Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Helbred, sundhed, velvære og sygdom » Generelt om sundhed og sygdom
 Udskriv debat
Derfor er vi altid syge i Thailand.
vandango
Vi har en stor 16 kg. vaskemaskine som bruger koldt vand fra den kommunale hane.

Vi lufttører - har ingen tørretumbler.

http://ekstrablad...073689.ece

brucefong.files.wordpress.com/2010/04/sick_man.gif

Conrad
Her i huset paa Phuket er vi stort set aldrig syge, men vi har saa ogsaa en Husqvarna vaskemaskine der kan vaske ved op til 90 gr. C.

Om det er aarsagen eller det er den friske havluft her paa oen, det ved jeg ikke.

Foerst koebte vi en vaskemaskine med toploading og da den blev installeret, opdagede jeg at den kun kunne vaske ved stuetemperatur.
Det varede ikke laenge foer den blev udskiftet med en frontloader med opvarmning. Min hustru syntes godt nok det var fraaes, men da vi saa sendte top modellen op til hendes mor, saa var det fint.

Jeg haaber det er i Thailand vandango har en koldt vandsmaskine, for i DK er vandet rigtig koldt paa visse aarstider.

Conrad

Webmaster

Noget i modstrid med den kampagne for at vaske med koldere vand som kørte herhjemme for et par år siden:
- Vi vasker i for varmt vand
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
kiss
en af de største grunde til at vi blive syge ( maven) om det er Thailand Spanien eller Danmark er efter min overbevisning håndhygiejne , meget kan undgås ved at vaske hænder så tit det er muligt ,

vandango
Webmaster skrev:

Noget i modstrid med den kampagne for at vaske med koldere vand som kørte herhjemme for et par år siden:
- Vi vasker i for varmt vand

Herhjemme vasker jeg faktisk ved 30 gr. (lynprogram på arbejdet), derefter i tørretumbleren hvor der med statsgaranti ikke er nogen levende bakterier efter den megen varme.
Redigeret af vandango d. 23/08-2013 10:07

sudsakhon
@Kiss
Det har du helt ret i. Det er der skrevet kilometervis af videnskabelig forskning omkring.

-----
Der er ikke tale om modstridende oplysninger, men om to forskellige hensyn, som man kan beskrive en problemstilling ud fra

Det økonomiske og det hygiejnemæssige.

Det er en fejlopfattelse, at tro at varmt vand altid dræber bakterier. Thermofile legionella har et temperatur optimum i meget varmt vand, og er derfor en risiko i varmtvandsbeholdere.
Grunden er smittevejen.
De kan sagtens være tilstede i en varmtvandsvask på 60 gr. C, men udgør der ikke den store risiko

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
flyer
Synz nu ikke jeg har set megen håndhygiejne i Thailand snare hånduhygiejne....

Det kan undre mig at vi ikke bliver mere syge/ dårlig mave, end det vi gør, de gange tyndskide jeg har haft igennem de ti år jeg er kommet i Thailand, kan tælles på en tre til fire fingre....

Tror det med den manglende maveonde skyldes at de steger og brasiere maden temmelig godt og skulle der snige sig et par bakterie igennem stegningen skal chilien nok slå dem ihjel.

Vi har først fået vaskemaskine for et års tid siden, før den tid var det i hånden med vand lige fra hanen, men heller ikke den gang blev vi syge.

Ved godt det ikke er en videnskablig rapport jeg fremkommer med, men vi har måske bare været heldige.

Så mit råd til jer med maveonde og deslige: drik mindst to øl om dagen og spis rigeligt med chiliCheersEating Fast
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

Anonym Bruger
tja, de typiske sygdomsfremkaldende bakterier der gør os dårlige er tisse bæ bakterier og spredes mest fordi folk ikke vasker hænder...

jeg ser intet problem i at vaske tøj i koldt vand når jeg er i Thailand. Desuden går de fleste i bad inden de går i seng i Thailand...

med hensyn til udendørskøkkener m.m...og hygiejne herved, så ville enhver fødevare kontrol falde bagover hvis de så gade restauranter el. thai markeder....fluer, hunde, katte m.m. kød der hænger frit osv. men trods alt dette bliver kun ret lidt syge af den slags...der spekuleres i om vi i virkeligheden undervurdere værdien af frisk råvarer......i vesten har varerne fx kød jo været undervejs temmelig længe inden det rammer vores ganer og mens der i Thailand ofte (ikke altid) er tale om friskslagtet/høstet råvarer.

sudsakhon
Enig med flyer...mere øl og chili Smile

Tøj fra koldtvandsvask øger bare den generelle mikrobielle påvirkning i hverdagen.

Får man ikke kontamineret sin mad eller evt. sår, er det "bare" en forøget risiko. Som nogle vil synes er for høj, og andre er villig til at acceptere.

Lufttørring af tøjet er desuden en meget effektiv måde at sænke denne risiko.

jeg vasker selv i koldt vand (fordi jeg ikke gider at betale for at varme vandet op) men undertøj, sengetøj, osv er ved 60 g. C.

karklude og håndklæder er kogevask, og aldrig blandet med det andet.

I virkeligheden er en karklud fra dagen før en langt større risiko for helbredet.

Lugter den sur og tørres bordet af, beder man næsten selv om det. Men der er højt bakterieniveau langt før lugten af våd karklud.

(Nu har jeg så afsløret en af mine huslige pligter i hjemmet. jeg står for vasken)

Det er helt sikkert, at thailandsk mads tilberedning er afgørende for
hygiejnen. det er som oftest også dårlig vandhygiejne ved opvasken, der er problemet.

Chili hjælper lidt, men det er marginalt. Det hjælper i al fald ikke på mikrobiologisk toxin (giftstoffer).

Tit "reddes" man af lugten fra proteinnedbrydende bakterier (forrådner) . men bare fordi maden har fået en "tanke" er det ikke nødvendigvis en klippefast konsekvens, at man får de mange toiletture.
En oksebøf modnes med selvsamme bakterier, som gør den uappetitlig, hvis man venter for længe med mørningen.

man skal i øvrigt huske, at det heller en klippefast konsekvens, at man får diare eller opkast (eller begge dele, hvis man vinder i lotteriet) ved en mikrobiologisk infektion.

Undersøgelser har vist, at ca. 80 % af de situationer med lidt hovedpine, uoplagthed, generel sløvhed eller utilpashed skyldes en mikrobiologisk infektion.
Man tolker bare symptomerne som stammende fra andre årsager:
Træk, tømmermænd, træthed, overarbejde, for lidt søvn eller alt muligt andet i hverdagen.

Årsagen er måske sekundær, dvs. nedsat immunforsvar, netop pga. en mikrobiologisk infektion, og derved de nævnte symptomer

JS:
der spekuleres i om vi i virkeligheden undervurdere værdien af frisk råvarer......i vesten har varerne fx kød jo været undervejs temmelig længe inden det rammer vores ganer og mens der i Thailand ofte (ikke altid) er tale om friskslagtet/høstet råvarer

Enig. Der er lige netop en af de ting, som tales om blandt forskere i fødevarehygiejne

Nahm
Jeg har nu aldrig været syg i Thailand på ferierne, kun pga. for meget chilli, som desværre smager for godt til mig Smile, her fik jeg på min sidste ferie for første gang medicin herfor, pga. det gik værre og værre dag for dag, og endte på 4-5 dagen i mavekramper,,,men fik på Farmacy købt medicin i form af væske/piller, og det var væk dagen efter.

Har dog præsteret at komme hjem til Dk med en kæmpe forkølelse, men dette skyldes alt det aircon i flyet og for lidt påklædning på hjemturen Smile
Mvh,
Nahm

Longway
Hvis jeg er syg, saa er det ikke vasketoejets skyld, nae, det er helt selvforskyldt saa......

Men jeg er ogsaa meget opmaerksom paa hvad jeg spiser, hvor jeg spiser, hvad jeg roere ved osv.

Og ja, haandhygiejne er en god ting, den kommer man langt med, det kniber dog for mange.
Redigeret af Longway d. 23/08-2013 20:15
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
Nahm
Longway skrev:

Hvis jeg er syg, saa er det ikke vasketoejets skyld, nae, det er helt selvforskyldt saa......

Hi Longway,

emnet har været oppe før på siden,
Der er dog en tendens til at vi nemmere el. meget nemmere kan blive syge i LOS end i Dk !

Jeg har selv spist på rigtig mange gadekøkkener af "farlig" karakter i forhold til Dk standard, jeg har spist der masser af gange og på alle tider af døgnet, og i flere forskellige byer igennem nogle år, uden at bliver syg ?? jeg undrer mig egentligt selv hvordan det kan lade sig gøre ?? vi tror jo i Dk at det er farligt ??

Jeg synes det er fedt med den frihed i LOS, vi køber bare noget mad på gaden, midt i byen i varmen og larmen, betaler og spiser Smile det smager godt og vi bliver ikke syge Smile el ???

Jeg har dog en kammerat i Pattaya, han blev indlagt på hospital i 1 uge med madforfiftning, han havde nær mistet livet...så vi skal alligevel have respekt for det, selvom vi tror vi er vikinger,,,Wink
Mvh,
Nahm

Longway
Jeg har 1 gang haft en gruefuld maveforgiftning, nej den kom hverken fra et gadekoekken eller andet thai, det kom fra en pakke tyske poelser som jeg havde koebt i foodland, det var taet paa en indlaeggelse, jeg var saa syg at jeg ikke kunne vende mig i sengen...

Jeg er saamaend ikke sart, jeg mener bare at det er sundt at taenke sig lidt om......Har set flere steder lidt udenfor de store byer, det service man faar at spise af/med, det er lige blevet dyppet i en balje vand, og i den balje vand der bader der hoens som ser meget syge ud...der er min graense.

Jeg er dog sikker paa, at med aarene her i landet bliver man trods alt mere modstandsdygtig over for visse bakterie...Alt i danmark er jo naermest sterilt, altsaa man bygger ikke et forsvar op.......
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
flyer
Longway skrev:

Årh, ja.... Den kender jeg godt.... Det er de der store dumme glas!!!!!!!CheersSick

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

Nahm
@ Longway,

Jeg er dog sikker paa, at med aarene her i landet bliver man trods alt mere modstandsdygtig over for visse bakterie...Alt i danmark er jo naermest sterilt, altsaa man bygger ikke et forsvar op.......

Jeg er kun turist i landet, men i Dk lever jeg sundt og motionerer, mm, jeg har svært ved at tro du skulle kunne slå mig på den distance ?? jeg er vant til bakterier fra Dk og fra Thailand også ??

Jeg tror ikke det er en fordel at bo fast i LOS ? det drejer sig også om at at passe sin krop, men ja, du har nok ret, der er nogle der falder igennem, men selvfølgelig ikke mig, Wink

God week end,

Wink
Mvh,
Nahm

flyer
Nu er jeg hverken advokat eller kemiker, men har dog hørt at vi bliver stærkere af at få div. bakterier ind i vores organisme, således at vores immumforsvare bliver styrket....

Det der ikke slår os ihjeld, gør os stærkere....

Hvad siger I til den drenge???

Det er vel derfor, "de" ikke kan slå os ihjeld.......

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

natty
Jeg tror sgu aldrig, at jeg er blevet syg af vasketøj eller gadekøkkener for den sags skyld.

Derimod er jeg flere gange blevet slået omkuld af en ikke rengjort aircon og også isnende nedkøling på barer, discoer og restauranter, som kan være en sygdomsbooster, når man kommer udefra den fugtige tropiske varme.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

sudsakhon
Det er som at balancere på en knivsæg..

For lidt bakterier gør os syge, og det gør for mange også.

Immunsystemet skal "trænes", men kan også blive overstimuleret.

Den med iarcon kender jeg også godt.
Specielt de i barerne.. de giver en fæl hovedpine oveniSmile
Det er sgu ikke nemt at være menneske.

"

vandango
sudsakhon skrev:

Det er som at balancere på en knivsæg..

For lidt bakterier gør os syge, og det gør for mange også.

Immunsystemet skal "trænes", men kan også blive overstimuleret.

Den med iarcon kender jeg også godt.
Specielt de i barerne.. de giver en fæl hovedpine oveniSmile
Det er sgu ikke nemt at være menneske.

"

Det var pokkers, kan ikke mindes at jeg har siddet på en en bar med aircon, - ahhh med mindre du glemte at skrive go-go foran "barerne", så er jeg helt med. Wink

[img]http://www.kibrisgeceklubu.com/wp-content/uploads/2012/12/bangkok-gogo-bar-50x50.jpg[/img] is not a valid Image.

Kom engang syg hjem fra besøg hos min forlovede, indkasserede en kæmpe skideballe af min chef, og måtte love at klæde mig ordentligt på fremover, når jeg rejste hjem fra Thailand.
Blev forkølet og fik halsbetændelse.

3-4 timer fra Korat til Mochit busstation i Bkk, iskold bus med larmende rockmusik.
Derefter ind i en kold taxa til lufthavnen, og den lange kolde flyvetur hjem.

Fik også engang for meget aircon om natten på mit hotel, gav lidt kruller dybt nede i halsen, moerk5002 sagde at jeg skulle gå til læge med det samme, ignorerede det og var indlagt på sygehus i 5 dage med en grim lungebetændelse. Med sygdomsforløbet før indlæggelsen, og forløbet efter udskrivelsen, var lig en ødelagt ferie. Sad

Spring til debat: