Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Thailandsk mad i Danmark og dansk mad i Thailand » Restauranter og spisesteder i Danmark
 Udskriv debat
Ny trend i det thailandske køkken???
Webmaster
i179.photobucket.com/albums/w284/GhiaDK/thaifood00_zpsbaacdbda.jpeg

i179.photobucket.com/albums/w284/GhiaDK/thaifood01_zpsf55db684.jpeg

Jeg sidder her med et menukort foran mig fra en Thai Take Away. Jeg har nu for en god ordens skyld skannet menukortet ind så I andre også kan se det. Jeg har dog for stedets skyld fjernet navn, adresse og telefonnummer.

Menuerne som man kan bestille er gode og velkendte menuer som absolut er værd at sætte tænderne i. Og skulle jeg en dag blive fedtet ind i en lignende butik så vil hovedparten af menuerne da også være genganger i "min" butik.

Men der er nu noget som undrede mig da jeg så menukortet udenfor butikken. Hvor er alle de dejlige retter med svinekød? Svaret på det fik jeg egentlig ret hurtigt da jeg kastede et blik ind i butikken, for så ingen thaier som vimsede rundt men derimod så jeg nogle sløve højtråbende mennesker af anden etnisk herkomst end dansk og thai slæbe fødderne rundt inde i butikken.

Jeg gik så videre ned ad gaden uden at bestille nogle af de lækre retter. Beholdte dog, som I ser, alligevel menukortet. For undrede mig lidt over at i kvarteret har jeg også set kinesisk-ejet kinesiske grillbarer som er gået fra sprudlende forretninger fulde af kunder ændre sig til stort set altid tomme anden-etnisk ejet kinesiske grillbarer.

Jeg forstår godt hvorfor de mennesker af anden etnisk herkomst kaster sig over kina-grille og thai take away butikker - for der kunder og penge i det indtil de har fået kørt dem i sænk, men jeg forstår ikke hvorfor man fravælger at benytte og sælge en så vigtig og almindelig ingrediens som svinekødet nu engang er i det thailandske køkken.

Fair nok, hvis man på grund af sin religion ikke vil spise svinekød - alt respekt for det. Og det er der vel hellere ingen der forlanger bare fordi man laver og sælger retter som indeholder svinekød.

Men burde man så ikke have kastet sig over et andet køkken end det thailandske hvis man end ikke er interesseret i at sælge retter med svinekød? Jeg syntes sgu' det er synd at transformere et lækkert og velsmagende køkken som det thailandske hvor stort set alt kan og bliver spist ind i forretningsform hvor det er religionen som er det styrende.

Fandt efter jeg var kommet hjem butikken på Hungry.dk og kunne der se (med småt, nederst på siden) at maden er halal.

Er det et billede af en branche, som hidtil ellers har været repræsenteret af thaier og evt. deres danske ægtefæller, som er ved at ændre sig over hele landet eller er det bare lokalt her i et kvarter her i København hvor det foregår?
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
sudsakhon
Uden at skyde nogen i skoene.. Så er den menu-template faktisk en jeg personligt skrev, da jeg drev restaurant med min ex-kone. (den er redigeret en anelse, men ellers samme)

Ikke at jeg under dem at bruge den, det er bare pudsigt at den stadig er i brug.

Det er i øvrigt ikke første gang, at den er brugt i en anden forretning, nærmest uredigeret.

Men allerede den gang, det er en del år siden, udgik svinekød af menuen hos os efter ganske kort tid.

Ikke af etniske hensyn, men simpelt fordi kunderne (for det meste overskuds danskere i hipstersegmentet, den kreative klasse og rigtig mange studerende på universiteterne ) simpelthen ikke efterspurgte svinekød.

Grøntsager og næsten vegetarretter var et hit, og det skulle helst være så økologisk som muligt.

Ikke alt kunne være økologi, men var man ærlig og sagde det som det var. At de danskproducerede råvarer var, så tilfredsstillede det kunderne.

Der kom stort set aldrig muslimer i forretningen. (jo, de som blev fanget på overvågningskameraet ved de 4-5 indbrud om året var alle af...anden etnisk herkomst end dansk...og thai)

Forretningen er solgt for mange år siden, men vi så samme tendens som webbie har beskrevet.

Bare tænk på bagerforretninger De er er også overtaget på samme måde.

I øvrigt var der mange forskellige interesserede, da forretningen blev sat til salg. Flere vietnamesere. De ville lave sushi.

Den blev overtaget af nogle thaier, som fik kørt den i sænk, efter at have skiftet ejer 3-4 gange (har jeg hørt)

Jeg flyttede til Thailand efter salget, og bor i den anden ende af hovedøen (;-) )nu, så jeg har mistet track på hvad der foregår. (Ja, og nok også interessen)

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Webmaster
sudsakhon skrev:
Men allerede den gang, det er en del år siden, udgik svinekød af menuen hos os efter ganske kort tid.

Ikke af etniske hensyn, men simpelt fordi kunderne (for det meste overskuds danskere i hipstersegmentet, den kreative klasse og rigtig mange studerende på universiteterne ) simpelthen ikke efterspurgte svinekød.

Grøntsager og næsten vegetarretter var et hit, og det skulle helst være så økologisk som muligt.

Ikke alt kunne være økologi, men var man ærlig og sagde det som det var. At de danskproducerede råvarer var, så tilfredsstillede det kunderne.

Interessant og for mig meget overraskende. Kan simpelthen dårligt forstille mig thai food uden svinekød. Men ok, der er hellere ikke meget hverken hippie eller hipster over mig.

Har dog godt fanget at der er en bevægelse over mod det økologiske indenfor råvarer - hvilket er helt fint og fair. Forstår også godt hvis folk ikke har lyst til at sætte tænderne i konventionelle slagtesvin, men der findes jo glimmerene økologiske og frilandssvin som alternativ.
Med venlig hilsen

Webmaster

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

Kim Ludvigsen
sudsakhon skrev:

Uden at skyde nogen i skoene.. Så er den menu-template faktisk en jeg personligt skrev, da jeg drev restaurant med min ex-kone. (den er redigeret en anelse, men ellers samme)

Jeg syntes også den så bekendt ud, så jeg skulle lige sammenligne med den lokale. Opsætningen er meget lig, så man kan ikke påstå, at du ikke har gjort noget for det thailandske samfund i Danmark:
http://www.thaigo...urment.pdf
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Webmaster
Kim Ludvigsen skrev:
Jeg syntes også den så bekendt ud, så jeg skulle lige sammenligne med den lokale. Opsætningen er meget lig, så man kan ikke påstå, at du ikke har gjort noget for det thailandske samfund i Danmark:
http://www.thaigo...urment.pdf

Samme mønster, ingen svinekød på menuen. Og borer man lidt dybere så kommer et ikke-thailandsk eller ikke-dansk klingende navn frem.

Så åbenbart ikke kun her i lokalområdet hvor jeg bor at ikke-kinesere og ikke-thaier har kinesiske og thailandske spisesteder og hvor svinekødet diskret bliver sorteret fra i menukortene.
Med venlig hilsen

Webmaster

Anonym Bruger
det samme skete jo år tilbage hvor de originale italiensk ejede pizzariaèr blev overtaget af krumsnuderne, og denne branche har de jo stort set fået ødelagt og derfor kaster de sig nu over andre etniske restauranter, og fortsætter at kalde den china grill eller thairestaurant, selvom der ikke er ne etnisk kineser eller thai i miles omkreds, og dette er jo nærmest bedrageri da maden ikke længere er original kina eller thai mad og vil over tid ødelægge branchen sådan at man ikke længere vil kunne finde god original asiatisk mad men bare et mellemøstligt miskmask som ingen gider at æde.

sabaitoo
I denne forbindelse skal jeg da lige fortælle en historie fra en 15-20 år tilbage..Jeg rejste meget i Tyskland i forbindelse med mit arbejde og var på et tidspunkt nået til Leipzig sammen med en Tysk kollega, da vi om aftenen ville ud at spise satsede vi på at det skulle være Thai, det skete af og til, da jeg beherskede et rimeligt Thai fik vi som regel en lille sludder med indehaverne eller servitricerne og fik som regel gode tips til hvad der skete i nattelivet i de pågældende byer..
Vi stod så i Leipzig og steg ind i en Taxa og bad om at blive kørt til en Thai Restaurant et par kilometer væk...kom ind og fik og et godt bord og servitricen kom med menukortet... Kor, 2 Beer Sing Krab...hun nikkede og kom med 2 Singha imens vi studerede Menukortet, vi blev enige om nogle retter og ville starte med en Tom Yam Gung og da jeg gerne vil have min lidt stærk blev den bestilt med Kor sai Nam Prik Phao Krab...nu kiggede servitricen lidt mærkeligt på mig og rystede på hoved og spurgte på Tysk hvad jeg ville have...så jeg forklarede på Tysk at jeg gerne ville have Nam Prik Phao i min suppe...det kendte hun sgu ikke noget til...hmm jeg bad om jeg kunne tale med kokken....det var hun ikke meget for...men jeg fik da lov til at komme med ud i køkkenet for at forklare...herude stod en traditionel Vietnameser i en engang hvid stropundertrøje og kokkerede...han kunne ikke et ord Thai...men hev en skuffe ud med krydderier og så kunne jeg selv vælge....det var som om at det var ligemeget...så kollegaen og jeg nøjedes med øllet og bestilte en Taxa og kørte videre til den næste Thai Restaurant....klog af skade begyndte jeg straks at spørge til menuen, på Thai....desværre var der ikke en i Restauranten der talte Thai, alle kun Vietnamesisk...så vi nøjedes med en øl og kørte videre...Scenariet gentog sig gennem 6 Restauranter indtil vi lettede fandt den sidste...her var servitricen fra Vietnam men da vi routinemæssig ville til at forlade stedet gjorde hun opmærksom på at deres kok var fra Thailand....ham fik jeg en fin snak med og vi fik efter timers søgen et udsøgt måltid og udvalg af Thailandske retter...Kokken fortalte at der faktisk kun var en Thairestaurant og alle andre var ejede af vietnamesere som foregav at det var Thairestauranter....det var især udbredt i det gamle østtyskland

Spring til debat: