Se indlæg|
FS via sverige
|
|
| Atrox |
Lagt på d. 24/05-2014 15:10
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 157 |
Hej, jeg har lige et par spørgsmål, som jeg håber nogen herinde kan hjælpe mig med at få svar på. Jeg planlægger at flytte til sverige, for nemmere at familiesammenføre med min kone, og slippe for de strenge danske regler. Hun har et barn på 3 år, og mit spørgsmål går på, om der sker noget ved, at vi venter et stykke tid med at få barnet herop, eller om det helst skal ske samtidig med at vi rykker til Sverige ? Jeg tænker ikke der skal gå flere år, før vi får barnet herop. Måske et halvt-helt år, ikke længere. -Atrox |
|
|
|
| Gapao2000 |
Lagt på d. 26/05-2014 17:24
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 53 |
Hej Atrox. Det er som sådan ikke svar på dit spørgsmål, men udover 24-årsreglen er reglerne som sådan ikke så meget mildere i Sverige. Hvis din kone er 1) over 24 år, 2) du har en lejlighed/hus på mere end 40kvm (60, hvis barnet skal med) og 3) et helt almindeligt job så burde det kunne lade sig gøre. Det er måske kun de 52.000, som du ikke behøver i Sverige at stille i sikkerhed, der kan være et problem for dig i DK. Men at flytte til Sverige har jo også sin pris. Bare at finde en lejlighed i Malmö eller et andet sted tæt på KBH er svært. I hvert fald for mig. Jeg har ikke erfaring specifikt med et barn, men umiddelbart har jeg aldrig hørt noget om, at det skulle være et problem at vente. Held og lykke med det. |
|
|
|
| Mali |
Lagt på d. 26/05-2014 19:32
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 46 |
Bliver man ikke familiesammenført efter EU reglerne når man flytter til Sverige? Så er det jo nogle helt andre regler end de nationale der tæller. Syntes du skal stille dit spørgsmål på ægteskab uden grænser, der er nok nogle bedre svar end du får her. |
|
|
|
| Gapao2000 |
Lagt på d. 27/05-2014 03:14
|
Ja, det var nok en god idé at få nogle med juridisk baggrund indover eller bare andre med en mere præcis viden, når det kommer til den del med barnet. Jeg kan oplyse, at man i Sverige er fri til at benytte sig af enten EU-reglerne eller de svenske nationale regler. Hvis de svenske benyttes kan både du selv og din ægtefælle modtage økonomisk bistand af den svenske stat efterfølgende. Eksempelvis børnepenge etc. Hvis du benyttet EU-reglerne kan du ikke modtage dette, hvilket jo kan være omkostningsfuldt. Det gode ved EU-reglerne er til gengæld, at din hustru kan opholde sig i Sverige under ansøgningsprocessen, der tager op til 6 mdr. (lovkrav fra EU's side)Benyttes de svenske nationale regler tager det op til 11 mdr. (!) og hun skal forlade landet efter ansøgningen er indsendt. Derfor er der helt klare fordele og ulemper ved begge, men der vindes nok mest på lang sigt ved at benytte de svenske, men tager i alligvel til DK efter kort tid er det nok ligemeget med at kunne modtage støtte, og så er hun fri for at tage tilbage til Thailand efter i har ansøgt. Guide fra Ægteskab Uden Grænser: http://www.rusba....ningen.pdf Guiden er nok noget af det bedste og mest præcise jeg har kunnet finde på nettet. Tider fra de svenske myndigheder om behandlingstider: http://www.migrat...tider.html Generelt er der meget nyttig viden at hente på migrationverket.se og synes google translate gør et hæderligt job. |
|
|
|
| Atrox |
Lagt på d. 31/05-2014 09:47
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 157 |
Hej, tak for jeres svar. Grunden til Sverige, er selvfølgelig at vi så udnytter EU retten. Alle de regler har jeg mere eller mindre styr på ![]() Det jeg er i tvivl om, er om det vil skade noget, at vente med barnet, så de pludselig kunne finde på noget med for lidt tilknytning til moderen eller andet pis. Faderen er helt ude af billedet, og det er kun mormoren der passer datteren, når min kone er i Danmark. Men jeg må prøve at spørge inde på ÆUG. Jeg mente bare, der var en del "eksperter" herinde også ![]() |
|
|
|
| Gapao2000 |
Lagt på d. 03/06-2014 07:03
|
Tror kun, du finder "selvudnævnte" eksperter på forums Men derfor skader det da aldrig at få andres holdning. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.