Se indlæg
 Udskriv debat
Vejledning i skilsmisse i Thailand
Anonym Bruger
Her er så en lille punkt-for-punkt vejledning til i skilsmisse indgået i Thailand, såfremt begge parter er enige om ægteskabets ophør:

Fremgangsmåde:

1. Få oversat forsiden (hovedsiden) af passet for den danske part. Dette kan gøres flere steder, prisen er ca. 500-600 THB og tager ca. 1 time. Der ligger blandt andet flere oversættere tæt på den danske ambassade i BKK. Bemærk at der tit bliver lavet fejl i disse oversættelser, så tag det ikke for givet at oversættelsen altid bliver godkendt i første omgang.

2. Få oversættelsen af passet godkendt på den danske ambassade, pris 1100 THB, stemples gerne med det samme, men som hovedregel kan det afhentes efter to hverdage, NB. Fredage er der lukket, åbningstiden er 10.00-15.00 (bemærk lukket ved frokost ml. 12.00-13.00) adressen er:

Royal Danish Embassy
10 Sathorn Soi 1
South Sathorn Road
Bangkok 10120

MRT stationen ’Lumphini’ er i gå afstand til ambassaden (evt. tag motorbike taxi).

3. Få den stemplet kopi af det oversatte pas legitimiseret hos det thailandske udenrigsministerium, pris 400 THB, åbningstiden er alle hverdage mellem 08.30 - 14.30 (15.00), processen tager 2 hverdage, men kan mod beskeden betaling afsendes med EMS til privat adresse hvis ønskes, adressen er:

Ministry of Foreign Affairs
Department of Consular Affairs
Legalization Division, 3rd floor
123 Chaeng Watthana Road
Bangkok 10210

MRT stationerne “Chatuchak Park” og ”Phahon Yothin” er de tætteste, herefter kan man tage taxi, pris ca. 100 THB til/fra begge stationer.

4. På kommunekontoret (amphur), efter sigende kan hvilket som helst amphur benyttes, modsat tidl. hvor man skulle på det samme kontor som ægteskabet var indgået, medbring følgende:

- 2 stk. originale vielsesattester, én fra hver part – udleveret ved indgåelse af ægteskab.
- 1 stk. thai ID kort (fra thai parten) samt evt. kopi heraf.
- 1 stk. ”tabien baan” (fra thai parten).
- 1 stk. pas (udenlandske part) samt evt. kopi heraf.
- 1 stk. oversat og legitimiseret version af passet (hovedsiden).

Her vil I skulle skrive under og får hver derefter udleveret et bevis på ægteskabets ophør samt ca. 3 sider med detaljer og underskrifter (alt på thai). Skilsmissen er nu en realitet.

5. Skilsmissecertifikatet skal nu oversættes til engelsk, det er kun et krav at selve skilsmissecertifikatet oversættes, men det kan for en sikkerheds skyld være en idé også at få oversat de ekstra sider med detaljer til evt. senere brug, specielt hvis I har børn sammen. Oversættelsen kan fx laves ved indgangen til udenrigsministeriet (se adressen i punkt 3), priserne kan forhandles men som regel ca. 300-500 THB pr. side. Ventetiden er typisk 1 time. Det er tit nogle semi-platugler der prøver at se professionelle ud der står for det, så vær opmærksom og gennemgå altid de udleverede dokumenter for fejl sammen med dem, således at evt. fejl kan rettes uden ekstra betaling, oversættelser kan også foretages på 3. sal for 200 THB pr. side.

6. De oversatte dokumenter (skilsmissecertifikatet) skal nu legitimiseres på det thailandske udenrigsministerium (se adressen i punkt 3). Bemærk at du bør beholde dit originale skilsmissecertifikat og nøjes med at aflevere en kopi samt den korrekte oversættelse. Processen tager 2 hverdage (kan eftersendes).

7. De oversatte og legitimiserede dokumenter (skilsmissecertifikatet) afleveres på den danske ambassade til endelig godkendelse (se adressen i punkt 2). Prisen er 1100 THB pr. dokument og ventetiden er 2 dage (kan eftersendes).

8. Afhent dokumenterne på ambassaden, slut. Hvis ægteskabet er registreret i DK skal skilsmissen meldes til kommunen.

Anonym Bruger
ikke at jeg håber nogen får brug for det, men jeg synes selv informationen er lidt sparsom når man søger på nettet.

bannok
Jeg var lige ved at blive skilt, men er nu sammen med konen igen, heldigvis vil jeg sige, for en skilmisse er en fiasko, uanset hvorfor du bliver skilt, især hvis der er børn i ægteskabet.
Det jeg ville tilføje var, at hvis du har et non immigrant visa O, betinget af at du er thai gift, ja så ophører dit visa vel og den dag du bliver skilt opholder du dig ulovligt i landet, eller er reglerne anderledes end jeg har opfattet dem.

Anonym Bruger
bannok skrev:

Det jeg ville tilføje var, at hvis du har et non immigrant visa O, betinget af at du er thai gift, ja så ophører dit visa vel og den dag du bliver skilt opholder du dig ulovligt i landet, eller er reglerne anderledes end jeg har opfattet dem.

Ja, det er helt korrekt at du mister det eksisterende non-immigrant O visa (samt muligheden for dette visa fremover), men kun hvis det er baseret på ægteskab med en Thai. Så det er bedst blot at have alm. 'tourist visa' hvis man står i en skilsmisse situation. Men jeg ved ikke hvor meget immigrationen el. ambassaden går op i visa i den slags situationer, det virker ikke som om de tjekker det, men mest fokuserer på blot at legalisere papirerne. Men jeg kender ikke deres systemer. Men jo, det er at opholde sig ulovligt i landet.
Redigeret af Anonym Bruger d. 22/02-2015 13:05

sudsakhon
Flot arbejde, JS.

Jeg bemærker særligt, at du specificerer, at det er såfremt begge parter er enige om ægteskabets ophør.

Der dog lige et par ting at overveje ved en international skilsmisse.

Litispendens, dvs. flere samtidigt verserende sager om separation eller skilsmisse

Hvis der samtidig med en sag om separation eller skilsmisse i Danmark verserer en sag om samme spørgsmål i udlandet, opstår spørgsmålet om, hvorvidt den danske sag skal vige for den udenlandske sag.

Det er almindeligt anerkendt, at den udenlandske sag skal have forrang for den danske sag – have litispendensvirkning – hvis den udenlandske sag blev anlagt først. Dette forudsætter dog, at følgende betingelser er opfyldt:

– Der er identitet mellem parterne i begge sager

– Sagernes faktiske og retlige grundlag er det samme

– Den udenlandske afgørelse kan forventes anerkendt i Danmark

Derimod er det uden betydning for en separations- eller skilsmissesag, der verserer i Danmark, at der efterfølgende anlægges en tilsvarende sag i udlandet.

Hvad betyder så alt dette "lovnørderi"?

Det betyder, at såfremt man har startet, eller der er afgjort en sag i Thailand, bortfalder de krav man ellers ville gøre gældende i Danmark.

- Og især, at man ikke kan komme udenom en dansk anlagt sag ved at foretage denne i Thailand.

Måske ikke så interessant i "frivillige" skilsmisser (men man kan komme til at acceptere eller glemme vigtige forhold) er spørgsmålet om forældremyndighed.
En thailandsk afgørelse om forældremyndighed vil have retsvirkning i Danmark, selvom det efter dansk ret ikke er et krav for skilsmissen, at dette forhold er afklaret

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
farao54
sudsakhon skrev:
Hvad betyder så alt dette "lovnørderi"?

Det betyder, at såfremt man har startet, eller der er afgjort en sag i Thailand, bortfalder de krav man ellers ville gøre gældende i Danmark.

- Og især, at man ikke kan komme udenom en dansk anlagt sag ved at foretage denne i Thailand.

Måske ikke så interessant i "frivillige" skilsmisser (men man kan komme til at acceptere eller glemme vigtige forhold) er spørgsmålet om forældremyndighed.
En thailandsk afgørelse om forældremyndighed vil have retsvirkning i Danmark, selvom det efter dansk ret ikke er et krav for skilsmissen, at dette forhold er afklaret

Har det også betydning for en ægtepagt indgået før vielse i DK?
Jeg tænker her på hvis et par gifter sig i DK først, og der eksisterer en ægtepagt.
Dernæst gifter de sig i Thailand.
Hvis de så i fremtiden lader sig skille i Thailand først... Har det så betydning for ægtepagten?

sudsakhon
Det korte svar er, at lader man sig skille i Thailand, kan man ikke være sikker på, at en dansk ægtepagt har retsvirkning.

Afgørende for besvarelse af spørgsmålet er, hvilken lov (thai/dansk) der efter de internationale regler har kompetence.

Det er lidt kompliceret, men har det interesse, forklarer jeg gerne

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Webmaster
JS skrev:

ikke at jeg håber nogen får brug for det, men jeg synes selv informationen er lidt sparsom når man søger på nettet.

@ JS,

Det er meget fint at du bringer det op og har fået lavet denne vejledning.
Jeg har låst tråden fast i toppen af gruppen "Skilsmisse og separation (juridisk)", så den er lettere at finde i fremtiden for dem som skulle være så uheldige at skulle få brug for informationen.

Flot arbejde :-)
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
farao54
sudsakhon skrev:

Det korte svar er, at lader man sig skille i Thailand, kan man ikke være sikker på, at en dansk ægtepagt har retsvirkning.

Afgørende for besvarelse af spørgsmålet er, hvilken lov (thai/dansk) der efter de internationale regler har kompetence.

Det har i høj grad interesse idet jeg i skrivende stund venter på advokaternes udkast til en ægtepagt, før jeg om en måned indgår ægteskab her i DK. Og da planen er også at blive gift i Thailand om et par år, så er det jo vigtigt at vide hvad jeg skal passe på såfremt det i fremtiden ikke skulle holde.
Nu gifter man sig jo ikke med henblik på at blive skilt, men en ægtepagt laves jo netop i det tilfælde at det skulle ske... Og det ville jo være skønne spildte kræfter (og penge) hvis den ikke er det papir værd, den er skrevet på... Så hvis du har nogle gode råd i den forbindelse, så lad mig endeligt høre... Skal jeg undlade at lade mig registrere i Thailand, og nøjes med besøg af munkene og en fest? :-)

hugoboerge
farao54 skrev:

sudsakhon skrev:

Det har i høj grad interesse idet jeg i skrivende stund venter på advokaternes udkast til en ægtepagt, før jeg om en måned indgår ægteskab her i DK. Og da planen er også at blive gift i Thailand om et par år, så er det jo vigtigt at vide hvad jeg skal passe på såfremt det i fremtiden ikke skulle holde.
Nu gifter man sig jo ikke med henblik på at blive skilt, men en ægtepagt laves jo netop i det tilfælde at det skulle ske... Og det ville jo være skønne spildte kræfter (og penge) hvis den ikke er det papir værd, den er skrevet på... Så hvis du har nogle gode råd i den forbindelse, så lad mig endeligt høre... Skal jeg undlade at lade mig registrere i Thailand, og nøjes med besøg af munkene og en fest? :-)

Hvis i allerede er blevet gift i DK er der vel ingen grund til at lade sig registrere i Thailand og spoergsmaalet er vel ogsaa om i det hele taget kan lade jer registrere i Thailand.

I forbindelse med en aegtepagt ved registreret aegteskab i Thailand skal aegtepagten registreres hos Amphoe i forbindelse med registrering af aegteskab. I samme forbindelse skal aegtepagt underskrives paa ALLE sider inklusive vidner og personen som foretager registreringen vil spoerge den kommende hustru (Thai) om hun har forstaaet indholdet af aegtepagten.

Saa kan man saa diskutere hvor meget en aegtepagt indgaaet i Thailand er vaerd.

Mukke
hugoboerge skrev:

farao54 skrev:

sudsakhon skrev:

Hvis i allerede er blevet gift i DK er der vel ingen grund til at lade sig registrere i Thailand og spoergsmaalet er vel ogsaa om i det hele taget kan lade jer registrere i Thailand.

I forbindelse med en aegtepagt ved registreret aegteskab i Thailand skal aegtepagten registreres hos Amphoe i forbindelse med registrering af aegteskab. I samme forbindelse skal aegtepagt underskrives paa ALLE sider inklusive vidner og personen som foretager registreringen vil spoerge den kommende hustru (Thai) om hun har forstaaet indholdet af aegtepagten.

INTET... Jeg har set så mange omgåelser af Amphoes papirer, så det skriger til himlen... Glem registrering i Thailand.. Det er ikke det stykke papir værd som det er skrevet på.... Det koster bare en masse tid på diverse kontorer..

hugoboerge
Mukke skrev:

hugoboerge skrev:

farao54 skrev:

sudsakhon skrev:

INTET... Jeg har set så mange omgåelser af Amphoes papirer, så det skriger til himlen... Glem registrering i Thailand.. Det er ikke det stykke papir værd som det er skrevet på.... Det koster bare en masse tid på diverse kontorer..

Jeg har dog laest i Thaivisa forum at der er nogle faranger der har faaet deres ret og betingelserne i aegtepagt blev overholdt.

Mukke
Giver dig fuldstændig ret, men hvis du så læste hvorfor, ville det jo nok ikke komme som en overraskelse, det er fordi parterne er enige. Jeg har bare set så mange Farangs miste alt, fordi de havde troen på det thailandske system, og har man det er man naiv..

hugoboerge
Mukke skrev:

Giver dig fuldstændig ret, men hvis du så læste hvorfor, ville det jo nok ikke komme som en overraskelse, det er fordi parterne er enige. Jeg har bare set så mange Farangs miste alt, fordi de havde troen på det thailandske system, og har man det er man naiv..

Enig.

Spring til debat: