Se indlæg
 Udskriv debat
Integration I Danmark
Wangtan
I forbindelse med en anden tråd her på siden, slog det mig, om der var andre som havde det samme problem som os.
Vi føler at det er rigtig svært for en højt udannet Thai at finde et arbejde der matcher . Der er ikke meget hjælp at hente fra det offentlige. Efter de ( komunnen og sprogskolen ) har set hendes Thai papirer ,bliver hun sat på modul 3 i Dansk Undervisning. En meget langsommelig proces, og dén hjælp som kommer til sidst ,omkring at finde arbejde, er at søge Thai Resturanter, Rengøring, SOSU, fabriks arbejde. Der er ikke rigtig nogen udannelse hjælp.
Jeg føler lidt, at man allerede stempler Thaier ,som et folk der skal klare alt det ufaglærte, samt lavt udannet arbejde.
Jeg søger lidt hjælp. Måske er der nogen som kender til problemet . Er der noget vi kan gøre sammen ? Skal vi evt. lave en forening omkring det at hjælpe ? Finde svar ? Muligheder ?
Jeg er helt med på, at det er mig som person, selv har hentet min kone herop. Så ergo, må jeg selv stå for det videre forløb. Men det kan da ikke være rigtigt at man skal tabe mennesker med høj udannelse på gulvet.
Jeg vil gerne dele mit eksempel. Konen har en master fra Rakhamhaeng I Bangkok. En god sold udannelse som gave hende et vigtigt arbejde hos Thai Airways i Suvarnabuhmi lufthavnen. Hun taler Engelsk og fransk flydende og er også god til Dansk. De jobs hun har fået tilbudt er rengøring og resturant . Pt arbejder hun på kommunens skole kantine og laver skolemad. Det er jo som sådan også godt. Men forstågeligt svært for hende at stå og lave mad med arabere og flygtninge som næsten ikke kan Dansk. Det er da at tabe arbejdskraft på gulvet.
Hvad skal man gøre ? Hvorledes kommer man videre ? Er der andre som har det samme problem?
Venligst , ikke alle de dumme svar med at hun skal være glad for et arbejde osv..det er hun også. Hun er jo glad for sin mand og sit liv her. Men ønsker blot at bruge sin udannelse ordentligt.
Hendes udannelse er en master i Social and economic studies hvis i ville vide det.
Håber der er nogen som genkender problemet og evt. tager dette seriøst.
Smile

farao54
Vi står lidt i samme situation, omend vi stadigvæk er tidligt i forløbet. Min kone har 'kun' en bachelor, og er endnu ikke started på sprogskolen (lige blevet gift/kommet til DK). Men jeg har forsøgt at sætte mig ind i hvilke muligheder der er, og desværre må vi jo nok erkende at hele Thailands universitets system er yderst smalt ifht det danske, og dermed ikke rigtigt accepteret/godkendt i DK. Selv SOSU uddannelsen er blevet strammet, således at afsluttende eksamen på Dansk 3 ikke længere er nok. Der skal suppleres med afgangs eksamen i dansk og matematik på 9. klasses niveau, hvilket betyder endnu længere skolegang.
Jeg kan helt ærligt ikke se ret megen anden løsning på problemet, end at hun, såfremt hun ellers selv ønsker det til den tid, at fortsætte uddannelsen efter endt modul 6 test. Min kone er 43 år, så det er nok ikke lige det, der trækker mest, men vi lader muligheden stå åben.
Som sagt er vi nok et par år bag jer mht at lære dansk, men når den tid er gået, vil vi stå med samme frustrationer... Så vi hører også gerne fra andre med gode råd. :-)

JohnBKK
Kanyarat, jeg har forståelse for jeres situation, men der er et par ting I bør være opmærksomme på:

1. Ram Uni. er et såkaldt åbent universitet, rangerer ikke særlig højt:

Et spørgsmål: "I wonder what position would Ramkhamhaeng University be. Because It's the biggest in Thailand with almost half million students..

- og svar: When you can purchase the exam answers at the door of the exam rooms, or download the latest results free online from document sites like scribd etc in which classmates uploaded them; I'd say at the very, very bottom (worldwide). Seems to resemble distance learning and for those who didn't pass entrances to other institutions."

Det er nok det værste universitet i hele Thailand, sorry..

http://www.thaivi...ings-drop/

2. Danmark ER et vanskeligt land at bosætte sig I som udlænding, vi stiller enorme krav til både uddannelse og sprog, så det er op ad bakke hele vejen, og det gælder sådant set alle de udlændinge der ankommer fra lande udenfor vor kulturkreds, som er EU, USA, GB, BRD osv.

3. Det eneste I kan gøre er at holde ud, lære sproget perfekt, og satse på at dit eventuelle netværk kan hjælpe, så hun ikke står bagerst i kø hver eneste gang og CV´et bliver kasseret ved første gennemlæsning.

Anonym Bruger
Kanyarat, har I prøvet at konvertere hendes uddannelsespapirer til dansk? Jeg er ikke helt sikker på fremgangsmåden, men kender en thai som har en økonomi uddannelse fra et af de bedre universiteter i Thailand, disse papirer er efter ansøgning blevet konverteret så de svarer til den samme uddannelse i DK. kan forestille mig at de forskellige skoler/universiteter kan kontaktes i den forbindelse. På denne måde ville hun kunne bruge papirene til at søge de jobs hun rent faktisk er kvalificeret til.

Alternativt kunne hun tage en ny uddannelse i danmark, enten den samme eller noget i den stil. Evt. ville hun måske kunne opnå merit i en del fag. Jeg kendte fx en kvindelig tandlæge fra iran, som gerne ville være tandlæge i dk, men hendes uddannelse blev ikke godkendt, til gengæld var hun berettiget til merit og derved en afkortet uddannelse. Det er selvfølgelig lidt øv at skulle på skolebænken igen hvis man fx er midt i 40'er, men det er næsten bedre en at gå og være overkvalificeret el. veluddannet med en ufaglært stilling.

Wangtan
JohnBKK..
Jeg kunne jo selv få hjælp udenfor KU ,da jeg dengang tog min eksamen. Så den slags "hjælp" findes alle steder. Smile
Ja måske er Rak Uni. ikke blandt de bedre, men eftersom hendes MA blev rigtig god og hun fik arb hos Thai er jeg ret sikker på, at hun har opnået noget..
Men lad det ligge.
Det som det drejer sig om, er om hvordan eller hvad man gør for at ens kone kan opretholde og udvikle deres kundskaber.
og dér synes jeg at Danamrk fejler bravt.

Wangtan
JS
Jeg siger tak for svaret.
Men det er IKKE muligt at konvertere en Thai udannelse.Det har vi prøvet. Så jeg er ikke sikker på hvordan din ven / veninde har fået dem konverteret - godkendt.

JohnBKK
Ikke for at være smart eller fræk, Kanyarat - men du staver da helt elendigt, har du virkelig en universitetsuddannelse?

Jeg har en 10. kl. fra "de gode gamle dage" - der lærte vi noget, det gør man sgu´ ikke i dag, desværre..

Det er da muligt at din kone opnåede noget hos Thai, men det var jo i Thailand og ikke i Danmark! Thailand betragtes stadigvæk som et 3. verdens udviklingsland, så hun har alle odds imod sig og det oplever i da, desværre.

Du skriver: Det som det drejer sig om, er om hvordan eller hvad man gør for at ens kone kan opretholde og udvikle deres kundskaber.
og dér synes jeg at Danamrk fejler bravt.

Jamen, det er da ikke Danmarks ansvar at opretholde og udvikle din kones kundskaber, det er hendes eget ansvar, hun er indvandrer så på med vanten og kom igang, og her skal der altså bestilles noget og ikke som i LOS hvor du kan købe dig til dit og dat.

Hold nu inde med den typiske danske offerrolle du gerne vil spille, du får ingen forståelse fra mig.
Redigeret af JohnBKK d. 04/05-2015 21:08

Wangtan
Nej du har helt ret JohnBKK, det er IKKE Danmarks ansvar, men jeg ønsker blot nogle muligheder evt redskaber som hjælper. Faktisk intet antet. Jeg søger nogle informationer evt. løsninger.
Beklager mit Danske, lol , det er noget som jeg har kæmpet med altid Smile

Anonym Bruger
Kanyarat skrev:

JS
Jeg siger tak for svaret.
Men det er IKKE muligt at konvertere en Thai udannelse.Det har vi prøvet. Så jeg er ikke sikker på hvordan din ven / veninde har fået dem konverteret - godkendt.

Det er kun udvalgte universiteter fra Thailand som er internationalt 'godkendt' til den slags 'konvertering' i DK, men det er ægte nok. Jeg nævnte det blot i tilfælde af at I ikke havde prøvet den mulighed, for det fremgik ik af dit første indlæg.
Redigeret af Anonym Bruger d. 04/05-2015 21:16

lincoln1242
Jeg har selv været møllen i gennem med min tidligere ægtefælle. Trods en 6-årig universitetsuddannelse, så rakte den ikke længere end til et job som sosu-medhjælper (med al respekt for dem, der udfører dette uundværlige erhverv!).

Vi fik aldrig gjort det dengang, men blev anbefalet at få hendes uddannelse vurderet hos Cirius (søg "Cirius" på google; en institution under Undervisningsministeriet). Uden garanti for at uddannelse giver hverken merit eller credit... men det må være et forsøg værd.

Og det er altså ikke fordi arbejdsmarkedet i Danmark har set sig specielt ondt på thai'er. Hvor tit har man ikke om pakistanske læger og indiske ingeniører, der ikke når længere end til bag rattet i en taxa (igen: med al respekt for taxaerhvervet).

Men jeg er enig; det er store kompetencer, der falder på gulvet. Og så i disse tider, hvor regeringen hyler op om at flygtninge og indvandrere skal arbejde, helst fra dag ét. En intention, der ikke fejler noget, men er svær at udleve i praksis...

JohnBKK
Kanyarat skrev:

Nej du har helt ret JohnBKK, det er IKKE Danmarks ansvar, men jeg ønsker blot nogle muligheder evt redskaber som hjælper. Faktisk intet antet. Jeg søger nogle informationer evt. løsninger.
Beklager mit Danske, lol , det er noget som jeg har kæmpet med altid Smile

Helt i orden, var ikke klar over du havde problemer med dansk, men held og lykke til jer begge.

Mange udlændinge bliver selvstændige, også indenfor andet end pizza og thaimad, måske hun kan bruge sine sprogkundskaber som formidler mellem danske og thailandske virksomheder, import/eksport, finde noget i DK der ligner det hun lavede hos Thai osv., man er nødt til at tænke kreativt.
Redigeret af JohnBKK d. 04/05-2015 21:43

Anonym Bruger
lincoln1242 skrev:

Og det er altså ikke fordi arbejdsmarkedet i Danmark har set sig specielt ondt på thai'er. Hvor tit har man ikke om pakistanske læger og indiske ingeniører, der ikke når længere end til bag rattet i en taxa (igen: med al respekt for taxaerhvervet).

Men jeg er enig; det er store kompetencer, der falder på gulvet. Og så i disse tider, hvor regeringen hyler op om at flygtninge og indvandrere skal arbejde, helst fra dag ét. En intention, der ikke fejler noget, men er svær at udleve i praksis...

Det er aldrig fedt når det rammer én selv, men jeg tror overordnede set at vi skal være glade for at der findes regler på området, for uddannelsessystemet i Pakistan, Somalia, Libyen, Tyrkiet, Indien, Thailand er ikke det samme som i Danmark. På nogle områder er de sikkert langt fremme, måske endda længere...men på andre områder halter de langt langt bagefter, fx når det handler om moral og etik og andre sunde værdier, men også basale ting som fx opdateret undervisningsmateriale.

Fx har jeg viden om tandlægeuddannelsen i Danmark, hvor eleverne har rigtig mange patienter i stolen og praktisk erfaring igennem studiet mens de I andre lande som USA og Japan stort set ikke ser en 'rigtig' patient, men øver sig på dukker i langt større grad. Og en jurist fra Congo, hvor meget ved han/hun om danske forhold og dansk lovgivning?

I Europa har man lavet et fælles ETCH point system som kan bruges til merit og godskrivning af fag ud fra faglige niveau og tidsforbrug indenfor hvert enkelt fag, men som så meget andet er det Indenfor EU....igen vinder føderalisterne.

Mit eneste råd er at personen efter at have lært dansk, tager den samme uddannelse som personen havde i hjemlandet, det er en god investering for DK og den enkelte, og har man bestået disse fag i fx Thailand, bør man alt andet end lige have gode ting med i baggagen i form af viden og praktisk erfaring om faget, og hvad er forskellen på lønnen hos en rengøringsassistent og SU? Resten må man sgu låne sig til.
Redigeret af Anonym Bruger d. 04/05-2015 21:43

rinpoche
Ligger den ikke lige til højrebenet at søge job indenfor segmenter med internationale forretningsområder?
Med den beskrevne uddannelse, baggrund og do. sprogkundskaber burde hun være stå meget højt på listen til et job i luftfartsregi.

larschr5
Som JohnBKK skrev så er der ingen anden udvej end hårdt arbejde og at bruge sit netværk. Uden at forklejne din kones universitetsuddannelse og arbejde i Thai Airways, så tror jeg godt du selv klar over at de to arbejdsmarkeder ikke kan sammenlignes bare tilnærmelsesvis. Kulturforskellen er enorm og selvom man måske er klædt godt på uddannelsesmæssigt, så ved udlændinge - af gode grunde - ikke hvordan arbejdsmarkedet fungerer i Danmark.

Din kone er langt bagud på point, og det bedste hun kan gøre er at tilegne sig det danske sprog på højt niveau og så tage en uddannelse i Danmark der kan hjælpe hende i mål med at finde et for hende meningsfuldt arbejde.

Jeg mener ikke at det er den danske stats job at tilbyde mere end de gør. Muligheden for at lære dansk på højt niveau er gratis, og efter 3 år burde udlændingene være klædt på til at tage en uddannelse. Ja det er en hård omgang, og det er nok de færreste der tænker over det inden de henter deres udenlandske ægtefælle til Danmark, så forstår godt din frustration.

Mit råd. At hun skal bruge sit netværk i Thai Airways til at få foden indenfor i den danske del af Thai Airways hvis det overhovedet er muligt. At skabe sig et netværk på eller uden for sprogskolen, hvor hun kan vise sit værd og måske blive anbefalet til en stilling. Og ellers så er rinpoche's forskal udemærket, men forvent nok at den bliver frasorteret i første screening med mindre stillingsbetegnelsen passer perfekt på hendes kvalifikationer.

Jeg håber det lykkes for jer.

GAMBIT
Kanyarat,

Så er du tilbage på banen med hvor synd det er for dig og din så kloge kone som er kommet for at vinde hele Danmarks hjerte.
Jeg tror der er en del du ikke er så oplyst om, omkring uddannelser hernede ifht. DK.

Konen har en master fra Rakhamhaeng I Bangkok. En god sold udannelse som gave hende et vigtigt arbejde hos Thai Airways i Suvarnabuhmi lufthavnen. Hun taler Engelsk og fransk flydende og er også god til Dansk

Den "MASTER" som det så flot lyder, kan hun bare lade ligge i Thailand, den svarer nok til en HG- HF her hjemme - Desuden så har jeg en forestilling om at Thaier ikke rigtigt dumper en eksamen, eller uddannelse da det ikke er "kreng Jai" og man vil nok kunne betale sig til diplomet, og undgå at miste ansigt, eller ved at kende de rigtige folk.

Og hvilket "VIGTIGT" arbejde var det så i lufthavnen ?
Muligvis vigtig i Thailand, men nok ikke mere vigtig end en der er ansat i Billund til at screene folks kufferter - Igen kan du få en fin stilling i Thailand, selvom de (hermed ikke sagt din kone) KAN være totalt inkompetende, blot ved at kende de rigtige folk.

Desuden kender jeg barpiger der snakker flere sprog flydende, i tillæg græsk og spansk.
- Deres "MASTER" kan de komme længere med her, end din kone i Danmark, sorry to brake it.

Pt arbejder hun på kommunens skole kantine og laver skolemad. Det er jo som sådan også godt. Men forstågeligt svært for hende at stå og lave mad med arabere og flygtninge som næsten ikke kan Dansk. Det er da at tabe arbejdskraft på gulvet.

Igen med dit undertonige araber/muslimforagt. jeg forestiller mig du integrerer din kone godt. Så din kone er altså for fin til at være sammen med folk af lavere uddannelse eller sproglige kundskaber ?
Nej. - Forkert indstilling, og så er det PÅ med vanten til hende og så vær glad for hun kan være en del af landets uddannelses system, bare fra bunden.
Så lærer hun da at lave dansk mad, og kan fortælle folk hjemme i Thailand at hun arbejder som Kost og ernerings ekspert i det danske uddannelses system. Pynte på stillinger det kan de nemlig.

Hun kan om sommeren som ekstra inkomst også finde sine rødder frem i Danmark og plukke jordbær om sommeren, men det er din englefis måske for klog og fin til?

For som John-BKK skriver;
Jamen, det er da ikke Danmarks ansvar at opretholde og udvikle din kones kundskaber, det er hendes eget ansvar, hun er indvandrer så på med vanten og kom igang, og her skal der altså bestilles noget og ikke som i LOS hvor du kan købe dig til dit og dat.

Hold nu inde med den typiske danske offerrolle du gerne vil spille, du får ingen forståelse fra mig
.

Heller ikke her, jeg har forklaret min egen kone at hun kan stikke sin "Marketing Strategy Bachelor"et hvis sted op hvis hun boede i DK - Hun kan ligeså godt få en lussing fra starten.

Det er med lavtlønsarbejde, Hotel rengøring, madlavning des lige.
Har man et godt erhvervs netværk kan man være heldig at hun kan få et godt job indenfor hendes uddannelse med rimelig løn - og længere er den nok ikke!

Og så til min velmenende tanke til dig Kanyarat;
Har i tænkt på at gøre noget utraditionelt i stedet, som f.eks. nogen nævner at importere/eksportere i form af net handel?

Hvad med en "Beauty uddannelse" i Thailand hvor man kan lave de her øjenbryn osv osv, som hun kan bruge i DK, for hold nu kæft der er brug for en overhaling på den front.

Der er masser af muligheder til at skabe noget selv hvis du/i mener hun er for overkvalificeret til hvad der er af jobtilbud til hende, hun kan da starte noget selv.

Eller hun kan tage sin MASTER forfra - "ja det gør nemlig ondt Marianne, her snup en kiks, og op med dig igen."

Vi kan kun være glade for at der stilles krav til udlændinge i DK med deres uddannelser så ikke vi begynder at få ukvalificerede folk ind på stillinger som de kunne ha betalt sig eller fedtet sig til derhjemme (i mindre udviklet lande)

Velkommen til Danmark.
Redigeret af GAMBIT d. 05/05-2015 02:26

hugoboerge
Send en uopfordret ansoegning ind til Thai Airways og se hvad der sker. Hvis hun har bestridt et vigtigt job hos Thai ude i Suvarnabhumi og taler flydende engelsk og fransk maa der vaere en mulighed.

Wangtan
Jeg elsker også dig Gambit. Smile)

Nero
GAMBIT skrev:

Kanyarat,

Så er du tilbage på banen med hvor synd det er for dig og din så kloge kone som er kommet for at vinde hele Danmarks hjerte.
Jeg tror der er en del du ikke er så oplyst om, omkring uddannelser hernede ifht. DK.

Konen har en master fra Rakhamhaeng I Bangkok. En god sold udannelse som gave hende et vigtigt arbejde hos Thai Airways i Suvarnabuhmi lufthavnen. Hun taler Engelsk og fransk flydende og er også god til Dansk

Den "MASTER" som det så flot lyder, kan hun bare lade ligge i Thailand, den svarer nok til en HG- HF her hjemme - Desuden så har jeg en forestilling om at Thaier ikke rigtigt dumper en eksamen, eller uddannelse da det ikke er "kreng Jai" og man vil nok kunne betale sig til diplomet, og undgå at miste ansigt, eller ved at kende de rigtige folk.

Og hvilket "VIGTIGT" arbejde var det så i lufthavnen ?
Muligvis vigtig i Thailand, men nok ikke mere vigtig end en der er ansat i Billund til at screene folks kufferter - Igen kan du få en fin stilling i Thailand, selvom de (hermed ikke sagt din kone) KAN være totalt inkompetende, blot ved at kende de rigtige folk.

Desuden kender jeg barpiger der snakker flere sprog flydende, i tillæg græsk og spansk.
- Deres "MASTER" kan de komme længere med her, end din kone i Danmark, sorry to brake it.

Pt arbejder hun på kommunens skole kantine og laver skolemad. Det er jo som sådan også godt. Men forstågeligt svært for hende at stå og lave mad med arabere og flygtninge som næsten ikke kan Dansk. Det er da at tabe arbejdskraft på gulvet.

Igen med dit undertonige araber/muslimforagt. jeg forestiller mig du integrerer din kone godt. Så din kone er altså for fin til at være sammen med folk af lavere uddannelse eller sproglige kundskaber ?
Nej. - Forkert indstilling, og så er det PÅ med vanten til hende og så vær glad for hun kan være en del af landets uddannelses system, bare fra bunden.
Så lærer hun da at lave dansk mad, og kan fortælle folk hjemme i Thailand at hun arbejder som Kost og ernerings ekspert i det danske uddannelses system. Pynte på stillinger det kan de nemlig.

Hun kan om sommeren som ekstra inkomst også finde sine rødder frem i Danmark og plukke jordbær om sommeren, men det er din englefis måske for klog og fin til?

For som John-BKK skriver;

Hold nu inde med den typiske danske offerrolle du gerne vil spille, du får ingen forståelse fra mig
.

Heller ikke her, jeg har forklaret min egen kone at hun kan stikke sin "Marketing Strategy Bachelor"et hvis sted op hvis hun boede i DK - Hun kan ligeså godt få en lussing fra starten.

Det er med lavtlønsarbejde, Hotel rengøring, madlavning des lige.
Har man et godt erhvervs netværk kan man være heldig at hun kan få et godt job indenfor hendes uddannelse med rimelig løn - og længere er den nok ikke!

Har i tænkt på at gøre noget utraditionelt i stedet, som f.eks. nogen nævner at importere/eksportere i form af net handel?

Hvad med en "Beauty uddannelse" i Thailand hvor man kan lave de her øjenbryn osv osv, som hun kan bruge i DK, for hold nu kæft der er brug for en overhaling på den front.

Der er masser af muligheder til at skabe noget selv hvis du/i mener hun er for overkvalificeret til hvad der er af jobtilbud til hende, hun kan da starte noget selv.

Eller hun kan tage sin MASTER forfra - "ja det gør nemlig ondt Marianne, her snup en kiks, og op med dig igen."

Vi kan kun være glade for at der stilles krav til udlændinge i DK med deres uddannelser så ikke vi begynder at få ukvalificerede folk ind på stillinger som de kunne ha betalt sig eller fedtet sig til derhjemme (i mindre udviklet lande)

Velkommen til Danmark.

Jeg tror at der er stor forskel på universitets uddannelserne i Thailand. Alt efter hvilket universitet man får sin Master Degree fra. Kan ikke huske navnene, men ved at der findes specielt attraktive og prestige prægede Universiteter i flere storbyer. Universitets navne, som skaber respekt, når de nævnes for Thai'er.

Gi'r heller ikke fem flade øre, for størstedelen af de utallige provins universiteters uddannelse.
Og hvor har jeg så min viden fra?
Min kone kom ud med sin master efter 4 år på et universitet på landet.

Men den uddannelse kan hun ikke bruge til en skid, her i Dk.
Der kan skrives tykke bøger om alt det man lærer, på f.eks. et dansk universitet, men ikke på et Thailandsk.

GAMBIT
Kanyarat skrev:

Jeg elsker også dig Gambit. Smile)

det tror jeg næppe Kanyarat,
det er nemlig mig som bor på din vej, 1 somalier med ny bil, på kontanthjælp.

Men som jeg velmenende gav nogle få forslag til;

Der er masser af muligheder til at skabe noget selv hvis du/i mener hun er for overkvalificeret til hvad der er af jobtilbud til hende, hun kan da starte noget selv

Spring til debat: