Se indlæg|
Hvor starter man?
|
|
| MH |
Lagt på d. 20/06-2013 19:31
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 6 |
Hej. En lang historie kort: Jeg møder en Thailandsk pige der arbejder som au pair i Danmark. Vi bliver glade for hinanden og er kærester i et år. Hendes kontrakt udløber og hun rejser til Norge for at arbejde som au pair igen. Vi fortsatte med at se hinanden og nu over 2 år efter jeg mødte hende, vil vi gerne prøve at bo sammen. Når hendes kontrakt udløber, skal hun flytte hjem til mig i Danmark. Takket være vores lovgivning er jeg nød til at gifte mig med pigen, før vi kan bo sammen. Jeg vil ellers gerne bo sammen med en pige i en periode, for at være helt sikker på at det er hende. Nå, men vi vil så gerne giftes og søges om opholdstilladelse til hende. Det vækker en række spørgsmål, jeg håber i kan guide mig i den rigtige retning. -Skal vi starte med at gifte os på rådhuset? Og i så fald, er det så borgerservice man hiver fat i? -Søger man så familiesammenførsel? Og kan hun vente i Danmark mens sagen bliver behandlet? -Hvis vi nu ikke kan holde ud at bo sammen og bliver skilt. Hvordan står vi så økonomisk? Jeg har en ejerlejlighed pt. som er 100% belånt, lidt studiegæld og kassekredit. Hæfter hun for min gæld? Og har hun krav på en evt. formue på en anden bankkonto? Eller er det bedst at lave en kontrakt der siger at det vi hver især ejer før vi giftes er vores personlige ejendele? Jeg ved faktisk ikke hvordan en skilsmisse fungerer. På forhånd tak ![]() |
|
|
|
| JesperK |
Lagt på d. 20/06-2013 20:15
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 104 |
MH skrev: Hej. En lang historie kort: Jeg møder en Thailandsk pige der arbejder som au pair i Danmark. Vi bliver glade for hinanden og er kærester i et år. Hendes kontrakt udløber og hun rejser til Norge for at arbejde som au pair igen. Vi fortsatte med at se hinanden og nu over 2 år efter jeg mødte hende, vil vi gerne prøve at bo sammen. Når hendes kontrakt udløber, skal hun flytte hjem til mig i Danmark. Takket være vores lovgivning er jeg nød til at gifte mig med pigen, før vi kan bo sammen. Jeg vil ellers gerne bo sammen med en pige i en periode, for at være helt sikker på at det er hende. Nå, men vi vil så gerne giftes og søges om opholdstilladelse til hende. Det vækker en række spørgsmål, jeg håber i kan guide mig i den rigtige retning. -Skal vi starte med at gifte os på rådhuset? Og i så fald, er det så borgerservice man hiver fat i? -Søger man så familiesammenførsel? Og kan hun vente i Danmark mens sagen bliver behandlet? -Hvis vi nu ikke kan holde ud at bo sammen og bliver skilt. Hvordan står vi så økonomisk? Jeg har en ejerlejlighed pt. som er 100% belånt, lidt studiegæld og kassekredit. Hæfter hun for min gæld? Og har hun krav på en evt. formue på en anden bankkonto? Eller er det bedst at lave en kontrakt der siger at det vi hver især ejer før vi giftes er vores personlige ejendele? Jeg ved faktisk ikke hvordan en skilsmisse fungerer. På forhånd tak ![]() Den eneste måde i kan tilbring tid sammen, du besøger/flytte til Thailand, du laver en visum invitation til hende til DK. Selvfølige kan du tilbring tid sammen med hende i dk, hvis hende AU-pair er et schenge visum og ggyldig. 1. ja, Det er borgerservice man skal ha fat i, hvis i skal gifts på rådhuset. Hun skal være her på lovlige ophold, som vil sige hun har et gyldig schenge-visum. Hendes AU-pair visum kan bruges, hvis det stadig er gyldig. 2. Efter I er blevet gift, I kan søge FS. (FS: se her https://www.nyida...enfoering/ ) 3. JA, hun kan blive i DK imens sages behandles. Forklares i overstående link. 4. Reglerne vedrørende gæld, formue ... når man gifter sig er de sammen, uanset hvor hun/han kommer fra. 5. Om du vil lave en ægtepagt er kun noget du kan svar på. Hvis du har noget pension, synes jeg du skal undersøge hvad der sker med den, hvis i senere skal skilles. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 20/06-2013 21:20
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Hej MH Idet JesperK har svaret ganske uddybende på de fleste af dine spørgsmål, vil jeg således bare besvare det der mangler. Spørgsmålet om din retsstilling ved en, forhåbentlig ikke relevant, separationsbehandling . Man hæfter ikke for hinandens gæld personlige gæld. Hverken den, der er opstået før eller under ægteskabet. Men hvis der ikke er truffet aftale om særeje, ved en tinglyst ægtepagt, vil al formue være fælleseje, som skal deles. Det er naturligvis den positive nettoformue der skal deles, dvs. man fratrækker parternes gæld først. Dette har således ikke noget med hæftelsen for personlig gæld at gøre. Den er stadig "personlig". Dog har f.eks. SKAT udvidet hjemmel til at søge inddrivelse ved udlæg eller modregning hos ægtefællen for gæld til det offentlige. Mht. lejeligheden, oplyser du, at den pt. er belånt 100%. Vær opmærksom på, at hvis der er en lille friværdi efter et par år, tæller denne værdi med som positiv kapital. Uagtet at det er den ene eller anden part, der har bidraget mest til betalingen. Grunden er, at lejeligheden har haft funktion som fælles bolig. Vær også opmærksom på reglerne for pensioner. I modsætning til tidligere, beholder man selv sin pensionsordning i tilfælde af separation og skilsmisse, hvis pensionsordningen er rimelig. De nærmere regler og sædvaner kan jeg ikke komme nærmere ind på, idet jeg ikke kender din økonomi. Men vurderingen foretages i henhold til arten af pensioner, indbetalingsmønster og ægteskabets varighed. 5. Om du vil lave en ægtepagt er kun noget du kan svar på Her er jeg igen enig, men personligt ville jeg ikke indgå ægteskab uden en sådan aftale. |
|
|
|
| Nahm |
Lagt på d. 20/06-2013 21:34
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 513 |
Nu vi er ved sikkerheden omkring at sikre sine værdier i tilfælde af en skilsmisse !, kan man evt. sikre sig mod hustrubidrag i en ægtepagt ? Det ville jo være ægerligt for de uheldige at skulle sende x- antal dkr. til Thailand hver eneste måned i mange år el. livet ud som kan være tilfældet her i Dk ![]() Jeg kender da en som var thai gift i 1 år, hans ægteskab var problemfyldt, han blev rådet af advokat til at lade sig seperere/skille, grunden var at hvis der gik meget over 1 år i ægteskabet, så kunne pigen få hustrubidrag ? og hvor længe det så kunne være og hvor mange penge/måned fik han ej. at vide, men lod sig heldigvis skille, hun var ret håbløs på temmelig mange punkter ![]() |
|
|
|
| MH |
Lagt på d. 20/06-2013 22:06
|
Tak for jeres svar indtil videre. Der er mange ting jeg intet aner om, jeg er "kun" 27 og har slet ikke sat mig ind i regler og forhold ved ægteskab - egentlig er jeg pisse sur over at staten presser mig ud i et tvangsægteskab, fordi jeg vil give det en chance med min kæreste. Hvordan er reglerne for hustrubidrag? For det er da det mest latterlige jeg nogensiden har hørt om. Hvorfor skal man blive ved med at betale penge til en eks-kone? Det lyder som et lævn fra oldtiden. Jeg indbetaler 4% pension og arbejdsgiver 8% - Jeg har 30-35.000 om måneden før skat. Vil jeg også kunne miste min pensionsopsparing eller dele af den? Mvh. |
|
|
|
| Nahm |
Lagt på d. 20/06-2013 22:17
|
@ Hvordan er reglerne for hustrubidrag? For det er da det mest latterlige jeg nogensiden har hørt om. Hvorfor skal man blive ved med at betale penge til en eks-kone? Det lyder som et lævn fra oldtiden Det er en risiko...jeg ved en i familien, hendes venninde fik ved skilsmissen tilkendt 8500,- dkr hver måned resten af livet i hustrubidrag, og ved skilsmisse fik hun så mange penge hun da også lige købte et hus på mols...true story..... Manden har så også et fedt job...og da han så fik et lidt mindre fedt job og self lidt mindre i løn søgte han så om nedsat hustrubidrag, jeg forstår han ganske godt, dette emne snakkede jeg med andre i familien om - kvinderne synes da manden var et svin at han da kunne finde på det med at søge om nedsat bidrag... ...den eftermiddag var jeg ikke porpulær blandt kvinderne...men hvad tænker de dog på ????? det er jo heeelt vildt at den mand skal betale dette beløb selvom han er i godt job. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 20/06-2013 22:33
|
|
Din pensionsordning ser ved første øjekast (hvis den er overenskomstmæssig) ud til at kunne dækkes ind som "rimelig". Men jeg ville stadig oprette ægtepagt, hvis jeg skulle indgå nyt ægteskab. Nu vi er ved sikkerheden omkring at sikre sine værdier i tilfælde af en skilsmisse !, kan man evt. sikre sig mod hustrubidrag i en ægtepagt ? Det er der mange, som ville ønske. Mest mænd. Kvinder og kommuner er ret meget imod. Men, det er ikke muligt Hvordan er reglerne for hustrubidrag? For det er da det mest latterlige jeg nogensiden har hørt om. Hvorfor skal man blive ved med at betale penge til en eks-kone? Det lyder som et lævn fra oldtiden. Hustrubidrag skal ikke forstås ordret. Hun kan i teorien, og under de rette forudsætninger, kunne komme til at betale for dig. egentlig er jeg pisse sur over at staten presser mig ud i et tvangsægteskab, fordi jeg vil give det en chance med min kæreste. Politik Du kan helt sikkert finde repræsentanter i Folketinget, som deler den holdning. Og andre, der ikke gør. |
|
|
|
| Nahm |
Lagt på d. 20/06-2013 23:06
|
@ egentlig er jeg pisse sur over at staten presser mig ud i et tvangsægteskab, fordi jeg vil give det en chance med min kæreste. Vi er heelt enige, og det er der nok mange herinde der kan nikke genkendende til , meeen du står overfor et valg efter 3 mdr. visa er ovre : skal du sende kæresten hjem, el. skal du gifte dig med hende og prøve lykken .. lidt ægerligt at lovgivningen er så striks ikke ! du kan også sende kæresten hjem igen og så søge visa på ny, og dermed omkostninger og bøvl igen...der er desværre intet alternativ dd. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 21/06-2013 07:45
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
MH skrev: Tak for jeres svar indtil videre. Der er mange ting jeg intet aner om, jeg er "kun" 27 og har slet ikke sat mig ind i regler og forhold ved ægteskab - egentlig er jeg pisse sur over at staten presser mig ud i et tvangsægteskab, fordi jeg vil give det en chance med min kæreste. Hvordan er reglerne for hustrubidrag? For det er da det mest latterlige jeg nogensiden har hørt om. Hvorfor skal man blive ved med at betale penge til en eks-kone? Det lyder som et lævn fra oldtiden. Jeg indbetaler 4% pension og arbejdsgiver 8% - Jeg har 30-35.000 om måneden før skat. Vil jeg også kunne miste min pensionsopsparing eller dele af den? Mvh. Mht pensionsopsparing forstaar jeg reglerne er blevet aendret fra dengang jeg blev skilt. Min ex fik halvdelen af det der stod paa PFA kontoen paa skilsmissetidspunktet, men til udbetaling naar hun naar 62. Fair eller ej ? Som sagt reglerne har aendret sig og jeg kender dem ikke noejagtigt, saa jeg foreslaar at kontakte selskabet hvor pensionsbidraget indbetales og/eller kontakte en sagfoerer. |
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 21/06-2013 09:47
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 811 |
ja, det er lige hårdt nok, at man ikke som en god dansk mand kan få en thai kvinde på prøve, men at staten tvinger en til ægteskab, de må da forstå, at trådstartren efter 2 års bekendtskab slet ikke kender pigen godt nok, og når så han er blevet ,,tvanggift"hvordan sikrer man så, at pigen ikke får noget for ,, ulejligheden".............nææh, der skulle være en prøve ordning helt uden ansvar...................![]() |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 21/06-2013 21:26
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 994 |
chaingmai skrev: ja, det er lige hårdt nok, at man ikke som en god dansk mand kan få en thai kvinde på prøve, men at staten tvinger en til ægteskab, de må da forstå, at trådstartren efter 2 års bekendtskab slet ikke kender pigen godt nok, og når så han er blevet ,,tvanggift"hvordan sikrer man så, at pigen ikke får noget for ,, ulejligheden".............nææh, der skulle være en prøve ordning helt uden ansvar................... ![]() Det maa da absolut vaere en sag for forbrugerombudsmanden
One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
| MH |
Lagt på d. 21/06-2013 22:54
|
Chaingmai - Der er stor forskel på at se sin kæreste hver weekend / Hver måned (efter hun flyttede til Norge) Og så til at bo med hende... Det bliver "hurtigt" hverdag og gnidninger kan opstå. Det er jo først der man lærer personen helt at kende. Jeg forstår bare ikke at der ikke findes et "kærestevisum" eller lign. der gør at jeg stadig hæfter for diverse og har "ansvaret" for hendes ve og vel. Jeg kan se at jeg skal have sat mig ind i reglerne og jeg skal med garanti aldrig giftes uden en ægtepagt - om kvinden så er thai, svensk, dansk eller argentinsk. Der er sgu ingen der skal have penge af mig, hvis ikke vi er i et forhold. |
|
|
|
| Nahm |
Lagt på d. 21/06-2013 23:10
|
MH skrev: Chaingmai - Der er stor forskel på at se sin kæreste hver weekend / Hver måned (efter hun flyttede til Norge) Og så til at bo med hende... Det bliver "hurtigt" hverdag og gnidninger kan opstå. Det er jo først der man lærer personen helt at kende. Jeg forstår bare ikke at der ikke findes et "kærestevisum" eller lign. der gør at jeg stadig hæfter for diverse og har "ansvaret" for hendes ve og vel. Jeg kan se at jeg skal have sat mig ind i reglerne og jeg skal med garanti aldrig giftes uden en ægtepagt - om kvinden så er thai, svensk, dansk eller argentinsk. Der er sgu ingen der skal have penge af mig, hvis ikke vi er i et forhold. Yes, det er helt anderledes når der kommer en hverdag, og 3 mdr. som visa giver er stadig meget lidt at vurdere på, der er vel ej heller ret mange dansk-dansk par der gifter sig så hurtigt. Min nuværende thaikæreste har jeg været sammen med i 2 mdr i Thailand, hun var self. super osv, og jeg gav hende så 3 mdr. visa hertil, og hun var anderledes i Dk, eller man kommer til at kende hinanden på en anden måde, alt er jo anderledes her i Dk... Idag kan man så kun få 3 mdr, og selvfølgelig få visa flere gange, men der er lidt "B@O" ( bøvl&omkostninger )Ja få endelig lavet en ægtepagt, alt andet ville da være tosset, (min mening), men mange får det aldrig lavet..det kan jo blive en dyr regning at skulle dele alt man ejer, det er vel heller ikke retfærdigt at en thaipige fx. efter et kort ægteskab skal have 50% Om man i en ægtepagt kan få tilført at der ved en skilsmisse ikke skal betales hustrubidrag vil jeg da undersøge ved min advokat, det er da væsentligt. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 22/06-2013 09:59
|
|
@ Nahm Om man i en ægtepagt kan få tilført at der ved en skilsmisse ikke skal betales hustrubidrag vil jeg da undersøge ved min advokat, det er da væsentligt. Du behøver skam ikke at ringe til din advokat og vække ham ![]() Dette kan man ikke aftale sig ud af i en kontrakt. (ægtepagt). Det har man aldrig kunne, og jeg tør godt sige, at det kommer man aldrig til at kunne. |
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 22/06-2013 16:14
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1079 |
Hvis man har kendt hinanden i 2 aar og stadig er i tvivl, saa tror jeg at man skal droppe tanken om giftemaal, skilsmisse, aegtepagt osv.
Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 22/06-2013 16:38
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 811 |
Longway............respekt.....![]() |
|
|
|
| MH |
Lagt på d. 22/06-2013 21:36
|
Longway - Hvis du tror jeg er i tvivl pga. jeg spørger til regler / konsekvenser ved skilsmisse, så tager du fejl. Men et faktum er at Danmark ligger #5 på listen over de lande med flest skilsmisser. Hvis jeg kunne slippe for det ville jeg ALDRIG blive gift, men der er jo ingen vej uden om og jeg føler mig trængt op i en krog... Jeg ved ikke om i kan relatere til det. |
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 22/06-2013 21:42
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1079 |
Jeg er glad hvis jeg tager fejl, og i saafald beklager jeg. Jeg laeste blot dit indlaeg som en stor forvirring ang. om kaerligheden var der eller ej. Held og lykke ! Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
|
| MH |
Lagt på d. 23/06-2013 11:54
|
Longway - Helt i orden ![]() Hvad er reglerne i grunden for arbejde? Må hun arbejde i Danmark når vi er blevet gift og familiesammenføringen er underbehandling? Eller først når den er gået igennem? |
|
|
|
| larschr5 |
Lagt på d. 23/06-2013 12:03
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 135 |
Hvis du tænker lidt over det, kender du godt svaret. Hun kan selvfølgelig først arbejde når hun har fået opholdstilladelse. Hun skal jo have et cpr.nr. og et skattekort før en arbejdsgiver kan ansætte hende, og det giver man ikke til folk der kun er på processuelt ophold. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

...den eftermiddag var jeg ikke porpulær blandt kvinderne...men hvad tænker de dog på ????? det er jo heeelt vildt at den mand skal betale dette beløb selvom han er i godt job.