Se indlæg|
Thailand anno 2006
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 20/01-2006 12:01
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
Jeg vil proeve at belyse lidt af hvad det vil sige at have med Thailand at goere. Det er en blanding af super highteck og mange hundrede aar gamle traditioner / overtro..... Tip - birg og deres 2 soenner peet paa 17 og Bob på 12... For 3 dage siden koerte peet som saedvanlig paa familiens mc og ja det gik jo galt, en hund kom paa tvaers og desvaerre ikke nok med det der kom en af de mange sten biler forbi med deres traditionelle 30-40 tons sten... Det goer ikke ret godt naar den koerer over en skulder og en arm...... Naa men afsted paa sygehus med ham i den lokale doede bil, de er ligeglade saa de afleverer bare paa det foerste bedste hospital.. i dette tilfaelde et dyrt privat hospital...... Efter 2 dage og godt indhysltret i gips kommer knaegten saa hjem... I mellem tiden har mor Tip haft tid til at vaere hos den lokale medicinmand.. Mor doo.... Og faaet en flaske af det ildelugtende gule vand med hjem.. Saa af med gipsen paa den ene arm og smoere smoere.. Saa kan man kun ryste paa hovedet og taenke hvad faen altsaa, skulle den lokale hekse doktor vaere klogere end de er paa et privat hospital..... Men det tror de altsaa paa. Naa ikke nok med det de havde jo et lille problem for saadan et privat hospital er jo dyrt og motorcyklen var i udu.. det var noget lort for Bob paa 12 skulle jo bruge den for at koere i skole nu da Peet var sengeliggende... Saa om ikke jeg lige kunne hjaelpe lidt. helt aerlig det kunne jeg sq ikke, en knaegt paa 12 skulle saa bare vaere naeste offer, eller. Jeg fortalte dem paent at det maaske var bedre de stod op og koerte knaegten i skole........ Ok den egentlige grund til at jeg blev sur og afslog at hjaelpe var egtentlig at de fyldte mig med loegn..... De har rent faktisk en del forsikringer, men se naar Peet kun er 17, har han ingen koerekort til MC og dermed ingen forsikring... De forsoegte sig der i mod med en historie om at forsikringen var udloebet 3 dage for inden. Lodret loegn og saa har jeg altsaa ingen hjaelpe kasse. Saadan er Thailand ogsaa aaar 2006. Le-si |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 20/01-2006 14:18
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Hej Le-Si, kedelige historie hele vejen igennem. mht Mor Doo, inden familien igen smider penge væk til en sådan, kunne du måske spørge dem, hvorfor de tror at ingen af alle de mor doo der rendte rundt på strandene i sydthailand advarede deres kunder om en forestående tsunami-død? Det er trods alt en ikke helt uvæsentlig episode i eens liv. mvh rinpoche |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 20/01-2006 15:46
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
Hej rinpoche Jamen jeg tror ikke du kan forklare dem at de er ude hvor isen ikke kan baere.. Det er en del af thailand og uhyggelig mange mennesker tror paa de taabelige Mor doo.... Eller en munk.. Der findes mennesker som vitterlig har nogle evner, jeg ved det men stoersteparten her ude goer det nok for de nemme penge. For det er jo ikke gratis at besoege en af kvaksalverne... Det er simpelhen Jai dam der udnytter andre i overtroens navn... Le-si |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 20/01-2006 17:19
|
|
Jow tak, jeg har selv været der du. Vi havde lige købt en motorcykel og en fuld thailænder brasede lige ind i konen, fløj af motorcyklen og fløjtede henad vejen mere eller mindre på hovedet. Vi var sikre på at han var død, viste sig imidlertid at det var han ikke og han og hans kammerater der var med forsøgte at tørre skylden af på min kone, på trods af at hun holdt stille og ventede for rødt lys !!!! Heldigvis var der vidner så den kom han ikke videre med. Der skete intet med konen udover hun blev forskrækket og cyklen fik en bule. Nå, men en tur til munken skulle vi da, og det viser sig at farven på vores motorcykel er meget "uheldig" (den er rød) og vi bør partout købe en hvid istedet!!! Vorherre til hest, selv konen var ikke for imponeret. mvh rinpoche |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 20/01-2006 18:47
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Hej, En af de eneste kulturelle/semi-religiøse ting i Thailand, som jeg IKKE respekterer er Mor Doo! Jeg foragter Mor Doo, ganske enkelt. De er under lavmålet og er ofte nogle halvperverse svin, der tjener penge på at fylde folk med tossede historier. Og jeg har også sagt til konen (min forlovede), at dukker der en Mor Doo op til vort bryllup, så går jeg. Og for ligesom at præcisere, så er Mor Doo faktisk også fuldstændig uforenlig med Theravada-buddhismen, som Thailand hæver at følge. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 20/01-2006 19:29
|
|
Hej Kronberg, Jeg ved fra andre artikler vedr. dette emne som du har skrevet at du har indgående kendskab hertil. Men hvordan så med de forudsigelser som munkene praktiserer? Er de så forenelige med T-buddhismen? mvh rinpoche |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 20/01-2006 19:54
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Hej rinpoche, Jeg har ikke læst hele theravadas "bibel", men Buddhas fokus er middelvejen og hverken fortiden eller fremtiden. At skue den ene vej eller anden anden vej er uinteressant, fordi det fjerner fokus fra det væsentlige, som er livet her og nu, og hvordan jeg kan slippe af med alle "attachments". Hvis jeg derimod skuer ind i fremtiden, så er det et faktisk et "attachment", der binder mig og derved lukker af for Nirvane (Nibbana). Hele Mor Doo-ideen, som mange munke også følger, bygger på animisme, og ikke på theravada-buddhisme, som Buddha oprindeligt underviste i. Redigeret af Robert Kronberg d. 20/01-2006 19:55 Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| ove |
Lagt på d. 20/01-2006 22:38
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 45 |
hej rinpoche og Kronberg hvad er det for artikler rinpoche nævner Kronberg har skrevet ? det er et emne som jeg er meget nysgerrig efter at læse mere om MVH Ove |
|
|
|
| Kimpil |
Lagt på d. 20/01-2006 22:58
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 161 |
Ove Prøv at kigge i denne tråd http://www.dansk-...post_17509 , her henviser Kronberg til 2 spændende artikler han har skrevet. I mine øjne meget oplysende og interessante artikler Det er ikke hvad du gør - det er måden du gør det på
|
|
|
|
| ove |
Lagt på d. 21/01-2006 00:31
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 45 |
mange tak Kimpil hilsen Ove |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.