Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Thailandsk mad i Danmark og dansk mad i Thailand » Opskrifter og gode råd
 Udskriv debat
Gør aldrig dette her med kogte ris
energy
http://www.avisen...urce=eniro

Jeg må indrømme at det her vidste jeg ikke.

Og helt ærligt !!!!. Tror godt jeg kan glemme alt om at få konen til at smide ris ud der er til overs. Grin

John
Hmmmm det må være en speciel ris art :-)

Min kone, hendes familie og formentlig en stor del af befolkningen i Asien gør det dagligt.
Der er ingen i min kones familie der nogen sinde har haft en madforgiftning, resten af Asien kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig om, men mine asiatiske venner har heller ikke prøvet det.
Der er faktisk ingen i min omgangskreds, europærisk, asiatisk mf. der har haft madforgiftning.

Det er utroligt at et skævt forsknings resultat kan piskes op på den måde...
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Yonok
energy-tror du ikke at det så er fordi de netop IKKE varmer retten op igen..de fleste thaier er jo ligeglade med om maden er varm eller ej(min erfaring).

Nahm
Nu har jeg de sidste 20 år varmet overskydende ris op i mikro bølgeovnen dagen efter, så det fortsætter jeg med, kæresten (thai) gør det samme ofte Smile
Mvh,
Nahm

energy
Yonok skrev:

energy-tror du ikke at det så er fordi de netop IKKE varmer retten op igen..de fleste thaier er jo ligeglade med om maden er varm eller ej(min erfaring).

Du har ret i at thaierne ikke varmer op igen men det gælder vist kun i private hjem.
På restauranter, der har jeg da fået ris fra dagen før, der var varmet op og man har jo hørt om folk der har fået dårlige mave.

Jeg har nu stadig tænkt mig at varme mine ris op i mikroovnen fremover fra dagen før, som jeg har gjort i mange år.
Det kan denne her tvivlsomme artikel ikke ændre på.

sudsakhon
Artiklen er skam ikke tvivlsom, det er kendt og helt grundlæggende almen viden for køkkenfolk

Det er nu ikke opvarmningen, men opbevaringen, der kan være problematisk.

Opvarmningen har umiddelbart ikke noget at gøre med problemet

Alle, der arbejder på restaurant har haft denne bakterie på skemaet, idet det er en del af pensum for certifikatet. (I Danmark)

Og det er ikke direkte bakterien, men toksinet der giver problemer.
Og så er det kun en lille del af bakteriearterne, der er toksindannende.

Bakterien er sporedannende, og det betyder at når den vegetative celle (selve bakterien) dør under kogningen overlever sporen (en slags frø)

Bakterien er en af de kuldeelskende, og kan formere sig, når temperaturen er over 7-8 gr.C.

Men der skal lige dannes en celle først og derefter toksin. Så tid og temp er vigtige faktorer.

(Holde varm, eller hurtig nedkøling) Så er der ingen problemer.

Tit ved man ikke, at det er en fødevarebåren sygdom, man "fejler".
mange symptomer tolkes som lidt uoplagthed eller måske bare træthed.
Det er jo kun når det står ud af begge ender man tænker på en infektion.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
energy
sudsakhon skrev:

Artiklen er skam ikke tvivlsom, det er kendt og helt grundlæggende almen viden for køkkenfolk

Alle, der arbejder på restaurant har haft denne bakterie på skemaet, idet det er en del af pensum for certifikatet. (I Danmark)

Bakterien er sporedannende, og det betyder at når den vegetative celle (selve bakterien) dør under kogningen overlever sporen (en slags frø)

Bakterien er en af de kuldeelskende, og kan formere sig, når temperaturen er over 7-8 gr.C.

Men der skal lige dannes en celle først og derefter toksin. Så tid og temp er vigtige faktorer.

Så er det slut for mit vedkommende med at lade risen blive i riskogeren til dagen efter som min kone tit gør.
Jeg har aldrig tænkt over kunne give problemer men det er jo egentligt klart, det skal på køl bagefter, lige som alt andet.

Bade-Dyr
Vi koge nu ris til flere dagen af gangen.
Som vi smider i kølerne lige efter vi har spist det måltid vi koger ris til, Det får ikke lov til at stå ret længe.

Så varmer vi ris op i Mikrobølgeovn efter behov, Det kan ske at det vi varmer op ikke bliver spist, så i kølerne igen, Og brugt næste dag.
Det har ingen problemer været her ved os.

Forstå ikke det med at Thaier ikke varme maden op igen ??
Dem jeg / vi kender varme det altid op igen. (Evt. Mikrobølgeovn)

vandango
Vi har tit haft ris til overs, og spist næste dag.
Har aldrig følt ubehag eller have været syg.

Vores mad er næsten i 100 procent tilfælde købt
på markeder samt fra gade restauranter der leverer
til døren.

Atrox
så må vi have et stærkt immun forsvar her i huset.

Hver dag koger konen altid for mange ris i riskogeren, og de bliver altid stående tilbage i riskogeren til dagen efter, hvor der så kommes en sjat vand i, og riskogeren tændes igen indtil den slår fra.

Det kommer altså ikke på køl eller noget, det står og køler ned af sig selv i riskogeren og bliver stående i den indtil dagen efter..

John
sudsakhon skrev:

Jeg er helt enig i dine betragtninger omkring bakterien. Ingen tvivl om at det kan ske.

Men men artiklen giver ved første øjekast udtryk for at der er høj risiko for at pådrage sig en madforgiftning hvis man spiser gemte ris, og det er jo ikke tilfældet.

Ingen tvivl om at det sker, men det er sjældent.
Derfor er jeg også enig med Energy i at artiklen er tvivlsom, pga. den er skrevet så den pisker en skræk for at blive syg op.

Jeg fortsætter med at spise gemte ris ;-)
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Spring til debat: