Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Thailandsk mad i Danmark og dansk mad i Thailand » Butikker, ingredienser og redskaber
 Udskriv debat
Tilbagetrækning af rød chili
Webmaster
Fødevarestyrelsen trækker nu et helt parti røde chilifrugter tilbage på grund af pesticisrester Det drejer sig om røde chilier fra Thailand importeret af Thailand Import. Chilierne indeholder så store mængder profenofos og triazophos, at de ikke er egnede til at spise.

Hvis du har rød chili fra Thailand derhjemme, skal du enten smide frugterne ud eller levere dem tilbage, hvor de er købt.

Se her listen over, hvilke supermarkeder, der har solgt chilifrugterne:

Hvilken fødevare:
Røde chilifrugter fra Thailand.
Lot nr. NT 704-645.
Importeret af Thailandia Import

Solgt hvor:
Denn Jai Marked, Rewentlowsgade 18, 1651 København V
Thai Away, Ærøvej 2, 2000 Frederiksberg
Jabthong Thai Marked, Liflandsgade 4, 2300 København S
Saigon Marked, Nyborgvej 181, 5220 Odense
Bangkok Marked, Låsbygade 47, 6000 Kolding
Asian House, Englandsgade 9, 6700 Esbjerg
Mekong Asia, Havnegade 13A, 7100 Vejle
Vejle Asian Food, Nørregade 29, 7100 Vejle
Pillayar Stores, Bryggergade 18, 7400 Herning
Thai Køkken & Butik, Silkeborgvej 27F, 7400 Herning
Far East Trading, Banegårdsgade 36-38, 8000 Aarhus
Thai Bihn, Skanderborgvej 107B, 8260 Viby
Vietnam Shop, Borgergade 20, 8600 Silkeborg
Ducphat Asian Supermarket, Nørregade 18, 8700 Horsens
Sri Murugan, Gravene 7B, 8800 Viborg
Thai Shop, Brødregade 34, 8900 Randers
JS Asian Shop, Ved Volden 2, 8900 Randers
Asian Supermarked, Danmarksgade 23, 9000 Aalborg
Mekong, Nørregade 26, 9000 Aalborg
Asian Food, Nørregade 18, 9800 Hjørring

Virksomhed, der kalder tilbage:
Thailandia Import, Guldager Stationsvej 110, 6710 Esbjerg V

Årsag:
Pesticiderne profenofos og triazophos er påvist i chili'erne i niveauer, som overskrider de tilladte grænseværdier.
Fundet af pesticiderne betyder, at chili'erne ikke er egnede til konsum.

Råd til forbrugerne:
Kasser chilifrugterne, eller lever dem tilbage til butikken, hvor de er købt.

Kilde: Fødevarestyrelsen
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Thomas72
Jeg var lige forbi en thai som Jeg kender. Hun havde tre poser chili, de to var gode nok og var importeret fra Cambodja. Men den tredje var importeret fra Thailand og med det oplyste Lot nr. Så den blev kasseret.

Jeg talte med hende i går aftes og fortalte om de chilier, vi aftalte Jeg skulle kigge forbi efter fyraften, for at tjekke poserne.
Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!.

Jeg ved hvad Jeg taler om.

hugoboerge
Een ting er at importoeren tilbagekalder eller er blevet noedsaget til at tilbagekalde et parti chili, men hvad sker der i den anden ende ?
Der er nogle standarder som ikke er opretholdt det kan vaere baade importoer og eksportoer dvs importoeren har ikke haft fuld kontrol med sin leverandoer.

vandango
Tror ikke at der er tilsvarende fødevare kontrol i Thailand, det bekymrer mig lidt, ikke så meget for mit helbred, men de små børn i min familie.

Kan huske for nogle få år tilbage, der var et parti laks der havde nogle alarmerende tal, og ikke kunne sælges i Danmark.

Den gang havde vi en borgerlig fødevare minister, der var helt ok med, at partiet blev solgt til udlandet, hvor man havde slappere krav til skadelige stoffer i fødevarer.

Mon ikke at det var Østersø laks, de har et dårligt ry i forvejen, takket være forurening fra vore højt ærede kommunistiske lande.
Redigeret af vandango d. 22/10-2014 17:08

sudsakhon
Der er en ting som undrer mig, og flere ting som skræmmer mig.

Det er samme importør, at de thai markeder, som ligger i Midt og Vestsjælland benytter.
Det undrer, at disse ikke har delpartier, idet der er ganske givet distribueret fra samme batch.

Gad vide hvor mange restauranter og takeaway, som har benyttet chili fra denne batch, men som ikke kan spores.

Det er næppe første gang, da resultaterne af pesticidkontrollen stammer fra en stikprøve

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
hugoboerge
vandango skrev:

Tror ikke at der er tilsvarende fødevare kontrol i Thailand, det bekymrer mig lidt, ikke så meget for mit helbred, men de små børn i min familie.

Kan huske for nogle få år tilbage, der var et parti laks der havde nogle alarmerende tal, og ikke kunne sælges i Danmark.

Den gang havde vi en borgerlig fødevare minister, der var helt ok med, at partiet blev solgt til udlandet, hvor man havde slappere krav til skadelige stoffer i fødevarer.

Mon ikke at det var Østersø laks, de har et dårligt ry i forvejen, takket være forurening fra vore højt ærede kommunistiske lande.

Meget kort, jo der er foedevare kontrol i Thailand. Believe it or not. Der bliver taget stikproever fra diverse markeder osv.

Girobank
Hej alle

Jeg ved ikke om i nogen sinde har set landsbrugsproduktion - af chili og andre grøntsager- på en mark i Thailand.

Farmerne er desværre nødt til at bekæmpe afgrøderne mod diverse insekter, spørgsmålet er bare hvilket sprøjtemiddel, der bliver brugt.

Selv økologiske grøntsager bliver sprøjtet uanset om de produceres i Thailand, Laos, Vietnam eller Cambodia.

Ja det er korrekt, at der næsten kun er en stor importør i Danmark.

Selv om leverandøren skriftlig har garanteret at der ikke er brugt "ulovlige" sprøjtemidler, så er det ikke altid nok, husk at kan ske i f.eks. Thailand.
Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com

Spring til debat: