Se indlæg|
Vanilje.
|
|
| Rasmus |
Lagt på d. 29/01-2014 22:50
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 772 |
Er det muligt at dyrke vanilje i Thailand? Nu er det ikke fordi jeg her planer om at skulle prøve at dyrke vanilje i Thailand. Jeg har så men rigeligt at gøre med vores ca. 30 Ray gummitræer, som efterhånden begynder at blive produktive efter disse blev plantet tilbage i 2007-8. Men for et par måneder siden så jeg en udsendelse på norsk tv om én dansker. (forhenværende Fransk Fremmedlegionær) Han havde efter ca. 20 år i tjenesten som Fremmedlegionær omsider bosat sig i Fransk Polynesien - Tahiti, sammen med én lokal skønhed. Her var han med rimelig succes begyndt at dyrke vanilje med eksport for øje. Under Tv-udsendelsen fik man et godt kendskab til tiden som Fransk legionær - hvilket ikke just var for tøsedrenge – men også et indblik i hvordan man ellers dyrker vanilje, og under hvilke klimatiske forhold dette var muligt. (!) Klimaet skal være rimeligt subtropisk med en høj gennemsnits temperatur, (ca. 25-30 c.) samt én høj luftfugtighedsgrad, (minimum ca. 70-85 %) da Vaniljeplanten optager store dele af sin væskeindtagelse via barken - ganske som orkideer gør det i Thailand. Når jeg således sammenholder vækstbetingelserne for Vanilje og Orkidéer, syntes Vanilje efter min mening at skulle have samme vækst potentiale i Thailand, som andre lign. subtropiske lokaliteter. Så hvorfor ikke også i Thailand? Hilsen Rasmus |
|
|
|
| AndersM |
Lagt på d. 30/01-2014 07:36
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 217 |
Hej Rasmus det er muligt at dyrke vanilje i thailand, jeg købte en plante sidste år og den har bare groet som en besat siden jeg fik den, det er blevet til mere en 5 meter ekstra plante, jeg har plantet min vanilje oppe i et træ og den ser sund og god ud. Nu venter jeg bare på at den skal blomstre og begynde at give frugter. En vanilje plante er faktisk en orkide og vokser rigtigt godt oppe i træerne ligesom alle andre orkider også godt kan lide, og når de først har sat rødder omkring træet, så skal de ikke vandes mere for de trækker næring fra træet. Jeg har en stor samling af orkider på farmen og der er ingen som står i potter mere, i starte havde jeg alle sammen i potter, men syntes ikke de så så godt ud, så jeg lavede et forsøg med et par planter som fik det meget bedre efter ca 2 måneder i træet, her efter flyttet jeg alle mine orkider op i tæerne, og alle planterne har det super fint nu. NYD SOLEN DEN SKINNER OGSÅ PÅ DIG
|
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 30/01-2014 09:41
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Billeder, Anders, billeder! ![]() |
|
|
|
| AndersM |
Lagt på d. 30/01-2014 15:52
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 217 |
Lige så snart jeg finder ud af at vedhæfte billeder til et indlæg så skal jeg nok komme med billeder
NYD SOLEN DEN SKINNER OGSÅ PÅ DIG
|
|
|
|
| John |
Lagt på d. 30/01-2014 16:05
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Hej Anders her er lidt hjælp http://www.thaila...icture.php http://www.thaila...ad_id=9299 http://www.thaila...ad_id=8855 john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.