Se indlæg|
EU ophold på urigtig grundlag
|
|
| bjarnevasekristensen |
Lagt på d. 22/06-2013 12:28
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 4 |
Jeg blev gift i maj måned med en thailands kvinde. Som kom til Danmark indført af (hendes eksmand ) EU- ophold, selv om han var dansk statsborger, fortalte at han var tysk statsborger. hun fik fem års arbejdeophold fra stats forvaltningen. Her er problemet : nu vil stats forvaltningen tage hendes fem års arbejdeophold fra hende, vi har sendt en klage til udlængestyrelsen. Så er spørgsmålet er der nogle af jer der ved om hun må arbejde når der er sendt en klage. PS.vores ægtefældesammenføring ligge hos udlængestyrelsen. Hilsen Bjarne Vase Kristensen. |
|
|
|
| PeterS |
Lagt på d. 22/06-2013 13:40
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 231 |
Først er der nok ingen tvivl om, at hun har mistet sit opholds grundlag. Og rent juridisk har hun vel mistet sit arbejds og opholds tilladelse ved hendes skilsmisse. Så uden jeg har de store jura færdigheder vil jeg sige, ja hun mister sit 5 års ophold og arbejdstilladelse. Men har de ikke inddraget den vil jeg tror hun kan arbejde lovligt til de inddrager den. Og så starter i på en helt frisk familiesammenføring. Det er mit bud på dit spørgsmål. jura eksperten kommer nok snart på banen, så kan du sikkert få de helt rigtige regler forklaret. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 22/06-2013 13:49
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Jeg har ikke stor indsigt i disse EU-ophold, men en dansker kan vel ikke bare bilde forvaltningen ind, at han er tysker? Det er jo ham, der skal starte med at søge opholdskort efter EU-reglerne, hvorpå hun senere eller samtidig kan søge som ægtefælle. For at få opholdskort som europæer i Danmar, så skal man vel vise noget dokumentation som fx et pas. Eller er det mig, som misforstår spørgsmålet? Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| PeterS |
Lagt på d. 22/06-2013 14:45
|
|
Mon ikke den danske mand har haft arbejde i Tyskland og så kunne rejse hjem og bruge EU reglen. Det første man skal vise på stats forvaltningen er ens pas. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 22/06-2013 15:48
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Hej bjarnevasekristensen Din kone kan fortsætte på det eksisterende opholdsgrundlag, indtil Justitsministeriet har truffet afgørelse, dvs. hun kan f. eks. fortsætte med at arbejde, hvis hun har, eller får tilbudt et DOG kræver det, at der er klaget INDEN 7 dage fra modtagelsen af afgørelsen, for af klagen har nævnte opsættende virkning. Er klaget EFTER 7 dage fra modtagelsen af afgørelsen KAN ministeriet tillægge klagen opsættende virkning. (Det kan I ikke være sikre på, at de så gør) En ny opholdstilladelse, på baggrund af ægtefællesammenføring i forbindelse med Jeres ægteskab, kan kun gives såfremt ansøgningen er indgivet da hun havde lovligt ophold i landet. Såfremt Justitsministeriet stadfæster US’s afgørelse, er hun henvist til at rejse til Thailand og søge om ny opholdstilladelse i Danmark. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 22/06-2013 20:00
|
Trådstarter skriver, at vedkommende dansker fortalte, at han er tysk statsborger? Hilsen, Robert |
|
|
|
| sabaitoo |
Lagt på d. 22/06-2013 22:45
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 105 |
http://europa.eu/...nts_en.htm Divorce If you got divorced before acquiring permanent residence in the other country (which usually requires living there for 5 years) – your non-EU spouse, (grand)children and (grand)parents may stay if: they have been living there for at least 1 year, and your marriage lasted for at least 3 years before divorce proceedings started To be able to stay, your non-EU family members must also meet the same conditions for residence as EU nationals. Da jeg ikke er jurist kan jeg ikke udtale mig, men her er lidt der kan hjälpe paa vej: http://eur-lex.eu...:0077:0123 A DFOg jeg kan ikke anbefale at spörge om raad ved USi DK men lär dine EU rettigheder, her et link: http://europa.eu/...dex_en.htm http://europa.eu/...dex_en.htm og saa fatter jeg ikke at DK ikke er blevet släbt for EU domstolen forlängst |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 22/06-2013 23:27
|
|
@sabaitoo Stakkels trådstarter behøver slet ikke kværne sin EU ret igennem. Man kan naturligvis ikke støtte ret på et beskyttelsesprincip, når opholdsgrundlaget er opnået ved svig. Det fremgår af opholdsdirektivet, som der i første indlæg er henvist til. Var det en mulighed, ville jeg have skrevet det. @Robert. Sådan læser jeg det også. Det er faktisk ret snedigt, om end det naturligvis er forkert. Og vil opdages med stor sandsynlighed. Jeg kan godt gætte eksmandens motiver, men hans beslutning forekommer mig at være tåbelig |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 23/06-2013 00:52
|
Hej sudsakhon, Mener du, at det overhovedet er muligt at lyve sig til tysker som dansker i Danmark? Hilsen, Robert |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 23/06-2013 00:54
|
Jeg synes, at der mangler en ting eller to i trådstarters spørgsmål. Hilsen, Robert |
|
|
|
| PeterS |
Lagt på d. 23/06-2013 01:55
|
|
Nej du kan ikke lyve dig til at være tysker, hvis du skal bruge EU retten. For at søge er det første du skal vise, dit pas. Men du kan snyde med at have været bosat og arbejdet og derved opnå retten til at bruge EU retten ved, at flytte tilbage. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 23/06-2013 12:14
|
|
Hvis man ser på faktum i sagen, kan det da godt være, at der er lidt huller i oplysningerne. Men det væsentligste er, at en opholdstilladelse er inddraget på baggrund af falske oplysninger. De nærmere detaljer kender kun trådstarter. Hovedsagen er, at uanset mellemregningerne, er det samme fremgangsmåde ved klage over afgørelsen, og samme overvejelser, som jeg har beskrevet. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 23/06-2013 13:10
|
Det er svært med alt dette gætteri, men hvis der er afleveret en ansøgning om ægtefællesammenføring, så burde alt være i orden. Hvis der er sket noget ulovligt i forbindelse med hendes ophold efter EU-ret, og hun har medvirket til det, uagtet måske uvidenhed, så ved jeg ikke, om det kan få en konsekvens, udover den trækkes tilbage, hvad jeg i øvrigt finder naturligt, eftersom samlivet er ophørt (men jeg kender som sagt ikke meget til ophold efter EU-ret for ægtefæller). Hilsen, Robert |
|
|
|
| PeterS |
Lagt på d. 23/06-2013 14:02
|
|
Men det væsentligste er, at en opholdstilladelse er inddraget på baggrund af falske oplysninger. Selv om der intet snyd har været mister hun jo opholds grundlaget den dag hun bliver skilt. Jeg kender en der blev udvist af sverige da hendes danske mand flyttede hans adresse tilbage til danmark og det var hurtigt efter skilsmissen, ca 1 mdr. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 23/06-2013 17:07
|
|
Godt tænkt PeterS ![]() Der er bare lige et par små detaljer, så det er ikke for at være ordkløver, at jeg lige præciserer. Det er allerede ved separationen, udlændingen normalt mister sit opholdsgrundlag. Eller for at sætte det på spidsen, faktisk fra den dag deres samliv ophører på fælles bopæl, selvom udlændingen stadig har CPR. register adresse hos den danske ægtefælle. Mistet opholdsgrundlag og fortsat lovligt ophold i Danmark er to forskellige ting. Der kan indgives ansøgning om ægtefællesammenføring her i Danmark, så længe hun stadig har lovligt ophold i Danmark . Derfor er spørgsmålet om hvorvidt en udlænding efter skilsmisse, samlivsophør, separation, eller andet stadig har lovligt ophold i Danmark, et spørgsmål om hvorvidt der er fastsat en udrejsedato og om en sag er påklaget. Og om indenfor hvilket tidspunkt efter afgørelsen denne er påklaget. Der kan normalt ikke indgås fornyet ægteskab før skilsmissen er bevilget. Og at betingelserne for fornyet ægteskab er opfyldt. Hvis der f.eks. er tvist om fællesboet, skal denne tvist søges løst ved retten, og betingelserne for fornyet ægteskab er således ikke opfyldt, på trods af at man teknisk set er skilt. Derfor er udfaldet i denne slags sager meget subjektivt funderet. Man kan ikke uden videre slutte en analogi fra udfaldet af en sag til at forudse udfaldet af en anden. Dertil kræves, at man har alle oplysninger og detaljer. Det er her mange går galt i byen. De konkluderer fra det specielle til det generelle. Det er en fejl i juraen som kan sammenlignes med, i håndværksfaget at skrue torxskruer i med en smørrebrødskniv. (Det sidste har jeg også set nogen forsøge) |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 23/06-2013 17:42
|
Jepper, det sker, at folk tror, at de kan blive gift, fordi de er skilt, men det kan man ikke, hvis der ikke er sket bodeling (naturligvis, da man i modsat fald ville få både en ekskone og en kone ind i fællesboet). Sjovt nok accepterede Danmark i øvrigt en skilsmisseattest fra Thailand, uden jeg sendte bodelingen med, da jeg lige ville spare lidt småpenge. Jeg sendte heller ikke papiret på, at sagen ikke var blevet anket. Hilsen, Robert |
|
|
|
| bjarnevasekristensen |
Lagt på d. 24/06-2013 15:30
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 4 |
Hej. Mange tak for de mange svar. Min thailandske kone blev gift i Thailand med sin eksmand. De var først på den tyske ambassade for at for ophold i Danmark, men blev sendt på den danske ambassade og fik fem års ophold i Danmark som blev godkendt på stats forvaltningen. Han har været dansk statsborger siden 1991. Det jeg ikke rigtig kan forstå er at min kone kom til Danmark på et tre måned visum. Hilsen Bjarne Vase Kristensen. |
|
|
|
| PeterS |
Lagt på d. 24/06-2013 16:34
|
|
Hej Bjarne Ja du er nok kommet ind i noget, hvor din kone slet ikke har haft muligheden for at vide, hvad der er rigtig og forkert. Jeg har lige forhørt mig hos en tysker, og kan fortælle dig at de jo godt må have dobbelt statsborgerskab. Så umiddelbart vil jeg tro manden har beholdt sit tyske pas, selv om han blev dansk. Og jeg tror din kone husker forkert om, hvor hun fik sit 5 års opholds bevis, så turen på den danske ambassade var nok kun for at søge visum. Så jeg vil tro jeg er meget tæt på med mit gæt, at manden ikke har afleveret sit tyske pas da han fik dansk. Men mon ikke du skulle søge noget juridisk hjælp, det tror jeg. så held og lykke |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

A
DF