Se indlæg
 Udskriv debat
Nej Thailands lyse sider
Mukke
Vi faranger bliver da ikke taget i rumpetten, nej det gør vi ikke, men vi er jo nok sådan indrettet, at selvom man som jeg har boet herude i Thailand mere end 10 år, så sammenligner man priserne med de danske...

Jeg vil bare for sjov prøve at fortælle om håndværkeroplevelser de sidste mange år... Ikke fordi de er negative, men i min øjne alligevel inde i denne kategori, hvor man kan sige at Farangs bliver taget i røven...

Nu er det jo ikke de store penge vi taler om, men alligevel den thailandske mentalitet over for os med anden hudfarve....

Jeg vil i det følgende give lidt eksempler på, hvor dejligt dette land er,,, og jeg mener det faktisk positivt.

1... Jeg har de sidste mange år haft problemer med min garageport... Denne lille dims som sørger for op ned, den brænder sammen ca. Hver 3. månede... Sådan har det bare været de sidste mange år... Jeg har altid ringet til en ven af huset, som hurtigt kom forbi og fiksede problemet til en pris af 1.500.- baht hver gang, hvilket jeg egentlig ikke havde noget imod, for i forhold til danske normer billigt... og som vores thailandske ven siger... De dimser er altså bare dyre...

Okay så skete det igen, og jeg ringede som sædvanligt til vores gode ven, men han havde ikke tid, så jeg havde kun den mulighed, at jeg selv lavede dette...

Som sagt så gjort... Brugte godt nok et par timer på at finde en forretning der havde disse dimser til porten, men fandt dem....

For at gøre denne historie 1. kort...

Disse dimser til porten kostede 50.- baht per styk, og jeg skulle bruge 1. styks, så man kan vel sige at jeg lavede min port for 50.- baht i stedet for den meget specielle pris fra min tidligere thailandske ven på 1.500.- baht...

Jeg købte 10 af de relæer, så fra nu af afhjælper jeg selv problemet, hvis det fremkommer igen... Tror det faktisk ikke, for jeg fandt jo også ud af at porten sejtrækkede således, at når den nåede topposition kostede det ekstra kræfter og det samme den anden vej...

Alt dette er nu afhjulpet af den skøre farang, så nu vil relæerne nok ikke gå igen...

Dette er en af oplevelserne, og jeg har da mange flere ud i det vidunderlige ved at være i dette vidunderlige land, men kunne da godt tænke mig at høre jer andre, som jo er professionelle og måske været her i mange flere år...

Hvad er jeres problemer med de håndværkere.. Jeg skal nok skrive om de mere end ja skal vi sige 20 til 100 andre sjove oplevelser ud i dette senere, men kunne da godt tænke mig at høre fra jer andre, for jeg nægter at tro på, at jeg er den eneste ud i dette... Nu er det kun småpenge, men alligevel...

Crying

Anonym Bruger
Det var da en positiv historie Mukke...

Tillykke med besparelsen.

Yeeep, kan de ta' røven på os, så gør de det. Lige fra offentlige instanser, til håndværkere og Taxi.

Jeg har efterhånden også en del erfaring, efter mange år i Thailand.

Alligevel, lykkes det til min undren, stadig for Thaier'ne at ta' Røven på mig ind i mellem.
De er dygtige, kreative og altid på udkig efter let tjente penge.

Min personlige opfattelse, jeg skriver udtrykkeligt personlige er at Thaie'r
i den sammenhæng, selv føler sig hævet over Farangen, som individ.

Men de er jo også på hjemmebane.

Jeg må indrømme at jeg som Farang, har "slugt mange kameler" for fredens skyld.

I kender det sikkert. Angry

Bade-Dyr
Sammenligner priser med de Danske priser, synes jeg nu nok jeg stoppe med hurtig. Dog kommer det op når dem der hjemme i lille Danmark spørge ind til det.

Synes ikke at havde oplevet det med OVERPRIS fra Thai-venner eller Thai-familien her nede, tværtimod vil jeg siger, Ja nogle gange er jeg forbløffet over så billige de kan finde en til at hjælpe, Hvis de ikke selv kan hjælpe.
Betale for det den ting koste der skal bruges, og lidt mad, koldt vand, og det er det.

Kim Ludvigsen
Mukke skrev:
Okay så skete det igen, og jeg ringede som sædvanligt til vores gode ven, men han havde ikke tid

Det må godt nok have været noget vigtigt noget, han skulle, når han på den måde havde råd til at slagte guldkalven.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
hugoboerge
Det tjener vel intet formaal at sammenligne haandvaerker priser i Thailand med priser i Danmark.

For nylig fik vi serviceret 5 air conditioners til en pris af THB 400.- per styk. Foerst kom der en styrke paa 3 mand og sidenhen kom der et par stykker mere inkl. deres supervisor. Det tog faktisk en halv dag. Taget i betragtning antallet af stab plus 2 service biler saa har der ikke vaeret den helt store fortjeneste for firmaet.

Een af vores a/c's havde problemer med fjernbetjeningen. Det kraevede at der skulle installeres et nyt modul i a/c plus en ny fjernbetjening og det kostede ca. THB 2,500.- og det var en af service folkene som klarede det privat en soendag formiddag.

Han har nok lavet noget ekstra og det er ogsaa lige meget. Vi har en a/c der fungerer perfekt.

Generelt hvis vi skal have lavet et stoerre stykke arbejde paa huset saa indhenter vi tilbud samt sammenligner med hvad naboerne har betalt.

Med hensyn til fartboeder saa var jeg ikke klar over at en kvittering kunne bruges ved de naeste forseelser.

Vi blev engang stoppet for at koere for hurtigt. Betalte THB 200.- og fik kvittering. Betjenten var saa rar at fortaelle at kvitteringen gjaldt for hele dagen. Det havde vi glaede af et par timer senere da vi blev stoppet for anden gang. Konen viftede kvitteringen foran betjentens naese som gjorde honnoer og sagde koer bare videre.

Mali
hvad med at overholde fartgrænserne i stedet? Pfft

hugoboerge
Mali skrev:

Det er svaert naar vejene er gode. Konen kan godt li' og trykke paa speederen. Men det er da billig sluppet, THB 200 med kvittering og saa kan man koere for fuld fart. TIT.

Anonym Bruger
hugoboerge skrev:

Mali skrev:

Det er svaert naar vejene er gode. Konen kan godt li' og trykke paa speederen. Men det er da billig sluppet, THB 200 med kvittering og saa kan man koere for fuld fart. TIT.

Kunne man forestille sig de samme regler i DK.?

Nej vel.?

Underligt, men spændende og overraskende samfund.

Robert Kronberg
Det har ikke noget med hudfarve at gøre. Thaiere snyder også thaiere, hvis de kan slippe af med det. Det er en total misforståelse, at de kun snyder faranger.

De kloge thaiere er smartere, for de holder prisen på en acceptabelt niveau, når de snyder. Den med de 1.500 baht ville jeg også være hoppet på.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
chaingmai
nævn lige et land, hvor snyd IKKE finder sted.................LOL LOL

maik
chaingmai skrev:

nævn lige et land, hvor snyd IKKE finder sted.................LOL LOL

Eventyrland og Drømmeland. Hov det var to ...
I fiktionen findes adgangen til virkeligheden …

maikjensen.dk

http://www.maikjensen.dk
Mukke
Nu var min start på dette ikke ment, som om jeg ved mere for jeg har været her længere eller andet som altid fremkommer, når noget sådant her startes.. Det er kun ment som om det skulle være noget positivt med ens omgang med de vidunderlige thailændere....

Jeg ved da godt badedyr, at paralleller nogen gange kan henføres til, at man måske har været i Thailand mange år, men dette er meningen med mit indlæg...

Meningen er faktisk, at os der bor herude, ja mange gange tænker vi ikke over priserne, som sagt med de 1.500.- baht hvor Robert også giver mig ret... Prisen bliver kun interessant når man selv vælger at tage sagen i egen hånd...

Okay lad os nu komme til den nye sag, som jeg mener er en af de sjove, for denne gang tabte jeg ikke penge men tjente på min jyske sindrighed..

Jeg havde nå nej inden alle fare i blækhuset... Vi havde et stykke jord ved floden.. Ikke stort nok til at bygge et hus, men nok til at have en hytte...

Nu er der jo ikke desideret ejendomsmæglere i Thailand, så jeg gik igang med den lokale mafia ud i dette...

Jeg forlangte 300.000.- baht for dette stykke jord, og mafian kunne få de 3 procent som fortjeneste, samtidig jeg forlangte at kende køber...

Intet skete i 6 måneder, for det kan altså ikke sælges sagde mafia manden, okay sagde jeg så......

Hvis du jeg får mine 300.000.- baht giver jeg ikke en dyt, men sælger du det for mere til en eller anden, så er alt over prisen dit...

Min kone har lige været ude og underskrive papirerne selvfølgelig ikke for de 300.000.- baht men for det halve... Hun fik vores penge som jeg forlangte 300.000.- baht uden alt andet..

Finalen i denne episode er, at ham der solgte og ikke vil sælge, pludselig fik travlt, for nu solgte han noget ubrugeligt for 345.000.- baht og ikke for sine 3 procent af de 300.000.- baht...

Alle er glade, men Thailand er ikke altid let at forstå, og Badedyr det har intet med om du har været her i 10-20 eller 30 år..

Lidt anderledes vil blive fortalt om en anden handel senere..Til hest

Bade-Dyr
Meningen er faktisk, at os der bor herude, ja mange gange tænker vi ikke over priserne, som sagt med de 1.500.- baht hvor Robert også giver mig ret... Prisen bliver kun interessant når man selv vælger at tage sagen i egen hånd...

Det er fair nok at i (og andre) synes det er okay, det har jeg det da fint med.

Tager vi dit eget eksempel for hvordan jeg/vi ville havde gjort det, vil det nok se sådan her ud.

Garageport dimsen går i stykke, vi kontakter så konen familie om de kan hjælpe, der næst vores venner. Er der en af dem der kan hjælpe, komme personen/de forbi en aften med den dims og lavet garageport og bliver til spisning. Har dimsen koster 50 baht, er det prisen jeg/vi bliver afkrævet, så ville jeg give 100 baht oven i til benzinen.

Er der ingen af familien / venner der kan hjælpe, finder konen ca prisen på nettet for sådan en dims, er det så ca 50 baht, ved jeg jo at jeg ikke skal betale meget mere for den, vil nok give 50 baht pr time for en Thai (max 300 baht for en hel dags arbejde), eller betale en ikke Thai 150-170 baht for 1 dags arbejde til at lave det, og tiden i overskud vil den person så kunne lavet andet for os vi trænger til.

Som sagt vi er nok bare forskellige, Men sådan gøre vi tingene ved os, altså i fællesskab.

Mukke
Troede problemet med håndørerne vedrørende denne garageport var overstået, så frem til nye sejre, og læs den sidste... Måske kunne din skarpe hjerne BadeDyr forklare mere om min dunhed...Tuttelu Tralla

Der kommer flere fantastiske oplevelser om mine dumheder.... Men jeg tjener også penge engang imelem eller skal vi sige i 90 procent af tilfældende...Pibe

hugoboerge
Godt nok synes jeg ikke dette her falder ind under "Scams, snyd og bedrag", men det kunne det egentlig godt.

Jeg ved ikke om der er nogle medlemmer her som har huslaan i en Thailandsk bank, det er der sikkert.

Jeg syntes at renten paa laanet var lovlig hoej saa en dag jeg var inde og betale det maanedlige afdrag spurgte jeg om det var muligt at faa sat rentesatsen ned.

Det kunne sikkert godt lade sig goere hvis vi henvendte os i filial saadan og saadan og talte med chefen for filialen.

Det gjorde vi. Fyldte en formular ud hvor man kort og godt skriver "rentenedsaettelse oenskes" og saa fik banken alle noedvendige dokumenter saa som kopi af tabian baan, id-kort osv.

Banken vil komme tilbage indenfor 2 uger og give et tilbud om fast rente indenfor 2 eller 3 aar.

Det er ikke noget bankerne reklamerer med, hvilket jeg godt kan forstaa men hvis man ikke spoerger osv.

Her skulle der virkelig vaere penge at spare. Men lad os se hvad tilbud banken kommer op med.

Saa hvis nogen af medlemmerne her har banklaan i Thailand saa vil det vaere vaerd at undersoege.

Spring til debat: