Se indlæg|
Smidigere visum til forretningsrejsende, turister og søfolk
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 24/06-2013 07:39
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Smidigere visumregler og mindre bureaukrati skal styrke erhvervslivet og turismen. Det mener regeringen, som i 2012 bad en tværministeriel arbejdsgruppe om at gå de danske visumregler efter i sømmene for at se, om de kan gøres mere tidssvarende.
Arbejdsgruppen, hvori erhvervslivet og turisterhvervet er repræsenteret, har nu lagt sidste hånd på sin rapport. Initiativerne forventes at være gennemført eller iværksat inden udgangen af 2013. Ambassaden vil opdatere om de nye visumregler løbende her på siden. Læs mere om de nye visumregler her: www.um.dk Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 24/06-2013 10:55
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Smidigere. Det ord beskriver på fremragende måde den retning, som jeg mener visumprocessen skal gå i. |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 24/06-2013 11:30
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 819 |
Jeg syntes egentlig ellers de 15 dage var rimelig smidigt. Men de skal da ikke høre brok hvis det går endnu hurtigere ![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 24/06-2013 11:46
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Bjarke85 skrev: Jeg syntes egentlig ellers de 15 dage var rimelig smidigt. Men de skal da ikke høre brok hvis det går endnu hurtigere ![]() Det er hovedsageligt Thailandske forretningsfolk som har haft problemet. Evt repraesenterer de et dansk firma i Thailand og bliver kaldt til moede i Danmark med kort varsel. Derfor er godt med et smidigere system. |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 24/06-2013 11:52
|
|
hugoboerge skrev: Bjarke85 skrev: Jeg syntes egentlig ellers de 15 dage var rimelig smidigt. Men de skal da ikke høre brok hvis det går endnu hurtigere ![]() Det er hovedsageligt Thailandske forretningsfolk som har haft problemet. Evt repraesenterer de et dansk firma i Thailand og bliver kaldt til moede i Danmark med kort varsel. Derfor er godt med et smidigere system. Jah, men der står også turist visum. Og det er jo det alle os med kærester/koner bruger Men ja, det er helt klart godt for økonomien hvis forretnings visum bliver ekspederet lidt hurtigere, det kan jeg sagtens følge. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 24/06-2013 12:11
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Ifølge opgørelsen er de fleste besøg netop forretningsrejsende Gennemsnitligt drejer godt en tredjedel af visumansøgningerne sig om visum til forretningsbesøg, mens knap hver femte ansøgning er om turistvisum (baseret på 2011-tal). Men da der i samme rapport er givet forslag om, at det skal være lettere at søge om turistvisum til Danmark, er alle vel glade ![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 24/06-2013 14:31
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
hugoboerge skrev: Bjarke85 skrev: Jeg syntes egentlig ellers de 15 dage var rimelig smidigt. Men de skal da ikke høre brok hvis det går endnu hurtigere ![]() Det er hovedsageligt Thailandske forretningsfolk som har haft problemet. Evt repraesenterer de et dansk firma i Thailand og bliver kaldt til moede i Danmark med kort varsel. Derfor er godt med et smidigere system. For at uddybe. For 6 aar siden boede vi paa Soi Sathon 1 taet paa ambassaden og nabokonen arbejdede paa ambassaden og hendes mand var forretningsmand. Manden var rimelig godt traet af den usmidighed der fandt sted naar thailandske kolleger f.eks. skulle afsted til DK med kort varsel. |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 24/06-2013 15:08
|
|
Bjarke85 skrev: Jeg syntes egentlig ellers de 15 dage var rimelig smidigt. Men de skal da ikke høre brok hvis det går endnu hurtigere ![]() I tidernes morgen fik vi det dagen efter ansøgning. Både for konen (kæresten dengang) og senere svigermekanikken. Jeg tvivler på at der samlet er meget mere end 15-30 minutters arbejde pr. sag. Resten af tiden ligger den vist bare og venter i bunker. |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 24/06-2013 15:14
|
|
Frank skrev: Bjarke85 skrev: Jeg syntes egentlig ellers de 15 dage var rimelig smidigt. Men de skal da ikke høre brok hvis det går endnu hurtigere ![]() I tidernes morgen fik vi det dagen efter ansøgning. Både for konen (kæresten dengang) og senere svigermekanikken. Jeg tvivler på at der samlet er meget mere end 15-30 minutters arbejde pr. sag. Resten af tiden ligger den vist bare og venter i bunker. Ja jeg er egentlig enig, syntes bare 15 dage ved det offentlige generelt er hurtigt haha.. Men ja, der er jo intet arbejde i en sag, så forstår det heller ikke.. Tag nu vores f.eks. Hvor der var alt det ballade med visum agent havde ændret i min kones papire osv.. Der fik jeg styr på det med Eva over telefonen, og hun sad med sagen foran sig. Invitaitonen var anvendt og hun tjekkede om alt var rigtigt.. Hvad er der mere at gøre i en sag ? Intet.. Alligevel siger hun der nok går over 15 dage fordi de har meget travlt. Men hun har jo lige tjekket om alt var i orden ??? Og vi er jo gengangere og har overholdt alle regler.. Så nej, jeg er enig. Jeg forstår ikke hvad de laver i mellemtiden. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 24/06-2013 16:57
|
|
Ansøgningerne ryger i bunken, der som udgangspunkt sagsbehandles i den rækkefølge de kommer ind i. Man kunne jo mene, at man lige skulle foran, fordi man har været i telefonisk kontakt med myndighederne. Det er hylende irriterende at skulle vente på en sagsbehandling, men man må stille sig selv det spørgsmål: Hvad er der lige, som gør at min (kone/kærestes) sag skal ekspederes foran af de andre mange sager, der også kun tager ganske få minutter... Udfra mit kendskab til sagsbehandlernes arbejdsbyrder, er det ikke mit indtryk, at der bliver lakeret ret mange negle i arbejdstiden |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 24/06-2013 17:10
|
|
sudsakhon skrev: Ansøgningerne ryger i bunken, der som udgangspunkt sagsbehandles i den rækkefølge de kommer ind i. Man kunne jo mene, at man lige skulle foran, fordi man har været i telefonisk kontakt med myndighederne. Det er hylende irriterende at skulle vente på en sagsbehandling, men man må stille sig selv det spørgsmål: Hvad er der lige, som gør at min (kone/kærestes) sag skal ekspederes foran af de andre mange sager, der også kun tager ganske få minutter... Udfra mit kendskab til sagsbehandlernes arbejdsbyrder, er det ikke mit indtryk, at der bliver lakeret ret mange negle i arbejdstiden Jeg er sådan set enig med dig i det som du skriver. Men hvis antallet af sagsbehandlere ellers svarer til omsætningen, hvilket den bør gøre, så burde det blot være at sætte lidt ekstra arbejdskraft på i en periode, så bunkerne kunne fjernes. Herefter burde sagerne kunne behandles straks som de oprettes - i hvert fald for (gæt) 90 % af sagerne. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 24/06-2013 17:28
|
|
@Frank Helt enig! Men hvor får man lige sagsbehandlere med de korrekte kompetencer ind til få måneders arbejde. Alle ansøgninger skal jo behandles i henhold til bl.a. den danske udlændingelov, og selvom man kunne oplære medarbejdere til opgaven sidder disse vel næppe standby 10 måneder af året for at assistere i 2. man kunne måske trække kapacitet fra andre dele af systemet. Men udover at de udlånte vikarer skulle have samme kvalifikationer som beskrevet, ville denne "blødning" af medarbejdere få andre områder til at gå i stå. Problemet er, at antallet af medarbejdere i det offentlige er skåret så meget ind til benet, at de resterende oplever stress relaterede symptomer og opsigelser. Det er generelt i hele den offentlige sektor. Det er muligt, at man kan pege på steder, hvor dette billede ikke er som jeg har beskrevet, men ellers passer det i de store linjer. Det er en generel tendens over hele området! Man kunne jo også bare ansætte alle de, som skulle til at løse de pålagte opgaver (hele vejen rundt) Men mon ikke der ville være forskellige politiske meninger til den ide? ![]() |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 24/06-2013 17:37
|
|
sudsakhon skrev: @Frank Helt enig! Men hvor får man lige sagsbehandlere med de korrekte kompetencer ind til få måneders arbejde. Alle ansøgninger skal jo behandles i henhold til bl.a. den danske udlændingelov, og selvom man kunne oplære medarbejdere til opgaven sidder disse vel næppe standby 10 måneder af året for at assistere i 2. man kunne måske trække kapacitet fra andre dele af systemet. Men udover at de udlånte vikarer skulle have samme kvalifikationer som beskrevet, ville denne "blødning" af medarbejdere få andre områder til at gå i stå. Problemet er, at antallet af medarbejdere i det offentlige er skåret så meget ind til benet, at de resterende oplever stress relaterede symptomer og opsigelser. Det er generelt i hele den offentlige sektor. Det er muligt, at man kan pege på steder, hvor dette billede ikke er som jeg har beskrevet, men ellers passer det i de store linjer. Det er en generel tendens over hele området! Man kunne jo også bare ansætte alle de, som skulle til at løse de pålagte opgaver (hele vejen rundt) Men mon ikke der ville være forskellige politiske meninger til den ide? ![]() Jo men jeg ved at man har gjort lignende i andre administrationer med succes. Respekt for fagligheden i sagsbehandlingen, men man skal heller ikke gøre tingene svære end de er. Der er ganske givet en del af arbejdet med sagsbehandling, som en vikar uden større vanskeligheder kunne tage sig af. Politisk kan jeg godt se, at der nok er nogen, som ville arbejde i den modsatte retning. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 24/06-2013 17:57
|
|
tja.. men så kunne man igen spørge.. Hvorfor skulle det lige være sagsbehandlingstiden på et "visumkontor", som skulle tilføres ekstra arbejdskapacitet. Når nu der så mange andre områder, der trænger lige så meget, og er permanent underbemandet. Jeg ved godt, at mit indlæg er et svar fra djævelens advokat, men man bliver ikke desto mindre nødt til at forholde sig til den virkelighed. Vi her på DRW har vel en fælles interesse i, at det kunne være som du skrev (hvor ville det være rart), men der er vel 100-vis af andre interessefora derude, med hver deres lille detailinteresse, hvis hverdag kunne gøres nemmere, bare det hele flyttede sig lidt hurtigere i det offentlige.. Det er jo en tendens i tiden. Politiet er skåret ind til benet, og kan ikke overkomme pålagte opgaver. Folkeskolelærere og gymnasielærere har fået reduceret deres forberedelse, samtidig med at de skal bruge væsentligt mere tid på "inklusion", fordi alle specialklasserne er lukket. Pædagoger kender dårligt ungernes navne og EUD området (erhvervsskoler og akademier) er stort set over natten (1. april) pålagt at arbejde dobbelt. Og det stort set uden forberedelse.. Så at der et par visumansøgninger, der bliver syltet lidt længere, fylder meget her hos os. Men er en dråbe i det store hav |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 24/06-2013 18:20
|
|
Jeg skal ikke gøre mig klog på undervisning. Man burde gøre det alle steder i administrative funktioner. De tilfælde jeg har hørt om, har det i sidste ende medført, at man har forøget produktiviteten - eller antallet af sager som behandles pr. medarbejdertime. Desuden mere tilfredse medarbejdere og lavere sygefravær. Så resultatet kan blive billigere og hurtigere sagsbehandling, og mere tilfredse medarbejdere. Det er svært at være modstander af - med mindre man har en interesse i at forhale sagerne. ![]() |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 24/06-2013 18:28
|
|
med mindre man har en interesse i at forhale sagerne Det er der helt sikkert et parti, som vil. De er vist bare ude lige i øjeblikket |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.