på deres lille lokalsamfund er langt stærkere, end hvis de blot var endnu en turist i Patong. I kolonihaven så jeg ikke en eneste anden farang under mit første besøg på en månedstid - nu ser jeg mange hver dag. Og vi bidrager i den grad med til at ændre lokalsamfundet. Nye, dyre huse skyder op og skaber omsætning og beskæftigelse, supermarkerne har vestlige varer, nogle steder har de fået irske pubber. Det gør ikke områderne uægte eller uvirkelige. Det er en udvikling - om man bryder sig om den er en anden sag. De frelste skal bare være klar over, at de selv er en betydende årsag til udviklingen. |
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 21/06-2013 08:42
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1079 |
Godt skrevet Frank, nu kan vi alle vel forstaa det. BRAVO ! Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 21/06-2013 16:47
|
|
Jeg tilslutter mig Longway. Jeg i øvrigt haft tilsvarende diskussioner med backpackers. De var sørme ikke tourists, næeh, de var travellers! Okaaay... ![]() |
|
|
|
| sony |
Lagt på d. 21/06-2013 18:18
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2037 |
Sad og så tv2 airport der var en oppe i de nye aoro plots nye 777 fly. Der sad de og røg. Kan det være rigtigt de må ryge i de fly? Det så ellers fint ud men det trækker godt nok fra hvis man må ryge Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub
Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!! |
|
|
|
| CHINGCHOK |
Lagt på d. 21/06-2013 18:22
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 110 |
Det går ufatteligt stærkt. Der skyder indkøbscentre op overalt. Thailand idag er som kina ved at have overgået vesten i vækst. Ude i landsbyerne lever der gamle og børn, men ellers arbejder alle andre i byerne og tjener penge.
จิ้งจก
|
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 21/06-2013 19:18
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
rinpoche skrev: Jeg tilslutter mig Longway. Jeg i øvrigt haft tilsvarende diskussioner med backpackers. De var sørme ikke tourists, næeh, de var travellers! Okaaay... ![]() Hee, ja, som alle følger deres bibel, Lonely Planet
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| patirak |
Lagt på d. 23/06-2013 13:49
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 739 |
Kender Myanmar ret godt og det eneste jeg er 100% sikker på, at at det IKKE bliver et nyt Thailand. Det samme gælder også Vietnam, som heller aldrig kommer til, at nå blot tæt på Thailand når det gælder turisme. Thailand adskiller sig markant fra alle andre lande i Syd-Øst Asien på et område nemlig "SERVICE". Turister vil altid foretrække Thailændernes "smil" (ægte eller ej) frem for Vietnamesernes og Burmesernes mere "kolde og tilbageholdende" udtryk. For er der noget Thailændere er gode til, så er det at skabe "illusionen" og få folk til at føle sig godt tilpas. Når folk først besøger Thailand en gang, så vil de tilbage igen. Det samme gælder ikke for de andre lande og det er på det punkt at Thailand adskiller sig markant. Både Myanmar og Vietnam har strandene og naturen - de evner blot ikke at udnytte den og kommer heller aldrig til det... for det vigtigste er befolkningen. Efter min mening er både Vietnam og Myanmar spændende lande at rejse til - men det er ikke steder jeg gider besøge igen og igen. Det er service-niveauet alt for dårligt til. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.