Se indlæg
 Udskriv debat
Danske konsulat i Pattataya lukker.
Yonok
Pattaya
VIGTIGT: Udenrigsministeriet har besluttet at nedlægge det danske konsulat i Pattaya.

De konsulære opgaver vil fremover blive varetaget af ambassaden i Bangkok.

Konsulatets sidste arbejdsdag er 10. marts 2015 og sidste indleverings dag for dokumenter til behandling på konsulatet i Pattaya er 6. marts 2015.

OleH
Det var dog en dårlig nyhed.

Jeg har brugt konsulatet i flere år: personlig betjening og god service.

Jeg undrer mig over formuleringen af meddelelsen på ambassadens hjemmeside:
"Udenrigsministeriet har som led i en overordnet spare- og effektiviseringsrunde for Danmarks konsulater besluttet at nedlægge konsulatet i Pattaya."

Måske er konsulatet for effektivt og har taget for mange kunder fra ambassaden ?

Men uanset hvad er resultatet: dårligere service overfor danskere i Thailand !

P.S. : I øvrigt kan man undre sig over det meget korte varsel, lukningen bliver annonceret med !
Redigeret af OleH d. 05/03-2015 03:26

max
det er jo nok fordi der ikke er nok muslimer her så de mener de kan bruge pengene beder i et muslimsk land,
Frown

natty
Udenrigsministeriet skærer, for tiden ned over en bred kam i deres repræsentationerne i udlandet, og det er da træls for dem som har været vant til at bruge deres services.
Når det er sagt er nedlæggelse af konsulatet i Pattaya nok en af de mere skånsomme, da Bangkok jo ikke ligger så langt væk. Konsulatet der kan sikkert også snildt overtage og passe på danske turister i Pattaya.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

OleH
natty skrev:

Udenrigsministeriet skærer, for tiden ned over en bred kam i deres repræsentationerne i udlandet, og det er da træls for dem som har været vant til at bruge deres services.
Når det er sagt er nedlæggelse af konsulatet i Pattaya nok en af de mere skånsomme, da Bangkok jo ikke ligger så langt væk. Konsulatet der kan sikkert også snildt overtage og passe på danske turister i Pattaya.

Det er nyt for mig, at der er et konsulat i Bangkok !

Iflg. ambassadens hjemmeside er der konsulater i Pattaya og Phuket.

Yonok
Det er jo nok ambasaden der menes.

Webmaster
Der lå tidligere et dansk generalkonsulat i Bangkok, 35. eller 36. etage i Lumpini Tower på Rama IV Rd. (tidligere Brenntag/EAC). Men om det ligger der endnu ved jeg ikke. Der "reklameres" i hvert fald ikke med det på ambassadens hjemmeside.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
hugoboerge
Webmaster skrev:

Der lå tidligere et dansk generalkonsulat i Bangkok, 35. eller 36. etage i Lumpini Tower på Rama IV Rd. (tidligere Brenntag/EAC). Men om det ligger der endnu ved jeg ikke. Der "reklameres" i hvert fald ikke med det på ambassadens hjemmeside.

Det er der stadigvaek mig bekendt.

hugoboerge
hugoboerge skrev:

Webmaster skrev:

Det er der stadigvaek mig bekendt.

http://www.mfa.go...NMARK.html

natty
OleH skrev:

natty skrev:

Det har du jo nok ret i, men det ændrer jo ikke på, at de konsulære opgaver fremover bliver varetaget af ambassaden i Bangkok og at der ikke er særligt langt mellem Bangkok og Pattaya, samt at meget kan foretages elektronisk. Så hvis man går ind på den præmis, at de skal spare, er det måske ikke det mest tossede sted at gøre det.

OleH
natty skrev:

OleH skrev:

natty skrev:

Det har du jo nok ret i, men det ændrer jo ikke på, at de konsulære opgaver fremover bliver varetaget af ambassaden i Bangkok og at der ikke er særligt langt mellem Bangkok og Pattaya, samt at meget kan foretages elektronisk. Så hvis man går ind på den præmis, at de skal spare, er det måske ikke det mest tossede sted at gøre det.

Men jeg går ikke ind på den præmis, jeg tror simpelthen ikke på den !

Nu bliver dette her selvfølgelig en ret teoretisk diskussion, og man er henvist til at gætte lidt, fordi vi ikke kender detaljer og heller ikke kommer til det.

Fakta er selvfølgelig, at konsulatet lukker.

Men der er ting, der undrer mig !
I mit første indlæg i denne tråd (indlæg 2) refererede jeg fra ambassadens hjemmeside følgende tekst:
"Udenrigsministeriet har som led i en overordnet spare- og effektiviseringsrunde for Danmarks konsulater besluttet at nedlægge konsulatet i Pattaya"
Den tekst kopierede jeg i går fra ambassadens hjemmeside og refererede til i mit indlæg.
Denne tekst kan mærkeligt nok ikke længere findes på ambassadens hjemmeside!

Nu hedder det:
"Lukningen af konsulatet sker som led i en generel tilpasning af Danmarks konsulatstruktur i hele verden."

For lidt siden søgte jeg på den oprindelige tekst på google, og det første hit var:
Danmarks ambassade!

Når man søger på "honorær konsul stig vagt andersen" får man bl.a. følgende resultater fra google med links til konsulatets hjemmesider, som nu er taget ned, men en del af teksten vises fortsat på google:
"Konsulatets medarbejdere
www.consulatepatt...
Konsulatet i Pattaya er et honorært konsulat, hvilket betyder, at der ikke er nogen fra ... Stig Vagt-Andersen Konsul. Hr. Vagt-Andersen har en kandidatgrad i

Kontaktoplysninger - Dansk konsulat i Pattaya
www.consulatepatt...
Konsulatet ledes af en honorær konsul udpeget af Kongehuset og har lokalt ... Kstig3. Stig Vagt-Andersen Konsul. Hr. Vagt-Andersen har en kandidatgrad i ...

"
Ifølge oplysningerne er konsulatet et honorært konsulat, og honorære konsuler aflønnes ikke (iflg. Wikipedia)

http://da.wikiped...i/Konsulat

"Konsulater ledes af en generalkonsul, konsul, vicekonsul eller konsularagent, der enten kan være en udsendt embedsmand eller en lokal, ulønnet ("honorær" ) konsul."

Så den oprindelige meddelelse om, at man skal spare, holder jo ikke, hvis konsulen ikke er blevet aflønnet af udenrigstjenesten, men har været henvist til at tjene penge på danske i Pattaya området, der har brug for konsulære tjenester.
Jeg får det indtryk, som jeg også skrev i det første indlæg, at konsulatet har været for dygtigt og har fået "for mange kunder", hvilket betyder, at konsular-afdelingen på ambassaden ikke har så høje indtægter, som de kunne ønske sig.

Man kunne ønske sig, at ambassaden holdt sig til sandheden, hvilket ikke synes tilfældet her.

Webmaster
OleH skrev:
Men der er ting, der undrer mig !
I mit første indlæg i denne tråd (indlæg 2) refererede jeg fra ambassadens hjemmeside følgende tekst:
"Udenrigsministeriet har som led i en overordnet spare- og effektiviseringsrunde for Danmarks konsulater besluttet at nedlægge konsulatet i Pattaya"
Den tekst kopierede jeg i går fra ambassadens hjemmeside og refererede til i mit indlæg.

Nu hedder det:
"Lukningen af konsulatet sker som led i en generel tilpasning af Danmarks konsulatstruktur i hele verden."

Jeg kan bekræfte at teksten på ambassades hjemmeside undervejs er blevet ændret. Men jeg tør ikke lægge hovedet på blokken på at den første formulering var nøjagtig som i citatet.

Jeg er sikker på at teksten er blevet ændret for jeg tilpassede efterfølgende også nyheden på Thailand Portalen og Pattaya Portalen så nyheden afspejlede den nye og opdateret tekst.
Med venlig hilsen

Webmaster

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

Webmaster
Webmaster skrev:

I forbindelse med mit forrige indlæg så kiggede jeg lige efter om der skulle ligge en kopi af den tidligere formulering på WayBayMachine, det gjorde der ikke.

Men i stedet fandt jeg en kopi af ambassadens hjemmeside taget den 24. maj 2013. På den kopi var generalkonsulatet i Bangkok også på ambassadens hjemmeside, samt det tidligere konsulat på Phuket og konsulatet i Pattaya som nu stopper som dansk konsulat.

Kopien kan ses her: 24. maj 2013

Man kan læse lidt nærmere om Generalkonsulen her:
- Jeg vil altid være gæst i Thailand (Danes, 2013)
- Dansk diplomat og kunstsamler med hjertet i to verdensdele (Jyllands-Posten, 2008)
Med venlig hilsen

Webmaster

1viggovax
hvis um. skal spare, så luk for fander der hvor kan søge asyl. fra araber, somalier og musliner, der er sgu ikke ik nogen turister der alligevel, og der er sgu ik nogen thaier der søger asyl i danmark.
hygge viggovax

milex
Nu søger man altså ikke asyl på konsulater.

Selv hygge viggo.

Webmaster
I øvrigt ikke lang tid siden en thailænder søgte asyl i Danmark (link).
Med venlig hilsen

Webmaster

natty
OleH skrev:
"Men der er ting, der undrer mig !

Nu hedder det:
"Lukningen af konsulatet sker som led i en generel tilpasning af Danmarks konsulatstruktur i hele verden.""

Jamen jeg tror nu, at det første citat er nærmere sandheden end det sidste., altså at lukningen er en del af en "overordnet spare- og effektiviseringsrunde".
Det har så lige været forbi nogle overordnede, og så ender det i det mere positive managementsprog: "led i en generel tilpasning af strukturer".

Altså at det negative "sparerunde" bliver til det positive "tilpasning". Der er en hel industri, som tjener rigtig mange penge, på at manipulere med sproget.
Jeg har personligt set det alt for mange gange.
Redigeret af natty d. 06/03-2015 18:53

Spring til debat: