Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Kommentarer og forslag til sprogside
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 07/12-2014 06:00
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
Jeg har skrevet lidt om det thailandske sprog og skriftsprog: http://rejse-til-...d.dk/sprog Siden er rettet mod dem, som intet kender til sproget, og som måske gerne vil lære lidt - eller meget. Jeg vil meget gerne have kommentarer, og hvis jeg har overset en helt fantastisk hjælpeside, som jeg helt klart bør skrive om, må I endelig sige til. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 07/12-2014 06:07
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Tag eksemplet med vaskepulveret - billede - saa hedder det ikke "brin" men "breeze". |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 07/12-2014 06:26
|
|
Det er jo så en pinlig fejl. Kan du forklare nærmere?
|
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 07/12-2014 08:03
|
Det er meget enkelt. Du har taget fejl af "law ling" og "saw suea". Du har overset det der ligner en apostrof i det sidste bogstav. Laeg maerke til der gaar et hak op. |
|
|
|
| lek |
Lagt på d. 07/12-2014 08:07
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 299 |
nåe den eneste fejl var nok dit forsøg med S og N for det hedder Bris Og ja det kan vel godt høres som breeze |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 07/12-2014 08:10
|
|
Ah, den havde jeg godt nok ikke lagt mærke til. Ja, det det må så være "bris", og ja, det er nok en "forthailing" af "breeze". Jeg retter til, tak! |
|
|
|
| maprao |
Lagt på d. 07/12-2014 08:15
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 60 |
Hej Kim Nok ikke så overraskende kan jeg vældigt godt lide din side. Mange tak for referencerne. Du giver nogle gode grunde til at bruge lidt tid på sproget thai, også det skriftlige, og også selv om man kun skal på ferie. Du lister nogle gode links (udover maprao.dk) for de brugere, der er yderligt interesserede. Angående บรีส / brí:s / ~ Breeze [varemærke for et kendt vaskepulver], så er den generelle regel, at ส udtales /t/, når det står sidst i en stavelse, f.eks. รส / rót / ~ smag [om noget spiseligt/drikkeligt]. I tilfældet med engelske låneord sættes de almindelige udtaleregler dog ofte ud af kraft (inklusiv tonereglerne), og man kan f.eks. høre bogstavet ส, sidst i en stavelse, udtalt i flere varianter fra /t/ til /s/, afhængigt af den talende thailænders engelskkundskaber. I forhold til บรีส har hugoboerge sandsynligvis helt ret i, at de fleste thailændere vil udtale det tæt på det originale engelske 'Breeze', altså med /s/ tilsidst (og høj tone, hvor de generelle regler tilskriver lav tone). Det må være reklamens magt. :-) Resten af din netside har i øvrigt også meget interessant læsning. Mvh. Klavs |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 07/12-2014 08:17
|
lek skrev: nåe den eneste fejl var nok dit forsøg med S og N for det hedder Bris Og ja det kan vel godt høres som breeze Det er varemaerket som hedder "Breeze" og det udtales "bris" paa Thai. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 07/12-2014 08:26
|
@Kim Ludvigsen - det er en glimrende hjemmeside du har produceret og et virkelig godt initiativ. Well done. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 07/12-2014 08:28
|
|
I må lige sige til, hvis den tilrettede forklaring er mangelfuld. Jeg kan ikke gå i detaljer, som maprao har gjort her, men der må selvfølgelig ikke være fejl i det.
|
|
|
|
| lek |
Lagt på d. 07/12-2014 10:14
|
Og hvis man så vil have thaier til at forstå hvad man taler om. Så skal man nok sige.. Sa-bue Bris |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 07/12-2014 10:29
|
lek skrev: Og hvis man så vil have thaier til at forstå hvad man taler om. Så skal man nok sige.. Sa-bue Bris Sabo er nok bedre. |
|
|
|
| lek |
Lagt på d. 07/12-2014 10:41
|
jae det er jo tæt på at være det samme.. Men bindestregen fordi.. man lægger tryk på Sa |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 07/12-2014 11:04
|
Der er forskel paa "o" og "u" i udtalen. "U" et kan bruges i f.eks. "shampoo" som indgaar i det thailandske sprog. |
|
|
|
| Hymmer |
Lagt på d. 07/12-2014 11:12
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 199 |
@Kim En rigtig fin side du har strikket sammen, god informativ læsning ![]() |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 07/12-2014 14:48
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Rigtig god information.. Jeg læste også linket, hvor cand. pæd. Linda Vilhelmsen hævder, at der ikke findes falsksangere i Asien f.eks. Thailand. Jeg er uenig i denne udlægning. Forskningen er rigtig nok, men hendes vurdering hviler på en forkert fortolkning af konklusionerne. Jeg kender masse thailænder, der synger pivfalsk. Men hun kobler dette med tonedøvhed. Nu er japansk ikke et tonalt sprog, men det er kinesisk og thai. Som for bevis for Linda Vilhelmsens påstand ikke holder vand, kan man, hvis nerverne holder til det, bruge et par timer på enhver karaoke bar, hvor der er thaiere eller kinesere .. Udover flossede nerver, og tæer, der skal rettes ud efter at være krøllet helt op under knæhaserne, får man rigeligt bevis for at Linda Vilhelmsens påstand er noget fordrukkent sludder |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 07/12-2014 15:12
|
|
Egentligt var det en anden artikel, jeg ville linke til med hensyn til tonedøvhed, men jeg kunne ikke finde den igen. Jeg læste en lidt mere videnskabelig - men stadig populært skrevet - artikel om tonedøvhed og det at synge falsk. Så vidt jeg husker noget med, at man godt kan synge falsk, selvom man ikke er tonedøv, og at mange som tror, de er tonedøve, egentlig ikke er det. Problemet i begge tilfælde er forbindelsen mellem den del af hjernen som hører toner og den som skal styre stemmelæberne. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 07/12-2014 16:48
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Det er JEG i al fald ramt af ;-) Mestrer tonerne, også i thai, men mine sangevner kunne bruges til at skræmme folk. Derfor er jeg helt enig i den sidste undersøgelse, du refererer til. cand. pæd. Linda Vilhelmsen må enten være fejlciteret eller have været lang tid til julefrokost |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 09/12-2014 06:23
|
@Kim Ludvigsen. Her er lidt mere kilde materiale til din website. Mvh. http://www.whatis...earn_thai/ |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 12/12-2014 00:13
|
|
hugoboerge skrev: @Kim Ludvigsen. Her er lidt mere kilde materiale til din website. Mvh. http://www.whatis...earn_thai/ Jeg kigger nærmere på den i løbet af et par dage. Skal lige have varmen efter at være kommet hjem til Danmark. Tak til alle for hjælp og for roserne. Og så må jeg se at lære andre skrifttyper end den "gængse". Den kan jeg afkode, men stregen på l/n havde jeg ikke lige luret på skrifttypen på vaskepulveret. |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.