Se indlæg
 Udskriv debat
Leve attest
Yonok
Jeg gik ind på Udbetaling dk.s side og downloadede en leve attest,udfyldte den med vidners underskrift osv.-kunne godt se at den så meget anderledes ud end normalt-bare underskrift og person mummer som bevis på at man er i live-intet andet.
Jeg tænkte ja ja,det er nok noget nyt i og med at de har overtaget det men fik idag denne mail fra pensionsstyrelsen-som jeg for en sikkerheds skyld sendte en til også.

Vi har den 31.1.2014 modtaget en leveattest til AES.

Denne leveattest kan vi ikke bruge dan den ikke opfylder vores krav om 2 vidners underskrift og en udfyldt civilstandserklæring.

Vi har sendt vores leveattest for 2014 til dig den 31.1.2014 pr. post.Du kan også selv hente den på www.borger.dk.

Vi afventer vores leveattest reur i udfyldt stand.

Venlig hilsen / Kind regards

Elisabeth Kolding

Jeg prøvede at følge linket til borger.dk...og kom frem til samme attest som hun skriver at de ikke kan bruge.
Så lad være med at spilde tid på det pjat- afvent jeres attest med posten og benyt den.
Med hensyn til om den så skal sendes til AES adressen som de oplyser aner jeg ikke-det har jeg spurgt om i mit svar til dem.

OleH
Yonok skrev:

Jeg gik ind på Udbetaling dk.s side og downloadede en leve attest,udfyldte den med vidners underskrift osv.-kunne godt se at den så meget anderledes ud end normalt-bare underskrift og person mummer som bevis på at man er i live-intet andet.
Jeg tænkte ja ja,det er nok noget nyt i og med at de har overtaget det men fik idag denne mail fra pensionsstyrelsen-som jeg for en sikkerheds skyld sendte en til også.

Vi har den 31.1.2014 modtaget en leveattest til AES.

Denne leveattest kan vi ikke bruge dan den ikke opfylder vores krav om 2 vidners underskrift og en udfyldt civilstandserklæring.

Vi har sendt vores leveattest for 2014 til dig den 31.1.2014 pr. post.Du kan også selv hente den på www.borger.dk.

Vi afventer vores leveattest reur i udfyldt stand.

Venlig hilsen / Kind regards

Elisabeth Kolding

Jeg prøvede at følge linket til borger.dk...og kom frem til samme attest som hun skriver at de ikke kan bruge.
Så lad være med at spilde tid på det pjat- afvent jeres attest med posten og benyt den.
Med hensyn til om den så skal sendes til AES adressen som de oplyser aner jeg ikke-det har jeg spurgt om i mit svar til dem.

Du skriver, at du har sendt leveattesten, men huskede du at udfylde og medsende civilstandserklæringen (side 2 i PDF dokumentet) ?

Hvad er AES ?

I øvrigt synes jeg, at leveattesten er dårligt udformet.
Den tidligere havde forklarende tekster på flere sprog, hvilket er godt, når man skal bede andre mennesker om at sætte deres underskrift på et stykke papir, f.eks. sin husvært.

Conrad
Hej Yonok,

Jeg gik ogsaa ind paa borger.dk og paa dette link

https://www.borge...b3a382d193

kunne jeg downloade en formular som ser rigtig ud. Der er baade leveattest med plads til 2 underskrifter og der er en civilstandserklaering.

Min erfaring er jeg ikke kan regne med at posten med attesterne kommer.

Jeg ved ikke om i andre paa folkepension og bosiddende i Thailand, har faaet ny pensionsmeddelelse om at folkepensionen er forhoejet i 2014, men jeg har ikke. Haaber dog den kommer inden jeg skal have nyt "retirement extension".

Conrad

NFP
Conrad skrev:

Hej Yonok,

Jeg gik ogsaa ind paa borger.dk og paa dette link

https://www.borge...b3a382d193

kunne jeg downloade en formular som ser rigtig ud. Der er baade leveattest med plads til 2 underskrifter og der er en civilstandserklaering.

Min erfaring er jeg ikke kan regne med at posten med attesterne kommer.

Jeg ved ikke om i andre paa folkepension og bosiddende i Thailand, har faaet ny pensionsmeddelelse om at folkepensionen er forhoejet i 2014, men jeg har ikke. Haaber dog den kommer inden jeg skal have nyt "retirement extension".

Conrad

Indtil nu ingen pensionsmeddelelse. Fik leveattest formularen i forgaars men ingen civilstandserklaering.

Yonok
Jeg har prøvet i en 4-5 dage og får kun den her udgave hvor der ingen civilstands erklæring er med:
http://sdrv.ms/LW...

Har ikke fåer hverken leve attest eller pensions meddelelse endnu.

OleH
Yonok skrev:

Jeg har prøvet i en 4-5 dage og får kun den her udgave hvor der ingen civilstands erklæring er med:

Så vidt jeg kan se, har du sendt en forkert leveattest.
Den attest, Udbetaling Danmark bruger, kan ses her (leveattest og civilstandserklæring):

https://www.borge...attest.pdf

Yonok
OleH skrev:

Yonok skrev:

Så vidt jeg kan se, har du sendt en forkert leveattest.
Den attest, Udbetaling Danmark bruger, kan ses her (leveattest og civilstandserklæring):

https://www.borge...attest.pdf

Ja, det er det jeg har men den anden kommer frem når jeg bruger linket på Udbetaling.dk-og borger.dk.
Men nu er den rigtige hentet takket være dig-tusind tak,så kan den komme afsted imorgen.

Skeptikeren
fik så mit brev i dag, men uden civilstandserklæring, så hvad gør man så? Sender den som den er med behørige underskrifter og får så et svar om 6 mdr. at den dur ikke?

Jeg har hverken scanner eller printer så det vil sige at jeg skal i byen og få den side I opgiver ud printet, udfylde den, i byen og få den scannet og så sende den som bilag. Hold dog kæft et tungt apparat at hamle op med, men de har jo magten.

Kan slet ikke se nødvendigheden, hvis man var død ville de jo automatisk få meddelelse fra Ambassaden.

Et interessant indlæg på Politiken i dag med en masse svar fra andre der føler sig tromlet ned af Udbetaling Danmark.

Somrak
Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak

Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2

Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej!

http://www.jumplink.dk/somrak
OleH
HVis jeg har forstået det rigtigt, så har NFP og Skeptikeren modtaget en leveattest, men ingen civilstandserklæring.

Da i begge, så vidt jeg ved, er folkepensionister, har Udbetaling Danmark (UD) vel ikke brug for nogen erklæring om civilstand, da man som folkepensionist i Thailand kun kan få udbetalt grundbeløbet, og ikke pensionstillægget, som er afhængigt af, om man er alene eller samlevende.

Men hvis det forholder sig sådan, kunne UD da godt lige skrive det til jer, så der ikke var noget at være i tvivl om.

Lung Yao
Skeptikeren skrev:
.....................................................................
Jeg har hverken scanner eller printer så det vil sige at jeg skal i byen og få den side I opgiver ud 1)printet, udfylde den, i byen og få den scannet og så sende den som bilag. Hold dog kæft et tungt apparat at hamle op med, men de har jo magten.

2) Kan slet ikke se nødvendigheden, hvis man var død ville de jo automatisk få meddelelse fra Ambassaden.
Et interessant indlæg på Politiken i dag med en masse svar fra andre der føler sig tromlet ned af Udbetaling Danmark.
Somrak

1) Hvad er så alternativet: en masse bøvl, venten, frustration m.m. (men du svaret jo selv:
men de har jo magten

2) Det skal Du ikke regne med, og kun hvis Du er registreret som fastboende hos dem. Og nogle må informere dem om din evt. bortgang, du er jo ikke forpligtet/tvunget til at ringe til dem en gang om måneden, vel ?

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Conrad
Her er et link til artiklen i Politiken:

http://politiken....e-hverdag/

Min erfaring med Udbetaling Danmark (international pension) er dog den modsatte af den der gives udtryk for i artiklen, da de ikke vil bruge E-boks til mig, da de som svar paa min klage, svarer at da deres kunder bor i udlandet og ikke ret mange af dem har E-boks, saa vil de kun sende alm. post, som til mig tager 2-3 maaneder, hvis den da kommer frem. Til hest

Conrad

Conrad
Her er et link til dagens artikel i Politiken:

https://www.borge...39a2e0e08e

Min erfaring med UD (international pension) er dog den modsatte af den den der gives udtryk for i artiklen, da de ikke vil sende i E-boks til mig, da de som svar paa min klage, skrev at da deres klienter bor i udlandet og de fleste ikke har adgang til E-boks, saa vil de kun sende som alm. post, som til mig tager 2-3 maaneder, hvis den da kommer frem. Til hest

Paa dette link, kan man laese at der baade skal indsendes leveattest og civilstandserklaering:

https://www.borge...39a2e0e08e

Men hvis UD kun sender leveattest, saa vil jeg kun indsende den. Read the rules

Conrad

Besynderligt, i de seneste aktive emner, kom mit indlaeg ikke med, saa jeg skrev et nyt og nu er de der begge.

Yonok
Jeg fik idag både min leve attest og min pensions meddelelse - med alm. post.
Steget til 10.215,05 kr. til udbetaling - førtidspension efter gamle regler og uden personlige tillæg.

natie
Yonok skrev:

Jeg fik idag både min leve attest og min pensions meddelelse - med alm. post.
Steget til 10.215,05 kr. til udbetaling - førtidspension efter gamle regler og uden personlige tillæg.

hvordan er det muligt at få 10.215,05 kr. udbetalt som førtids pensionist på de gamle regler når man er bosat i thailand

mig bekendt får man kun grundbeløbet( r03;5.908 kr.), når man har adresse i thailand

Yonok
Læs reglerne og spørg Udbetaling DK.

natie
Yonok skrev:

Læs reglerne og spørg Udbetaling DK.

deres regler er klare bor du i thailand kan du kun få grundbeløbet udbetalt, jeg må derfor konstaterer at du omgås reglerne

bentmj
Natie du er da vist ude på at provokere.
Vedkomne behøver absolut ikke at "omgå" reglerne, sæt dig dog ind i reglerne før du lukker sådan en gang lort ud.

De "nye" regler er nu godt 1 år gammel, og kun personer som flytter til Thailand efter at disse nye regler trådte i kraft (januar13) får udbetalt pension efter de nye regler.
Jeg selv har boet her i godt 2½ år og fortsætter efter de "gamle" regler.
Dette emne har iøvrogt været oppe adskillige gange herinde, så søg og find hvis du er i tvivl.

Girobank
Hej Bent, godt indlæg.

sådan er det hver gang nogen skriver noget der er korrekt, så kommer der en masse fejlagtige påstande og så kører en tråd helt af sporet.
Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com

Yonok
Gider ikke engang komenterer yderligere på det.
Noget andet er-jeg kan se at jeg er trukket 40% i skat og er normalt sat til 36...så husk lige at checke det når engang i får jeres pensions meddelelse for det er da en fejl.
Var på skat.dk igår men de var ude af drift så umuligt at komme ind på tast selv borger.

Girobank
Yonok, det skal du ikke være ked af, UD trækker 55% - skulle have været 40(bikortet), men jeg gider ikke spilde min tid på at få det rettet.
Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com

Spring til debat: