Se indlæg
 Udskriv debat
valg
waree
iflg jydske vestkysten

Udland

Premierminister Yingluck Shinawatra opløser parlamentet og udskriver valg. Ikke desto mindre fortsætter demonstrationerne, siger protestleder.

THAILAND: Efter flere ugers massive demonstrationer i Bangkoks gader, hvor de protesterende har krævet, at premierminister Yingluck Shinawatra træder tilbage, oplyste premierministeren natten til mandag nat dansk tid, at hun vil opløse parlamentet og afholde et nyt valg.

Premierministeren har efter »konsultationer med mange parter« besluttet at bede det thailandske monarki, der kun har få beføjelser, om lov til at opløse parlamentet.

»På dette stadie, hvor mange mennesker fra mange grupper er imod regeringen, er det bedste at give magten tilbage til det thailandske folk og afholde valg. Så det thailandske folk vil bestemme,« sagde Yingluck Shinawatra ifølge nyhedsbureauet Reuters i en tale, der blev sendt på TV, mens tusinder af demonstranter genoptog deres protester i Bangkok.

»Jeg vil konsultere valgkommissionen for at arrangere valgdatoen så snart som muligt,« sagde hun ifølge nyhedsbureauet AFP.

Yingluck Shinawatra har tidligere meldt ud, at hun ville gå med til at udskrive valg, hvis demonstranternes ledere lover at respektere valgresultatet, selv om det skulle give Shinawatra mandat til at forsætte.

Protestleder og tidligere premierminister Suthep Thaugsuban har erklæret, at de protester, der er planlagt til mandag, skal være det endelige opgør med Shinawatra og tvinge hende fra magten.

Og opløsningen af parlamentet ændrer ikke disse planer, sagde Suthep Thaugsuban til Reuters kort efter udmeldingen fra Yingluck Shinawatra.

»I dag vil vi fortsætte vores march til Government House (hvor premierministeren har sæde, red.). Vi har endnu ikke nået vores mål. Opløsningen af ??parlamentet er ikke vores mål,« sagde Suthep Thaugsuban.

Han ønsker, at et såkaldt folkeråd, som ikke er folkevalgt, skal lede landet, hvorved oppositionen håber på at indskrænke Yingluck Shinawatras brors, der er tidligere premierminister, indflydelse.

Den politiske konflikt i Thailand udspringer af dybe skel mellem middelklasseeliten og royalister, koncentreret i Bangkok, og arbejderklassen, der støtter Yingluck Shinawatra og ikke mindst hendes bror Thaksin. Han blev efter en folkelig opstand tvunget i eksil af militæret i 2006 efter anklager om grov korruption, som han i 2009 blev dømt for in absentia.

Urolighederne brød ud, da Yingluck Shinawatra fremsatte forslag om en lovændring, der ville betyde, at hendes bror, der lever et luksusliv i Dubai, kunne få amnesti og dermed mulighed for at vende tilbage til Thailand. Forslaget er senere trukket tilbage.

Flere hundrede tusinde demonstranter har været på gaden for at demonstrere imod regeringen.

Fem personer har mistet livet i forbindelse med urolighederne i Thailand, og flere hundrede er blevet såret.

Yonok
Ja,på trods af ulovligheder osv. har regeringen bedt om et valg,på ganske alm. demokratisk vis...men nej,det vil man end ikke godtage men fortsætter med at lave demonstrationer og forlange.
Hvornår mon man får nok og stopper den galskab.

Longway
Yonok skrev:

Ja,på trods af ulovligheder osv. har regeringen bedt om et valg,på ganske alm. demokratisk vis...men nej,det vil man end ikke godtage men fortsætter med at lave demonstrationer og forlange.

Hvilken galskab ?

Det er vel ikke galskab at demonstrere mod at landet bliver styret af en kriminel korrupt person, som ovenikoebet har stukket halen mellem benene og ikke er mand nok til at staa til ansvar for sine handlinger, samt staar og flaeber som en lille dreng som ikke maa komme ind ad koekkendoeren.

Hvornaar det fine initiativ stopper, det goer det vel naar alt som har med thaksin at goere er fjernet.

I bliver ved med jeres " demokratisk vis "
Redigeret af Longway d. 09/12-2013 05:10
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
maichai
Angel Se det positive i demonstrationerne i Bangkok Bath falder stadig på grund af uroen Read the rules
Phone......

Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser.

เราไม่ได้อยู่ที่อุดมไปด้วย
แต่ที่นี่ในประเทศไทยเรามีชีวิตอยู่อย่างหรูหรา

OleH
Longway skrev:

Yonok skrev:

Hvilken galskab ?

Det er vel ikke galskab at demonstrere mod at landet bliver styret af en kriminel korrupt person, som ovenikoebet har stukket halen mellem benene og ikke er mand nok til at staa til ansvar for sine handlinger, samt staar og flaeber som en lille dreng som ikke maa komme ind ad koekkendoeren.

Hvornaar det fine initiativ stopper, det goer det vel naar alt som har med thaksin at goere er fjernet.

Sikke da en gang ævl at komme med, Suk !

Det er jo bare de sædvanlige påstande, du og andre Thaksin hadere kommer med igen og igen, det bliver lidt trivielt efterhånden.

maichai
OleH skrev

Det er jo bare de sædvanlige påstande, du og andre Thaksin hadere kommer med igen og igen, det bliver lidt trivielt efterhånden.

Read the rules Thaksin hadere dem er der mange af Kick you Men om de er Gule eller Røde er vel op til en selv Bla bla bla I Danmark er der Blå blok & Rød blokHello.... Nogen kan lide datteren andre kan lide moderen sådan er det i politik
Phone......

Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser.

เราไม่ได้อยู่ที่อุดมไปด้วย
แต่ที่นี่ในประเทศไทยเรามีชีวิตอยู่อย่างหรูหรา

Yonok
Det jeg ikke rigtig forstår Longway er at du råber op om regeringens lovbrud osv....men ikke ET ENESTE ord om hvad jeres egne har lavet eller laver nu,der er skide ulovligt-og flere af jeres ledere er der udstedt arrest ordre på.
Desuden kalder I jer demokrater og vil have en reel regering-må sgu sige at det ikke lige netop er det I selv viser noget af.
Havde det været alle andre steder var I med garanti blevet jaget hjem-eller det der var værre.
Thailand og regeringen har,syntes jeg udvist utrolig stor tålmodighed med jeres demonstration i et forsøg på at undgå at nogen kommer til skade,men det er jeres ledere fuldstændig kolde overfor.Vil intet andet end lave ballade og er derefter fuldstændig kolde overfor hvor meget det skader landet eller dets befolkning.

jojokent
Han ønsker, at et såkaldt folkeråd, som ikke er folkevalgt.....
Er det så ham der skal vælge dem??
Meget demokratiskSad

Longway
Yonok.

Du skal ikke sige I, jeg har ingen indflydelse paa noget, saa omtal det gerne som de gule.

Jeg raaber bestemt ikke, jeg har bare en mening som du ikke kan snuppe, at du saa forsoeger at fremstaa som farveloes, det finder jeg underligt, enhver kan da laese at du er stor Thaksin fan, og det er jeg da kold overfor.

Nu handler sagen her om Thaksin, saa det er vel ham og hans slaeng som skal debatteres.

Jeg deltager saamaend ikke i demonstrationer, jeg har vaeret til stede ved et par stykker,men har ikke deltaget, det er ikke mit bord, det klare min kone med stort bravour ! Saa hvorfor de farang som har en gul mening skulle smides ud, eller det som er vaerre, det er da det vaerste roede aevl jeg laenge har hoert..og du taler om demokrati, du er ikke saerlig demokratisk i dine udtalelser, du er da noget ondskabsfuld !

Hvis man ikke kan/vil indse at Thaksin har brudt love, samt at det er ham som traekker i traadene bag forhaenget, saa snorksover man da.

Mht. til at skade landet, det klare Thaksin klanen ganske fint selv !

Hvis man mener at det hele kun gaar ud paa at de gule laver ballade, saa vidner det om at man intet har forstaaet.
Redigeret af Longway d. 09/12-2013 06:28
Mvh. Chiliposen.

hugoboerge
OleH skrev:

Longway skrev:

Yonok skrev:

Hvilken galskab ?

Jeg er helt enig med Longway.

Og OleH hvis du ellers kan huske tilbage til 2010 saa lovede regeringen dengang at de ville udskrive valg og bad demonstranterne om at tage hjem hvor de nu hoerte til, men det gjorde de ikke. De futtede en del af Bangkok af men det kan du nok heller ikke huske. De roede lavede barrikader med pigtraad, vaaben osv det ser vi trods alt ikke ved demonstrationerne nu.

Det er trist at nogle personer ikke kan se realiteterne i oejnene. Yingluck har givet sin undskyldning til befolkningen via TV for nogle dage siden og maa nu til HM kongen for at faa trukket tilbage de 2 lovforslag som blev afvist og som startede hele balladen. Samtidig har hun bedt om en "royal pardon" for sig selv for at have forstyrret HM unoedvendigt.

Det er rart at se at regeringen nu har indset at man ogsaa skal lytte til minoriteterne og ikke bare moeve et lovforslag igennem kl. 0400 om morgenen. Et lovforslag som blev aendret radikalt fra foerste udkast og aendringen var saamaend at give amnesti til Thaksin.

Jeg ved ikke om man kan beskrive nogle forum deltagere her som "Thaksin hadere". Men i den tid som regeringen har siddet ved magten har det hele drejet sig om een person og som har styret landet fra sit eksil via Skype og delegationer fra Thailand som har raadfoert sig med ham i hans eksil.

Det er ikke paastande, det er fakta, fordi de er jo dumme nok til at fortaelle hvad det er der foregaar.

Regeringen er til for befolkningen og det gaelder hele befolkningen ogsaa minoriteterne og ikke kun for een enkeltperson som blot vil have sine penge tilbage igen.

Yonok
hugoboerge
Det som nogle af jer ikke fatter en meter af,er at jeg tror mange er enige i at der skal en ny rehering ind-men at det skal hverken være Yingluck eller Abhisit eller nogle af deres folk...så langt tror jeg at de fleste i befolkningen er enige.Der hvor den kammer over er når demonstranterne totalt negligerer alt og alle undtagen dem selv og bare forlanger og forlanger og intet selv vil-ikke engang i dialog om tingene.
I kan henvise 1000 gange til alt det MR.T har bedrevet og ingen benægter det,men som sagt skyd lige lidt på jeres egne og se på hvad det er for nogle mennesker-og intet af det berettiger nogen til at kaste landet ud i en sådan tumult som denne-fuldstændig udenfor alle demokratisake spille regler.

Yonok
hugoboerge
Det som nogle af jer ikke fatter en meter af,er at jeg tror mange er enige i at der skal en ny regering ind-men at det skal hverken være Yingluck eller Abhisit eller nogle af deres folk...så langt tror jeg at de fleste i befolkningen er enige.Der hvor den kammer over er når demonstranterne totalt negligerer alt og alle undtagen dem selv og bare forlanger og forlanger og intet selv vil-ikke engang i dialog om tingene.
I kan henvise 1000 gange til alt det MR.T har bedrevet og ingen benægter det,men som sagt skyd lige lidt på jeres egne og se på hvad det er for nogle mennesker-og intet af det berettiger nogen til at kaste landet ud i en sådan tumult som denne-fuldstændig udenfor alle demokratiske spille regler.
Redigeret af Yonok d. 09/12-2013 07:20

Gamba
For mig at se er det netop hugoboerge og Longway som har fattet det. Smile
Spændende lige nu. Nu må vi se om storebror også går med til at der faktisk bliver udskrevet et valg før tid.

Http://welcome-in...
Welcome inn Hotel room & Villa rental
[img]Http://www.welcome-inn.com/images1/rent.jpg[/img] is not a valid Image.

http://www.welcome-inn.com
OleH
Gamba skrev:

Spændende lige nu. Nu må vi se om storebror også går med til at der faktisk bliver udskrevet et valg før tid.

Nu modsiger du nærmest dig selv, Gamba !

For hvis jeg forstår dig, hugoboerge og Longway ret, så mener i jo, at det er Thaksin, der bestemmer, og hvis det er rigtigt, har han jo selvfølgelig allerede godkendt, at der udskrives valg.

Men jeg tror, at de allerfleste, der følger med i denne krise, kan forstå, at luften nu må renses ved et nyvalg til parlamentet.
At så et mindretal af en flok bøller af en eller anden farve ikke kan eller vil forstå, at loven skal holdes, det er jo trist.
Men det siger mere om dem end om den nuværende regering.

esanboy
Hvad vil Suthep og hans hooligans gøre når de taber endnu et valg?

Den eneste vinder lige pt, er Yingluck. Har været rimelig cool under disse optøjer. At udskrive valg, vinder hun på. Ikke bare valget, men også respekt i den del af verden som har Demokrati. Et tab for en ting som Thailand aldrig har haft og aldrig vil få og som disse Hooligans ynder at kalde sig. Democrat.

OleH
Her er et godt råd til The Democrat Party fra en af deres politiske modstandere:

"Mr Charupong said he believed Ms Yingluck would again run in the election (she was on the party list last time) because people wanted her to return as prime minister.

The Pheu Thai leader had words of advice for the Democrat Party. "Don't be afraid of an election. Don't play a street game. Although you have lost in the last eight elections, one day you might win.""

http://bangkokpos...hai-leader

God valg-humor ! he he

Longway
Jeg skal da lige love for at de roede sidder og kigger i krystalkuglen lige nu.

Hvad er det Thaksin er blevet saa populaer paa blandt visse folk, altsaa udover at gi' dem en klat penge for at vaere trofaste undersaatter og dermed frasige sig sin egen identitet

Jeg har taenkt og taenkt, jeg kan simpelthen ikke finde noget.

Men det er nok mig som ikke har fattet noget.

Smile Aldrig har en smiley haft smukkere farve.
Mvh. Chiliposen.

Kim Ludvigsen
Ingen tvivl om, at Yingluck har spillet sine kort utroligt godt, mens Suthep omvendt har forspildt enhver chance for at komme til magten. Udskrivelse af valg neutraliserer militæret, så selv hvis de havde lyst til at støtte Suthep, så vil det næppe ske nu.

Suthep har desuden skubbet alle moderate over i Yinglucks arme. Jeg er ikke fan af hende og den meget dyre og uvirksomme populistiske politik, men selv jeg ville stemme på hende - hvis jeg kunne - frem for en udemokratisk ballademager. Han skulle have ventet 1½ år til næste valg i stedet. Jeg vil spå, at regeringen får flere stemmer end ved forrige valg.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
OleH
Longway skrev:

Jeg skal da lige love for at de roede sidder og kigger i krystalkuglen lige nu.

Hvad er det Thaksin er blevet saa populaer paa blandt visse folk, altsaa udover at gi' dem en klat penge for at vaere trofaste undersaatter og dermed frasige sig sin egen identitet

Jeg har taenkt og taenkt, jeg kan simpelthen ikke finde noget.

Men det er nok mig som ikke har fattet noget.

Smile Aldrig har en smiley haft smukkere farve.

Jeg vil ikke sige dig imod, men bare sende dig nogle flere smileys Sun babySun babyHeadbanger

Gamba
OleH skrev:

Gamba skrev:

Nu modsiger du nærmest dig selv, Gamba !

For hvis jeg forstår dig, hugoboerge og Longway ret, så mener i jo, at det er Thaksin, der bestemmer, og hvis det er rigtigt, har han jo selvfølgelig allerede godkendt, at der udskrives valg. Håber på det bedste.

Men jeg tror, at de allerfleste, der følger med i denne krise, kan forstå, at luften nu må renses ved et nyvalg til parlamentet.
At så et mindretal af en flok bøller af en eller anden farve ikke kan eller vil forstå, at loven skal holdes, det er jo trist.
Men det siger mere om dem end om den nuværende regering.

Det jeg mener at jeg først vil se et valg udskrives før jeg tænder cigaren. Der er jo mange røde spiller på banen med anfører Big T. Hvis jeg forstår ret skal det ske ind for 60 dage efter loven.
Mhs. til hvilken ny regering er for tidlig at gætte.

Http://welcome-in...
Welcome inn Hotel room & Villa rental
[img]Http://www.welcome-inn.com/images1/rent.jpg[/img] is not a valid Image.

http://www.welcome-inn.com
Spring til debat: