Se indlæg
 Udskriv debat
Forskudopgørelsen 2015 (grænsegænger)
Bade-Dyr
Forskudopgørelsen 2015 er vel snart på trapperne ??

I den forbindelse vil jeg gerne spørge i andre hvordan det gøres, nu da jeg er blevet gift i år, og har fået konen fradrag under ordning (Grænsegænger)

Da jeg snakke med skat.dk da jeg skulle havde mit fradrag tideliger i år, var der ikke tid til at forklare det.
Og ja, jeg vil nok også ringe hjem til dem igen, når tiden kommer.
Men jeg kunne da forstå der skulle udfylde en / nogle ekstra formular og vedsendes Forskudopgørelsen.
Da fradraget automatise bliver fjernet hvert år (Hvad skat.dk sagde til mig)
Og gjorde jeg det ikke med forskudopgørelsen kunne det komme til at tage måneder inden de gik i orden igen, og Det vil jeg gerne undgå.

Er dette korrekt ?
Hvis Ja, hvad er det for en (eller flere) formular jeg/vi skal udfylde og sende ?

Nogle nyttige tips ?

Vil gerne havde styr på det i god tid, da det er første gang jeg/vi skal havde det gjort.

Tak på forhånd.

Mvh Badedyret.

hugoboerge
Bade-Dyr skrev:

I den forbindelse vil jeg gerne spørge i andre hvordan det gøres, nu da jeg er blevet gift i år, og har fået konen fradrag under ordning (Grænsegænger)

Da jeg snakke med skat.dk da jeg skulle havde mit fradrag tideliger i år, var der ikke tid til at forklare det.
Men jeg kunne da forstå der skulle udfylde en / nogle ekstra formular og vedsendes Forskudopgørelsen.
Og gjorde jeg det ikke med forskudopgørelsen kunne det komme til at tage måneder inden de gik i orden igen, og Det vil jeg gerne undgå.

Er dette korrekt ?
Hvis Ja, hvad er det for en (eller flere) formular jeg/vi skal udfylde og sende ?

Nogle nyttige tips ?

Vil gerne havde styr på det i god tid, da det er første gang jeg/vi skal havde det gjort.

Tak på forhånd.

Mvh Badedyret.

Jeg har vaeret i kontakt med skat omkring graensegaengerordning. Problemet med den dame jeg har kommunikeret med er at jeg skal fremtrylle et dokument fra myndighederne her der dokumenter at min kone ingen indtaegt har. Saadan et dokument kan faaes ikke.

Jeg vil gerne hoere om andres erfaringer paa dette omraade eller om det er en overforsigtig skattedame jeg har kommunikeret med ?

Med venlig hilsen.

handy
hugoboerge skrev:

Bade-Dyr skrev:

Er dette korrekt ?

Nogle nyttige tips ?

Tak på forhånd.

Mvh Badedyret.

Jeg har vaeret i kontakt med skat omkring graensegaengerordning. Problemet med den dame jeg har kommunikeret med er at jeg skal fremtrylle et dokument fra myndighederne her der dokumenter at min kone ingen indtaegt har. Saadan et dokument kan faaes ikke.

Jeg vil gerne hoere om andres erfaringer paa dette omraade eller om det er en overforsigtig skattedame jeg har kommunikeret med ?

Med venlig hilsen.

Det havde skat også fortalt mig de måske skulle ha , fik lavet et dokument på hendes lokale kommune kontor eller hvad det var Buriram på hun ikke havde betalt skat men vi fik aldrig brug for det da hun og jeg skriver på tro og love som har været nok for mit vedkommende de sidste par år.

VH Handy

Conrad
@Bade-dyr,

Naar jeg faar forskudsopgoerelsen (e-mail om at den er i systemet) og der ikke er dobbelt personfradrag, saa sender jeg SKAT en e-mail i deres system og paapeger at jeg ikke har faaet dobbelt personfradrag lige som sidste aar og spoerger om der er noget jeg skal goere for at faa dette.

De svarer saa at de godt kan se at jeg er registreret som graensegaenger og gift og at de derfor vil rette forskudsopgoerelsen, saa jeg faar dobbelt personfradrag.

