Se indlæg|
Arv i DK
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 24/01-2014 18:18
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
Hvor mange af jer er inde m.h.t. arve reglerne når man er Thai gift ? Problemet kan være prekært især hvis konen havde børn i Thailand før ægteskabet med en dansker (de kan også være boende i DK som papbørn til manden). Hvis han ejede noget før ægteskabet og ikke har oprettet "særeje", vil det være at betragte som fælles eje. Og han kan risikere at "miste" noget af det til disse børn hvis konen dør før ham. Hendes børn kan gøre krav i hendes andel (tvangsarv) . Noget at tænke over. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 24/01-2014 18:57
|
|
Og under seminaret for "forkyndere" i DK (hvor jeg var med som bisidder til abbeden fra Wat Pa) blev der oplyst om reglerne for indgåelsen af ægteskab (hvem kunne udføre handlingen og hvordan), så kom foredragsholder også ind på reglerne om ejerskabet, og især bodeling ved skilsmisse : A= mand ... B=dame. A ejer en båd til 200.000kr og [b]B[/b] ejer en brugt bil til 50.000kr inden de bliver gift. Selv efter indgåelse af ægtskab har de hver for sig fuld rådighed og de respektive ejendele. De køber et hus til 2 M. sammen som bliver fælles eje (HVIS de begge to står på skødet), ingen af dem kan sælge eller tage pant i den uden den andens samtykke. Forholdet holder ikke og de bliver skilt, så regnestykket bliver : Kontant fri formue hos: - A: Båd = 200K + ½ hus=1 M = 1.200.000kr, hvor konen har krav på 600.000 Kr. - B: Bil = 50K + ½ hus = 1M.50K , hvor manden har krav på 525.000 Kr. Slut regnestykke: Han skal af med til hende = 75.000Kr . Så langt så godt, men historien bliver en anelse "speget" hvis konen havde taget et lån på 25K med pant i bilen uden mandens viden/sammentykke (og det behøver hun ikke at have). Hun kan ikke betale tilbage og manden af gode grunde nægter at hæfte for hendes personligt gæld. Forholdt ryger sig en tur = skilsmisse med bodeling: - A: Båd = 200K + ½ hus=1 M = 1.200.000kr, hvor konen har krav på 600.000 Kr. Men konen "fri værdi" bliver: - B: Bil = 50K - 25K banklån + ½ hus = 1M.25K , hvor manden har krav på 512.500 Kr. Slut facit : Han skal nu af med til hende : 87.500 kr. Hvem er så "klogest" : Han kom alligevel til at betale det halv af hendes gæld. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 24/01-2014 19:10
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Som jeg husker fra undervisning, så gælder der generelt: Mens man er gift, ejer man selv, hvad man har købt før og under ægteskab. Så hvis konen vinder i lotto, mens man er gift, så kan hun selv bestemme, om manden skal nyde godt af gevinsten. Det er først når man skal skilles, at formue, ejendom og inventar mm. skal deles lige. Altså for det som ikke er omfattet af fx. særeje. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 24/01-2014 20:39
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Godt husket, Frank ;-) Familie-arveret ligger i starten på alle uddannelser, i den emnekreds. Det er nemlig ganske korrekt. Det som man ofte får blandet samen er fælles eje og ejerskab. Er der ikke særeje (så er der sameje) inder ægteskabet, er der i levende live intet, der forrykker ejerskabet. (tingsretligt reguleret). Det er stadig MIN bil, uanset sameje. Men ved ægteskabsophør (allerede i statsforvaltningen ved separationen) betragtes (næsten) alt bohave som "fælles". Ejerskabet til bilen er stadig "min" men friværdien indgår i "puljen" Mange kontroverser, både i skilsmisse og arv, angår specielle ting af personlig værdi. Det er her, at ejerskabet i arvesager kan reguleres i testamente. Man kan testamentere "sit" ejerskab, mod at der er en tilsvarende værdi tilstede i "fællespuljen" Samme gør sig gældende ved, som dødsfald, hvorefter den efterlevende ægtefælle arver halvdelen. Arveloven skal ses som en udfyldelseslov, hvis der ikke er særeje (og, selvfølgelig afh. af de kombinationer, der nu er muligt at oprette som særeje) Ved testamente kan arvelader kun råde over "sin" del, som så kan være større eller mindre alt afh. af særejeformen. Så ja, Lung. Det er nøjagtigt som du har beskrevet. Medmindre der er oprettet (og tinglyst!!) særeje. Der er self. flere nuancer i historien, hvis man vil. uskiftet bo og problemer hermed. Samt Særeje, der kan afskære uskiftet bo. Man kan ikke ved et testamente hindre længstlevende i at sidde i uskiftet bo. Det har jeg fået en del spgm. om i tidens løb Der er så mange problemstillinger, så det er for meget her, men noget man kan tænke over (uskiftet bo): Man kan bl.a. ikke indgå nyt ægteskab, der skiftes. (betale kontant) Man bliver personligt ansvarlig for afdøde ægtefælles gældsforpligtelser. Og indtræder (overtager) skatteforpligtelser Første kan begrænses med en såkaldt proklama (notat, eller meddelelse) men der er mange små krinkelkroge Redigeret af sudsakhon d. 24/01-2014 20:48 |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 25/01-2014 11:14
|
|
Frank, Netop som Sudsakhon har uddybet, så mit eksempel drejede sig om : Hvis/Når ægteskabet skulle opløses (skilsmisse). . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 25/01-2014 11:19
|
|
Sudsakhon, Kunne du venligst uddybe og forklare mit 1ste eksempel m.h.t. medbragte børn (og evt. konens børn i TH) arv rettigheder i tilfælde af deres moders død og ingen testamente eller særeje er skrevet/tinglyst. TAK. Det fik selv oplyst af sagføreren da jeg selv oprettede en testamente. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 25/01-2014 12:59
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Som jeg forstår spørgsmålet: Hvem skal man dele med, hvis konen har særbørn (evt. i Thailand), og dør først. Og der ikke er oprettet testamente eller særeje. (Faktisk den mest almindelige situation jeg har set gennem de snart 20 år, jeg har været tolk) I situationen, hvor konen dør først: Boet skal deles 50/50, da konen jo kun ejer det halve. Og af konens halvdel arver manden og særbørnene hver 50%. Sat på spidsen, skal længstlevende mand til lommerne og udbetale 25 % af formuen til hendes særbørn. Medmindre, at de "takker nej" og venter med at få udbetalt pengene til at han også død (uskiftet bo)... Det kræver naturligvis særbørnenes tilladelse. Et andet, og meget udpræget scenarium, hvor der netop har været brug for thailandsk tolk. Manden dør først, og hans særbørn har ikke været specielt begejstrede for faderens nye interesse fra de varme lande. Der har ikke været de varme følelser mellem mandens thailandske enke og hans børn (som nogle gange først dukkede op efter faderens død). Jeg har hørt mange grimme forbandelser i den forbindelse. Her er et eksempel, som jeg har hugget, da det er letforståeligt og ganske godt beskriver de to ovenstående problemstillinger . H og M er gift, H har to særbørn, og M og H har et fællesbarn. .
H og M har en positiv nettoformue på 1 mio. kr. Hvis H dør først: M udtager 500.000 kr. som sin boslod og 250.000 kr. som arv efter H. H’s særbørn arver hver 83.333 kr., ligesom fællesbarnet arver 83.333 kr. efter H. Ved M’s død arver fællesbarnet 750.000 kr. Fællesbarnets samlede arv efter H og M svarer således til 10/12 af M og H’s oprindelige fællesbo på 1. mio.kr. Sidder M derimod i uskiftet bo, vil M ikke tage arv efter H, hvorved særbørnene hver arver 166.666 kr. (1/6 af fællesboet), mens fællesbarnet arver 666.666 kr. (4/6 af fællesboet). Hvis M dør først: H udtager 500.000 kr. som sin boslod, og 250.000 kr. som arv efter M. Fællesbarnet arver 250.000 kr. efter M. Ved H’s død arver særbørnene hver 250.000 kr., ligesom fællesbarnet arver 250.000 kr. Fællesbarnets samlede arv efter H og M svarer således til 1/2 af M og H’s oprindelige fællesbo. Hvis begge ægtefæller kun har særbørn, vil længstlevende udtage halvdelen af fællesboet som sin boslod. Den resterende halvdel af fællesboet vil falde i arv efter førsteafdøde, hvoraf længstlevende arver halvdelen og førsteafdødes særbørn arver den anden halvdel. Ved længstlevendes død falder alt, hvad længstlevende efterlader sig, i arv til længstlevendes særbørn. Længstlevendes særbørn arver således 3/4 af fællesboet efter H og M. Hvilke muligheder er der? Ægtefællerne kan oprette et gensidigt testamente, hvor der testamenteres mest muligt til længstlevende. Ved længstlevendes død fordeles arven efter ægtefællernes fælles ønske f.eks. ligedeling mellem børnene. Testamentet kan evt. kombineres med en ægtepagt, hvorved særbørnenes arv kan begrænses til et minimum. Omvendt er der også mulighed for ved testamente og evt. ægtepagt at minimere ægtefællernes arv efter hinanden Redigeret af sudsakhon d. 25/01-2014 13:25 |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 25/01-2014 21:09
|
|
Tak Sudsakhon, Det var lige netop det jeg ønskede at belyse og videregive da jeg er overbevist at ikke mange her på DTW og andre steder var klar klar over det. (selv fandt jeg ud af , da sagføreren oplyste mig om det. <Sat på spidsen, skal længstlevende mand til lommerne og udbetale 25 % af formuen til hendes særbørn. Medmindre, at de "takker nej" og venter med at få udbetalt pengene til at han også død (uskiftet bo)... Det kræver naturligvis særbørnenes tilladelse. > Og det var også derfor at jeg søgte advokat bistand: Hvilke muligheder er der? .
Ægtefællerne kan oprette et gensidigt testamente, hvor der testamenteres mest muligt til længstlevende. Ved længstlevendes død fordeles arven efter ægtefællernes fælles ønske f.eks. ligedeling mellem børnene. Testamentet kan evt. kombineres med en ægtepagt, hvorved særbørnenes arv kan begrænses til et minimum Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.