Se indlæg|
Thai på københavns universitet
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 28/06-2014 09:38
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 550 |
Jeg vil gerne lære at tale sproget på et højere niveau, end det sprogskolen har kunnet levere. Og det er så her at Københavns Universitet kommer ind i billedet. Men inden jeg kaster mig vildt frådende over det, så vil jeg høre andres erfaringer. Her tænker jeg på om der er nogen, der har gået på universitetet samtidig med fuldtidsjob? Kan det overhovedet lade sig gøre? Jeg tænker at forelæsningerne ligger i dagtimerne... Har søgt, men ikke rigtigt kunnet finde noget om tidspunkterne for undervisningen, samt hvor ofte, der er undervisning. Findes der overhovedet alternativer (bortset fra selvstudium)? |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 28/06-2014 11:54
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
At studere på universitetet omfatter jo mere end selve sproget. Dette er fra bachelorstudiet; Uddannelsen i asienstudier (thai/sydøstasienstudier) omfatter sproget thai, thailandsk litteratur, kultur samt historie og moderne samfundsforhold i Sydøstasien. Studierne gør sig i stand til at læse, skrive, forstå og tale thai, og du får indblik i ældre thailandske sprogformer. Du opnår desuden et godt kendskab til den thailandske kulturbaggrund og det thailandske samfund. Bacheloruddannelsen i asienstudier (thai/sydøstasienstudier) består af 1 års indledende sprogundervisning (propædeutik), 2 1/4 års grundfagsstudier suppleret med 3/4 års tilvalgsstudier uden for grundfaget. Du vælger frit, hvilke tilvalg der skal indgå i bachelorstudiet. Der er studievejledning, hvor du kan henvende dig. Ellers kan du jo altid hoppe fra, når du har fået den undervisning du ønsker. F.eks kan du læse Jura om aftenen, men om at det gælder dit interesseområde, kan jeg ikke se. Redigeret af vandango d. 28/06-2014 12:03 |
|
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 28/06-2014 12:35
|
|
Tak, og ja, det havde jeg godt læst selv, og enig i at jeg blot kan springe fra når jeg har fået sprogdelen... Men spørgsmålet går mest på fuldtidsjob samtidig med studiet... Erfaringer og råd/ideer søges..:-) |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 28/06-2014 13:01
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
farao54 skrev: Tak, og ja, det havde jeg godt læst selv, og enig i at jeg blot kan springe fra når jeg har fået sprogdelen... Men spørgsmålet går mest på fuldtidsjob samtidig med studiet... Erfaringer og råd/ideer søges..:-) Universitetet har vel en timeplan ? og saa tag det derfra. |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 28/06-2014 13:26
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
farao54 skrev: Tak, og ja, det havde jeg godt læst selv, og enig i at jeg blot kan springe fra når jeg har fået sprogdelen... Men spørgsmålet går mest på fuldtidsjob samtidig med studiet... Erfaringer og råd/ideer søges..:-) Det kan godt lade sig gøre. Masser af studerende har job ved siden af studiet. Essentielt er selvfølgelig, at forelæsningerne ikke ligger oven i din arbejdstid. Nogen kan bade sig gennem et studium, mens andre må arbejde hårdere. Målet er vigtigt - ønsker man blot et eksamensbevis eller ønsker man at opnå høj faglig viden? Hvis man vil det sidste, så er fordybelse og hårdt arbejde vejen frem uanset evner. Med fuldtidsarbejde ved siden af skal du nok under alle omstændigheder ikke planlægge med alt for mange andre aktiviteter. Jeg kan høre studenterne kører forbi nu, så på med huen og indskriv dig på studiet. God fornøjelse! |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 28/06-2014 14:06
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Du skal regne med en ret stor indsats på studiet. Der er lidt ændrede regler end da jeg blev optaget (1997). Men dengang var studiet mere "rent" thai. Der er i de sidste studieordninger sket ændringer mod at faget er bredere, og ikke "rent" thai. Mange af de samme elementer i det man kalder propædeutikken har stadig det samme indhold. Folk er forskellige, men jeg vil umiddelbart regne det for en dødsfødt ide, hvis du ikke kommer til forelæsningerne. Det er ikke forelæsninger som på andre institutter i et stort auditorium, men nærmere klassetimer med direkte lærerkontakt. Du kommer ret hurtigt gennem den mest simple (AUA bog 1, 2 og 3) regn med ca. 1/2 år. Og så går man i gang med klassisk thai litteratur. Men der er mulighed for en masse frie valg. Personligt læste jeg thai som bifag, og har kemi som hovedfag. Jeg arbejde som kemiker mens jeg læste kemidelen, som jeg tog efter thaidelen. Men da jeg læste thai var der ikke megen tid. . Det skal siges, at jeg talte flydende thai, da jeg blev optaget. Og kunne læse hvad der svarer til AUA niveau eller stave mig gennem en avis. Jeg havde boet og arbejdet i Thailang flere år på det tidspunkt. Og jeg synes trods det, at det var svært. Mest det grammatiske. Jeg er sproglig student med 4 sprog (engelsk, tysk, fransk og latin) men skulle alligevel stramme mig op . Det mundtlige thai gik ret nemt for mig, men var lidt sværere for mine medstuderende. Men vi svedte alle over det skriftlige. Jeg har så siden læst jura. Der behøver man egentligt heller ikke at komme så meget på Uni. Men det kræver mere klæbehjerne, end jeg er født med. Jeg er kommet hver gang. Og de gange jeg ikke har forberedt mig tilstrækkeligt, er det bare kliklyde der høres, når pensum gennemgås. Men andre kunne måske godt? På BA delen af sprogfagene er det vanskeligt at følge undervisningen, hvis du ikke kan få fri. Men du skal regne med meget og intensivt hjemmearbejde. Jeg har kendskab til flere indfødte thailændere, der ikke kunne følge niveauet på universitetet. Men det er vel heller ikke mærkeligt. Hvor mange danskere, der trods de kan tale og stave dansk, kan gennemføre et universitetsstudium i sproget. Og med thai lærer man fuldstændig det samme. Du skal være skarp (eller blive det hurtigt) i latinsk grammatisk analyse, idet dette bruges som værktøj til analyse af thai grammatik. Der er en meget stor vægt på det skriftlige, og du kommer til at aflevere opgaver skrevet på thai ret hurtigt. Man lærer derudover at læse aviser og se nyheder for at forbedre samfundsindsigten. Og selvfølgelige mere tekniske, eller officielle meddelelser. Kongesprog bliver også gennemgået. Lektionsplanen kan man ikke regne med er som teksten på Moses stentavler. Der kan ske (ofte, da jeg gik der) ændringer, men det får man besked om. Der ændres også fra semester til semester og timerne er spredt henover dagen og ugen. Klavs Johansen, som bestyrer maprao.dk gik også på KU i nogenlunde samme tidsrum (før) mig, han har også stor viden om studiet. Om ikke andet, er maprao.dk en skatkiste af interessant information. Spørg endelig igen, hvis der er noget du er i tvivl om |
|
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 29/06-2014 05:03
|
|
Wow... Tak Sudsakhon.... Jeg tror du tog både pusten og modet fra mig... Jeg har slet ikke ambitioner om at tage Thai på så højt et niveau. Sagen er den, at jeg har gået på sprogskolen, og dermed kommet igennem AUA 1+2. Og jeg vil bare gerne lære at tale og forstå sproget på et niveau, så jeg kan indgå i samtaler, uden at jeg, som nu, føler at jeg taber tråden ret hurtigt. Meget kan klares ved selvstudium, men det medfører så også at man måske ikke bliver rettet i sin udtale. I Thailand får jeg ofte at vide, at min udtale er meget klar, men da jeg ikke har klæbehjerne, så kan jeg ofte komme i tvivl om forskellen i udtalen af f.eks. farven hvid og så ris. På sprogskolen var der en, som havde taget universitetet før sprogskolen. Vedkommende havde et meget stort ordforråd, men elendig udtale. Jeg fik at vide at man kunne nøjes med blot at tage sprogdelen, og det var så her jeg blev ansporet i mit forsøg på at lære mere. Jeg kan dog ikke få fri til at gå til 'klassetimerne', hvis de ligger før klokken 15. Så jeg tror nok at universitetet er udelukket. Så må jeg holde øjnene åbne for andre muligheder, når og hvis de dukker op. Sig gerne til, hvis i ved eller hører om noget i københavns området. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 29/06-2014 17:44
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
farao54, det var ikke for at tage modet fra dig.. ;-) Men man må også forstå, at det er et universitetsstudium man taler om. Det er naturligvis på universitetsniveau. Og for lige at lukke den sidste luft ud, så var det kun sprogdelen jeg omtalte her. (jeg ha suppleret med valgfag i antropologi og sociologi) idet de rene sprogfag ikke gav ECTS point nok til graden. Din studiekammerats thaievner (kæmpe ordforråd, men ikke udtale på samme niveau) kendetegner mange på thaiuddannelsen. Det er fordi de ikke bruger thai til dagligt. Men de er superskrappe il at læse og skrive. Man skal bestå (skriftligt) hvad der svarer til sprogdelen af en thailandsk studentereksamen inden man går rigtigt i gang med universitetsstudiet i thai. Fuldstændigt som hvis du vil læse dansk på universitetet. Du vil også i udlandet kunne møde danskstuderende udlændinge, der ikke taler så godt dansk, men giver de fleste af os baghjul i grammatisk analyse af dansk og mængden af læste danske klassikere. Jeg har talt Kierkegaard med en, jeg havde svært ved udtalen, men satte mig virkeligt til bords. jeg har ellers skrevet en eksamensopgave netop i Kierkegaard, og var rigtigt godt inde i stoffet. Men for at vende tilbage til thai, så tror jeg at løsningen på dit "problem" er at begynde at læse og skrive. Brug et par timer om dagen. Det ville di alligevel minimum skulle bruge på uni, udover forberedelse til lektionerne . Du lærer ret hurtigt at udvide dit ordforråd og din begrebsverden. Som gør udtale meget nemmere, især hvis du har en at tale med. Når man har et udvidet begrebsområde at tale om, kommer det andet forbavsende hurtigt. Men som jeg altid siger. Der er mange gode håndværkere i Danmark. Man bliver ikke håndværker af at tage et par blå overalls på, og gå i Silvan for at købe lidt søm. Som håndværker har man knoklet fra tidlig morgen i mange år for at blive god til det man gør. Samme med universetsuddannelser og sprog. Uanset niveau. Og som med håndværksfag, er der nogen, der bare er gode og lærer hurtigt. Man ved, når man har fat i en faglig dygtig håndværker, der bare kan sit kram. Men de har brugt tid, det er jeg overbevist om. Det skal man også i sprog. Det er ikke så meget hvor megen tid man bruger. (2 eller 5 timer om dagen) Det er vedholdenheden. Husk, der bliver ikke megen håndværker ud af fedte lidt med værktøjet 2 timer om dagen ;-) Derfor er det helt op til en selv, hvor meget tid man vil lægge i sit projekt |
|
|
|
| maprao |
Lagt på d. 29/06-2014 18:41
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 60 |
Dette indlæg er skrevet inden jeg så Sudsakhons indlæg #8, og på mange måder, bliver det nu bare en bekræftelse af dette. Men som jeg skriver herunder, så skal man ikke være bange for gentagelsen. :-) @farao: Når jeg læser dine indlæg i denne tråd, tænker jeg, at du måske skulle overveje – nu hvor du har været igennem AUA 1+2 - at gå i gang med skriftsproget! AUA's lærebøger "Reading and Writing" fås på Amazon og i Thailand, og kan sagtens bruges til selvstudium, bare man ikke forventer at forstå det hele første gang, og i sidste ende er det et spørgsmål om at sætte sig ned og skrive, ligesom da vi lærte vores ABC. For langt de fleste er lidt kendskab til skriftsproget en enorm støtte også for den mundtlige forståelse. Bare for at bruge dit eget udmærkede eksempel: Når du ved, hvordan ordet staves, ved du også, om det er ข้าว / khâ:o / ~ ris eller ขาว / khă:o / ~ hvid. Det mundtlige skal du også holde ved lige og bygge videre på. Vær ikke bange for gentagelsen - et grundlæggende princip bag al indlæring. Man kan altid samle noget nyt op, få finstemt instrumentet, og ved man det i forvejen, kan man jo bare lige læne sig tilbage og lade det gå direkte ind på selvtilliden, mens andre kan komme til. Genemgå AUA 1+2 én gang til, eller tag et andet kursus på aftenskole, der er traditionelt en del tilbud i hovedstadsområdet. Angående universitetet, så er det 20 år siden, jeg havde fornøjelsen, og som Sudsakhon skriver, så har studiet ændret sig noget. Måske der er nuværende studerende, der læser med her på Thailand Portalen og kan give et godt råd, og du kan jo også altid prøve at spørge på instituttet - find eventuelt kontaktdetaljer på en af lærerne på instituttets websider, hvor du allerede har været. Da jeg gik der, havde vi medstuderende, der havde rigtigt arbejde (ikke bare studiejobs som os andre) og blot fulgte sprogdelen. Det husker jeg som en win-win for alle. Men det kræver sikkert stadig, at du kan afse 4-6 timer ugentligt indenfor normal arbejdstid, og så er der hjemmearbejdet. @Sudsakhon: Tak! :-) |
|
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 29/06-2014 18:47
|
|
Endnu engang tak for dit fyldige svar Sudsakhon. Og ja.. du lukkede definitivt den sidste rest af luft ud af uni ideen.. ![]() Men samtidig bekræftede du mig i at jeg nok skal gå 'lær-selv' vejen hjemme. Som sagt har jeg nok fået det meste på plads hvad angår udtale, men det gælder kun når jeg læser transkriptionerne. Jeg kan kun hakke mig igennem det Thailandske alfabet, og da slet ikke forstå reglerne omkring klasser og tonemærker endnu. Så at starte med at lære at læse og skrive overrasker mig dog en smule... Jeg havde nok forventet at du havde foreslået at jeg selvstuderede mig gennem AUA 3, og så startede på AUA læs og skriv.. Desuden havde jeg nok håbet på at der var en slags undervsining derude, som jeg bare ikke har kunnet finde på nettet, som kunne fortsætte hvor sprogskolen sluttede. For hånden på hjertet... Jeg skal nok kæmpe mere med mig selv for at opretholde diciplin nok til at læse hjemme, end hvis jeg vidste je måtte ud af døren for at komme til et kursus... Men okay... Du har ret.. ikke fedte med værktøjet... Og tak for sparket..:-) |
|
|
|
| mugge |
Lagt på d. 01/07-2014 11:55
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 389 |
Hej Farao54 Jeg har faktisk en sød veninde som er igang på Thai studiet . Hun er på sit andet år og jeg er helt sikker at hun vil hjælpe. Så vi kan lige sende en pb omkring evt udveksling af mails og tlf . Dog er hun ikke at træffe ligenu...hun er på Roskilde festival og drikker sig i tusinde stykker.... ![]() |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.