Jeg foretraekker at bruge SKATs mailsystem i stedet for at ringe, for saa er dokumentationen i orden.

@hugoboerge,

Da jeg blev registreret som graensegaenger, var jeg ikke udsat for saadant bureaukrati som dig, jeg udfyldte de skemaer, som der er og saa var det i orden.

Maaske er den kvinde du kom i haenderne paa, hende fra Pensionsstyrelsen som generede mange pensionister med utidige spoergsmaalHeadbanger

Proev at genfremsende dine dokumenter i SKATs system, det er min erfaring at det er en ny person der svarer naeste gang og det er ikke alle i SKAT, som har erfaring i at afhandle graensegaengerordningenHmmmmmm

Skriv at i thailand er det ikke muligt at faa hvad de oensker og hvad skal du saa goere?

handy
Conrad skrev:

@Bade-dyr,

Naar jeg faar forskudsopgoerelsen (e-mail om at den er i systemet) og der ikke er dobbelt personfradrag, saa sender jeg SKAT en e-mail i deres system og paapeger at jeg ikke har faaet dobbelt personfradrag lige som sidste aar og spoerger om der er noget jeg skal goere for at faa dette.

De svarer saa at de godt kan se at jeg er registreret som graensegaenger og gift og at de derfor vil rette forskudsopgoerelsen, saa jeg faar dobbelt personfradrag.

Jeg foretraekker at bruge SKATs mailsystem i stedet for at ringe, for saa er dokumentationen i orden.

@hugoboerg
Da jeg blev registreret som graensegaenger, var jeg ikke udsat for saadant bureaukrati som dig, jeg udfyldte de skemaer, som der er og saa var det i orden.

Maaske er den kvinde du kom i haenderne paa, hende fra Pensionsstyrelsen som generede mange pensionister med utidige spoergsmaalHeadbanger

Proev at genfremsende dine dokumenter i SKATs system, det er min erfaring at det er en ny person der svarer naeste gang og det er ikke alle i SKAT, som har erfaring i at afhandle graensegaengerordningenHmmmmmm

Skriv at i thailand er det ikke muligt at faa hvad de oensker og hvad skal du saa goere?

Kender flere andre der har problemer mit gik også nemt uden problemer dog ved personligt møde på sluseholmen i København under min første ferie i Dk efter jeg var flyttet her til....for så også en restskat først hvorefter jeg ringer til skat og for det rettet eller sender Mail har gemt mail adresse til en sød dame fra skat der hjalp sidst da det næsten er umuligt at gøre noget som helst i tast selv uden man bliver kastet af....

cali111
Skal ens ægtefælle have dansk personnummer for at få hendes skattefradrag?

http://www.aseanmctour.dk
Conrad
cali111,

Nej det skal de ikke og kan heller ikke faa det hvis de ikke bor-har boet i DK.

Aegteskabet skal vaere registreret i CPR reg. i danmark.

hugoboerge
Conrad skrev:

cali111,

Nej det skal de ikke og kan heller ikke faa det hvis de ikke bor-har boet i DK.

Aegteskabet skal vaere registreret i CPR reg. i danmark.

@Conrad - faktisk har fruen min faaet allokeret et dansk CPR nummer tildelt af Pensionsstyrelsen.

61xxxx-xxxx

Jeg spurgte om det kunne vaere rigtigt at et CPR startede med 6 og nu har jeg ikke svaret lige ved haanden men nu er hun ihvertfald registreret. Svaret var saa vidt jeg husker registrering af aegtefaeller i udlandet.

Jeg videregav oplysningen til PFA saa nu er hun ogsaa registreret hos dem.

Conrad
hugoboerge,

Proev at se paa fruens CPR nr, saa vil du formodentlig se at det ikke er et rigtigt CPR nr med foedselsdatoen i de foerste 6 cifre og saa et loebenr. paa 4 cifre hvor det sidste er et lige tal.

Jeg fik ihvertfald at vide at min hustrus "CPR nr" ikke var et "rigtigt CPR nr"

http://ec.europa...._DK_da.pdf

Her kan du se efter hvilke kriterier der uddeles danske CPR. nr.

Saa hvis vi doer foer vores respektive hustruer, saa vil de faa et rigtigt CPR. nr. saa de kan komme til at betale skat af PFA pensionen.

hugoboerge
Conrad skrev:

hugoboerge,

Proev at se paa fruens CPR nr, saa vil du formodentlig se at det ikke er et rigtigt CPR nr med foedselsdatoen i de foerste 6 cifre og saa et loebenr. paa 4 cifre hvor det sidste er et lige tal.

Jeg fik ihvertfald at vide at min hustrus "CPR nr" ikke var et "rigtigt CPR nr"

http://ec.europa...._DK_da.pdf

Her kan du se efter hvilke kriterier der uddeles danske CPR. nr.

Saa hvis vi doer foer vores respektive hustruer, saa vil de faa et rigtigt CPR. nr. saa de kan komme til at betale skat af PFA pensionen.

Conrad det er korrekt at det ikke er et rigtigt CPR nummer men et "fiktivt" fordi det starter med 6x hvor det faktisk skulle vaere 01 men som jeg fik at vide saa er hun inde i systemet, hvilket PFA ogsaa bekraeftede.

OleH
Conrad skrev:

@Bade-dyr,

Jeg synes, det er irriterende, at man år efter år skal spilde sin tid (og Skats) på at blive registreret som grænsegænger. For i mit tilfælde forsvinder denne registrering hvert år. Og det er ikke, fordi jeg skal have dobbelt personfradrag, for jeg er ikke gift.
Jeg har en fordel ved at være grænsegænger: jeg får et "grøn check" fradrag, anden fordel er der vist ikke, når man er ugift.
De burde have så meget tillid til borgerne, at denne registrering automatisk kunne overføres til et nyt år.

Og ja, jeg foretrækker også at bruge Skats mailsystem, det er rart at have tingene på skrift.

Conrad
@OleH,

Hvis du har en pensionsordning der bliver tilskrevet renter, saa kan du blive fritaget for realrentebeskatning af denne rente tilskrivning, det er den skat paa godt 15% som ikke graensegaengere skal betale i DK.

Naar jeg udfaerdiger selvangivelse, saa er min graensegaenger status ikke forsvundet, jeg skal blot udfylde det ekstra skema og fluks naar det er sket og jeg beder om en ny aarsopgoerelse, saa er der dobbelt personfradrag og den "lille" groenne check jeg er berettiget til.

@hugoboerge,

Ja, det lyder for mig mystisk, men hvis vore hustruer engang faa brug for et CPR. nr., saa bliver det nok opklaret om det fiktive nr de har faaet er det de skal fortsaette med, naar de evt. bliver skattepligtige til DK.

cali111
hvordan bliver man reg. som grænsegænger?

cali111
Jeg har lige været på borgerservice i Fredericia, som kunne oplyse, at jeg er registreret i cpr registret som gift. Men at jeg ikke kan udnytte min hustrus skattefradrag, når hun ikke har dansk personnr.
Hvordan vil man beregne mit pensionstillæg, når jeg er gift og min hustru ikke har dansk personnr. og bor i Thailand. Har rettet henvendelse til Udbetaling DK flere gange, uden at få svar.
persontillægget er ca 6000 kr for enlige og ca 3000 når man er gift

Conrad
Hej cali111,

Jeg kan se at din hustru bor i Thailand, men goer du ogsaa det?

Hvis du er folkepensionist og bosiddende i Thailand, saa kan du ikke faa pensionstillaeg.

Du kan kun blive registreret som graensegaenger hvis du er bosiddende uden for Danmark og det er SKAT du i saa fald skal soege om det og din hustru behoever ikke at have dansk CPR. nr. for at du kan faa dobbelt personfradrag, men I skal bo sammen og mindst 75% af din indkomst skal vaere i Danmark

Paa SKATs hjemmeside http://www.skat.dk/ kan du laese om reglerne for graensegaengere, giv dig god tid for det er en hjemmeside der er meeeeeget langsom til at aabne naar man tilgaar den fra udlandet. I soegefeltet skal du soege paa "graensegaengere" saa dukker der mange henvisninger op.
Der er forskellige skemaer der skal udfyldes, men jeg vil anbefale dig at kontakte SKAT og spoerge hvordan du skal forholde dig, saa du goer som de vil have. Man kan ogsaa forskudsskattemaessigt blive sat i skat som graensegaenger.

Naar man er graensegaenger er renteindtaegter i DK skattefrie og realrentebeskatningen af evt. pensionsordninger kan man ogsaa blive fritaget for.

cali111
kan man få pensionstillæget som grænsegænger, og konenens fradrag hvis man bor i Thailand 6 mdr. om året og i Dk resten af året?

hugoboerge
Conrad skrev:

@OleH,

Hvis du har en pensionsordning der bliver tilskrevet renter, saa kan du blive fritaget for realrentebeskatning af denne rente tilskrivning, det er den skat paa godt 15% som ikke graensegaengere skal betale i DK.

Naar jeg udfaerdiger selvangivelse, saa er min graensegaenger status ikke forsvundet, jeg skal blot udfylde det ekstra skema og fluks naar det er sket og jeg beder om en ny aarsopgoerelse, saa er der dobbelt personfradrag og den "lille" groenne check jeg er berettiget til.

@hugoboerge,

Ja, det lyder for mig mystisk, men hvis vore hustruer engang faa brug for et CPR. nr., saa bliver det nok opklaret om det fiktive nr de har faaet er det de skal fortsaette med, naar de evt. bliver skattepligtige til DK.

Her er ordlyden fra Pensionsstyrelsen efter jeg forespurgte omkring cpr-nummeret for fruen:

"Du har spurgt til din hustrus cpr.nr., som er paa din pensionsmeddelelse. Detter nummer er helt korrekt, da det er et nummer, som bruges i vores udbetalingssystem og ikke kan bruges andre steder.

Jeg gav nummeret videre til PFA og nu er hun aabenbart ogsaa inde i deres system, eller hun er registreret.

Bade-Dyr
@Conrad skrev:

1000 tak for svar, det vil jeg prøve først, og derpå ringe nogle dage senere, for at være sikker, nu da det er første gang for mig.

OleH
cali111 skrev:

kan man få pensionstillæget som grænsegænger, og konenens fradrag hvis man bor i Thailand 6 mdr. om året og i Dk resten af året?

Nu blander du vist tingene sammen.

så vidt jeg ved, er det sådan:

Pensionstillæg og grænsegænger er to forskellige ting, som ikke nødvendigvis hænger sammen.

Eksempel: Hvis du bor i Sverige og får pension fra Danmark, kan du få grænsegænger status, og du kan også få pensionstillæg udbetalt.

Hvis du bor i Thailand og får pension fra Danmark, kan du også få grænsegænger status, men du kan kun få pensionstillæg (kun til førtidspension), hvis du flyttede til Thailand inden den 1. Januar 2013.
Folkepensionister bosiddende i Thailand kan ikke få udbetalt pensionstillæg.

Andre må svare på spørgsmålet om fradrag for konen, det ved jeg ikke noget om.

handy
OleH skrev:

cali111 skrev:

Nu blander du vist tingene sammen.

så vidt jeg ved, er det sådan:

Pensionstillæg og grænsegænger er to forskellige ting, som ikke nødvendigvis hænger sammen.

Eksempel: Hvis du bor i Sverige og får pension fra Danmark, kan du få grænsegænger status, og du kan også få pensionstillæg udbetalt.

Hvis du bor i Thailand og får pension fra Danmark, kan du også få grænsegænger status, men du kan kun få pensionstillæg (kun til førtidspension), hvis du flyttede til Thailand inden den 1. Januar 2013.
Folkepensionister bosiddende i Thailand kan ikke få udbetalt pensionstillæg.

Andre må svare på spørgsmålet om fradrag for konen, det ved jeg ikke noget om.
...

man skal jo også først og fremmest være samboene....

Spring til debat: