Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Familie, ægteskab og børn » Børnene
 Udskriv debat
Automatisk statsborgerskab til børn med dansk far
Boes
Automatisk statsborgerskab til børn med dansk far

Af Søren Ploug Lilmoes, Berlingske Nyhedsbureau
9. december 2013, 16:56

Nyt lovforslag betyder, at et barn fremover automatisk bliver dansk statsborger, hvis faren er dansker. Det gælder, uanset om barnet er født i Danmark eller i udlandet.

Hvis et nyt lovforslag, som justitsministeren har sendt i høring, bliver vedtaget, vil alle børn af danske mænd fra maj 2014 automatisk blive danske statsborgere. Det kommer også til at gælde for børn født i andre lande af udenlandske kvinder, skriver Fagbladet FOA.

Forslaget siger blandt andet, at børn født af kvinder, der eksempelvis har været i Danmark for at arbejde som au pair, fremover automatisk bliver danske statsborgere, hvis blot faren er dansk.

»Retsstillingen for børn med danske forældre er allerede nu bedre end nogensinde, og den vil blive i top med den nye lov, når den er gennemført,« siger Eva Ersbøll, der er seniorforsker ved Institut for Menneskerettigheder, til Fagbladet FOA.

Loven er ikke kun aktuel i forhold til au pairer og andre udenlandske kvinder, der er blevet gravide under deres ophold i Danmark. Den får også betydning for børn, som danske mænd har fået, mens de har boet i udlandet med udenlandske kærester.

»Ændringen er relevant for rigtig mange mennesker. De vil få de fulde rettigheder, som et dansk statsborgerskab giver,« siger Eva Ersbøll.

De danske børn af udenlandske kvinder vil kunne flytte til Danmark og stemme ved folketingsvalg. De får fri bevægelighed i EU som andre EU-borgere. De vil ikke kunne udvises, og de vil ifølge Eva Ersbøll også kunne uddanne sig i Danmark som alle andre danske statsborgere.

Jeg må indrømme, at det kom lidt bag på mig, at loven først trader ikraft naste år. Mine unger født af Thai mor i Thailand, 4 og 5 år gamle, fik allerede dansk statsborgerskab iår.......
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

Longway
Man kan forhaabentligt frasige sig at et evt. barn faar dansk statsborgerskab.......der er vel ingen tvang ?

Eller faar de dobbelt ?
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
Yonok
Tror da at folk skal søge om det og ønsker du det ikke lader du vel bare være,men kan da ikke se andet end at det ville være en fordel for børnene som måske kunne nyde godt af det senere i livet-og det kan vel ikke generer dig at de har det,idet der jo ikke er nogen større forpligtigelser i det.

Boes
Davi ansøgte om visa til ungerne sidste sommer, blev det afvist på ambassaden i BKK og de fik i stedet danske pas , hvilket naturligvis er en kampe fordel.
Albert Einstein

johnhelt
Gaelder den regel saa ogsaa for born fodt udenfor aegteskab, men hvor faderen vedgaar sig at vaere barnets rigtige far..som vi kender det fra Thailand, hvor man bliver registeret paa fodselsattesten osv?

Boes
Las artiklen ovenfor, der står at eneste betingelse er at faren er dansk....
Albert Einstein

Longway
Yonok skrev:

Tror da at folk skal søge om det og ønsker du det ikke lader du vel bare være,men kan da ikke se andet end at det ville være en fordel for børnene som måske kunne nyde godt af det senere i livet-og det kan vel ikke generer dig at de har det,idet der jo ikke er nogen større forpligtigelser i det.

Der er intet som genere mig..

For mit vedkommende ville det ikke vaere oenskeligt at et evt. barn ville faa dansk statsborgerskab, da vi ikke planer om at bosaette os i danmark, et dansk statsborgerskab vil faa et evt. barn til at staa som turist i eget land.

Forstaa du hvad jeg mener ?
Mvh. Chiliposen.

buick
Som jeg husker tillader danmark ikke dobbelt statsborgerskab så når de bliver 18 skal de for at beholde det dansk frasige sig det andet statsborgerskab de har

Longway skrev:

Man kan forhaabentligt frasige sig at et evt. barn faar dansk statsborgerskab.......der er vel ingen tvang ?

Eller faar de dobbelt ?

buick
Oven i alt det her skal man så huske på at tiltrods for barnet bliver dansk statsborger så har moren ikke ret til at være her medmindre hun opfylder de krav udls kræver for alle udlændinge der ønsker at bosætte sig i Danmark

Så er man lige vidt???

Boes
Børn med Thai mor ER allerede Thai statsborgere - det store ´+ er at de også kan få Dansk statsborgerskab.....
Albert Einstein

Boes
Kampe fordel hvis barnet vil have sig en gratis uddannelse i EU f.ex.
Albert Einstein

Boes
Ang. dobbelt medborgerskab så se her....

http://www.statsb...011013.htm

Albert Einstein

rinpoche
Longway skrev:

Yonok skrev:

For mit vedkommende ville det ikke vaere oenskeligt at et evt. barn ville faa dansk statsborgerskab, da vi ikke planer om at bosaette os i danmark, et dansk statsborgerskab vil faa et evt. barn til at staa som turist i eget land.

Det vil da være en sølle forælder, der vil fratage sit barn den option at blive dansk statsborger med alle de muligheder dette indebærer, ikke mindst fordi at barnet kan have dobbelt statsborgerskab indtil det fyldte 18 år. Betragt det som en "helgardering".

Når barnet når skels år og alder, kan han/hun jo så selv træffe sit valg.

et dansk statsborgerskab vil faa et evt. barn til at staa som turist i eget land.

Det er jo noget sludder.
Redigeret af rinpoche d. 11/12-2013 08:51

THansen
buick skrev:

Oven i alt det her skal man så huske på at tiltrods for barnet bliver dansk statsborger så har moren ikke ret til at være her medmindre hun opfylder de krav udls kræver for alle udlændinge der ønsker at bosætte sig i Danmark

Så er man lige vidt???

Moderen vil have nemmere ved at få tildelt opholdstilladelse, da det vil være mod eu-regler at udvise en forælder til en mindreårig dansk statsborger.

Ny EU-dom rundbarberer danske regler

Udlændingenævnet - Forældre til herboende mindreårige børn

Boes
Ændring af lov om dansk indfødsret (Dansk indfødsret til unge født og opvokset i Danmark mv.) (Dec I)

Lovforslaget indebærer, at der skabes en lettere adgang til statsborgerskab for unge, som er født og opvokset i Danmark. Lovforslaget indebærer også, at et barn født i udlandet – uafhængigt af om det er født inden for eller uden for ægteskab – erhverver dansk indfødsret ved fødslen, hvis faderen eller moderen er dansk. Forslaget følger bl.a. op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011.
Iflg lovforslaget er der ingen begransning til det fyldte 18. år som tidligere...
Albert Einstein

Longway
rinpoche skrev:

Longway skrev:

Yonok skrev:

Det vil da være en sølle forælder, der vil fratage sit barn den option at blive dansk statsborger med alle de muligheder dette indebærer, ikke mindst fordi at barnet kan have dobbelt statsborgerskab indtil det fyldte 18 år. Betragt det som en "helgardering".

Når barnet når skels år og alder, kan han/hun jo så selv træffe sit valg.

et dansk statsborgerskab vil faa et evt. barn til at staa som turist i eget land.

Det er jo noget sludder.

Det er da muligt at det er noget sludder, jeg er dog af den opfattelse at naar barnet naar 18 aa. og er dansk statsborger, saa er man vel turist i eget land, derfor spurgte jeg til dobbelt.......en skrev saa at man selv kunne vaelge......Jeg er godt klar over at det ikke vil beroere et barn paa 2 aar..

Yonok skriever at man skal ansoege om dansk statstborgerskab, jeg laeser det som man faar det automatisk.

Derfor mine spoergsmaal.

Rin. Du burde svare, istedet for bare at skrive at det er sludder, den var lidt billig.
Mvh. Chiliposen.

Boes
Det går vist lidt langsomt i grøntbiksen idag rol
Albert Einstein

Longway
Det er da muligt at frugtkassen er lidt tom idag, men nu har groenthandleren og jeg ingen boern, saa det er ikke noget jeg ved noget om, derfor spoerger jeg panelet.

Grin
Mvh. Chiliposen.

Anonym Bruger
Boes skrev:

Børn med Thai mor ER allerede Thai statsborgere - det store ´+ er at de også kan få Dansk statsborgerskab.....

Hvis de altså er registreret i Thailand. Vores datter som blev født i 2001 er feks aldrig blevet registreret i Thailand. Vi troede fra starten af at hun ville være Thai af statsborgerskab, da vi ikke var gift da hun blev født. Da vi så undersøgte tingene lidt nærmere viste det sig at reglerne kort forinden var blevet ændret så hvis blot faderen var Dansk og man boede i Danmark så blev barnet dansk statsborger.

Da det viste sig var der jo ingen grund til at få hende registreret i Thailand.

Men det er da en god tilføjelse at det også gælder børn født i udlandet, det giver Dansk/udenlandske par meget bedre muligheder for at på et tidspunkt bosætte sig i Danmark.

hugoboerge
Fordelen for et barn at forblive Thailandsk statsborger er at han/hun vil vaere i stand til at eje jord. Om det er en fordel eller ej i forhold til at bibeholde dansk statsborgerskab afhaenger vel af situationen paa tidspunktet hvor man skal overveje det ene eller det andet.

Spring til debat: