Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Er der nogen særlig grund til at du konsekvent staver Farang som Fa-Rang
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 28/03-2015 07:41
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 4361 |
Ja Badedyr, storbyen er bedst, et liv i en lille landsby kan hurtigt ende i problemer, druk, jalousi, ballade med naboer osv. Er der nogen særlig grund til at du konsekvent staver Farang som Fa-Rang? Bare nysgerrig og ret OCD med detaljer. |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 28/03-2015 08:34
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 587 |
JohnBKK skrev: Ja Badedyr, storbyen er bedst, et liv i en lille landsby kan hurtigt ende i problemer, druk, jalousi, ballade med naboer osv. Er der nogen særlig grund til at du konsekvent staver Farang som Fa-Rang? Bare nysgerrig og ret OCD med detaljer. Det er fra den gang jeg gik i sprog skole, da mente min første sprog lære at hvis man dele ord op sådan, Er det nemmere at gå til som begynder. Og der har bare sat sig fast, Jeg Tænker ikke over det mere. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 28/03-2015 08:40
|
|
Ok, men nu er Farang da ikke så kompliceret, hehe... Men godt at vide lidt når man hører f.eks. fa rang baa ell. fa rang kee nok, ikke? ![]() |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 28/03-2015 08:50
|
ฝรั่ง Ser nu meget svært ud for en begynder skal jeg hilse og sige. ![]() Men når man så begynder af "afkode" ordet, Ja så er det ikke så kompliceret. ![]() |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 28/03-2015 08:59
|
|
Nu er jeg forvirret... Dvs. du taler om at opdele thai-ordet, og dermed gør du det også med ordet "Farang"? Helt klart uden for tråden, sorry Web, men jeg ER forvirret over den opdeling: Fa-Rang. ![]() |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 28/03-2015 09:31
|
Det er måde vi lærte det på, og det har virket for mig. Så hvorfor læren brugte den metode betyder intet, Da det har virket for mig. Og da du jo godt ved at Fa-Rang er Farang, Er der jo ingen grund til at bruge mere tid på dette. Over and out. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 28/03-2015 11:38
|
|
Bade-Dyr skrev: Det er måde vi lærte det på, og det har virket for mig. Så hvorfor læren brugte den metode betyder intet, Da det har virket for mig. Og da du jo godt ved at Fa-Rang er Farang, Er der jo ingen grund til at bruge mere tid på dette. Over and out. Jamen, du staver det jo forkert, ikke? Det ER Farang, og ikke Fa-Rang. Over and out. ![]() |
|
|
|
| sony |
Lagt på d. 28/03-2015 11:52
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2037 |
JohnBKK skrev: Bade-Dyr skrev: Det er måde vi lærte det på, og det har virket for mig. Så hvorfor læren brugte den metode betyder intet, Da det har virket for mig. Og da du jo godt ved at Fa-Rang er Farang, Er der jo ingen grund til at bruge mere tid på dette. Over and out. Jamen, du staver det jo forkert, ikke? Det ER Farang, og ikke Fa-Rang. Over and out. ![]() Er det ikke sådan noget man kalder ordkløveri? Man forstår vel hvad det betyder Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub
Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!! |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 28/03-2015 12:16
|
JohnBKK skrev: Nu er jeg forvirret... Dvs. du taler om at opdele thai-ordet, og dermed gør du det også med ordet "Farang"? Helt klart uden for tråden, sorry Web, men jeg ER forvirret over den opdeling: Fa-Rang. ![]() Nu staves det altså "ฝรั่ง" Hvordan du oversætte det til et English / Dansk eller andet sprog for at du selv kan forstå og deraf udtale dette korrekt, Er et fedt. Og som du har bekendt, Ja så forstod du jo udmærket det jeg skrev. Nogle skole lære deres elever det staves / udtale FaLang. Pga sådan udtale mange Thai det, Og derfor lære de deres elever det, Og hvad så ? Alle ved hvad det siges, Menes, om folk siger Farang / Falang. Samme som Fisk "ปลา", Mange fra Vesten sige det staves Plaa / Udtales Plaa. Men det er nu engang Bplaa, Og ja der er stor forskel på om man siger det med P eller bp. Kan da fortælle det tæller som fejl at udtale det Plaa overfor Immigration, også overfor M.O.E til deres test, Og man bliver irettesat Hvis man udtale det Plaa, Det gjorde jeg første gang !!! Men igen, Hvad så !!! Thai og andre ved godt når en fra udlandet siger Plaa, og der menes Bplaa. Ord for hurtige, Meget hurtige (Very fast / very quickly) staves เร็ว ๆ Reo Reo, Men igen mange Thai og Vesten folk siger Leo Leo. Igen, hvad så, alle ved det er sådan. Så hvordan jeg, du og andre vælger at skrive det på "English / Danish", Betyder det intet, Når selv DU kan læse og forstå det. Nå ikke mere om Thai sproget, Ingen grunde til at flytte fokus fra tråden første indlæg. Selv om du gerne vil det !! ![]() |
|
|
|
| buick |
Lagt på d. 28/03-2015 13:07
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 549 |
nej ingen thai siger leo, falang, osv alle thai siger reo, farang osv MEN r udtales rullende og kan for utrænede øre lyde som et L Vi som faranger har meget svært ved at lave det korrekte rullende r og bruger derfor L da det ofte er lettere for en thai at forstå end et forkvaklet rullende r |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 28/03-2015 14:01
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Indlæggene i denne tråd flyttet fra anden debat (link) som omhandlede et andet emne.
Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 28/03-2015 14:39
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Da jeg ikke vil gøre mig skyldig I at afspore en debat, især når en er holdningsbaseret og ikke faktuel (Fra tråden handsome man), smider jeg min kommentar herover Jeg er ikke sikker på, at jeg er helt enig her: Buick: nej ingen thai siger leo, falang, osv alle thai siger reo, farang osv MEN r udtales rullende og kan for utrænede øre lyde som et L Vi som faranger har meget svært ved at lave det korrekte rullende r og bruger derfor L da det ofte er lettere for en thai at forstå end et forkvaklet rullende r Det er korrekt, at udtale af korrekt "r" kan være svært. Men det er det også for mange thai. Visse steder, f.eks. i Isaan har de slet ikke rullende r i dialekten. Dvs. de, der kun kan tale dialekt, eller taler thai med besværlighed, har uendeligt svært med den udtale. Nogen kan slet ikke. Men udtalen af r som l er ikke bare en illusion for det utrænede øre. Der bliver udtalt et "L" Man tror, at thailændere staver deres sprog korrekt, men de er ligeså store skrive/formulerings/staveproblemer på thai, som på dansk. Prøv at læse indlæg på Nationen, her på DTW, Facebook og alle vegne. Folk formulerer sig meget forskelligt, og ikke altid særligt nuanceret. Stavningen kan gøre ondt. Det skyldes ikke ordblindhed, men simpelthen, at evner og erfaring er forskellige. Fuldstændigt ligesom alt andet arbejde. Og en af de stavefejl, jeg tit ser på thai er, hvor der også i stavningen byttes om på R og L. Bade-Dyr: Nu staves det altså "ฝรั่ง" Og det er helt korrekt stavet. Grunden til at der kan være forskelle i hvorvidt det transskriberes falang/farang, fa-rang osv. ligger i, at det netop er en transskribering af lyde. Ingen er mere "rigtig" en anden, fordi der transskriberes ud fra forskellige forudsætninger og med forskellige formål. Kort kan opridses nogle af de forskellige forudsætninger og forskellige formål. Farang= grammatisk korrekt r formidles, som gengivet i et ord anvendt i en alm. sætning Falang= grammatisk ukorrekt l formidles, som gengivet i et ord anvendt i en alm. sætning, som det ofte udtales Fa-rang= Her kan i stavemåden gives en oplysning til sprogstuderende om thai stavning/grammatik. "ฝรั่ง" indeholder ikke et "a" mellem f og r. นก =nok= fugl, indeholder ikke et "o" mellem n og k Regelen er, at når der ikke står en vokal mellem to konsonanter indsættes et o eller et a. Og så er forvirringen total igen. For skal det så udtales NAK/NOK eller FARANG/FORANG? Her er reglen, at der indsættes et "o", hvis den efterfølgende konsonant ikke efterfølges af en yderligere vokal. นก =nok: Ingen vokaler efter k'er, så den tomme plads bliver et "O" ฝรั่ง Fa-rang: Der er et "A" (den der lille krølle ovenpå, kaldet mai han agaat, oversættes til træet, der peger opad) efter "r", så den tomme plads bliver et "A" og ordet får således to stavelser med a som 2. vokal: Fa-rang Det er derfor at Bade-Dyr's lærer har introduceret denne stavemåde, fuldstændig som jeg selv lærte det i sin tid og selv viderebringer når jeg underviser i skriftlig thai |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 28/03-2015 14:54
|
Hvis man ikke tro på en hel del / mange Thaier har problemer, bøvl med R. Så prøv at google det. Der findes en hel del infomation omkring dette på nettet. Jeg (vi) kende en del Thaier der ikke kan sige R. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 28/03-2015 15:40
|
|
Man ER blandt eksperter, tak for det! Kunne bare ikke forstå at Badedyr ville videreføre stavemåden fra thai til farang-beskrivelsen af Fa-Rang, jeg synes jo det ser lidt fjoget ud, som om at man skulle udtale det i to stavelser, og sådan hører jeg det absolut ikke blandt thai. Nå, vi trænger vel til et frikvarter, skål i Cha-ng Beer.
Redigeret af JohnBKK d. 28/03-2015 15:41 |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 28/03-2015 15:41
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
falang og/eller farang saa er der vist ikke mere at sige om det. godnat. Underligt emne, egentlig. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 28/03-2015 15:42
|
|
Nej, hugoboerge, det var Fa-Rang eller Farang. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 28/03-2015 15:44
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Glemte at naevne at een af mine naboer hedder Ralf. Hvad hedder han paa Thai ? Der er ingen praemie. Han hedder Lalf. |
|
|
|
| Nahm |
Lagt på d. 28/03-2015 16:22
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 513 |
Det er værst for dem der hedder Thomas, de bliver kaldt "tomat"
Mvh,
Nahm |
|
|
|
| energy |
Lagt på d. 28/03-2015 16:28
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 311 |
Hvad med dem, der hedder Rene... Hvad bliver de kaldt ? ![]() |
|
|
|
| buick |
Lagt på d. 28/03-2015 16:33
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 549 |
Henrik bliver til Helik |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.