Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Thailandsk mad i Danmark og dansk mad i Thailand » Opskrifter og gode råd
 Udskriv debat
Naturligt rask
Webmaster
Vi havde engang sidste år en tråd som hed "Spis dig sundere i Thailand". I den tråd blev der debatteret lidt om helbredet og den mad vi får indenbords.

Nu faldt jeg lige over en ny bog der er kommet som hedder "Naturligt Rask" og den kører lidt videre i det emne vi fik debatteret omkring helbred og mad. Forfatteren er Louise Koch og hun påstår at man ligefrem kan helbrede sig selv uden medicin osv. Louise forklarer selv lidt om sin bog/filosofi i denne video:

Om der er hold i det eller om det er fri fantasi skal jeg ikke gøre mig til dommer over. Grunden til jeg overhovedet faldt over Louise Koch og hendes bog var alene følgende to videoer fra Thailand (fundet pga. min æderi-hobby):

Hendes hjemmeside kan findes her: www.raskpaaraw.dk
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Kim Ludvigsen
Undskyld, men den slags er et ømt punkt for mig. Det er simpelthen det rene vrøvl på linje med at spise efter sin blodtype. Den helbredelse, man oplever, skyldes at man følger nogle af de samme gode råd som lægerne også fremhæver til en sundere livsstil.

Jeg har tjek på et par af de ting, som hun nævner, at nogle er blevet helbredt for (deres egen subjektive vurdering): Crohns og diabetes. Crohns kommer og går, så det er ganske givet et rent tilfælde, hvis en person føler at have fået det bedre. Kosten har ingen indvirkning på den sygdom. Diabetes kan i milde tilfælde "helbredes", hvis man taber sig, så det er ikke helt utænkeligt, at nogle kan undgå piller, hvis de har tabt 5-10-20 kilo efter en sundere livsstil.

Bemærk også i afsnittet "Naturligt rask" på hendes hjemmeside, hvem hun henvender sig til: Mennesker, hvor lægerne ikke nødvendigvis kan finde noget galt.

Bemærk også i afsnittet "Hvad kan helbredes?" at de ting hun først nævner (inden hun går videre til de subjektive historier) alle er noget, som lægerne længe har sagt kan helbredes med en sundere livsstil.

Det eneste positive ved den slags pseudovidenskab er, at nogle måske vil være mere tilbøjelige til at følge sådan en bogs råd end lægen, der siger det samme. Skribentens bankbog får det nok også bedre. Ulempen er, hvis mennesker der vitterligt har brug for medicin hopper på vognen og skipper medicinen.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
natty
Jeg er sådan set fuldstændig enig med Kim Ludvigsen.

Men på den anden side betyder kost og livstil jo en del for helbredet.
Kender personligt personer som efter ændring af kosten, efter kontrol, enten har kunne halvere dosis eller helt undgå at tage kolesterolsænkende medicin (som jo også kan have bivirkninger).

Problemet opstår, når folk kun følger råd som "blodtype" mad og den slags, og samtidig dropper råd fra lægevidenskaben, uden samtidig at blive kontrolleret for deres genvordigheder.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

Yonok
Jeg vil til dels give Kim ret,men der er altså mange aspekter i dette - alene penge spørgsmålet bare se med cancer.Jeg læste for ikke længe siden en artikel om en person som havde kræft og led meget på grund af sygdommen men også behandlingerne og derfor ledte på nettet og alverdens steder efter alternativer.
Han fandt frem til at det eneste dokumenterede der havde helbredt nogen var...og det var tusinder af år siden og frem canabinol olie men da det ikke er lovligt tog han frø istedet-ganske mange om dagen da de indeholder meget lidt.
Han blev helbredt og det samme har man jo hørt mange gange men lægevidenskaben og medicin selskaberne vil jo ikke idet de ville tabe enorme indtægter....på samme måde som tidligere direktør for wolkswagon opfandt en motor der kunne køre på vand...endog temmelig hurtigt - man hørte aldrig om det siden.
Personligt fik jeg stilet diagnosen galdesten her i Thailand - og vist røngten billeder osv. og der VAR en...vi har så nogle venner hvor både mand og kone er læger og han sagde til mig...du skal ikke opereres og betale alle de penge.Jeg har en kollega gå hen på hans klinik og tal med ham medbringende billederne fra hopitalet.
De forlangte 60.000 for en operation.
Kollegaen gav mig efter undersøgelse af billeder og mig nogle kost råd samt nogle piller og jeg har aldrig mærket til det siden.

Kim Ludvigsen
Yonok skrev:

Han fandt frem til at det eneste dokumenterede der havde helbredt nogen var...og det var tusinder af år siden og frem canabinol olie men da det ikke er lovligt tog han frø istedet-ganske mange om dagen da de indeholder meget lidt.
...
på samme måde som tidligere direktør for wolkswagon opfandt en motor der kunne køre på vand...endog temmelig hurtigt - man hørte aldrig om det siden.

Den med motoren på vand er vist en vandrehistorie.

Man skal passe meget på med helbredshistorier, man læser, for nogle gange er det opspind, andre gange kan de være forvanskede og andre gange igen kan de skyldes folks subjektive opfattelse, som kan være meget forkert.

Lad os tage kræfttilfældet. Mange kræftformer kan i dag helbredes. Nogle bedre end andre. Så første del af udsagnet er klart forkert. Om han så fik det bedre eller blev helbredt er naturligvis svært at sige noget om. Han kan have haft en subjektiv vurdering om at have fået det bedre, uden det var tilfældet, han kan også være blevet helbredt, hvilket så kan skyldes frøene - eller noget andet.

Med den slags historier er det også vigtigt at have grundlaget på plads. Havde han virkelig kæft, og forsvandt den virkelig? Lad os vende tilbage til udgangspunktet i tråden, Louise Koch. Hun helbredte sig selv for binyretræthed med sin kostplan. Problemet er bare, at binyretræthed ikke findes.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

birkedhoj
Den med motoren på vand, var noget med at tilføre fugt i indsugningen sammen med bensinen for at hæve kompressionen. Blev senere til ladeluftkøler på turbo.
(intercooler)
Flyver PE med THAI altid

Yonok
Det er da ok at du har din egen opfattelse af tingene Kim - og vil et langt stykke hen ad vejen give dig ret...men omvendt vil jeg dog også sige at der ER altså rigtig mange eksempler på at forskellige planter osv. er helbredende - jeg tror næppe eksempelvis Kineserne havde brugt forskellige planter osv. gennem tusinder af år hvis ikke de havde en effekt.
Det faktum er jo noget de har lært gennem mange mange år og ikke bare noget en eller anden har fundet på - og må jo nok i den sammenhæng sige at hvad du og jeg ved eller har læst os til ang. det emne jo nok er meget minimalt i forhold til deres viden om div. virkninger osv. vedr. brugen af det.

Kim Ludvigsen
Yonok skrev:
omvendt vil jeg dog også sige at der ER altså rigtig mange eksempler på at forskellige planter osv. er helbredende - jeg tror næppe eksempelvis Kineserne havde brugt forskellige planter osv. gennem tusinder af år hvis ikke de havde en effekt.

Helt klart! Men lægeverden er ikke blind for dette, tværtimod. Man har siden lægevidenskabens start forsøgt at finde ud af, hvilke planter der har en effekt på hvilke sygdomme, og man har forsøgt at udtrække de aktive stoffer.

Forskellen er derfor ikke, at de alternative tilbyder virksomme stoffer som videnskaben ikke gør, forskellen er, at videnskaben tjekker stofferne under kontrollerede forhold, både for virkning og for bivirkning. De gør de alternative ikke.

Der er i øjeblikket så lidt debat om, at medicinalselskaberne nogle gange slipper lidt for let om deres tests, fx ved forbedre resultaterne kunstigt. Den lægevidenskabelige metode er ufejlbarlig, men det er det bedste vi har.

hvad du og jeg ved eller har læst os til ang. det emne jo nok er meget minimalt i forhold til deres viden om div. virkninger osv. vedr. brugen af det.

Problemet er, at de (de alternative/de gamle kinesere osv.) ikke har helt styr på årsag og virkning. Blev man rask, fordi man tog et bestemt kosttilskud, eller af en helt anden årsag - eller blev man egentlig rask? Eller som i Louise Kochs tilfælde: Var hun egentlig syg til at starte med?
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

Kim Ludvigsen
Sjovt nok, lige efter at have skrevet ovenstående, læste jeg denne nyhed på DR:
http://www.dr.dk/...135304.htm

Det er ganske vist ikke planter men slanger, men det er et eksempel på, at videnskaben ikke er blind for helbredende stoffer i naturen.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

Anonym Bruger
Yonok skrev:

Jeg vil til dels give Kim ret,men der er altså mange aspekter i dette - alene penge spørgsmålet bare se med cancer.Jeg læste for ikke længe siden en artikel om en person som havde kræft og led meget på grund af sygdommen men også behandlingerne og derfor ledte på nettet og alverdens steder efter alternativer.

At selv behandle kræft er i min bog direkte tåbeligt. Det er muligt at der er enkelte undtagelser hvor alternativ behandling virker og jeg er ikke i tvivl om at vores krop er i stand til at klare meget selv. Men kræft er en alvorlig sygdom og den må man ikke tage let på. Lad os tage Steve Jobs havde han ikke insisteret på alternativ behandling ville han formentligt være blevet reddet.

Han blev helbredt og det samme har man jo hørt mange gange men lægevidenskaben og medicin selskaberne vil jo ikke idet de ville tabe enorme indtægter....

Jeg skal ikke kunne sige om han blev helbredt, jeg kender ikke til sagen. Men jeg er da enig med dig i at hvis der feks var en rod som kunne kurere diabetes hvis man spiste den hver dag, så var det ikke i Novo's interesse at publicere den.

på samme måde som tidligere direktør for wolkswagon opfandt en motor der kunne køre på vand...endog temmelig hurtigt - man hørte aldrig om det siden.

Mon ikke det er fordi det er fake? jeg er ikke ingeniør men jeg ved at man skal bruge en energikilde til at drive en motor. Vand er i sin rene form ikke en energikilde og brinten skal altså splittes fra ilten før det kan bruges i en bil. Det sker ved elektrolyse og det kræver en hel del energi hvis en bil skulle være istand til at få hældt vand på og bruge det som brændstof ville det kræve at motoren ville kunne producere mere energi end den forbruger. Hvis det var muligt ville det kort sagt ende vores energi problemer for evigt. Det er energi utopia med "free energy" men det går imod alle fysiske regler vi kender.

Personligt fik jeg stilet diagnosen galdesten her i Thailand - og vist røngten billeder osv. og der VAR en...vi har så nogle venner hvor både mand og kone er læger og han sagde til mig...du skal ikke opereres og betale alle de penge.Jeg har en kollega gå hen på hans klinik og tal med ham medbringende billederne fra hopitalet.
De forlangte 60.000 for en operation.
Kollegaen gav mig efter undersøgelse af billeder og mig nogle kost råd samt nogle piller og jeg har aldrig mærket til det siden.

Må jeg gætte på at du skulle spise mere fedtfattigt? Galdesten kan jo netop holdes væk ved at feks ændre sin diæt. Hvis du går tilbage til den gamle diæt får du sikkert galdesten igen.

Men ingen tvivl om at kost kan ændre en masse og da mange af vores sygdomme i dag er livsstils sygdomme er det jo netop muligt at blive "helbredt" ved at netop ændre livsstilen.

Yonok
Kan desværre ikke finde den artikel vedr. bilen men det var den forrige direktør for Wolkswagon der havde erklæret at han ville opfinde den motor drevet af vand inden han gik af.
Jeg søgte lidt på Youtube og der er dog lidt om emnet.

http://www.youtub...water&sm=3

Anonym Bruger
Yonok skrev:

Kan desværre ikke finde den artikel vedr. bilen men det var den forrige direktør for Wolkswagon der havde erklæret at han ville opfinde den motor drevet af vand inden han gik af.
Jeg søgte lidt på Youtube og der er dog lidt om emnet.

http://www.youtub...water&sm=3

Jeg ville ønske at jeg kunne tro på den slags, men faktum er at energi kan ikke skabes ud af ingenting. I det mindste ikke ud fra fysikkens love som vi har kendskab til. For at køre på vand skal der tilføjes en form for energi til at gør den brugbar. Vand er nemlig meget stabilt og det er ikke lige til at bryde båndet mellem brint og ilt uden at tilføre energi i den ene eller anden form.

Spring til debat: