Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Vielse i DK
|
|
| lincoln1242 |
Lagt på d. 03/06-2014 14:22
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 185 |
Hej Jeg har lige et par afklarende spørgsmål vedr. vielse i Danmark på turistvisum... med efterfølgende ansøgning om FS :-) På min kommunes hjemmeside står der at den udenlandske part skal medbringe pas, fødsels-/dåbs-/navneattest og civilstandsattest. Når jeg udfylder ægteskabserklæringen på nettet, så står der at den udenlandske part skal vedlægge følgende som bilag: Kopi af pas: Nemt nok. Men skal den legaliseres? Kopi af opholdstilladelse/EU-bevis: Kan vi her blive enige om at kommunen ’undlader’ at fortælle at også (kopi af) et gyldigt turistvisum er anvendeligt? Og skal denne kopi legaliseres? Kopi af civilstandsattest fra bopælslandet: Er det korrekt opfattet at civilstandsattesten først skal oversættes, herefter skal den oversatte version legaliseres, herefter kopieres, og til sidst skal kopien også legaliseres!? Jeg undrer mig så lidt over at fødsels-/dåbs-/navneattesten IKKE er nævnt som et påkrævet bilag. Skal den med eller ej? Hvis ja, er fremgangsmåden med legalisering/kopieringen den samme som med civilstandsattesten? Mht. legalisering af dokumenter: Hvor skal de legaliseres? Ægteskabserklæring med bilag skal jo afleveres personligt af den udenlandske part. Vi har 53 dage ”tilbage” inden for 180-dages perioden, hvortil hun kan søge turistvisum. Er 53 dage nok til at aflevere ægteskabserklæringen, få en prøvelsesattest, blive gift og slutteligt nå at søge om FS med deraf følgende processuelt ophold? Her er jokeren vel mest hvor hurtigt kommunen handler efter man har afleveret erklæring + bilag? Med hensyn til ansøgning om FS; skal der vedlægges nogen dokumenter fra den udenlandske part, som skal oversættes, legaliseres mv.? For så er det jo smartest at have dem med, inden rejsen til DK. Jeg ved godt at disse spørgsmål sikkert er besvaret 147 gange før i dette forum – men det er hurtigere at stille nye spørgsmål, og også mere konkret ![]() Tak for et supergodt forum! ![]() |
|
|
|
| zapper |
Lagt på d. 03/06-2014 15:43
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 442 |
Du skal huske hun skal medbringe en civilstands attest, der fortæller hun er ugift denne attest samt hendes 'dåbsattest' skal hun have med til Danmark på såvel thai som engelsk. Du skal ha dem legaliseret hos udenrigsministeret i Bangkok. Der er masser af staeder der kan ordne det for jer, men pas på nogen tar overpriser, så god ide lige at spørge om prisen på oversættelsen og legaliseringen. De to dokumenter koster nok en 2500-4000 baht at få fikset. Derudover skal din kæreste medbringe sit IDkort og pas. det er en god ide for dig at ringe til den kommune hvor vielsen skal ske, fordi kommunerne tolker reglerne forskelligt. Da jeg blev gift var det ovenstående originale dokumenter, vi skulle medbringe. De legaliserede dokumenter måtte ikke være mere end tre måneder gamle. Så jeg håber ikke for dig at hun er i Danmark nu for din kæreste skal hjem til den landsby hun har sin adresse, hvor hun får lavet navneattest og civilstandattest på thai, som I så evnt kan aflevere hos en agent, tar 7-14 dage så er de legaliseret til jer. Redigeret af zapper d. 03/06-2014 15:44 |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 03/06-2014 15:44
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
lincoln1242 skrev: Hej Jeg har lige et par afklarende spørgsmål vedr. vielse i Danmark på turistvisum... med efterfølgende ansøgning om FS :-) På min kommunes hjemmeside står der at den udenlandske part skal medbringe pas, fødsels-/dåbs-/navneattest og civilstandsattest. Når jeg udfylder ægteskabserklæringen på nettet, så står der at den udenlandske part skal vedlægge følgende som bilag: Kopi af pas: Nemt nok. Men skal den legaliseres? Kopi af opholdstilladelse/EU-bevis: Kan vi her blive enige om at kommunen ’undlader’ at fortælle at også (kopi af) et gyldigt turistvisum er anvendeligt? Og skal denne kopi legaliseres? Kopi af civilstandsattest fra bopælslandet: Er det korrekt opfattet at civilstandsattesten først skal oversættes, herefter skal den oversatte version legaliseres, herefter kopieres, og til sidst skal kopien også legaliseres!? Jeg undrer mig så lidt over at fødsels-/dåbs-/navneattesten IKKE er nævnt som et påkrævet bilag. Skal den med eller ej? Hvis ja, er fremgangsmåden med legalisering/kopieringen den samme som med civilstandsattesten? Mht. legalisering af dokumenter: Hvor skal de legaliseres? Ægteskabserklæring med bilag skal jo afleveres personligt af den udenlandske part. Vi har 53 dage ”tilbage” inden for 180-dages perioden, hvortil hun kan søge turistvisum. Er 53 dage nok til at aflevere ægteskabserklæringen, få en prøvelsesattest, blive gift og slutteligt nå at søge om FS med deraf følgende processuelt ophold? Her er jokeren vel mest hvor hurtigt kommunen handler efter man har afleveret erklæring + bilag? Med hensyn til ansøgning om FS; skal der vedlægges nogen dokumenter fra den udenlandske part, som skal oversættes, legaliseres mv.? For så er det jo smartest at have dem med, inden rejsen til DK. Jeg ved godt at disse spørgsmål sikkert er besvaret 147 gange før i dette forum – men det er hurtigere at stille nye spørgsmål, og også mere konkret ![]() Tak for et supergodt forum! ![]() Pas og visum skal ikke legaliseres. Det bedste sted at få information er fra ambassaden selv, hvor det hele står: http://thailand.u...i-danmark/ Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| lincoln1242 |
Lagt på d. 03/06-2014 21:58
|
|
Takker for svar - jeg tror jeg har fået styr på, hvilke dokumenter vi skal bruge, og hvad der skal gøres ved dem! Zapper: Vi tager bare de legaliserede originaler og oversættelser med til kommunen - hun skal alligevel aflevere dokumenterne personligt sammen med ægteskabserklæringen. Og nej, hun er netop taget hjem, så hun har god tid til at få indhentet og legaliseret de nødvendige papirer frem til hendes næste besøg i DK. |
|
|
|
| zapper |
Lagt på d. 03/06-2014 23:55
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 442 |
Held og lykke i tiden der kommer :-) |
|
|
|
| lincoln1242 |
Lagt på d. 05/08-2014 12:47
|
|
Kan nogen her anbefale nogle gode, pålidelig, og gerne billige steder, hvor man kan få oversat sine papirer? Det drejer sig om de førnævnte dokumenter, samt en ægtepagt ![]() |
|
|
|
| Nahm |
Lagt på d. 05/08-2014 12:55
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 513 |
Politiet har godkendte tolke også thailandske som man kan kontakte, det gjorde jeg i forbindelse med min ægtepagt.
Mvh,
Nahm |
|
|
|
| lincoln1242 |
Lagt på d. 05/08-2014 13:00
|
|
Jeg ville i hvert fald gerne have oversat ægtepagten, så jeg kan tage den med hjem, og få den tinglyst... Så hvis I har nogle konkrete adresser... ;-) |
|
|
|
| larschr5 |
Lagt på d. 05/08-2014 20:51
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 135 |
Jeg anvendte Songklod Agner til at oversætte min ægtepagt. På trods af tidspres fik jeg dokumentet til tiden og har været tilfreds med forløbet samt pris. Fra fremsendelse af dokument til modtagelse gik der ca. 1 uge og hun klemte mig ind selvom hun stod og skulle på sommerferie. God service! http://thailandsk... Jeg gav 1.750 inkl. moms for oversættelsen, men prisen afhænger jo af hvor mange ord/linjer dokumentet er på. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 05/08-2014 22:19
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Du kan henvende dig her: http://flygtning....keservice/ Oversættelser herfra accepteres af alle myndigheder. De er blandt de eneste, der har kompetence til at stemple bl.a. eksamensbeviser. Med et stempel herfra vil oversættelsen desuden umiddelbart accepteres af Tinglysningskontoret. Prisen kommer an på opgavens omfang og kompleksitet. |
|
|
|
| lincoln1242 |
Lagt på d. 06/08-2014 06:39
|
|
Jeg takker for svar, men leder efter en tolk/translatør i Thailand Dels til navne- og civilstandsattesten, og til ægtepagten. De to første fra thai til engelsk, den sidste fra engelsk til thai. Sidstnævnte skal ikke legaliseres osv, men alene oversættes så min kommende viv ved hvad hun skriver under på |
|
|
|
| larschr5 |
Lagt på d. 06/08-2014 10:58
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 135 |
Du skal blot være klar over at du ikke kan få tinglyst en ægtepagt hverken på thai eller engelsk. |
|
|
|
| lincoln1242 |
Lagt på d. 06/08-2014 11:18
|
|
Det ved jeg ![]() |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 06/08-2014 11:46
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 587 |
English til Thai, og Thai til English her i Thailand. ville jeg bruge dem der oversætte ved : Thai Ministry of Foreign Affairs Legalisation Division Deparment of Consular Affairs Ministry of Foreign Affairs Chaeng Wattana Road (close to the Communications Authority of Thailand) Bangkok Tel.: (+66) 02 981 7171 Fax: (+66) 02 575 1054 De tager 300 baht pr side der skal oversætte. Skal papir legaliseret koster det 200 baht pr side som kan sendes med posten til ens adresse her i Thailand. Eller 400 baht er de er klar inden for ca 2 timer, Det er kun de første 50 pr dag der kan købe den hurtige metode. Så er man ikke iblandt dem, Kan man komme tilbage 3-4 dage senere, eller betale for de sendes med EMS til ens adresse. Har selv brugt dem til at oversætte vores ægteskab papir, og fået dem legaliseret til at kunne registeret vores ægteskab i Danmark. Om det er dyrt eller ej, lad jeg dig afgøre. Det er bare en mulighed. |
|
|
|
| JesperK |
Lagt på d. 06/08-2014 12:53
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 104 |
Bade-Dyr skrev: English til Thai, og Thai til English her i Thailand. ville jeg bruge dem der oversætte ved : Thai Ministry of Foreign Affairs Legalisation Division Deparment of Consular Affairs Ministry of Foreign Affairs Chaeng Wattana Road (close to the Communications Authority of Thailand) Bangkok Tel.: (+66) 02 981 7171 Fax: (+66) 02 575 1054 De tager 300 baht pr side der skal oversætte. Skal papir legaliseret koster det 200 baht pr side som kan sendes med posten til ens adresse her i Thailand. Eller 400 baht er de er klar inden for ca 2 timer, Det er kun de første 50 pr dag der kan købe den hurtige metode. Så er man ikke iblandt dem, Kan man komme tilbage 3-4 dage senere, eller betale for de sendes med EMS til ens adresse. Har selv brugt dem til at oversætte vores ægteskab papir, og fået dem legaliseret til at kunne registeret vores ægteskab i Danmark. Om det er dyrt eller ej, lad jeg dig afgøre. Det er bare en mulighed. Du snakke ved om dem der ligge på 1. sal og har et lille kontor på venstre hånd, når man går op af trapperne ?. Dem har jeg selv har anvendt og blevet anbefalet af andre. De kan også håndterner den videre behandling udover oversættelse, så man ikke selv skal sidde og vent på legalisering. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 06/08-2014 20:24
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
@lincoln1242 Vær lige opmærksom på, at visse ægtepagter, hvis indhold er retsgyldige i Thailand, ikke nødvendigvis er det i Danmark. Også selvom Tinglysningskontoret ikke har foretaget en prøvning og denne således er tinglyst. Jeg skriver det, fordi jeg ikke kan se under hvilke omstændigheder ægtepagten et oprettet, udover at den er på engelsk. Værnetinget er dog fastlagt, idet jeg formoder at I (du) skal være bosiddende i DK efter vielsen, på et eller andet tidspunkt |
|
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 10/08-2014 18:44
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 550 |
Med hensyn til min kærestes klargøring af dokumenter (anskaffelse samt oversættelse til engelsk) har jeg læst på ambassadens hjemmeside at de anbefaler at man indleverer de oversatte dokumenter til verificering FØR man skal bruge dem i Danmark ifbm et ægteskab. Vi har tænkt os at benytte os af den 'service' og indlevere dokumenterne til verificering samme dag som vi henter min kærestes visa hos VFS... Men er der noget jeg skal være opmærksom på ved denne fremgangsmåde? Her tænker jeg på om der kan ske noget med det netop udstedte visa såfremt vi indleverer dokumenterne til verificering straks efter vi har hentet visa? |
|
|
|
| lincoln1242 |
Lagt på d. 28/08-2014 10:30
|
|
Min kæreste og jeg tog primo august til Udenrigsministeriet for at få oversat og legaliseret hendes civilstandsattest og dåbsattest. Ved UM fik vi hurtigt kontakt til et sendebud for en translatør (det kan ikke have været translatøren selv, for han forstod tæt på intet engelsk). Vi kom desværre én dag for sent til at jeg/vi kunne få papirerne, inden jeg rejste hjem (pga. helligdage). Jeg spurgte – flere gange – sendebudet om de også forestod legaliseringen hos ambassaden, og spurgte også via min kæreste flere gange. Jeg fik kun ’ja’ som svar. Forleden fik jeg så papirerne tilsendt med EMS. Men først i går aftes gik det op for mig at stemplerne fra ambassaden mangler! Jeg vælger at tro på at sendebudet ikke har fattet hvad jeg spurgte om, frem for at han bare har løjet for mig – for det ville han jo ikke få noget ud af. Nu sidder jeg så med nogle papirer i Danmark, som skal legaliseres på ambassaden i Thailand… det var ellers en af grundene til, at jeg rejste derover – for selv at have en finger på pulsen, og sikre mig at jeg fik de rigtige papirer med hjem. Jeg skrev så til min kæreste at papirerne mangler at blive legaliseret på ambassaden. I dag svarer hun så følgende: ”You submit your certificate about working you, and visa you, you send come me. And my documents”. Hendes engelske er ikke det bedste, nej. Men hvad er det for dokumenter, de vil have fra mig? Et ”arbejdscertifikat/arbejdstilladelse”!? Og mit visa!? Jeg spurgte hendes så igen. Jo, hun havde talt med sin veninde, der også er dansk gift. Aha. Men de blev gift i Thailand, ikke i Danmark… Så jeg går ud fra at ambassaden i venindens tilfælde skulle se hans ansættelsesbrev og thailandske visa, for at de kunne blive gift – i Thailand, vel at mærke... Vi har godt et måned at løbe på, før min kæreste kommer til DK, men jeg er i tvivl om hvordan vi nemmest løser problemet. Jeg formoder at det vil være at sende dokumenterne retur til min kæreste i Thailand med kurerpost (DHL?), hun får dem legaliseret på ambassaden, og sender dem retur til mig. Men jeg er mildt sagt nervøs for at dokumenterne bliver væk i postgangen! Der er vel ikke tilfældigvis nogen her, der skal til Thailand meget snart, og kommer hjem senest ultimo september!? Eller er der stadig danske kommuner, der ikke går så højt op i at dokumenterne er legaliseret!? Jeg synes f.eks. ikke at Frederiksberg Kommune ser ud til at forlange at papirerne er legaliseret. Jeg går ud fra at man godt kan blive gift i en anden kommune end bopælskommunen…? |
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 28/08-2014 13:07
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 830 |
Ved godt dette ikke hjælper lincoln1242. Men hvorfor er det så nødvendigt at giftemålet skal ske i Danmark? Er det ikke meget lettere at gifte sig i Thailand - på Amphur - med behørige danske dokumenter bekræftet/legaliseret på den danske ambassade. Og derefter få ægteskabet registret i Danmark. Så har man meget mere kontrol over diverse papirer/legaliseringer. |
|
|
|
| lincoln1242 |
Lagt på d. 28/08-2014 16:56
|
|
milex skrev: Ved godt dette ikke hjælper lincoln1242. Men hvorfor er det så nødvendigt at giftemålet skal ske i Danmark? Er det ikke meget lettere at gifte sig i Thailand - på Amphur - med behørige danske dokumenter bekræftet/legaliseret på den danske ambassade. Og derefter få ægteskabet registret i Danmark. Så har man meget mere kontrol over diverse papirer/legaliseringer. Men hvorfor er det så nødvendigt at giftemålet skal ske i Danmark? Fordi det er både billigere, hurtigere, nemmere at blive gift i DK. Og vi skal ikke vente i hvert sit land i den evighed Udlændingestyrelsen vil være om at behandle en ansøgning om opholdstilladelse. Er det ikke meget lettere at gifte sig i Thailand - på Amphur - med behørige danske dokumenter bekræftet/legaliseret på den danske ambassade. Been there, done that, bought the t-shirt – og kan svare højt og klart ’nej’ til det. Er blevet gift i udlandet før - og det var på alle måder dyrere, mere tidskrævende og frustrerende! Og vi skulle vente en krig på "Udlændingeservice's" sagsbehandling, før min dav. kone kunne komme til DK. Og det er jo som sagt også irrelevant da jeg så ville skulle rejse tilbage til Thailand én gang til… det er som at være næsten i mål – og så vende tilbage til startlinien! Har i mellemtiden spurgt min egen kommune – den lokale skrankepave sagde med et slet skjult frydefuldt smil at de forlangte også ambassadens legalisering. Hvad koster legaliseringen af de to dokumenter på ambassaden? Jeg bliver nødt til at sende dokumenterne retur med DHL.... pris 1.177 kr. ![]() |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.