Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Visum, indrejse og ophold i Thailand » Non-Immigration Visum til Thailand
 Udskriv debat
Non -Immigrant O M
Hymmer
Jeg er lidt lost, har fået forskellige svar på immigrationen om hvorvidt jeg skal forlade Thailand efter 90 dage eller ikke.

Da jeg fik visa'et på den Thailandske ambassade i København, valgte jeg det efter råd pga. jeg vidste allerede der at jeg skulle til Danmark mindst 2 gange i løbet af gyldighedsperioden.

Nu nærmer de første 90 dage sig, og jeg har fået forskellige bud på hvad man skal og hvad man ikke skal.

Jeg kan bare ikke se fornuften i at man skal forlade landet efter 90 dage. Jeg ved godt man på den måde kan strække gyldighedsperioden, men det var ikke derfor jeg valgte et M istedet for et S. Som de sagde på ambassaden at det var billigere at købe et M med det samme end købe fx 2 x re entry.

Men nu ser det ud til jeg kommer til at betale endnu mere, hvis jeg er nød til at tage på visarun eller først fx. få 30 dages forlængelse.

Hvis dette er tilfældet, kan man så ansøge om et Non-Immigrant O S , mens man stadig har et gyldigt visa?? Det er trods alt billigere end at skulle betale for forlængelse eller visarun.

Og hvis det ender med visarun er landegrænser okay eller skal det være via fly??

Jeg burde nok have spurgt mere ind til det da jeg godt havde hørt dette med de 90 dage, men når man fik noget andet oplyst på den Thailandske ambassade var jeg dum nok til at tage det for gode varer.

Kim Ludvigsen
Jeg har ikke helt styr på de bogstaver, du slynger ud (M og S), men jeg har et Non-Immigrant O med multi-entry ("pensionist"-visa). Det kan ikke forlænges på den lokale immigration, man skal ud af landet, inden de 90 dage er gået. Til gengæld er det nok med en landegrænse til at få 90 nye dage.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Yonok
Forstå jeg ikke Kim-har selv haft Non O i flere år og efter jeg fik det har jeg aldrig været nødt til at forlade Thailand-i modsætning til før jeg fik det-gik bare på imigration office og fik stemplet hver 90.dag-uden omkostninger som ved visa-run.
Mistede så mit Non O da jeg måtte haste til DK. for operation,men får lavet nyt Non O sidst i denne måned-af samme grund.

hugoboerge
Yonok skrev:

Forstå jeg ikke Kim-har selv haft Non O i flere år og efter jeg fik det har jeg aldrig været nødt til at forlade Thailand-i modsætning til før jeg fik det-gik bare på imigration office og fik stemplet hver 90.dag-uden omkostninger som ved visa-run.
Mistede så mit Non O da jeg måtte haste til DK. for operation,men får lavet nyt Non O sidst i denne måned-af samme grund.

Yonok - formoder du har haft en forlaengelse af visa baseret paa retirement som gaelder i 1 aar og herefter rapporteret adresse hver 90 dage.

Yonok
Korrekt Hugobørge.

hugoboerge
Kim Ludvigsen skrev:

Jeg har ikke helt styr på de bogstaver, du slynger ud (M og S), men jeg har et Non-Immigrant O med multi-entry ("pensionist"-visa). Det kan ikke forlænges på den lokale immigration, man skal ud af landet, inden de 90 dage er gået. Til gengæld er det nok med en landegrænse til at få 90 nye dage.

Multi-entry "pensionist" visa - det er vist noget helt nyt ? Hvis man har forlaengelse af ophold pga "retirement" (pensionist) gaelder det for 1 aar ad gangen plus at man skal rapportere hver 90. dag.

Hvis man forlader landet inden for aaret skal man have et exit/re-entry permit som kan arrangeres for 1 rejse eller som et multi hvis man rejser meget. 90 dages rapporteringen starter saa fra den dag man er tilbage i Thailand og taeller som dag # 1.

Kim Ludvigsen
Jeg skrev "pensionist"-visa, fordi det er det, man kan få, når man er fyldt 50 år. Det er et Non-Immigrant O med multi-entry (som jeg også skrev), og altså ikke et retirement-visa.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

hugoboerge
Kim Ludvigsen skrev:

Jeg skrev "pensionist"-visa, fordi det er det, man kan få, når man er fyldt 50 år. Det er et Non-Immigrant O med multi-entry (som jeg også skrev), og altså ikke et retirement-visa.

Der er ikke noget som hedder hverken "pensionist" eller "retirement" visa. Hvis man opfylder betingelserne bl.a. er fyldt 50 aar kan man soege om forlaengelse af ophold for et aar baseret paa "retirement" eller paa engelsk "extension of visa based on retirement". Disse betingelser er saa THB 800,000 paa bankkonto eller THB 65,000 per maaned i indtaegt eller en kombination af begge dele.

Om Kim Ludvigsen er under den ordning ved jeg ikke. Men i mit eget tilfaelde skal jeg rapportere til immigrationen hver 90. dag og behoever ikke at rejse ud af landet.

Hymmer
Takker for jeres svar...

Men:

Med Non-Immigrant O M ( multi entry) skal man så forlade landet hver 3 mrd. ??

Jeg har læst et sted at hvis man fx benytter det at gå på visarun hver 3 mrd. så skal man fx ikke melde sig til Immigrationen...er det rigtigt??

Og hvis man skal forlade landet hver 3 mrd. med Non immigrant O M, kan man så søge nyt visa ( Non Immigrant O S ( Single entry) ??

Det er nok bare mig der er forvirret, men betingelserne for begge visa er ens, gyldigheden er ens, den eneste forskel er at man med et Multientry kan komme og gå til Thailand som man vil i den periode visaet gælder..så jeg fatter ikke hvorfor man skal forlade landet bare fordi man kan.

hugoboerge
Hymmer skrev:

Takker for jeres svar...

Men:

Med Non-Immigrant O M ( multi entry) skal man så forlade landet hver 3 mrd. ??

Jeg har læst et sted at hvis man fx benytter det at gå på visarun hver 3 mrd. så skal man fx ikke melde sig til Immigrationen...er det rigtigt??

Og hvis man skal forlade landet hver 3 mrd. med Non immigrant O M, kan man så søge nyt visa ( Non Immigrant O S ( Single entry) ??

Det er nok bare mig der er forvirret, men betingelserne for begge visa er ens, gyldigheden er ens, den eneste forskel er at man med et Multientry kan komme og gå til Thailand som man vil i den periode visaet gælder..så jeg fatter ikke hvorfor man skal forlade landet bare fordi man kan.

Jeg vil mene at Yonok er den bedste som kan forklare situationen. Yonok skal nu starte forfra igen fordi han havde behov for at forlade landet og ikke fik en exit/re-permit.

I al sin "enkelhed" forstaar jeg at Hymmer oensker at opnaa en extension of visa based on retirement.

Dvs han skal ansoege om et "O" visa (undskyld hvis jeg tager fejl) og det vil saa gaelde i 3 maaneder. Indenfor de 3 maaneder skal Hymmer saa ansoege om extension for 1 aar baseret paa retirement.

Nu skal der saa passes paa fordi nu er der krav omkring THB 800,000 i en Thai bank eller bevis for en indtaegt paa min. THB 65,000 per maaned og de THB 800,000 skal staa i banken i en periode af 2 - 3 maaned foer man sender ansoegningen ind.

Som sagt Yonok starter forfra igen og lad os hoere hvad han har at sige til det. Det er mit bedste bud.

Kim Ludvigsen
Hymmer skrev:Med Non-Immigrant O M ( multi entry) skal man så forlade landet hver 3 mrd. ??

Ja.

Hymmer skrev:Jeg har læst et sted at hvis man fx benytter det at gå på visarun hver 3 mrd. så skal man fx ikke melde sig til Immigrationen...er det rigtigt??

Ja.

Hymmer skrev:Og hvis man skal forlade landet hver 3 mrd. med Non immigrant O M, kan man så søge nyt visa ( Non Immigrant O S ( Single entry) ??

Mener du, når det gamle er udløbet? Der er ingen fordel for dig med et single entry, medmindre du kun skal til Thailand én gang, eller du får lavet det om til et retirement visa efter ankomst (det som hugoboerge skriver om) eller lignende.

Bemærk, at dit Non-Immigrant O med multiple entry rent faktisk giver dig næsten 15 måneder. Du skal blot rejse ind i Thailand, inden den dag det udløber (står på visaet), så får du yderligere 90 dage.

Hymmer skrev:Det er nok bare mig der er forvirret, men betingelserne for begge visa er ens, gyldigheden er ens, den eneste forskel er at man med et Multientry kan komme og gå til Thailand som man vil i den periode visaet gælder.

Det er så blot valgfrihed. Skal man kun ind én gang, nøjes man med et single entry. Skal man ind flere gange, tager man et multiple entry.

Hymmer skrev:så jeg fatter ikke hvorfor man skal forlade landet bare fordi man kan.

Du ser det fra den forkerte side. Det er ikke fordi, du kan forlade landet - det kan/skal du uanset visa. Du får så blot lov at komme ind igen på det samme visa.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

Hymmer
@Kim

Jeg er helt med på hvad du skriver...

Men du er gal på den med det der retirement visa snak.

Når det visa jeg har udløber, søger man om det samme igen. Betingelserne for visa er ens om du søger det inden du kommer til Thailand.

Og du har sikkert ret i det med de 90 dage og jeg må tage på visarun...Men forstå mig jeg kan ikke få ind i mit hoved hvorfor man skal forlade landet jeg opfatter det som en ret og ikke en pligt at bruge Multi entries.

Jeg skal alligevel en tur til Patong imorgen og håber så bare køen ikke er for lang derinde. Ellers må jeg jo en tur til Ranong.

Og om ikke andet ved jeg at når jeg skal søge igen er det billigste at tage et Single entry

Hymmer
@Kim

Jeg er helt med på hvad du skriver...

Men du er gal på den med det der retirement visa snak.

Når det visa jeg har udløber, søger man om det samme igen. Betingelserne for visa er ens om du søger det inden du kommer til Thailand.

Og du har sikkert ret i det med de 90 dage og jeg må tage på visarun...Men forstå mig jeg kan ikke få ind i mit hoved hvorfor man skal forlade landet jeg opfatter det som en ret og ikke en pligt at bruge Multi entries.

Jeg skal alligevel en tur til Patong imorgen og håber så bare køen ikke er for lang derinde. Ellers må jeg jo en tur til Ranong.

Og om ikke andet ved jeg at når jeg skal søge igen er det billigste at tage et Single entry

hugoboerge
@Kim Ludvigsen - maaske du vil vaere rar at skaere det helt ud i pap lige fra starten af hvad det er du foretager dig ifm visa osv.

Den med retirement der er du vist helt galt paa den.

Mvh

Kim Ludvigsen
@Hymmer og @hugoboerge:
Jeg har sådan set ikke skrevet noget om retirement-visa, udover at henvise til det hugoboerge har skrevet. Og i denne tråd er det vel lidt af en afsporing, omend det kan være en fordel for Hymmer at vide, at der faktisk er en mulighed for at undgå visarun, hvis han ellers kan leve op til kravene i et retirement-visa.

@Hymmer:
Med hensyn til at forlade landet, så skal du ikke forlade landet, fordi du har et Multi entry-visa. Du skal forlade landet, fordi dit visa kun giver tilladelse til 90 dages ophold. Det gælder både single- og multi entry. Med det ene af dem får du så blot lov at få 90 dage mere efter et visarun.

Bestiller du et single entry næste gang, får du kun ét ophold på 90 dage, og du skal stadig ud inden udløb af de 90 dage.

Hvad har du tænkt dig at gøre, visa-mæssigt, i Patong? Der er ingen grænse i Patong, og immigration der kan du ikke bruge til noget.

@hugoboerge
Jeg tager til ambassaden i Hellerup, får et Non Immigrant O-visa, rejser til Thailand, og hvis jeg ikke skal hjem inden 90 dage, sørger jeg for et visa-run til et andet land, for så at få lov at være lidt længere i Thailand. Jeg har ikke og skal ikke have retirement-visa. Jeg skal ikke melde mig til immigration, jeg skal blot forlade landet inden udløb af de 90 dage.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

Yonok
Det der forvirrer mig lidt er-er Non O ikke det man normalt kalder retirement visa.???
Hvis jo,så er der jo ingen grund til at forlade landet-medmindre du har en grund til det eller ikke ønsker at vise dig på imigration office.

Kim Ludvigsen
Yonok skrev:

Det der forvirrer mig lidt er-er Non O ikke det man normalt kalder retirement visa.???
Hvis jo,så er der jo ingen grund til at forlade landet-medmindre du har en grund til det eller ikke ønsker at vise dig på imigration office.

Jeg tror også, at det er der forvirringen kommer ind. Nej, Non-Immigrant O er et almindeligt visa, der giver op til 90 dage for single entry og flere gange med op til 90 dage hver med multi entry.

Men det kan så vist ændres til et retirement-visa, hvis man opfylder bestemte krav. Med den ændring, behøver man ikke forlade landet, men skal blot rapportere til immigration.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

JohnBKK
Der er ikke noget der hedder Retirement Visa, selvom alle bruger den betegnelse.

Man får et Extension of Stay på 365 dage baseret på et Non-O Visa, hvis man opfylder kravene og det kalder folk så et Retirement Visa.

Forvirret? Frown

Gunter
Er der nogen der har en forklaring på hvordan, en dansk folke/førtidspensionist uden penge i banken eller anden indtægt udover pensionen - på lovlig vis kan få et Non-Immigrant O, og/eller Extension of Stay på 365 dage baseret på et Non-O Visa ?.

Mig bekendt skal man have en indtægt på mindst 65,000 baht om måneden, ( med dagens kurs ca. 14.000 DKK efter skat ! ). Det er ingen dansk folke/førtidspensionist på gammel eller ny ordning, der på lovlig vis kan opfylde de krav, hverken over for Thailandske eller Danske myndigheder.

Kort og godt... hvordan fanden "kringler" de tusinder af danske folke/førtidspensionister, der fiser rundt og danderer den, år ud og år ind i Thailand ?

Mvh. Günter.

JohnBKK
Man skal ha´en bruttoindtægt på THB 65.000, så der skal ikke kringles noget.

"Kort og godt... hvordan fanden "kringler" de tusinder af danske folke/førtidspensionister, der fiser rundt og danderer den, år ud og år ind i Thailand ?"

Tusinder?

For et par år siden da Pensionsstyrelsens Kontrolteam fik tjekket alle i hoved og røv var der vel omkring 400 af begge arter, dvs. før- og folkepensioner, så slap du bare af, og mange er vel flyttet hjem eller kreperet siden da.
Redigeret af JohnBKK d. 20/04-2015 23:19

Spring til debat: