Se indlæg|
Stopper sex livet for Thai-piger i fyrre års alderen
|
|
| VIP |
Lagt på d. 29/06-2014 17:48
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 567 |
Jeg er godt klar over at jeg er ude på en farlig bane her. Og øretæverne venter sikkert lige rundt om hjørnet. Men jeg har i længere tid overvejet at bringe emnet på bane, for at få afklaret om jeg er alene. Blev inspireret af et indlæg i en anden tråd, hvor et medlem skriver: I Danmark er der noget der hedder "julefrokoster".Hvis man er dansk gift og begge er oppe i aarene er det ikke usaedvanligt at den kvindelige del maaske er blevet noget fyldig, saa vil det vaere ret naturligt at den mandlige del bliver "forelsket" i de thailandske skoenheder. Hvis man er gift Thai saa er der ikke noget med at vaere utro, saa kommer kniven frem og saa er der en vis legemsdel der bliver foder til aenderne. I det thailandske samfund er det dog accepteret at en Thai mand udover at han har sin "mia luang" ogsa har en "mia noi". Herudover kan man saa ogsaa have en "gik". Jeg personligt har min "mia luang" og oensker paa ingen maade at have hverken en "mia noi" eller en "gik". Min kone, midt i fyrrene skøn dejlig og uundværlig, men fuldstændig uinteresseret, i sex. Jeg en del ældre, men absolut ikke "færdig" med den del af livet. Og det er selvfølgelig et stort problem, når man fornemmer (eller ved) at fruen ikke er interesseret og kun med virker, for at få det overstået. Hvad gør man så? Har talt med konen om det. Hun er selvfølgelig ikke vild med at en anden kvinde involveres i vores liv, men hun er dog så klog, så uden at sige det direkte, har til kendegivet, at hun vil acceptere en Gik, som vort medlem omtaler i sit indlæg. Men hun beder mig samtidig om at det ikke bliver et samtale emne. Er der andre som mig, der har problemet, eller noget der ligner og tør debattere emnet, da det for mig er interessant at vide om jeg står alene med en kone, som helst er fri. For hvis jeg er alene, så er det en helt ny diskussion, jeg skal have med min konen. Den korte version: Bliver Thai-kvinder tidligere træt af sex-livet end vores kvinder i Europa? Redigeret af VIP d. 29/06-2014 17:56 >>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<
|
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 29/06-2014 18:09
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 830 |
VIP skrev: Jeg er godt klar over at jeg er ude på en farlig bane her. Og øretæverne venter sikkert lige rundt om hjørnet. Men jeg har i længere tid overvejet at bringe emnet på bane, for at få afklaret om jeg er alene. Blev inspireret af et indlæg i en anden tråd, hvor et medlem skriver: I Danmark er der noget der hedder "julefrokoster".Hvis man er dansk gift og begge er oppe i aarene er det ikke usaedvanligt at den kvindelige del maaske er blevet noget fyldig, saa vil det vaere ret naturligt at den mandlige del bliver "forelsket" i de thailandske skoenheder. Hvis man er gift Thai saa er der ikke noget med at vaere utro, saa kommer kniven frem og saa er der en vis legemsdel der bliver foder til aenderne. I det thailandske samfund er det dog accepteret at en Thai mand udover at han har sin "mia luang" ogsa har en "mia noi". Herudover kan man saa ogsaa have en "gik". Jeg personligt har min "mia luang" og oensker paa ingen maade at have hverken en "mia noi" eller en "gik". Min kone, midt i fyrrene skøn dejlig og uundværlig, men fuldstændig uinteresseret, i sex. Jeg en del ældre, men absolut ikke "færdig" med den del af livet. Og det er selvfølgelig et stort problem, når man fornemmer (eller ved) at fruen ikke er interesseret og kun med virker, for at få det overstået. Hvad gør man så? Har talt med konen om det. Hun er selvfølgelig ikke vild med at en anden kvinde involveres i vores liv, men hun er dog så klog, så uden at sige det direkte, har til kendegivet, at hun vil acceptere en Gik, som vort medlem omtaler i sit indlæg. Men hun beder mig samtidig om at det ikke bliver et samtale emne. Er der andre som mig, der har problemet, eller noget der ligner og tør debattere emnet, da det for mig er interessant at vide om jeg står alene med en kone, som helst er fri. For hvis jeg er alene, så er det en helt ny diskussion, jeg skal have med min konen. Den korte version: Bliver Thai-kvinder tidligere træt af sex-livet end vores kvinder i Europa? Det tror jeg ikke - så hvis din kone ikke synes at sex er et element i jeres forhold mere, så har du et problem. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 29/06-2014 18:13
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
Jeg kan ikke forestille mig, at sextrangen har noget med nationalitet at gøre. Nogle har generelt har mindre sextrang end andre, og hos nogle minimeres sextrangen over årene. Det gælder for øvrigt både for mænd og kvinder. Men jeg kan forestille mig, at viljen til at se den anden vej er mere forekommende hos Thai-piger end hos vestlige piger. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 29/06-2014 18:30
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Det er et kontroversielt, men spændende emne.. Først og fremmest er det vel meget individuelt hvornår kvinderne mister lysten til sex og grundene hertil. Jeg har selv været sammen med kvinder i 40'erne, da jeg selv var i 20'erne (fantastisk oplevelse i øvrigt) og jeg kender flere kvinder der er seksuelt aktive langt op i 50'erne. I thailandske medier er der lige nu en historie om en 21-årig hollænder der er kæreste med en 46-årige kvinde fra Korat. Jeg datede engang en pige i Thailand hvis mor var 45 år og havde en kæreste på 27 år. Så alderen er ikke ens betydende med et dødt sexliv. I frygt for at lyde som en Familie Journalen brevkasse kunne man prøve at kigge selv sig i spejlet og se om man også selv gør det godt nok, i stedet for bare at stikke af med en yngre model selvom dette er ganske fristende. Måske skulle man helt droppe forholdet? Anyway, dagens 'Stickman' tager fat i problemstillingen omkring fastboende udlændinges måde at tilegne sig thailandske vaner og uvaner. Dette kunne være det at erhverve sig en 'gik' uden at se et problem i dette, nøjagtigt ligesom thaimænd. Man kan spørge, ville man gøre det samme i DK? Man bliver jo hurtigt kåd nede i varmen, med alle de små nips og samtidig i et land som Thailand der har en meget åbenlyst kultur indenfor dette emne. I øvrigt skal man skelne imellem begreberne 'mia noi' og 'gik'. Gik er jo 'bare' en slags bolleveninde, mens 'mia noi' er et decideret fast forhold og evt. familiestiftelse udenfor ægteskabet. Her er lidt drikkepenge bestemt ikke nok, der skal man virkelig kunne forsørge begge sine familier. Lidt ligesom flerkoneri vi kender fra islam. Det er nok de færreste danske pensionister der har råd til en 'mia noi'. Det er svært at sige for og imod, og det bliver hurtigt for moraliserende hvis man er imod. Selv er jeg i gråzonen, fordi jeg et eller andet sted sagtens kan se det forkerte i at have en 'elskerinde' el. være sammen med en prostitueret, mens man stadig er i forhold/gift (det er jo på grænsen til at være et røvhul). Omvendt kan jeg ikke sige at jeg ikke selv ville gøre det i én eller anden grad, når jeg kommer op i alderen. Og ifølge undersøgelser er de fleste sexkunder allerede gift/i forhold. Igen kunne man stille sig et moral spørgsmål: Ville du have det godt med dine kone lå med yngre mænd fordi du ikke havde lyst til at putte? Min egen konklusion er at det er fint nok, men kun hvis konen 100% er med på den. Problemet er at nogle thaikvinder (især hvis de er oppe i alderen) ikke tør sige nej, i frygt for at miste deres farang mand og derved deres status og det sikkerhedsnet det nu engang er. Så kvinden bliver måske sat i en lidt ubehageligt 'lose-lose' situation. Samtidig mener jeg at man måske bør overveje hvor ung denne 'gik' skal være...18? 25? 35? hvor går grænsen til det forbudte. Lidt ligesom diskussionen om forhold i det hele taget. Og skal det være den samme hver gang, så man risikere at involvere sig følelsesmæssigt? Der er mange spørgsmål der presser sig på. Sidst men ikke mindst er der det jeg altid mener bør være gældende når man betaler for at være sammen med en pige, nemlig at man behandler hende godt og bruger kondom for ikke at ende i en ubehagelig situation for alle parter. Redigeret af Anonym Bruger d. 29/06-2014 18:41 |
|
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 29/06-2014 18:37
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 550 |
Nu træder jeg måske lidt på en øm tå, men jeg kan jo ikke lade være med at tænke på aldersforskellen du nævner. Når det kommer til sex, betyder det vel også noget.. På samme måde som vi mænd finder yngre fastere modeller mere interessante end de gamle. Måske det er her problemet ligger? |
|
|
|
| buick |
Lagt på d. 29/06-2014 19:48
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 549 |
mange piger mister sex lysten i fyrrene pga overgangs alderen Dette kan for nogle afhjælpes med hormoner som fås af lægen, men det er ikke alle det hjælper på oven i alt det så er vi jo forskellige alle sammen nogle har ikke lyst til sex ej heller i deres unge år Så måske har din kone aldrig været den med den store lyst, måske har hun været mange år i sex industrien og er på det punkt slået istykker inden i måske er din formåen ikke lige hende, eller måske er din fysiske form ikke attraktiv for hende længere der er lige så mange svar som mennesker Men hvis man som mange har valgt at være i et partnerskab så følges man ad i tykt og tyndt og elsker man hinanden så er det ingen problem at undvære for at glæde og med mindre man i fællesskab har givet begge lov til utroskab så er man tro hvis man elsker hinanden så elsker du din kone så finder du klør fem frem og klare dig med det ellers må du jo tale med hende og aftale at du kan få dig et skrald her og der og at hun kan finde sig en ung mand her og der. Min kone sidst i fyrrene er gået i overgangs alderen og har fået hormoner men det er ikke sikkert det vil hjælpe men en ting er sikkert jeg bliver og jeg bliver tro, jeg ville ikke et sekund kunne godtage hun var med en anden og kan derfor selvfølgelig heller ikke selv være med en anden. PS sex er i øvrigt overvurderet jeg vil meget hellere have en god middag og slå mave i sofaen ![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 30/06-2014 01:29
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Nu er det isaer thai maend der anskaffer sig en "mia noi" og som hoejst sandsynligt er en yngre model end "mia luang". Som regel vil "mia luang" acceptere at hendes mand har en "mia noi". I Thailand er der noget der hedder "at tabe ansigt" og det vil "mia luang" helst undgaa. Thaidamerne har jo ogsaa deres "giks". Nede ved det der nu hedder Anantara Riverside Hotel (tidligere Marriott) fik vi en drink mens vi ventede paa service baaden op til Taksin Bridge. I baren var det unge damer der serverede og snakken drejede sig om "giks". Een af servitricerne naevnte at hun havde 1 kaereste og 5 "giks" saa hun var stort optaget hele ugen paa naer een dag og det var hendes hviledag. |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 30/06-2014 03:54
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 587 |
Jeg tro for en del Thai kvinder der stoppe med Sex omkring de 40 år. Det er da hvad jeg har fået fortalt, det er pga en Thai kvinde på 40 år er Gammel set med Thai øjne. Vi har en del i vores bekendtskab der er single 40-45 år der har opgivet at finde en mand, Dels pga de nu er for gammel til at finde en mand, Samt de siger de er +40 år Gammel og derved er lysten også forsvundet, Om lysten er forsvundet, Eller de bare føle de skal sige det skal jeg være usagt. 7-9-13 håber aldrig at lysten forsvinde for os, MEN skulle det ske, kan jeg ikke forstille mig at det skal stå i vejen for at den med lysten, ikke kan få det dækket andet sted. Om det er konen eller mig selv der skulle havde det dækket andet sted, vil jeg håber det kunne blive med en "fast" partner pga sikkerheden for alle 3. Jeg synes ikke at 1 person i et forhold skal Bestemme om begge partener nu skal stoppe med at havde sex, Det er ok at melde ud man ikke selv vil, Men synes ikke man kan påtvinge sin partner samme vilkår. Og vil ikke se det som utroskab hvis sådan en aftale blandt os kom op pga en af os ikke vil havde sex mere. Jeg tro da bestemt som 70-80 år at jeg vil havde sex endnu, kan ikke forstille mig den del forsvinder med årene. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 30/06-2014 06:19
|
Bade-Dyr skrev: Det er da hvad jeg har fået fortalt, det er pga en Thai kvinde på 40 år er Gammel set med Thai øjne. Vi har en del i vores bekendtskab der er single 40-45 år der har opgivet at finde en mand, Dels pga de nu er for gammel til at finde en mand, Samt de siger de er +40 år Gammel og derved er lysten også forsvundet, Om lysten er forsvundet, Eller de bare føle de skal sige det skal jeg være usagt. Jeg tro da bestemt som 70-80 år at jeg vil havde sex endnu, kan ikke forstille mig den del forsvinder med årene. Jeg mener at naar en Thai kvinde har rundet de 25 aar og stadig er ugift saa er hun loebet ind i udloebsdatoen. Der er stort set ingen Thai maend der vil fatte interesse. Indenfor erhvervslivet findes en masse ugifte kvinder, lad os kalde dem karrierekvinder. De har arbejdet sig op til rimelige gode stillinger og faar som regel en god loen. I mange tilfaelde bor de hjemme sammen med foraeldre og andre familiemedlemmer og nevoer/niecer vil de saa betragte som deres "boern". De har absolut ingen oensker om at finde sig en Thai mand som de hoejst sandsynligt kommer til at forsoerge saa vil de hellere hjaelpe familien. Det er egentlig synd og skam for mange af disse karriere kvinder ser utrolig godt ud. Charlie Chaplin blev far for vistnok 10. gang som 73 aarig saa lysten forsvinder vist ikke helt saa der er haab forude. Hans kone var 36 aar yngre end Chaplin og de fik 8 boern sammen. |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 30/06-2014 07:07
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 587 |
I vores omgangkreds siger de at har pigerne ikke fast mand på med udsigt til at giftes sig som 28-32 år. kan de godt begynde at indstille sig på livet som 40 år single pige resten af livet. Der er bare noget med de 40 år og Thai kvinden. Så det drille de dem med der ikke har, nogle gang i en sjov tone, nogle gange lyder det lidt hårdt, og kan se på pigen det går ud over at det ikke altid er sjovt. Mændene siger alle at har man okay med penge og skal finde en kvinde til at giftes med er det som Hugo skriver max 25 år, Ikke været gift før og ingen børn. Er der ikke så mange penge for dem, går det så lidt op med alderen, det med de har været gift før, børne betyder jo ikke det store, de tages jo som regel ikke med ind i det nye ægteskab, men bliver "smidt" ved familien et sted. Igen blandt dem jeg/vi kender. Det er jo ikke for alle, men en stor del. En af vores gode veninder har nu fundet sin Thai mand som 34 år med udsigt til de skal giftes i den nære fremtid, Så hun er super glad nu !!! Personlig synes jeg det er synd for de Thai kvinder der giver op, mange af dem vi kende er jeg sikker på kunne blive gode, dejlig, søde kone for en mand der ude. Men sådan er det nu bare her nede. Og det må jeg jo bare tage at lære at leve med. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 30/06-2014 08:24
|
Der er sikkert en hel del der spiller ind om en Thai kvinde har lyst eller ej og det gaelder for alle kvinder. Det kunne vaere boern f.eks. Lad os tage et eksempel. Her i min Moo Baan er der et aegtepar hvor hun er sidst i 30'erne og han er maaske i slutningen af 40'erne eller begyndelsen af 50'erne. De har nu 3 boern. De to aeldste er hhv 16 og 15 aar og saa er der dukket en efternoeler op som lad os sige er lidt over 3 aar gammel. Nu snakker vi ikke om det men jeg kan da formode at konen paa intet tidspunkt har lyst fordi hun skal passe efternoeleren og bringe/hente de to aeldste til og fra skole. Herudover har hun madlavning paa programmet - 3 gange om dagen. Manden skal helst have farangmad, saa lad os sige hun har nok at se til naar alle andre huslige goeremaal laegges til. Hvad er loesningen saa ? Manden har faaet en "friaften" dvs at gaa en tur i byen og det er som regel fredag aften. Hvad der saa foregaar paa de "friaftener" kan man saa gisne om. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 30/06-2014 09:00
|
http://www.youtub...vFpXi3Tvro Her er en video med JaTurbo - hun har godt nok ikke rundet de 40 endnu - men hun har "kloee i oeret" eller paa Thai "kan ho" eller snarere underforstaaet "kan hxx". |
|
|
|
| zapper |
Lagt på d. 30/06-2014 09:14
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 442 |
Ja det er jo som at vælge mellem pest og kolera. for det er da hellere ikke spændende at have elskov med sin kone, velvidende at hun gør det ene og alene for din skyld, hun har sex med dig for sin skyld altså en slags sex uden nerve og sjæl, hvor hun bare venter på at du fyrer kanonen af. Så er der den anden mulighed at du tar dig en short time i ny og næ. Selvfølgelig i respekt til din kone , så du fikser det problem, hvor hun ikke ved noget om det. Du kan jo ikke gå uden sex resten af livet, så længe du stadig kan have erektion og har lysterne. for mit vedkommende ville jeg vælge short time løsningen, hvis min kone var indforstået med det. |
|
|
|
| sank |
Lagt på d. 30/06-2014 09:22
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Kan det mon også have lidt og gøre med at mænd bliver lidt sløve til at gå i bad morgen og aften ![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 30/06-2014 09:32
|
sank skrev: Kan det mon også have lidt og gøre med at mænd bliver lidt sløve til at gå i bad morgen og aften ![]() Det tvivler jeg staerkt paa hvis man bor i Thailand, her er det et absolute must - morgen og aften og hvis det har vaeret ekstra varmt tager man saa en skylle mere. Hvis man bor i DK ja saa er det maaske en anden problemstilling. |
|
|
|
| VIP |
Lagt på d. 30/06-2014 09:40
|
|
Tak for rigtig mange fine svar. Og sikken en masse vinkler og for mig nye elementer, som er bragt ind i debatten. Må grine lidt af bemærkninger, som har du set dig selv i spejlet!!! Eller hvad med hygiejnen. Uden at udlevere min kone, eller vores privatliv, vil jeg tilføje endnu en mulig årsag til problemet. Min kone har siden første ægteskab (ingen børn), været alene og iflg. eget udsagn uden mandlige bekendtskaber i alle årene, til vi mødtes. 7 år alene!!! Det er saftsuseme lang tid uden sex. Og for mig, ikke noget Hanky Panky før flere måneder efter, vi mødtes.
>>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<
|
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 30/06-2014 09:46
|
VIP skrev: Tak for rigtig mange fine svar. Og sikken en masse vinkler og for mig nye elementer, som er bragt ind i debatten. Må grine lidt af bemærkninger, som har du set dig selv i spejlet!!! Eller hvad med hygiejnen. Uden at udlevere min kone, eller vores privatliv, vil jeg tilføje endnu en mulig årsag til problemet. Min kone har siden første ægteskab (ingen børn), været alene og iflg. eget udsagn uden mandlige bekendtskaber i alle årene, til vi mødtes. 7 år alene!!! Det er saftsuseme lang tid uden sex. Og for mig, ikke noget Hanky Panky før flere måneder efter, vi mødtes. ![]() @VIP - du fik ikke de oeretaever som du havde frygtet - jeg synes det er utrolig positivt i et forum som dette. Du bringer det selv op "hanky panky" var det med din kone ? eller .......Undskyld spoergsmaalet. ![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 30/06-2014 10:05
|
Nu en lille anekdote. Den skulle vaere fra det virkelige liv. En dansker havde moedt sin kommende kone i Thailand og "sexmaskinen" fungerede optimalt. Efter giftermaal og ankomst til DK fungerede "sexmaskinen" lige pludselig ikke mere. Nu udsteder ambassaden ikke nogen form for "garantibevis" hvad "sexmaskiner" angaar, men omtalte dansker sendte et brev til ambassaden og brokkede sig gevaldigt. Hvad svaret var aner jeg ikke, hvis for oevrigt ambassaden gad svare paa saadan en henvendelse. |
|
|
|
| VIP |
Lagt på d. 30/06-2014 10:23
|
|
hugoboerge skrev: VIP skrev: Tak for rigtig mange fine svar. Og sikken en masse vinkler og for mig nye elementer, som er bragt ind i debatten. Må grine lidt af bemærkninger, som har du set dig selv i spejlet!!! Eller hvad med hygiejnen. Uden at udlevere min kone, eller vores privatliv, vil jeg tilføje endnu en mulig årsag til problemet. Min kone har siden første ægteskab (ingen børn), været alene og iflg. eget udsagn uden mandlige bekendtskaber i alle årene, til vi mødtes. 7 år alene!!! Det er saftsuseme lang tid uden sex. Og for mig, ikke noget Hanky Panky før flere måneder efter, vi mødtes. ![]() @VIP - du fik ikke de oeretaever som du havde frygtet - jeg synes det er utrolig positivt i et forum som dette. Du bringer det selv op "hanky panky" var det med din kone ? eller .......Undskyld spoergsmaalet. ![]() Godt fanget HB. Ja det var 0 Hanky Panky med konen i mange måneder!!! >>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<
|
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 30/06-2014 10:58
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
VIP skrev: Ja det var 0 Hanky Panky med konen i mange måneder!!![/b] Ikke for at være ubehøvlet, men hvorfor ikke? Er sex ikke noget med at være spontan og til tider også med en del vildskab hvor selve sex-agten ikke altid er planlagt men bare kommer her og nu uanset hvor man er. Jeg spørger lidt fordi jeg sidder lidt med det indtryk at du opfører dig for pænt og korrekt og du så ikke får tændt hende / hun så ikke helt tænder på det. Der skal måske lidt mere gadedreng ind over det hvor du ikke spørger pænt om en omgang eller aftaler tid til det. Noget andet, har du prøvet at spise nogle Viagra? Selvom du måske ikke direkte har problemer, så kunne det måske godt være en idé alligevel. Selv uden problemer kan man oftes præstere lidt ud over normalen på Viagra. Og der skal måske lige lidt ekstra til i Jeres tilfælde for at få tændt gnisten igen. Kan huske Suzanne Bjerrehus engang brugte udtrykket; velkneppet. Velkneppet er ikke noget man gør med en omgang dansk første lørdag i måneden klokken 22:30. Det skal også være spontant og med lidt vildskab ind over. Det gælder jo også om at vise at du tænder på hende og ikke bare kan vente i månedsvis. Kan godt være jeg er helt forkert på den, kender Jer så hellere ikke - men det var bare sådan et indtryk jeg på en eller anden måde sad og fik udfra de få ord her i tråden. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Kan det mon også have lidt og gøre med at mænd bliver lidt sløve til at gå i bad morgen og aften